Voorkant en achterkant paraboolveren
Voorkant en achterkant paraboolveren
Ik ga vandaag een setje paraboolveren monteren aan de achterzijde van mijn 109, maar ik vroeg mij af of er een duidelijke voor en achterzijde aan zit.
Bij dit Draadje praat men over een sticker, maar die heb ik toch echt niet gezien.
Dus mijn vraag is kan je zien wat de voor en achterzijde is?
Bij dit Draadje praat men over een sticker, maar die heb ik toch echt niet gezien.
Dus mijn vraag is kan je zien wat de voor en achterzijde is?
Re: Voorkant en achterkant paraboolveren
Dit hangt van de producent af.
er zijn sets waarbij dit wel is voorschreven (geweest).
Ik "parabool veren land" zijn er vele producenten (geweest).
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c545232e295f66207d7d394076ab3fed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16391047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
er zijn sets waarbij dit wel is voorschreven (geweest).
Ik "parabool veren land" zijn er vele producenten (geweest).
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c545232e295f66207d7d394076ab3fed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16391047, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Voorkant en achterkant paraboolveren
Ik heb ze ondertussen gemonteerd, maar er was geen duidelijke voor of achterkant te zien aan de veren.
Het waren veren van Allm..kes 4x4.
Wel stonden er twee verschillende nummers op, maar heel het internet afgezocht, maar geen enkele referentie naar die nummers te vinden.
Toen hebben we naar het verschil tussen de twee veren gekeken, en die was minimaal.
Eentje was iets hoger als de andere.
We hebben uiteindelijk de hogere aan de bestuurderskant gemonteerd.
Ondertussen heb ik een korte proefrit gemaakt en de auto reageerd goed, de vering is een stuk soepeler, maar ik heb nog wel het idee dat hij een beetje zoekt, wat slapper is aan de achterzijde, maar dat zou kunnen omdat er nu voor gewone veren zitten en achter paraboolveren.
Het waren veren van Allm..kes 4x4.
Wel stonden er twee verschillende nummers op, maar heel het internet afgezocht, maar geen enkele referentie naar die nummers te vinden.
Toen hebben we naar het verschil tussen de twee veren gekeken, en die was minimaal.
Eentje was iets hoger als de andere.
We hebben uiteindelijk de hogere aan de bestuurderskant gemonteerd.
Ondertussen heb ik een korte proefrit gemaakt en de auto reageerd goed, de vering is een stuk soepeler, maar ik heb nog wel het idee dat hij een beetje zoekt, wat slapper is aan de achterzijde, maar dat zou kunnen omdat er nu voor gewone veren zitten en achter paraboolveren.
Re: Voorkant en achterkant paraboolveren
de hoogste horen idd aan de bestuurderskant te zitten.. Meestal staat er wel een NS en OS op (Near side en off side)
Re: Voorkant en achterkant paraboolveren
Het zoekkerige klopt indien je maar 1 as veranderd.
Door het overhellen in de bochten "sturen de assen mee". Dit komt door de constructie met de veerschommels waardoor de as verdraait ten opzichte van het chassis.
Als beide assen veren hebben welke bij elkaar horen is dit effect voor beide assen globaal gelijk en sturen de assen globaal hetzelfde mee.
Deze "balans" verstoor je door maar 1 as te veranderen.
Hoe meer overhellen = meer effect.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ed8517ec8a1442e0b8a3da4c83143f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16391220, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Door het overhellen in de bochten "sturen de assen mee". Dit komt door de constructie met de veerschommels waardoor de as verdraait ten opzichte van het chassis.
Als beide assen veren hebben welke bij elkaar horen is dit effect voor beide assen globaal gelijk en sturen de assen globaal hetzelfde mee.
Deze "balans" verstoor je door maar 1 as te veranderen.
Hoe meer overhellen = meer effect.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ed8517ec8a1442e0b8a3da4c83143f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 16391220, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Voorkant en achterkant paraboolveren
Hendrik "Blue-Box" Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het zoekkerige klopt indien je maar 1 as
> veranderd.
>
> Door het overhellen in de bochten "sturen de assen
> mee". Dit komt door de constructie met de
> veerschommels waardoor de as verdraait ten
> opzichte van het chassis.
> Als beide assen veren hebben welke bij elkaar
> horen is dit effect voor beide assen globaal
> gelijk en sturen de assen globaal hetzelfde mee.
> Deze "balans" verstoor je door maar 1 as te
> veranderen.
>
> Hoe meer overhellen = meer effect.
Dan wordt dat mijn volgende klusje , paraboolveren aan de voorkant maken.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 11:46 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
-------------------------------------------------------
> Het zoekkerige klopt indien je maar 1 as
> veranderd.
>
> Door het overhellen in de bochten "sturen de assen
> mee". Dit komt door de constructie met de
> veerschommels waardoor de as verdraait ten
> opzichte van het chassis.
> Als beide assen veren hebben welke bij elkaar
> horen is dit effect voor beide assen globaal
> gelijk en sturen de assen globaal hetzelfde mee.
> Deze "balans" verstoor je door maar 1 as te
> veranderen.
>
> Hoe meer overhellen = meer effect.
Dan wordt dat mijn volgende klusje , paraboolveren aan de voorkant maken.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 11:46 door Ben leert elke dag van zijn Laro's.
Re: Voorkant en achterkant paraboolveren
Ik waag het er op, niet behept met enig technisch inzicht geef ik toch mijn mening.
Ik denk dat de hoge juist niet aan de bestuurderskant moet zitten.
Bij de vering van een Land Rover zal het kleine beetje dat de bestuurder weegt niet zoveel uitmaken bij het inzakken, maar de (vooral smalle) straten lopen meestal af naar de zijkanten.
Door de hoge veren aan de bijrijderskant te monteren komt de wagen rechter te staan.
Vooropgesteld dat je in Nederland met een links gestuurde wagen rijdt.
Gewoon mijn gedachtegang..
Groeten, Eli
Ik denk dat de hoge juist niet aan de bestuurderskant moet zitten.
Bij de vering van een Land Rover zal het kleine beetje dat de bestuurder weegt niet zoveel uitmaken bij het inzakken, maar de (vooral smalle) straten lopen meestal af naar de zijkanten.
Door de hoge veren aan de bijrijderskant te monteren komt de wagen rechter te staan.
Vooropgesteld dat je in Nederland met een links gestuurde wagen rijdt.
Gewoon mijn gedachtegang..
Groeten, Eli
Re: Voorkant en achterkant paraboolveren
Hallo Eli en anderen,
Een en ander heb ik juist nog even nagekeken in het werkplaats handboek en op pagina 64-3, item 64.20.01 staat uitgelegd dat met uitzondering van de 109 1-tons uitvoering, bij alle achterassen (zowel 88 als 109) de veer met 'increased camber' (de hoogste) aan de bestuurderskant moet worden gemonteerd en dat ze niet mogen worden uitgewisseld.
Idem met de voor veren, daar moet de stijvere veer aan de bestuurderskant worden gemonteerd (ook weer een iets hogere veer) (pagina 60-3, item 60.20.01)
lang leve een werkplaats handboek
groetjes, Fenna
Een en ander heb ik juist nog even nagekeken in het werkplaats handboek en op pagina 64-3, item 64.20.01 staat uitgelegd dat met uitzondering van de 109 1-tons uitvoering, bij alle achterassen (zowel 88 als 109) de veer met 'increased camber' (de hoogste) aan de bestuurderskant moet worden gemonteerd en dat ze niet mogen worden uitgewisseld.
Idem met de voor veren, daar moet de stijvere veer aan de bestuurderskant worden gemonteerd (ook weer een iets hogere veer) (pagina 60-3, item 60.20.01)
lang leve een werkplaats handboek

groetjes, Fenna