Gebonk in aandrijving van range rover classic

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Polletje

Gebonk in aandrijving van range rover classic

Bericht door Polletje »

Hallo,

Mijn range rover classic uit 1990 maakt een bonkend/beukend geluid op het moment dat ik kracht zet op de aandrijving. Bijvoorbeeld tijdens 4x4rijden of bij het weg rijden met een zware aanhanger er achter. We verwachten nu dat een tussen as door draait. Zou dit het kunnen zijn? Of verwachten jullie andere oorzaken?

Groet Frank
bram-rrc

Re: Gebonk in aandrijving van range rover classic

Bericht door bram-rrc »

hier is al een topic over geweest. graag aangeven wat voor bak etc je hebt.

kijk eens naar de grote kogel die de achteras met het A-frame verbind. Maar dat moet je normaal ook horen.

Of heb je dit geluid als je hem in z'n versnelling/drive zet.

wat bedoel je met doordraaien van een tussenas??
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Zou me niet verbazen als de Borg Warner kuren heeft. Dat is de tussenbak die ketting aangedreven is. De ketting kan op den duur veel rek krijgen waardoor je een "bonk" hoort als je in z'n D zet of in de R. Kan inderdaad ook kogel van achteras zijn, dat is gelukkig niet zo ernstig.

Bram: rij je 3-3 ook mee?

Gr, Bart
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

hee Bart,
met 4x4 anders,
Was wel de bedoeling, maar de 2e een verjaardag die altijd uit de hand loopt... Dus gaat ie niet worden.
Best jammer, wel zin in een mooi ritje.

Heb je de foto's gezien van de dag/nachtrit. Da was een mooi ritje!

@ Polletje: sorry voor het onderbrassen van je draadje

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2013 20:16 door bram-rrc.
Driving Dutchman

Bericht door Driving Dutchman »

Polletje Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo,
>
> Mijn range rover classic uit 1990 maakt een
> bonkend/beukend geluid op het moment dat ik kracht
> zet op de aandrijving. Bijvoorbeeld tijdens
> 4x4rijden of bij het weg rijden met een zware
> aanhanger er achter. We verwachten nu dat een
> tussen as door draait. Zou dit het kunnen zijn? Of
> verwachten jullie andere oorzaken?
>
> Groet Frank

Hoi Frank,

Als een tussen as doordraait heb je geen drive meer. Dus dat zal het niet zijn denk ik. Eerder wat al aangegeven was de kogel die de achteras met het a-frame verbindt of het kroonwiel in het achterdiff, je kruisjes in de aandrijfas tussen je tussenbak en achteras, versleten lagers in het diff en/of tussenbak. Vergeet vast een paar andere oorzaken. Kan ook nog een kombinatie zijn van een aantal of allemaal. Je zult de hele aandrijftrein na moeten gaan met het handje en kijken voor speling op de verschillende komponenten door te voelen, trekken, duwen, wiebelen etc.
Heb zelf gelijksoortig probleem gehad met mijn defender 110. Daar bleken allebei de halfshafts en de naaf helemaal versleten te zijn, bijna geen vlees meer over op de splines. Allemaal moeten vernieuwen. Ook de kogel op het a frame was totaal verrot. Ook heb ik nog steeds speling op mijn bus aan 1 kant waar de arm aan de achter as vast zit. Het gat is ovaal geworden over tijd. Moet er nog een speciale ring op zetten.

Maar zo kunnen er dus een hoop dingen de symptomen veroorzaken die je beschrijft.
Hoop dat je het snel vind wat er aan mankeert voordat er grote dingen kapot gaan.
Heb zelf in het verleden te lang doorgereden met kapotte kruisjes in mijn voorste aandrijfas wat resulteerde in een versplinterd tandwien in mijn tussenbak. Duur grapje...

Succes ermee.

Groet,

Michiel
maas

Bericht door maas »

Wringt deze auto ook in de bochten en trillingen in het stuur ? vaak zijn bij de borgwarner bakken de visco op zn eind gelopen /de visco vast dus volledig sper!
en gaat de boel onder spanning staan kort gezegd,.vinden je aandrijfassen en diffs niet zo lekker...
Polletje

Bericht door Polletje »

Ik heb idd een borg Warner tussenbak. Vandaag ff onder de auto gelegen.. Kan nergens speling vinden. Kogel van À frame nog niet bekeken. Ben bang dat het d tussen bak is. Kan je zelf makkelijk reviseren?
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Controleren visco borg warner:

RRC, Workshop Manual, Section 41 Transfer Gearbox, Overhaul, Dismantle, Inspection & Overhaul.

You can either do this test on the bench or in the car with the handbrake on and one front wheel lifted.

Viscous unit - rolling resistance Bench check NOTE: Testing should be carried out in an ambient of 20 ?C.

1) Secure the output shaft ...

2) Apply a clockwise torque of 27 Nm to the (front propshaft) output flange nut. If no resistance to turn is felt, unit requires replacing.

3) If resistance to turn is felt, apply a clockwise torque of 20Nm to the (front propshaft) output flange nut for 1 minute, this should result in a rotation of approximately 25? - 30?. If no rotation or a greater force is required, unit requires replacing.

27 Nm = 20 lbf-ft 20 Nm = 15 lbf-ft
Polletje

Bericht door Polletje »

Daar heb ik geen last van. Ik heb vandaag ff gezocht, ben bang dat het in de borg Warner ketting aandrijving zit...
Polletje

Bericht door Polletje »

Dankje!
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

Dan zou je die klunk ook moeten horen als je hem vanuit P in D zet en zeker van P naar R.
Niet alleen bij belasting.
Plaats reactie