FRAM Filter V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk Bossinade

FRAM Filter V8

Bericht door Henk Bossinade »

Ik heb laatst ergens 2 FRAM PH 2833 motoroliefilters gekregen.Erbij werd verteld dat deze voor de V8 3.5 zouden zijn.Om dit te controleren heb ik op de FRAM sites (zowel op de officiele home , als op allerlei neven sites) ,via de referentie lijst het nr. ERR3340(org .LR filternr.) ingegeven,dan krijg ik echter overal FRAM PH 16.Sterker nog, als ik PH 2833 ingeef verteld de officiele FRAMsite mij dat dit nummer niet bij hun bekend is,dus niet bestaat.Ook als ik vanaf ERR3340 via Mann filter ga herleiden naar Donaldsonfilter en dan weer naar FRAMfilter,dan kom ik toch weer terecht bij PH 16.Is Fram PH 2833 een heel oud filternr. of juist nieuwer als PH 16?Ik kom PH 2833 wel tegen op internet maar kan nergens een overeenkomst vinden met LR ERR3340.Overigens is de draad en de pakkingmaat wel hetzelfde.Wie weet meer en kan mij helpen? Vr gr Henk B.
GeraRRCd

Re: FRAM Filter V8

Bericht door GeraRRCd »

Hoi Henk,
ik bestelde bij paddock gewoon een origineel filter:

Quote Summary Details: Part Number: ERR3340G
Description: Oil filter - Genuine
Quantity: 1
Unit Price: 3.90 (GBP)

Staat gewoon het LR logo op. De G zal dus wel voor Genuine staan.
Is voor een '88 3.5 EFI
Ik heb een partno boek, maar wat voor auto/bouwjaar heb je (als het een RRC is kan ik het misschien napluizen).
groet, Gerard
JapieK

Bericht door JapieK »

Brand and model
Engine
Power
Cylinder
From
Until LAND ROVER Defender 90, 110, 130 2.5 TDi (09/90 - 09/95)
TD4
80/83KW(109/113PS/HP)
2495
09/90
09/95

Type of Filter Comment Ref
A CA4333
G P4183
L PH2833
1

Legend filter type:
A = Airfilter
C = Cabinfilter
G = Dieselfilter
H = Hydraulicfilter
L = Oilfilter
P = Petrolfilter
PU = Pump
W = Waterfilter

gr Jaap
Henk Bossinade

Hallo Gerard,dank je voor je antwoord.Hier kost een ERR 3340 iets van 7 Euro,dus dat is geen probleem.Het gaat dus niet om de verkrijgbaarheid of om de prijs , maar het gaat er mij om A)- waarom bestaat FRAM PH 2833 niet bij FRAM filter zelf??Hun eigen nr. is bij hun onbekend! En Ik heb de beide filter gekregen ,via via, het is toch zonde om ze ongebruikt weg te gooien omdat ik niet zeker weet of ik ze kan / mag gebruiken voor mijn V8.Ik ben nu eenmaal een perfectionist wat filters en olieen betreft voor mijn wagen.Ik houd een lijst bij van alle beschikbare motorolie/luchtfilter/brandstof/ontluchtingsfilters.Vr gr Henk B.
Henk Bossinade

OK JapieK ,waar heb jij deze info gevonden? DANK je wel !!! Wat heb ik over het hoofd gezien ?Vr gr Henk B.
JapieK

Bericht door JapieK »

[www.sogefifiltration.com]

google op hp2833 aanelkaar
gr Jaap
GeraRRCd

Bericht door GeraRRCd »

Henk, ik ga er dan ook van uit dat je veel kennis hebt van deze materie.

Vraag terug: ik gebruik kroon olien in mijn RRC (3.5EFI), zoals aanbevolen door kroon's website (Emperol 5W40 motorolie). Heb jij daar ervaringen mee? Ik merk dat de motor mooier is gaan lopen sinds ik mijn (voorgaande nummer) oliefilter erop heb en deze olie in het blok heb.
Ik heb het echter wel met 3% TSL vermengd, hetgeen ik bij een eerdere beurt ook gedaan heb (toen 1e keer 5%) waarna de motor ook beter is gaan lopen en niet meer afslaat bij het achteruit inparkeren.

Verder gebruik ik voor de hotwire airflowmeter CRC airflowmeter-cleaner. Heb je daar ook ervaring mee? Ik wel: is alsof je je bril na een heeeele lange tijd opnieuw gepoetst hebt.

En hoe zit dat met de ontluchtingsfilters, wat is het effect daarvan in de motor en wanneer zou je die moeten vervangen?

Groet, Gerard
Henk Bossinade

JapieK , jou 2e link had gister ik al geprobeerd , nu weer zonder resultaat,althans niet naar ERR 3340.De 1e link had wel reultaat hier kom ik via ERR 3340 wel op FRAM PH 2833 uit.Dus ik kan de filters gewoon voor mijn V8 gebruiken :-) ! Rest mij alleen nog de vraag waarom FRAM PH 2833 niet op hun eigen FRAM homepage bestaat :-)!JapieK bedankt :-) ! Vr gr Henk B.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Kijk uit met Fram filters Henk.
Bij tests is gebleken dat de kwaliteit ver onder de maat is.
Het binnenwerk wil nogal eens uit elkaar vallen, waardoor je al die tijd zonder filter rijdt.
De Kliko is de beste plaats voor deze filters en de verpakking bij oud papier.

Dennis B (Die vroeger ook een opgeblazen Fram aantrof in de 88" S3)
Henk Bossinade

Gerard ,ik gebruik in mijn motor al jaren Kroon 15W40 SF-CC ,ook in de LT85 bak.Ook voeg ik sinds 3 jaar TSL toe aan alle olieen van mijn wagen.Ik gebruik normaalgesproken alleen de diverse orginele LR filters,omdat deze goedkoop maar toch goed zijn.Mijn 3.5 is een SU carburatiemotor,ik heb de door jouw beschreven CRC cleaner eenmaal gebruikt voor nood .Dit was in Polen nadat ik oude benzine uit een afgedankte Sowjettank had overgeheveld,mijn wagen had hier niet zoveel zin in en gelukkig had een maat een flesje CRC cleaner bij zich.Ik heb in ieder geval de plaatselijke dorpssmid 80 KM verder kunnen bereiken alwaar we de tankinhoud konden verversen met frisse benzine.Over de ontluchtingsfilters kan ik je vertellen dat hieraan meestal geen aandacht wordt besteed door veel V8 LR en RR bezitters tijdens het onderhoud.Eigenlijk moet aan de carterontluchtingsfilters elke 10000 tot 15000 KM aandacht besteed worden, dwz het inlaatfiltertje vervangen en de uitlaat(gaas)filter(s) reinigen of evt ook vervangen. . .De orginele carterontluchting is op de ( 90/110)V8 carb. motor zeer gebrekkig,ook qua onderhoud ,het carter inlaatfilter zit op een vrijwel onbereikbare plaats en de beide gaasfiltertjes boven de klepdeksels zitten meestal(vooral s'winters) constant vol met "mayo"..Mijn wagen heeft een modificatie van het Britse leger.De beide gaasfitertjes zijn vervangen door een groot gaasfilter(ERC 248) op de linker klepdeksel .Het onbereikbare inlaatfiltertje is vervangen door een Mann wk42/2 en is aangesloten op het rechter klepdeksel en nu zo geplaatst dat deze binnen 1 minuut te vervangen is (het complete luchtfilterhuis hoeft nu niet meer eerst gedemonteerd te worden).De orginele aansluiting rechtsachter op het blok is hierbij geblindeerd.Deze carterontluchtingmodificatie is tesamen met een snorkel luchtfiltersysteem toegepast op de laatste 256 110 V8s die per 09-2008 nog in dienst waren van het Britse leger Vr .gr. Henk B.
Henk Bossinade

OK Dennis, de filters gaan dan alsnog de Kliko in,ik ga ze niet gebruiken ,dank ;-) ! Vr gr Henk B.
Alexander

Bericht door Alexander »

Fram is onderdeel van Technocar en Purflux. Ik denk dat er geen enkel technisch probleem met deze filters is.
PH2833 staat gewoon op de FRAM site, maten erbij en toepassingen.
Lex
landyjur

Bericht door landyjur »

Fram is een grote leverancier die zowel aftermarket als OE levert. Van een slechte kwaliteit is geen sprake.

Ik werk bij een aftermarket importeur van auto-onderdelen en volgens de laatste gegevens van Fram zelf verwijst OE ERR33340 naar de PH2833.
Deze is gekoppeld aan de Defender 90/110/130 2.5Tdi (90-95) en past wellicht ok wel op de 3.5 V8.

Verder geeft ook TecDoc (verzamelbak van gegevens) voor dit OE-nummer de PH2833 of LS284 (Purflux) of de OC261 (Knecht/Mahle) of W930/20 (Mann).

De PH16 verwijst naar hele andere typen.
Frank te Loo

Bericht door Frank te Loo »

Hallo Henk Jij bent och mijn sergant 1 die ik ooit kende van langemanshof Groeten Fank te Loo ( Opel rekord kwam met Alfa sud Sigaren)Groeten Frank
Plaats reactie