Remmen vervangen Disco 1
Remmen vervangen Disco 1
Ik wil binnenkort de remschijven van mijn Disco 1 gaan vervangen (voor en achter), wat heb ik behalve schijven en remblokken aan materiaal en gereedschap nodig om deze klus zonder oponthoud te kunnen uitvoeren?
Re: Remmen vervangen Disco 1
Leuk dat je nog een Disco 1 rijdt!
Wel even uit mijn hoofd, hu hoop ik dat ik niks vergeet (Andrew kijkt mee
, zoja sorry en vul me even aan
- Een dop om je meenemer los te draaien (die maat weet ik even niet, maar dat kan je zo even proberen/meten)
- Een 52mm dop of pijpsleutel om je naaf moer los te draaien
- Een torqx dop 13mm 12 pt (bi-hex) om je klauwen los te draaien.
- Nieuwe borgingsset voor je remblokken of iig de splitpen maar waarsch is alles verrroest
- Lagervet om je lagers evt in te vetten bij terugplaatsen naaf
- Per wiel een nieuw borgplaatje om de moeren te borgen als je je naaf weer terugplaatst
- Per wiel een pakking voor de meenemer
- Loctite om de bouten van de meenemer te borgen
Groet en succes
Lucas
Wel even uit mijn hoofd, hu hoop ik dat ik niks vergeet (Andrew kijkt mee

- Een dop om je meenemer los te draaien (die maat weet ik even niet, maar dat kan je zo even proberen/meten)
- Een 52mm dop of pijpsleutel om je naaf moer los te draaien
- Een torqx dop 13mm 12 pt (bi-hex) om je klauwen los te draaien.
- Nieuwe borgingsset voor je remblokken of iig de splitpen maar waarsch is alles verrroest
- Lagervet om je lagers evt in te vetten bij terugplaatsen naaf
- Per wiel een nieuw borgplaatje om de moeren te borgen als je je naaf weer terugplaatst
- Per wiel een pakking voor de meenemer
- Loctite om de bouten van de meenemer te borgen
Groet en succes
Lucas
Niet vergeten de juiste blokken en schijven, en evt de keering van de naaf, deze zijn vaak niet al te denderend en kosten niet veel meer.
Er zitten wat verschillen in de loop der bouwjaren, dit kan betrekking hebben op de schijven en blokken maar ook de naaf keering.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Er zitten wat verschillen in de loop der bouwjaren, dit kan betrekking hebben op de schijven en blokken maar ook de naaf keering.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ja die keerringen is wel een idee, ik heb ze zelf ook onlangs vervangen, optioneel maar best de moeite om mee te pakken. De blokken en schijven had ik in dit geval niet genoemd omdat Rob die zelf al noemde, een beetje winkel weet wel welk bouwjaar welke onderdelen nodig heeft.
@Rob heb je een parts manual, dat is echt enorm handig met shoppen!
Gt
@Rob heb je een parts manual, dat is echt enorm handig met shoppen!
Gt
mijn tip: als je nieuw weet wanneer de wiellager zijn vervangen, vervang die dan ook nu gelijk incl de lager schalen en de keerring bij de achterste wiellager, je bent er nu toch bij en het is een kleine moeite meer om ze te vervangen.
ook zal je waarschijnlijk de remleiding los moeten maken, dus heb je rem olie nodig voor het bijvullen en ontluchten, kan je gelijk het gehele systeem doorspoelen.
ook een tip is om, als je de remleiding los hebt gemaakt, de remleiding houder op de wielhub ban boven in te zagen zodat er een gleuf ontstaat waardoor de remleiding makkelijker kan worden geplaatst / losgemaakt bij latere werkzaamheden. (dan hoef je dus niet meer de remleiding los te maken en kan de remklauw met leiding worden verwijderd en weggehangen. (heeft mij al veel tijd gescheelt in de afgelopen jaren)
ook zal je waarschijnlijk de remleiding los moeten maken, dus heb je rem olie nodig voor het bijvullen en ontluchten, kan je gelijk het gehele systeem doorspoelen.
ook een tip is om, als je de remleiding los hebt gemaakt, de remleiding houder op de wielhub ban boven in te zagen zodat er een gleuf ontstaat waardoor de remleiding makkelijker kan worden geplaatst / losgemaakt bij latere werkzaamheden. (dan hoef je dus niet meer de remleiding los te maken en kan de remklauw met leiding worden verwijderd en weggehangen. (heeft mij al veel tijd gescheelt in de afgelopen jaren)
Wat beterft de remolie, voor het geval je dat nog niet had, hou van alle vloeistoffen die je voertuig nodig heeft wat op voorraad.
Gr
Gr
De remklauw kun je dmv ty-raps aan de veer hangen, dan hoef je niet persé remvloeistof te verliezen. Maar kijk ook eens goed naar je remzuigers in de klauwen. Heel vaak zijn die roestig of zitten ze volledig vast, dan is een remklauw revisie noodzakelijk, is niet moeilijk en niet duur. Vooral als de blokken en schijven slecht zijn dan hebben de zuigers langere tijd ver uit de klauw gestaan. Revisie heb dit al tientallen keren gedaan en is goed te doen. Per klauw ongeveer een half uur tot een uur werk.
Gr, Bart
Gr, Bart
heb nog wel klauwen met rvs zuigers liggen.
passen toch niet op een d2
voor schijven en blokken hebbnen er jammer genog nog maar 1,5 maand onder gezeten;-(
roel
passen toch niet op een d2
voor schijven en blokken hebbnen er jammer genog nog maar 1,5 maand onder gezeten;-(
roel
Bedankt voor de tips. nog een vraagje hoe kom ik aan een parts manual voor mijn disco 1 3.9 v8 waar Lucas van Lierop het over heeft?
Ik heb 'm ooit eens gewoon via boekhandel om de hoek (Selexyz Broese Utrecht) gekocht maar deze vind ik zo gauw:
- Bol.com
- Paddock Spares
Zo zijn er vast nog veel meer Land Rover parts leveranciers dan wel boekhandels die 'm hebben maar dan weet je iig wat je zoekt
In de workshop manual staat hoe het moet en in de parts catalog staat welke onderdelen je nodig hebt. En alles wat ontbreekt vraag je hier
Gr
- Bol.com
- Paddock Spares
Zo zijn er vast nog veel meer Land Rover parts leveranciers dan wel boekhandels die 'm hebben maar dan weet je iig wat je zoekt

Gr
Rob, ik heb de LR Discovery 300 tdi workshop manual op cd-rom staan, als je een mailtje stuurt dan kan ik wat terugsturen. Welk gedeelte heb je nodig? Dan stuur ik 'm in PDF formaat.
Groetjes, Bart (info @ bartsautoservice punt nl)
Groetjes, Bart (info @ bartsautoservice punt nl)
Om de remschijven zelf los te krijgen heb je nog nodig een dop 14 twaalf kant.
Jaap
Jaap
Goede aanvulling jaap!, bedenk met net 2 dingen. Het s ook wel makkelijkm een haynes manal te hebben, die is meer gericht op doe hetzelvers en geeft itt het officiele werkplaats handboek vaak aan welke gereedschappen je nodig hebt. Verder staan de parts catalog vaak maten van bouten etc er bij, zo kun je vantevoren nagaan of je passend gereedschap hebt of moet kopen