afstellen deur: hoe?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Everhard Mulder

afstellen deur: hoe?

Bericht door Everhard Mulder »

Defender,`1991, 2,8 TDI.
Het linker voorportier sloot beroerd: je moest 'm zowat dichmeppen. En daar heb ik niet zoveel zin in: ik wil als ik s'avonds thuiskom niet met een enorme klap de buurt opschrikken.
Nu was het rubber op de dorpel van de deur, dik geworden van gecorrodeerd ijzer o.id. dus ik heb dat rubber verwijderd en nieuwe besteld. Toen er geen deurrubber op de dorpel zat, sloot de deur prima. Nu zit het nieuwe deurrubber erop, geen verdikkingen meer van corrosie-troep, maar toch sluit de deur weer niet goed: ik moet weer heel hard dichtslaan. Nu vraag ik me af: hoe stel ik die deur? Ik kan de deurvanger wel wat verschuiven, maar dan sluit de deur niet goed meer af. Ik zou 'm graag bij het onderste scharnier wat meer naar buiten zetten: kan dat?
Zo ja, hoe?
Dank!
E. Mulder
LaRobbie

Re: afstellen deur: hoe?

Bericht door LaRobbie »

Bij mij zaten er plastic plaatjes tussen de scharnieren waarmee het scharnier meer of minder afstand had. Weet niet of die los te koop zijn, anderzs met iets anders opvullen. Succes
Thimo

Bericht door Thimo »

Waar komt de deur tegen het rubber?
Als het probleem aan het slotkant zit moet je even de deur wat torderen.
Zit het aan de scharnierkant dan idd opvullen ( met een stukje plastic van een saladebakje , stukje fietsbinnenband of iets dergelijks).

Mvg Thimo.
Everhard Mulder

Dank voor de tips: het werd me een toestand. Ik maakte de bouten van het onderste scharnier los: dwz, dat probeerde ik. De bovenste ginmg goed, bij de onderste draaide, nadat de bout ongeveer halverwege eruit was, de moer mee. Toen ik, denkend "dit wordt dus niks" de boel weer vast wilde zetten, viel de moer van de bovenste bout naar beneden. Toen kon ik dus niks meer.........Rob Steward heeft me geholpen de zaak weer vast te zetten: er mnoets een stuk uitgeslepen worden om bij de moeren te kunnen komen.
Zoals Rob het zo mooi kan zeggen: "You are not supposed to touch those bolts..."
Ik doe dit dus inderdaad: nooit meer!
Everhard Mulder
Anton (Rumble)

Bericht door Anton (Rumble) »

Dat zijn inderdaad de lastige bouten die in de deurpost.
zonde dat je een stuk uit je post moest zagen. je kan ze vrij makkelijk met een magneetje of een stuk ijzerdraad weer omhoog vissen. De laatste heb ik al meerdere malen toegepast.
ik heb nog geen goede manier gevonden om een deur te stellen, het richten gaat vaak goed, maar goed sluitend krijgen blijft een crime. best werk volgens mij gewoon een knietje of een balkje en gepast geweld. maar of ik daarmee landroverwiki haal weet ik niet.
Everhard Mulder

Het probleem was niet alleen een naar beneden gevallen moer van de bovenste bout: bij de andere bout draaide de moer mee met de bout dus die kreeg ik ook niet verder los of vast.
Er zat niks anders op dan en stuk uit de dorpel slijpen.
E. Mulder
Joadalama

Bericht door Joadalama »

Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
>. best werk
> volgens mij gewoon een knietje of een balkje en
> gepast geweld. maar of ik daarmee
> landroverwiki haal weet ik niet.

is toch een oplossing die, niet alleen hier, vaak voorbij komt. En als het werkt dan hoort ook deze oplossing er in thuis. Met vermelding van de prachtige tekst die ik vond op een blik RLS: "waar alle andere methoden falen of niet toereikend zijn".

Overigens heb ik mijn deuren gesteld d.m.v. het "shimmen" van de scharnieren. Als shim heb ik een stuk uit een rubber vloermat gebruikt. Nog niet helemaal tochtvrij, maar ik ben aan het sparen voor de prachtige deurrubbers die bas4cars sinds kort levert.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Dat "shimmen" heeft weinig effect. Bij een Engelse auto is alles op de "cm" (niet mm) nauwkeurig gemaakt (en die uitspraak komt van een kenner). Ik heb laatst de deuren vervangen door onze gerestaureerde exemplaren en ook nieuwe scharnieren gezet. Welke shim je ook pakt, de deur blijft gewoon op dezelfde plek (diepte) zitten.

Ik had voor het verwijderen van de bouten afgelopen zomer deze al eens een voor een losgemaakt zover ze gingen, ingespoten met kruipolie en weer vastgezet. Dit heb ik een paar keer gedaan totdat ze allemaal er uit gingen.

Bij het vervangen van de deuren zijn de klem-moeren die in de deurstijl zitten ook vervangen. Het afstellen van de deur gaat met vier handen vrij makkelijk.
Zet de deur (met nieuwe klem-moeren al in de stijl) met de bouten los in de stijl, druk de deur in het slot en kijk of de knik (bij het slot) in de deur doorloopt met het achterspatbord. Zit dat te laag of te hoog, stel dan de slotplaat/pen hoger of lager af.
Zet een plankje schuin onder het onderste scharnier (het scharnier met de deur wordt nu wat opgetilt), zodat de deurknik voor met het voorspatbord doorloopt.
Draai de bouten dan wat aan, maak de deur open en til deze dan wat op, draai de bovenste bouten beiden los en weer vast (het scharnier gaat dan wat naar voren).
Kijk of de deur nu in het slot valt en de knik met het spatbord doorloopt. Zit de knik te laag, doe de deur open en til deze weer wat op. Maak nu beide onderste bouten los (dat scharnier schuift naar achter) en draai de bouten weer vast. Sluit de deur en kijk of de lijn van deur en spatbord doorloopt. Herhaal dit eventueel nog eens.
Zet de slotplaat/pen tenslotte een mm lager.

De deurrubbers heb ik vervangen, de stijl achter het glasgedeelte een halve cm naar voren geplaatst (af fabriek een halve cm te ver naar achter geplaatst), zodat daar ook het rubber tegen de deur komt. De onderste rubber moeten nog vervangen worden. Tis me nu te koud.

Onze deuren sluiten nu in ieder geval weer goed en je hoeft niet met alle geweld deze dicht te slaan.

Succes en sleutel ze,

Jos
Plaats reactie