Update slecht lopende V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michel WaZ

Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Update voor de geïnteresseerden, even een paar kleine adviezen uitgevoerd.

Membranen vervangen van de carb,s en nieuwe flame-traps geplaatst goed gekeken of de vacuüm aansluitingen schoon waren, niks mee aan de hand.
Kwam er wel achter dat de carterbeluchting foetsie is.......................... Geen slangetje op het luchtfilter/geen filtertje , even onder de auto bij de achterzijde van de motor gekeken , kon de aansluiting niet vinden.
Tijdens het vervangen van de membranen zag ik ook een aantal scheurtjes zitten in 1 van de carb,s in het onderhuis waar de sproeiernaald de vlotterkamer ingaat. Volgens mij zijn ze niet door en door maar toch een punt van aandacht. Meteen even het luchtfilter schoon geblazen.
Alles weer geplaatst en starten maar, startte meteen....................zo dacht ik, wat een verbetering met hiervoor. In eerste instantie dacht ik dat de motor ook beter liep.
Helaas pindakaas, het horten en bonken is er nog steeds.
Nu heb ik ondertussen wel 2 SU,s hif 44 te pakken gekregen,ga deze maar monteren en kijken wat dit oplevert.
Mocht dit hetzelfde resultaat geven dan ga ik maar eens de rest van het inlaatsysteem checken, dus kleppendeksels eraf en de kleppen, tuimelaars enz. checken op speling.
Dus we zijn nog even zoet.


Groet Michel
Gerard E.

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Gerard E. »

Heb je toevallig ook de rotor vervangen?
Ik had een nieuwe rotor geplaatst en stationair liep de motor prima, maar als ik boven de 60 kwam begon ook het blok te bonken ook met lagere snelheden had ik de ene keer backfire en de andere keer weer niet.
Ik heb toen ook alles na gelopen en heb toen uiteindelijk de rotor weer vervangen voor een oude die ik nog had liggen.
Het probleem was toen bij mij opgelost.

Groet, Gerard E.
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Gerard das idd een goeie, kan ik meteen even doen als ik de bougiekabels vervang, misschien is het ook wel handig om meteen de bobine te vervangen.

Groet Michel
Geert Oude Luttighuis

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Pas je op dat je niet ad random maar gewoon onderdelen gaat vervangen? Anders kom je straks in de modus "dat kan het niet zijn want die heb ik al vervangen/is nieuw."
Bougiekabels lijkt me een belangrijke, maar als je gelijk ook weer rotor en bobine doet kun je straks nog niet duiden wat het probleem cq de oplossing was?
Jos Daalmans

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Michel,

Deze week heb ik nieuwe kabels besteld bij een Automaterialenzaak. Het zijn Bosch kabels, maar helaas ook weer met vier rechte stekkers (cilinder 1,3,5 en 7) op de verdeelkap. Deze zet ik nog om naar haakse stekkers. Ik heb ook de verdeelkap vervangen, bij elkaar iets van € 60,-

De rotor die ik besteld had past wel op de rotor-as, maar steekt om een of andere wijze 5 mm hoger boven de sensor-cover uit. Dit moet ik nog eens uitzoeken, anders gaat ie terug.

Vandaag dus in de lichte sneeuw aan de slag. Eerst nog eens even laten lopen op de oude kabels en verdeelkap en heel slecht starten en lopen. Hij mist gewoon drie cilinders. Kom je met een geaarde tang in de buurt van de verdeelkap en bougiekabels, vuurwerk dus.

Het ouwe spul er af, de oude rotor er in, verdeelkap er op, kabels er op en netjes gelegd dat deze niet tegen metaal aankomen (het puls-air systeem moet er nog vanaf).
Enfin, choke uit, starten en pruttel op alle acht de pootjes. Bij het gas geven heb je weer het oude vertrouwde Rover geluid en aan de uitlaat ook een mooi regelmatige roffel.
Laten afkoelen en tussendoor nog een cilinderkop op een Fiat Spider gezet en na twee uurtjes weer gestart, meteen lopen.
Daarna maar weer even de stationaire schroef van de RH carburateur terug gedraaid (je gaat van alles proberen) en de naalden weer wat armer afgesteld (1/4 slag linksom)

Als ik de rechte kabels weer van haakse stekkers heb voorzien, maak ik een kap over de verdeelkap en kabels heen, zodat er geen spatwater meer tegenaan komt.
Nu zit de kabel van cilinder 7 tegen de radiatorslang aan en dat wil ik liever niet.

Nu kunnen we dus weer verder sleutelen aan andere dingen (daar hebben we um toch voor niewaar).

Succes en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4d9bb428ea3bc24e845fca3f382d10e3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16387265, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('fa873454942577013de0d20463e339ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16387265, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Franc

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Jos,

Er zijn 2 rotors die erg veel op elkaar lijken, met inderdaad dat verschil. Volgens mij is het verschil of je een electronische ontsteking hebt of met puntjes. Als je die "ouwe" hebt en op een electronische zet krijg je dat effect (been there).

Koop overigens alleen de OEM versie van die rotor armen. Als ze doorslaan sta je langs de kant van de weg. Alweer: been there.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
sanderovich

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door sanderovich »

Exact hetzelfde probleem heb ik nu na het vervangen van mijn rotor... Ik vroeg mij al af wat ik fout had gedaan... Weer wat geleerd

Sander
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedemorgen Geert,

Je hebt een punt met het vervangen, ik ga ook niet alles tegelijk doen hoor. Ik heb alleen even wat huiswerk gedaan en de bobine kan ook aardig inkrimpen met de prestaties na verloop van tijd. Als je bv een standaard bobine hebt die 40.000 volt moet leveren dan is dit al na jaar een stuk minder..............................
De bobine op mijn RRC ziet er aardig afgeleefd uit, ik weet wel dat je aan de buitenkant niet kan zien hoe e.e.a. binnen functioneert , maar toch.
Ook heb ik in mijn leven als service-monteur in hoogwerksystemen al het nodige meegemaakt en mijn ervaring is dat als er nieuwe onderdelen geplaatst werden er binnen korte tijd weer een ander ouder onderdeel de geest gaf.
Als je een storing zoekt moet je gewoon een systeempje voor jezelf hebben wat zo makkelijk mogelijk werkt, kijk bv op de tekening wat er allemaal tussen de functie en de bediening zit en ga dan pas met je gereedschap aan de gang.
Alles loshalen heeft totaal geen zin dan creëer je alleen maar narigheid, slijtage gevoelige en onderhoudsonderdelen kan je natuurlijk uit voorzorg vervangen.

Tot later, Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

mightybright Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goedemorgen Geert,
>
> Je hebt een punt met het vervangen, ik ga ook niet
> alles tegelijk doen hoor. Ik heb alleen even wat
> huiswerk gedaan en de bobine kan ook aardig
> inkrimpen met de prestaties na verloop van tijd.
> Als je bv een standaard bobine hebt die 40.000
> volt moet leveren dan is dit al na jaar een stuk
> minder..............................
> De bobine op mijn RRC ziet er aardig afgeleefd
> uit, ik weet wel dat je aan de buitenkant niet kan
> zien hoe e.e.a. binnen functioneert , maar toch.
> Ook heb ik in mijn leven als service-monteur in
> hoogwerksystemen al het nodige meegemaakt en mijn
> ervaring is dat als er nieuwe onderdelen geplaatst
> werden er binnen korte tijd weer een ander ouder
> onderdeel de geest gaf.
> Als je een storing zoekt moet je gewoon een
> systeempje voor jezelf hebben wat zo makkelijk
> mogelijk werkt, kijk bv op de tekening wat er
> allemaal tussen de functie en de bediening zit en
> ga dan pas met je gereedschap aan de gang.
> Alles loshalen heeft totaal geen zin dan creëer
> je alleen maar narigheid, slijtage gevoelige en
> onderhoudsonderdelen kan je natuurlijk uit
> voorzorg vervangen.
>
> Tot later, Michel


ps ik heb je gister een PMtje gemaild.
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedemorgen Jos,

Volgens mij zijn die Bosch kabels dik in orde ook ik ben even aan het zoeken geweest en kwam op dit forum Magnecor kabels tegen even gegoogled enne ...............................
die komen er niet................... Ruim boven de 100 euries beetje te gek denk ik. Zit een of ander grafiet binnenkern in of zo in ieder geval minder weerstand als en koperen/rvs kern
Ik denk dat het merk niet uit maakt als je kabels de juiste diameter hebben dan is het dik voor mekaar aangeraden wordt 8 mm of 7 mm, alle om mantelingen drogen uit .

Ja ,een kap over je verdelerkap kan, maar pas op condens vorming ! Condens gaat echt overal inzitten, misschien is het verstandig om een vochtbeschermer over je rotorkap te spuiten zodat er een beschermingslaagje over heen komt. Dat deed ik ook op printplaten en elektrische aansluitingen die bv in bedieningskasten van hoogwerkers zaten......................

Hier geen sneeuw ( aan de kust ) wel een smerig koud windje. oh, ik kijk naar buiten en jahoor het sneeuwt lichtjes.............................

Kabel 7 zeker niet met een Ty-rape bij elkaar binden aan de radiatorslang die Ty-rape nijdt na verloop van tijd het hele boeltje stuk !

Fijne zondag, Michel
Jos Daalmans

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Michael,

Vandaag door het Limburgse land gereden en hier en daar toegestane landweg genomen. Hier wat beelden:
[picasaweb.google.com]

We hadden in Limburg de afgelopen 24 uur constant sneeuw en er ligt tussen de 10 en de 20 cm. Ik heb ook nog een filmpje gemaakt: [youtu.be]

Groeten,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd1ed4aa36b764a5e1ba6d3d9ccdf667', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16390066, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('975bb841c846f490a36f7716cad2fb1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16390066, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2013 19:41 door Jos Daalmans.
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Ja ja ja ! Heerlijk, daar doen we het allemaal voor ! Mooie foto's Jos.
Die van mij moet nog ff wachten, heb helaas niet iedere dag de tijd om wat te doen.
Komt goed we gaan stug door met het verhelpen van het probleem met de motor.


Groet Michel
Jos Daalmans

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Ik heb de bougiekabels aangepast. Op de verdeelkap zijn nu alle stekkers haaks en de kabels vertrekken allemaal nagenoeg recht naar achter.
Hierdoor kan ik een kap plaatsen zodat er geen spatwater meer tegen de ontsteking komt. Ik heb nog wat plek vrijgelaten dat er wel wat wind langs blaast en zich dus geen condens aan de binnenzijde van de kap kan vormen.
Hier wat foto's:
[picasaweb.google.com]

De witte kap is van een plastic 4 liter kan, waar ruitensproeier vloeistof in zat. Deze is een halve cm breder dan de doorsnede van de verdeelkap. Ik heb er een beugel voor gemaakt en deze met een bout vastgezet op de beugel van de pomp voor de stuurbekrachtiging. Op de kop van de bout las ik nog een vleugel op, zodat deze met de hand los kan worden gedraaid.

Hoe gaat het met de sleutel-werkzaamheden?

Groeten en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('70345a756b045f46d78e7cb398084ee0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16408519, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('1d349f6ba2af1c88c45d619bb8300e1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16408519, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

De rep. werkzaamheden staan even stil, ik had een leuk plekje ( huurgarage ) om de reparaties uit te voeren. Helaas heeft de eigenaar een verhuizing gepland dus al zijn spullen gaan erin enne .........ik eruit.
Dus ik zoek even een plek om verder te kunnen gaan, m,n pa ziet het niet zo zitten, een RRC op zijn oprit voor de garage, ha ha ha ! Bietje zuunig op zijn opritje ! Waarschijnlijk ga ik naar een doe het zelf garage hier in de buurt.
Ik heb al heel wat test en veranderingen uitgevoerd, ben toch bang dat er een revisie aan zit te komen. Ben al aan het spitten geweest en ik denk dat ik aan nieuwe onderdelen een € 500,- kwijt ben.
Maar dan heb ik alles, van een nokkenas tot de pakkingen.
Ben alleen niet zo goed in het op "tijd zetten" van de nokkenas, nog nooit van m,n leven gedaan. Als je de lectuur leest en ziet, met gradenbogen en het TDC word ik alweer niet vrolijk !
Maarja alles moet je 1 keer gedaan hebben in je leven, toch. Ik ben ook aan het kijken voor een ander motor om eventueel een motorwissel te doen. Ik ben er nog niet helemaal overuit.
Ik kreeg gister nog de tip om de vally pakking te checken ( kunnen scheurtjes inzitten en kan zo het mengsel er weer uit kieperen) ........................Als je met je neus boven de motor hangt ruik je wel wat LPG/benzine.
Over benzine gesproken, ik kan ook nog even een brandstofpomp regelen. Die stopte er ook spontaan mee ! Het zit mee niet mee met m,n RRC , komt goed hoor.

Tot later, Michel
Franc

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Michel,

Nokkenas hoef je niet op tijd te zetten met de standaard onderdelen. Kwestie van een paar markeringen goed zetten.
0914.gif --> mod_embed_images_loadimage('243824b5a14e01fb3676f15964ae013f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.info%2F3500%2Fv8overhaul%2F0914.gif', 'http://www.roversd1.info/3500/v8overhaul/0914.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.info%2F3500%2Fv8overhaul%2F0914.gif', '', 16413836, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Heb je al een compressiemeting gedaan?

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
neef Henk

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door neef Henk »

mightybright Schreef:
-------------------------------------------------------
> De rep. werkzaamheden staan even stil, ik had een
> leuk plekje ( huurgarage ) om de reparaties uit te
> voeren. Helaas heeft de eigenaar een verhuizing
> gepland dus al zijn spullen gaan erin enne
> .........ik eruit.
> Dus ik zoek even een plek om verder te kunnen
> gaan, m,n pa ziet het niet zo zitten, een RRC op
> zijn oprit voor de garage, ha ha ha ! Bietje
> zuunig op zijn opritje ! Waarschijnlijk ga ik naar
> een doe het zelf garage hier in de buurt.
> Ik heb al heel wat test en veranderingen
> uitgevoerd, ben toch bang dat er een revisie aan
> zit te komen. Ben al aan het spitten geweest en ik
> denk dat ik aan nieuwe onderdelen een € 500,-
> kwijt ben.
> Maar dan heb ik alles, van een nokkenas tot de
> pakkingen.
> Ben alleen niet zo goed in het op "tijd zetten"
> van de nokkenas, nog nooit van m,n leven gedaan.
> Als je de lectuur leest en ziet, met gradenbogen
> en het TDC word ik alweer niet vrolijk !
> Maarja alles moet je 1 keer gedaan hebben in je
> leven, toch. Ik ben ook aan het kijken voor een
> ander motor om eventueel een motorwissel te doen.
> Ik ben er nog niet helemaal overuit.
> Ik kreeg gister nog de tip om de vally pakking te
> checken ( kunnen scheurtjes inzitten en kan zo het
> mengsel er weer uit kieperen)
> ........................Als je met je neus boven
> de motor hangt ruik je wel wat LPG/benzine.
> Over benzine gesproken, ik kan ook nog even een
> brandstofpomp regelen. Die stopte er ook spontaan
> mee ! Het zit mee niet mee met m,n RRC , komt goed
> hoor.
>
> Tot later, Michel


Als je een goede tweedehands V8 zoekt, Jeroen hier op het prikbord heeft een zeer goede V8 te koop staan die na revisie ongeveer 30.000km heeft gelopen (is over gestapt op diesel)

Groeten neef Henk
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hey Frank,

Bedankt voor je schema, niet helemaal duidelijk voor me hoor want als je de nokkenas ketting/tandwielen eruit/af haalt kan je er wel een markering in krassen of even een witte markering maken, maar dan ...................
De compressie is wel oke denk ik , op alle cilinders om en nabij 11 bar.............voor een motor op leeftijd geen slecht resultaat.
ontsteking is ook in orde, helaas is m,n brandstofpomp net overleden ( kan er ook nog wel bij) dus alleen nog LPG, volgens mij krijgen cilinders 3 en 5, 2 en 8 geen brandstofmengsel.............
Carb,s schoongemaakt en membranen zijn vervangen olie bijgevuld ,moet nog wel de kleppen checken of deze wel op de juiste afstand openen.
Groet Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo neef Henk, bedankt voor de tip. Heb hem idd gezien, maar deze motor lekt olie op de uitgaande as en dat na een revisie bij een erkent bedrijf en dat al na 30.000 km .........................Dan denk ik toch van he hoe kan dat......................Wel top van Jeroen dat hij het is zijn advertntie zet.

Groet Michel
Franc

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Michel,

Er staan twee markeringen op de tandwielen, die moeten naar elkaar toe wijzen. Je hoeft niks te krassen.
Hier zie je het duidelijker: [landrover.workshop-manuals.com]

Groeten,
Franc.
Geert Oude Luttighuis

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Kan uit eigen ervaring zeggen dat het easy-piecey te doen is als je je gedachten en de manual erbij houdt. Heb het ook gedaan, was de eerste keer in m'n leven...
Frans Bonnes

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Frans Bonnes »

Als 3-5-2-8 geen brandstof krijgen is een van de 2 carb kaduuk.
Carb's zitten namelijk gekruist. een voor de voorste en achterste cilinder links met de middelste 2 rechts.
En de andere carb net andersom.
Zou dus de carbs maar eens goed nakijken.

fb
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Thanx Franc,

Ik ben al aan het uitzoeken wat ik allemaal nodig heb, ga gelijk alles vernieuwen behalve de krukas en zuigers dan.
Dus dat is een aardig lijstje aan het worden.

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hoi Geert,

Ik was de eerste "keer "ook zenuwachtig, ha ha ha geintje. Nee alle gekheid op een stokje ik ga het in een doe het zelf garage doen en daar loopt een verstandige monteur rond dus het moet gaan lukken.
Jullie helpen me trouwens ook aardig op weg.

Prettig weekeind, Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Frans, de carb,s werken naar behoren hoor dus dat is het niet. Volgens mij worden de kleppen niet voldoende geopend om een brandstofmengsel toe te laten in de cilinders.
Moet dit nog wel ff checken. Ben helaas mn ( gehuurde) garage kwiet !
Oplossing heb ik al hoor dus dat komt goed.
Ik ga de kleppendeksels demonteren en zonder bougies de motor handmatig verder draaien om zo de slag van de kleppen te kunnen meten.
Tevens wil ik daarna de stalen kapjes in de tuimelaars checken en als ik dan zie dat de koppen van de stoterstangen vervormd zijn dan weet ik genoeg.
Inlaatspruitstuk eraf en alles vervangen incl nokkenas en de klepstoters, wilde hiervoor toch al hydrolische voor !

Groet Michel
Geert LW79

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Geert LW79 »

Wel heel toevallig inderdaad dat die cylinders niet mee doen die op die ene carb. staan, is dat alleen bij startionair of ook bij meer vermogen?

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e98698cabc519f48b00fc8b213583661', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16417205, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Stationair loopt hij alleen op de 4 niet genoemde cilinders , als je gas geeft tijdens het rijden wil hij best wel maar komt vermogen tekort .
Hij komt wel op toeren maar in zn 5 is het knudde.
Wim Janssen

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Wim Janssen »

Dan staan je carburateurs wel erg ongelijk. Deze eerst maar eens synchroon zetten. Hoe is je gastoevoer geregeld? Heb je een gasslang die zich met een Y-stuk met regelschroef splitst naar de 2 mengstukken of heb je 2 gasslangen met elk een reglschroef? In het 2e geval kan het goed zijn dat je regelschroeven niet gelijk staan. Laat die bij een LPG boer even afstellen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Frans Bonnes

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Frans Bonnes »

Zit het stangetje dat de gaskleppen van beide carb verbindt wel goed, zit daar niet teveel speling op, en zit het er eigenlijk wel.

En de boel helemaal open maken omdat een carburateur niet meewerkt lijkt mij toch ook weer niet nodig.
En zoals ook al geschreven wordt zijn de carb wel gesynchroniseerd?

fb
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Wim, ik denk c.q heb het gevoel dat de motor best wel "wil".............................hij krijgt best wel een beetje extra power. Er zit voor Y stukje een stelschroef. Dus niet op de 2 slangen naar de carb,s.

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Dat zal ik ook eens even checken, nog niet naar gekeken. Thanx !
Wim Janssen

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Wim Janssen »

Als hij duidelijk op die 4 genoemde cilinders stationair loopt en die andere doen niet mee, dan is er toch heel waarschijnlijk iets met de brandstoftoevoer aan een kant mis. Zit niet toevallig een mengstuk verkeerd om of is de slang vanaf het Y-stuk naar die kant misschien lek.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Geert Oude Luttighuis

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Of heb je stiekum een heel moderne upgrade met cilinderuitschakeling?
Wim Janssen

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Wim Janssen »

Ja Geert, standaard optie bij MegaJolt. Wil je het heel zuinig, schakel je een bobinepack uit en hou je een viercilinder over.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Geert Oude Luttighuis

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ervaringsdeskundige? (bergaf, wind-in-de-rug)
Andrew Colville

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Andrew Colville »

Ik zou toch maar eens die crabs synchroon laten stellen, komen de dashpots wel beiden vrij naar boven??? als die ene stroef loopt dan krijgen de betreffende cillinders ook te laat hun ( drankje ) mengsel of te weinig mengsel.

als de compressie goed is en alles werkt verder naar behoren dan zou het aan aan de afstelling van de carbs moeten liggen.

Kijk hier eerst naar voor je veel geld in de motor gaat steken.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
sjeroens

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door sjeroens »

Neef henk, michel, de v8 heeft inmiddels een nieuwe eigenaar, bij nadere inspectie zat het rubber van de kleppendeksel niet goed en lekte hij daar wat olie door.
Jeroen
Franc

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Michel,

Succes met de revisie, leuk om te doen en erg leerzaam. Heb het zelf ook gedaan vorig jaar en alles vastgelegd in een blog.
Wellicht interessant voor je is mijn bestellijst: [rangeroverrevisie.blogspot.nl].
Die lijst is wel voor een complete revisie.

Het is wel wat onbevredigend dat je nog niet weet wat de oorzaak is van je problemen. Ik had hetzelfde: revisie gedaan vanwege tik in het blok. Niks gevonden, maar de tik is gelukkig wel weg.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Communicatiestoornis Wim,

de motor loopt stationair niet op deze cilinders.
mijn excuus voor het ongemak.

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Nee, ik wil best wel zuuuunig rijden hoor , maarre dit is toch echt een niet door mij gecreeërde storing !
leuk geintje trouwens,

Ciao Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Andrew, ook dar zal ik even naar kijken.
Bedankt voor de tip.

Ciao Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hey Jeroen, dat is toch wel wat anders als de uitgaande as. Het was mij teveel werk om die specifieke keerring te gaan vervangen, maar achteraf tja...............................

Ieder geval bedankt voor je eerlijkheid en antwoord.

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Franc,

Jij bent echt de bovenste beste hoor schema,s bestelijst en goeie tips het kan niet op !
Bedankt voor al je hulp als ik die motor nu nog niet aan de gang krijg.
Ik hoop dat de rest van de forumleden hier in de toekomst ook wat aan hebben als ze zoiets als mijn motor hebben.

Tot later, Michel
Michel WaZ

Re: Update slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Zo net even vol interresse je blog gelezen en de fotoos bekeken, echt een aanrader voor de forumleden en cker een mooie klus waar je veel plezier van hebt.
Het plaatsen van de timing gear ,ja dat moet je ook maar even weten welk merkje je aan moet houden, ik snap best dat dit behoorlijk verwarrend kan zijn.
Alleen het terug plaatsen van de motor en dat gedoe met de koppeling goed dat ik het weet..................................
De motor ziet er weer mooi uit als hij weer schoon is daar krijg je echt het Joepie Joepie gevoel van.
Ook nog even naar Corsica geweest het kan niet op !
Ik heb je blog onder m,n favorieten opgeslagen en ik ga het cker nog een keer lezen. Echt gaaf !

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Update V8 3.5 eerste indruk

Bericht door Michel WaZ »

Beste prikkers,

Vandaag maar eens m'n oude v8 naar buiten gehesen om eens in het zonnetje een eerste indruk op te doen van de algehele inwendige staat.
Na het verwijderen van de rechter kleppendeksel heb ik deze gelijk weer terug geplaatst, koffie gedronken, nog een keer koffie en toen bewapend met goede moed nog eens goed gekeken.
Zwart, zwart en zwart , slurie, slurie en slurie, koolstof aanslag enz.......Op een klein stukje van de tuimelaarstang zag ik nog een stukje glimmend iets.
Linkerkant hetzelfde, balen dus.
Toen maar het inlaat manifold gedemonteerd, daaronder leek het wel een opslagplaats van zaden in de sludge allemaal bagger op de V pakking.
De inlaat ingangen maar even afgedekt en de vally schoongemaakt, pakking verwijderd en daar is/was/zijn de boosdoeners van alle ellende.
Een versleten nokkenas, verweerde hydraulische klepstoters en zware koolaanslag echt overal.
Als je via de poelie een aantal slagen maakt, hoor je gewoon lucht door een aantal hydraulische klepstoters gaan en de beweging van de tuimelaars is echt miniem.
De stalen hoedjes in de tuimelaars nog niet bekeken, maar dat zal ook wel ellende zijn.

--> mod_embed_images_loadimage('88fa88b39e00b63e01c1079dcf106c08', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fskydrive.live.com%2Fredir%3Fresid%3DAA93579E9F23AEA9%21241%26amp%3Bauthkey%3D%21AKpfbWCYPsxmg3Q', 'https://skydrive.live.com/redir?resid=AA93579E9F23AEA9!241&authkey=!AKpfbWCYPsxmg3Q', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fskydrive.live.com%2Fredir%3Fresid%3DAA93579E9F23AEA9%21241%26amp%3Bauthkey%3D%21AKpfbWCYPsxmg3Q', '', 16674813, 600, 600, 'Loading image ...', false);



Echter, de compressie van de motor was redelijk tot in orde dus dat geeft de burger toch wel moed om volgende week de koppen te demonteren en eens de zuigers en cilinder wanden te bekijken.
Wat een nokkenas vervanging zou zijn , is in ieder geval verandert in een gehele revisie ben ik bang voor.
Dat deze motor het nog heeft gedaan op 4 cilinders is een wonder denk ik.
Ik heb in ieder geval weer een "klus" te doen...................

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2013 19:38 door Michel WaZ.
Bart van Dessel

Re: Update V8 3.5 eerste indruk

Bericht door Bart van Dessel »

Conclusie: geen onderhoud gepleegd? Een V8 kun je het beste iedere 5000 tot 7500 km olie verversen.

Gr, Bart
Dennis Dekkers

Re: Update V8 3.5 eerste indruk

Bericht door Dennis Dekkers »

Dat zijn behoorlijke tegenvallers, maar het houd je bezig. Succes met demonteren en reviseren.

Groeten,

Dennis Dekkers

RRC 3.9 EFI Breda

Handtekening+Forum.jpg --> mod_embed_images_loadimage('193c61abf2dbfc5b16ad3e876619f428', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-ETwKdpDHDjU/UefsDK1CbjI/AAAAAAAAAnI/5EjKFSpHJyo/w506-h281-o/Handtekening+Forum.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-ETwKdpDHDjU%2FUefsDK1CbjI%2FAAAAAAAAAnI%2F5EjKFSpHJyo%2Fw506-h281-o%2FHandtekening%2BForum.jpg', '', 16674873, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Henk Bossinade

Re: Update V8 3.5 eerste indruk

Bericht door Henk Bossinade »

Volgens mij had Michel de wagen pas van iemand overgenomen? Of zit ik er nu compleet naast?Michel, hoeveel heb je zelf al met de wagen gereden? Vr gr Henk B.
Michel WaZ

Re: Update V8 3.5 eerste indruk

Bericht door Michel WaZ »

Hoi Bart,

Bij jou nog de motorsteunen gekocht voor de andere motor Heb er bijna alles aangedaan om hem goed te krijgen..................................!

Ging toen voor een jacuzzi kijken ( vrouw blij ), kreeg de RRC voor weinig erbij ben v/d winter rijdend thuisgekomen, geen jacuzzi maar een RRC voor de deur (vrouw niet blij)
jacuzzi later gehaald (vrouw weer blij), risicootje voor lief genomen wat de motor betreft (verse APK op de RRC), maar dit is toch wel een tegenvaller hoor gezien de vorige activiteiten aan deze motor. Vorige eigenaar heeft er idd weinig aangedaan.
Eerst maar eens een verlengde dop 27 zoeken ( dubbele poeli ) ,even niet over nagedacht.
Meld me volgende week weer, mag werken dit weekeind.

Groet uit een zonnig Wijk aan Zee, Michel

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/07/2013 18:42 door Michel WaZ.
Michel WaZ

Re: Update V8 3.5 eerste indruk

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Henk, klopt hoor je hebt het goed. Lees de reactie bij Bart maar even als je wil. Met deze motor ben ik alleen van Zwolle naar huis gereden en hier in de omgeving een paar kleine stukjes.
Was geen lol aan met die pruttelpot, ha ha ha ! Als je alle voorgaande tips en adviezen leest had ik me aardig wat moeite kunnen besparen door dit gelijk te doen.
Maar ja als je alles van te voren weet is het leven errug saai !
Ik heb er tevens een boel van geleerd, van een amateurtje met een 0 uren contract tot een volwaardig amateur in 6 maanden, ha ha ha !

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2013 20:13 door Michel WaZ.
Michel WaZ

Re: Update V8 3.5 eerste indruk

Bericht door Michel WaZ »

Hallo dennis,

Zijn idd tegenvallers, maar het is de originele motor en dat is wel wat waard denk ik. Momenteel zit er een andere motor in.
Ik kan dus rustig doen met de revisie .
Bedankt voor je reactie,

Groet Michel WaZ

RRC 3.9 ltr V8 Benzine LT 77 bwj 86 had strombergjes nu SU,s HIF44 en 3.5 V8 in revisie
Plaats reactie