startmotor 2.5na
startmotor 2.5na
Hallo ik heb een landrover ninety 2.5na diesel en de startmotor moet worden vervangen. Nu kan ik een gereviseerde startmotor van een 200tdi krijgen. Gaat dit passen en is dit redelijk goed zelf te doen? Gerwin
Re: startmotor 2.5na
[landrover.startpagina.nl]
volgens mij gaat dat passen
procedure is vrij eenvoudig.
accu los nemen
draadje van startrelais losnemen en aan de kant leggen
moeren van de plus losdraaien (sleutel 13) even tellen hoeveel bruine draden daar aan hangen, die moeten later ook weer terug.
de massa losschroeven.
dan kan je de drie moeren/bouten losdraaien. (17) heel handig hierbij is een paar verlengstukken aan je ratel. met losse sleutels ben je vooral bij de onderste en achterste flink aan het prutsen.
sommige komen erachter dat de uitlaat pijp in de weg zit, wegnemen maakt het inderdaad veel eenvoudiger, maar bij een 2,5na in een defenderachtige kan hij in princiepe blijven zitten. bij 2,5na in series zou ik hem verwijderen.
andere erin, even prutsen met achterste moer, een 3e handje is makkelijk
alle bedrading weer terug. en je accu aansluiten.
even testen, en de laatste vergeten draad alsnog aansluiten
op moelijkheidsgraad sleutelen? 2 van de 5 sleutels.
(tovoeging sleutel 17 en fout verbeteren)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/02/2013 21:45 door Anton (Rumble).
volgens mij gaat dat passen
procedure is vrij eenvoudig.
accu los nemen
draadje van startrelais losnemen en aan de kant leggen
moeren van de plus losdraaien (sleutel 13) even tellen hoeveel bruine draden daar aan hangen, die moeten later ook weer terug.
de massa losschroeven.
dan kan je de drie moeren/bouten losdraaien. (17) heel handig hierbij is een paar verlengstukken aan je ratel. met losse sleutels ben je vooral bij de onderste en achterste flink aan het prutsen.
sommige komen erachter dat de uitlaat pijp in de weg zit, wegnemen maakt het inderdaad veel eenvoudiger, maar bij een 2,5na in een defenderachtige kan hij in princiepe blijven zitten. bij 2,5na in series zou ik hem verwijderen.
andere erin, even prutsen met achterste moer, een 3e handje is makkelijk
alle bedrading weer terug. en je accu aansluiten.
even testen, en de laatste vergeten draad alsnog aansluiten
op moelijkheidsgraad sleutelen? 2 van de 5 sleutels.
(tovoeging sleutel 17 en fout verbeteren)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/02/2013 21:45 door Anton (Rumble).
Ok dankje voor je reactie en uitleg. Dan ga ik die startmotor bestellen en er zelf mee aan de slag. Gr Gerwin
zou inderdaad ook gaan voor een nieuwer type startmotor zoals van de 200tdi. Waarom 1) omdat deze kleiner is en dus makkelijker in te bouwen en 2) ze zijn krachter en laten de motor dus sneller rond draaien tijdens het starten.
Startmotor eruit halen is zoals anton al zegt redelijk eenvoudig. Je hebt 1 bout die in een draadgat zit, 1 bout met moer en 1 moer die op een draadeind zit die los moeten. (volgens mij konden ze niet kiezen bij land rover) Met wat verlengstukken, kruisstukje en dop 17 (en sleutel 17 voor de bout moer verbindinge) kun je alles los nemen.
Startmotor eruit halen is zoals anton al zegt redelijk eenvoudig. Je hebt 1 bout die in een draadgat zit, 1 bout met moer en 1 moer die op een draadeind zit die los moeten. (volgens mij konden ze niet kiezen bij land rover) Met wat verlengstukken, kruisstukje en dop 17 (en sleutel 17 voor de bout moer verbindinge) kun je alles los nemen.