(Opgelost!) nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog in
(Opgelost!) nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog in
Dag allemaal,
ik heb laatst een nieuwe spanningsregelaar gekocht omdat de laadspanning vaak niet boven 13v kwam (A127 dynamo van een discovery). Ik heb een regelaar gekocht die 14,5v moet leveren, maar na montage blijft de laadspanning op 12v hangen. hij maakt dus wel contact, anders zou de spanning lager dan 12v zijn, de accu is niet helemaal vol..
Moeten de koolborstels inslijten waardoor de laadspanning nog omhoog gaat oid (lijkt me vreemd, maar toch ff checken). of is de regelaar gewoon kaduuk?
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a768ec92ac3e3be9c2ea560f47a9591', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16379398, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('627693e2f1b08724ac6512ea9d51826f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16379398, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 08:36 door CamperChris.
ik heb laatst een nieuwe spanningsregelaar gekocht omdat de laadspanning vaak niet boven 13v kwam (A127 dynamo van een discovery). Ik heb een regelaar gekocht die 14,5v moet leveren, maar na montage blijft de laadspanning op 12v hangen. hij maakt dus wel contact, anders zou de spanning lager dan 12v zijn, de accu is niet helemaal vol..
Moeten de koolborstels inslijten waardoor de laadspanning nog omhoog gaat oid (lijkt me vreemd, maar toch ff checken). of is de regelaar gewoon kaduuk?
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5a768ec92ac3e3be9c2ea560f47a9591', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16379398, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('627693e2f1b08724ac6512ea9d51826f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16379398, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/02/2013 08:36 door CamperChris.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Normaal gesproken zou hij gewoon 14,5 volt moeten leveren. Inslijten van koolborstels zou daar geen invloed op mogen hebben.
Als je hem wat hoger als stationair laat draaien moet hij gewoon 14,5 volt leveren op de aansluitingen.
12v is in elk geval veel te laag..
Als je hem wat hoger als stationair laat draaien moet hij gewoon 14,5 volt leveren op de aansluitingen.
12v is in elk geval veel te laag..
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
misschien een domme vraag maar heb je het draadje van het laadstroom lampje aangesloten?
zonder dat laad een dynamo meestal niet
nieuwe regelaar kan natuurlijk ook stuk zijn, meestal ga ik naar een dynamo reparatie bedrijf want het is veel makkelijker te zien op een testbank
zonder dat laad een dynamo meestal niet
nieuwe regelaar kan natuurlijk ook stuk zijn, meestal ga ik naar een dynamo reparatie bedrijf want het is veel makkelijker te zien op een testbank
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Hij laad dus gewoon niet. Of te wel hij doet niets. Wat je meet is de accuspanning die zo laag is dat de accu dus niet helemaal vol is. Uit je dynamo komt niets. Waarschijnlijk ben je iets vergeten aan te sluiten of heb je iets verkeerd gedaan. Of je nieuwe regelaar is gewoon defect.
Waarom wil jij gaan laden met 14,5 volt? Dat is meer als de gas spanning bij 20 graden Celsius. 's Zomers op een warme dag laad je je accu dus stuk. En dat merk je pas in de winter. Of heb je een dure moderne accu geplaatst die je met zo'n spanning laden moet. Je oorspronkelijke dynamo laad met 13 volt. Waar heb je dat gemeten? Direct op de plus en min van de accu of direct op de plus en min van de dynamo?
Het is mogelijk dat je interne referentie (Meestal een zenderdiode.) in de lader wat van waarde verandert is. Jij hebt het er over dat de laadspanning vaak niet boven de 13 volt kwam. Dat is een vrij forse niet erg waarschijnlijke verandering. Bovendien veranderde die fout ook nog. Soms was het beter dan anders. Ook dat is niet erg waarschijnlijk. Waarschijnlijker moet je het probleem gaan zoeken in contactproblemen in je bedrading van en naar je dynamo. Is die bedrading zoals het hoort (Zit er misschien ergens een scheidingsdiode tussen ofzo. Dat zou ook de 13 in plaats van 13,8 volt kunnen verklaren.) Zijn de eventuele sense draden van de dynamo juist aangesloten en zit er een correct laadlampje op de juiste manier aangesloten in. (Dus geen led o.i.d.)
Hoewel het niet erg waarschijnlijk is kan de laadregelaar natuurlijk niet juist gewerkt hebben. Maar probeer dat eerst uit te vinden door gewoon te meten. Verder zou ik nooit met 14,5 volt gaan laden. Alleen als ik in de winter naar de noordkaap zou rijden bijvoorbeeld. 's Zomers en zeker als je naar de wat warmere landen gaat kost dit je gewoon een accu. Of je moet de auto heel weinig en alleen voor heel kleine ritjes gebruiken. Bij de eerste koude nachten als de winter begint heb jij straks een berichtje dat het starten niet lukt omdat de nieuwe accu te zwak is en niet goed oplaad met de net nieuwe lader. Helaas doet de nieuwe regelaar het dan dus prima maar is je accu dus 's zomers in de warmte stuk geladen.
Verder is ook je boordspanning 14,5 volt geworden. Alles is echter voor 13,8 volt gemaakt. Je lampen, hebben een kortere levensduur. Hogere spanning door de lampen betekend een grotere stroom. Je schakelaars worden dus ook zwaarder belast. Schakelaars die toch al op de grens van hun kunnen moeten werken.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 01:05 door Exfietser.
Waarom wil jij gaan laden met 14,5 volt? Dat is meer als de gas spanning bij 20 graden Celsius. 's Zomers op een warme dag laad je je accu dus stuk. En dat merk je pas in de winter. Of heb je een dure moderne accu geplaatst die je met zo'n spanning laden moet. Je oorspronkelijke dynamo laad met 13 volt. Waar heb je dat gemeten? Direct op de plus en min van de accu of direct op de plus en min van de dynamo?
Het is mogelijk dat je interne referentie (Meestal een zenderdiode.) in de lader wat van waarde verandert is. Jij hebt het er over dat de laadspanning vaak niet boven de 13 volt kwam. Dat is een vrij forse niet erg waarschijnlijke verandering. Bovendien veranderde die fout ook nog. Soms was het beter dan anders. Ook dat is niet erg waarschijnlijk. Waarschijnlijker moet je het probleem gaan zoeken in contactproblemen in je bedrading van en naar je dynamo. Is die bedrading zoals het hoort (Zit er misschien ergens een scheidingsdiode tussen ofzo. Dat zou ook de 13 in plaats van 13,8 volt kunnen verklaren.) Zijn de eventuele sense draden van de dynamo juist aangesloten en zit er een correct laadlampje op de juiste manier aangesloten in. (Dus geen led o.i.d.)
Hoewel het niet erg waarschijnlijk is kan de laadregelaar natuurlijk niet juist gewerkt hebben. Maar probeer dat eerst uit te vinden door gewoon te meten. Verder zou ik nooit met 14,5 volt gaan laden. Alleen als ik in de winter naar de noordkaap zou rijden bijvoorbeeld. 's Zomers en zeker als je naar de wat warmere landen gaat kost dit je gewoon een accu. Of je moet de auto heel weinig en alleen voor heel kleine ritjes gebruiken. Bij de eerste koude nachten als de winter begint heb jij straks een berichtje dat het starten niet lukt omdat de nieuwe accu te zwak is en niet goed oplaad met de net nieuwe lader. Helaas doet de nieuwe regelaar het dan dus prima maar is je accu dus 's zomers in de warmte stuk geladen.
Verder is ook je boordspanning 14,5 volt geworden. Alles is echter voor 13,8 volt gemaakt. Je lampen, hebben een kortere levensduur. Hogere spanning door de lampen betekend een grotere stroom. Je schakelaars worden dus ook zwaarder belast. Schakelaars die toch al op de grens van hun kunnen moeten werken.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 01:05 door Exfietser.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Arnold, (en de rest), dank voor de deskundige analyse en adviezen. Ik moet het allemaal nog wel een keer extra lezen om te begrijpen.
Die regelaar op 14,5 v heb ik op advies van een mede-prikker. Inderdaad veel korte ritjes. De gemeten spanning was bij de dynamo. Bij de accu is het ca 0,5v lager.
Oude regelaar weer terug geplaatst en heb nu weer 13v
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16d246b3f96d687f2472ba04080d5965', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16380335, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a54df52451267c098304f5392f075107', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16380335, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Die regelaar op 14,5 v heb ik op advies van een mede-prikker. Inderdaad veel korte ritjes. De gemeten spanning was bij de dynamo. Bij de accu is het ca 0,5v lager.
Oude regelaar weer terug geplaatst en heb nu weer 13v
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('16d246b3f96d687f2472ba04080d5965', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16380335, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a54df52451267c098304f5392f075107', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16380335, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Ik kan je alleen maar adviseren om je bekabeling helemaal los te halen en alle contacten schoon te maken. Dus de bruine draad die van je dynamo naar je accu loopt. En controleer ook de massa kabel die van de accu (via een eventuele massa schakalaar) naar het chassis en dan naar je motorblok loopt. Let ook op of de het huis van je dynamo goed electrisch contact maakt met je motorblok. Zijn de boutgaten erg vuil en vet?
Met een multimeter kun je gewoon langs de draad metenwaar je die halve volt kwijt raakt.
Je kunt de bruine draad van je dynamo losnemen en daar een autolamp op aansluiten. De andere kant van de lamp sluit je daan aan op het huis van je dynamo. (Motor uit natuurlijk.) Neem zo'n lamp van 55 watt. Dan loopt er vanuit de accu een stroom door de bruine draad naar de lamp. Door nu steeds over een stuk draad of verbinding daar in te meten met je meter kun je uitvinden waar de grootste spanningsval is en daar moet je je probleem gaan zoeken. Meet ook de spanningsval over de massa schakelaar enzo.
Een half volt verlies bij een betrekkelijk lage laadstroom van maximaal 10 ampere vind ik heel veel. Dan is je bedrading en de contacten daar in behoorlijk verdacht. 13,5 volt direct op je dynamo betekend dat je lader dus gewoon wel functioneerd. Goed het is geen 13,8 maar een heel eind beter dan 13.
De andere oplossing is inderdaad een regelaar met hogere uitgangsspanning. In feite compenseer (of maskeer) je dan de problemen die je in je bedrading en aansluitingen daarvan hebt zitten. Dan ga je laden met een volt of 14. Als je alleen (hele) korte ritjes rijdt gaat dat wel goed werken denk ik. Totdat je bedrading nog meer verslechterd en je weer een lader met een hogere laadspanning moet gaan zoeken. Tevens is er het gevaar dat de plaatsen waar je het spanningsverlies hebt ook warm worden. Door het warm worden verslechteren de contacten nog meer. Ze kunnen dan heet worden tijdens een langere auto rit. Een rookwolk onder je motorkap is dan niet meer heel onwaarschijnlijk.
Je hebt je wagen toch ingericht als camper? Ga je er dan niet 's zomers mee weg en dus een lange autorit bij wat hogere temperaturen maken?
Arnold.
Met een multimeter kun je gewoon langs de draad metenwaar je die halve volt kwijt raakt.
Je kunt de bruine draad van je dynamo losnemen en daar een autolamp op aansluiten. De andere kant van de lamp sluit je daan aan op het huis van je dynamo. (Motor uit natuurlijk.) Neem zo'n lamp van 55 watt. Dan loopt er vanuit de accu een stroom door de bruine draad naar de lamp. Door nu steeds over een stuk draad of verbinding daar in te meten met je meter kun je uitvinden waar de grootste spanningsval is en daar moet je je probleem gaan zoeken. Meet ook de spanningsval over de massa schakelaar enzo.
Een half volt verlies bij een betrekkelijk lage laadstroom van maximaal 10 ampere vind ik heel veel. Dan is je bedrading en de contacten daar in behoorlijk verdacht. 13,5 volt direct op je dynamo betekend dat je lader dus gewoon wel functioneerd. Goed het is geen 13,8 maar een heel eind beter dan 13.
De andere oplossing is inderdaad een regelaar met hogere uitgangsspanning. In feite compenseer (of maskeer) je dan de problemen die je in je bedrading en aansluitingen daarvan hebt zitten. Dan ga je laden met een volt of 14. Als je alleen (hele) korte ritjes rijdt gaat dat wel goed werken denk ik. Totdat je bedrading nog meer verslechterd en je weer een lader met een hogere laadspanning moet gaan zoeken. Tevens is er het gevaar dat de plaatsen waar je het spanningsverlies hebt ook warm worden. Door het warm worden verslechteren de contacten nog meer. Ze kunnen dan heet worden tijdens een langere auto rit. Een rookwolk onder je motorkap is dan niet meer heel onwaarschijnlijk.
Je hebt je wagen toch ingericht als camper? Ga je er dan niet 's zomers mee weg en dus een lange autorit bij wat hogere temperaturen maken?
Arnold.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
13.5 volt direct op de dynamo gemeten is, als de dynamo niet aan de max amp zit, niet goed!
alle moderne normale regelaars zijn op 14.2/14.3 afgesteld
alles wat lager is, is gewoon fout!
ook met 14.3 komt een accu niet 100% vol maar dat is minder belangrijk dan het droogkoken wat gebeurt als je boven de gas spanning komt
wat de bedrading en massa via de bouten betreft heeft arnold een belangrijk punt, eerst alles goed schoonmaken en desnoods een massa lintje van dynamo naar motor maken
dat loste bij mij alle problemen op in een fort transit, die had ook maar 13.5 volt laadspanning en daarna keurig 14.2
mocht dit alles niet helpen dan de dynamo op een testbank want dan is mogelijk een diode stuk
kijk ook je multimeter na of die wel de juiste spanning weergeeft
je zal niet de eerste zijn die zo iets overkomt
alle moderne normale regelaars zijn op 14.2/14.3 afgesteld
alles wat lager is, is gewoon fout!
ook met 14.3 komt een accu niet 100% vol maar dat is minder belangrijk dan het droogkoken wat gebeurt als je boven de gas spanning komt
wat de bedrading en massa via de bouten betreft heeft arnold een belangrijk punt, eerst alles goed schoonmaken en desnoods een massa lintje van dynamo naar motor maken
dat loste bij mij alle problemen op in een fort transit, die had ook maar 13.5 volt laadspanning en daarna keurig 14.2
mocht dit alles niet helpen dan de dynamo op een testbank want dan is mogelijk een diode stuk
kijk ook je multimeter na of die wel de juiste spanning weergeeft
je zal niet de eerste zijn die zo iets overkomt
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Ben ook benieuwd, volgens mij heeft "hij die gefiets heeft" wel veel verstand van deze materie...
Pas een nieuwe dymano in de rrc. levert 14,55 volt. is goed volgens het bedrijf. K&K startmotoren/dynamo's in Eindhoven.
Onlangs gevraagd, omdat ik het ook wat hoog vind.
Edit, lees nu ook online dat het boven mijn gasspanning is. snap niet dat ze zeggen dat dat goed is.
Maar exfietser zal geen onzin praten, heeft er iig veel meer verstand van dan ik.
Maar ook de dynamo's in mijn andere rr ( 2 stuks) leveren respectievelijk 14 en 14,4 volt...
Onlangs de spanningsregelaar in eentje vervangen, zat een Bosch 1197311028 in. Deze regelen af op 14.5 volt. (ford transit volgens mij)
Hier lees ik onderstaand, dus boven de 14 lijkt me zoiezo goed (alleen die 14,5 is wat veel denk ik, waarom dat ze zeggen dat ie goed is??)
[www.venus.nl]
Om de batterij te laden, moet door een externe spanningsbron de celspanning worden opgevoerd tot een waarde boven de 2,1 Volt. Aan de laadspanning zijn grenzen verbonden i.v.m. de overmatige vorming van waterstofgas (de "gasspanning". Bij 2,35-2,4 Volt per cel zal die ongewenste gasvorming optreden. Bij een gewone 12 Volt batterij is dat bij 14,1-14,4 Volt batterijspanning. Het verband tussen spanning en soortelijke massa van het elektroliet, kan als volgt worden weergegeven:
n elk geval moet de laadstroom tot C / 5 of minder worden beperkt zodra de gasspanning is bereikt (bij 20°C is de gasspanning ca. 2.4 V / cel, dwz 14.4 V resp. 28.8 V). Anders zal de actieve massa door overmatige gasontwikkeling uit de platen worden geduwd.
Pas een nieuwe dymano in de rrc. levert 14,55 volt. is goed volgens het bedrijf. K&K startmotoren/dynamo's in Eindhoven.
Onlangs gevraagd, omdat ik het ook wat hoog vind.
Edit, lees nu ook online dat het boven mijn gasspanning is. snap niet dat ze zeggen dat dat goed is.
Maar exfietser zal geen onzin praten, heeft er iig veel meer verstand van dan ik.
Maar ook de dynamo's in mijn andere rr ( 2 stuks) leveren respectievelijk 14 en 14,4 volt...
Onlangs de spanningsregelaar in eentje vervangen, zat een Bosch 1197311028 in. Deze regelen af op 14.5 volt. (ford transit volgens mij)
Hier lees ik onderstaand, dus boven de 14 lijkt me zoiezo goed (alleen die 14,5 is wat veel denk ik, waarom dat ze zeggen dat ie goed is??)
[www.venus.nl]
Om de batterij te laden, moet door een externe spanningsbron de celspanning worden opgevoerd tot een waarde boven de 2,1 Volt. Aan de laadspanning zijn grenzen verbonden i.v.m. de overmatige vorming van waterstofgas (de "gasspanning". Bij 2,35-2,4 Volt per cel zal die ongewenste gasvorming optreden. Bij een gewone 12 Volt batterij is dat bij 14,1-14,4 Volt batterijspanning. Het verband tussen spanning en soortelijke massa van het elektroliet, kan als volgt worden weergegeven:
n elk geval moet de laadstroom tot C / 5 of minder worden beperkt zodra de gasspanning is bereikt (bij 20°C is de gasspanning ca. 2.4 V / cel, dwz 14.4 V resp. 28.8 V). Anders zal de actieve massa door overmatige gasontwikkeling uit de platen worden geduwd.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
die gas spanning is in de meeste moderne accu's al iets onder controle
door toevoegingen in de accu is het wat opgekrikt of er is iets ingedaan om het gas weer om te zetten in water
dit zijn trucjes onder de vermelding "onderhoudsvrij" er zitten ook geen doppen meer op om bij te vullen, wat vroeger wel nodig was.
daarom zouden ze kunnen zeggen dat 14.55 ok is
moet wel zeggen dat die trucjes maar beperkt werken en dat je ook onderhoudsvrije accu's stuk gaan met een te hoge spanning
dus zeker is zeker, niet boven 14,3 laden, zeker niet als het buiten lekker warm is of dat de accu naast de motor staat
door toevoegingen in de accu is het wat opgekrikt of er is iets ingedaan om het gas weer om te zetten in water
dit zijn trucjes onder de vermelding "onderhoudsvrij" er zitten ook geen doppen meer op om bij te vullen, wat vroeger wel nodig was.
daarom zouden ze kunnen zeggen dat 14.55 ok is
moet wel zeggen dat die trucjes maar beperkt werken en dat je ook onderhoudsvrije accu's stuk gaan met een te hoge spanning
dus zeker is zeker, niet boven 14,3 laden, zeker niet als het buiten lekker warm is of dat de accu naast de motor staat
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Er zijn twee dingen. Moderne start accu's zijn iets veranderd (verbeterd) ten op zichte van de oudere start accu's. Daardoor kunnen ze met een hogere spanning geladen worden dan de oude typen.
Omdat wij oudere auto's rijden is de laadregeling gemaakt voor die oudere accu's. En daar was een 13.8 volt de goede waarde. Tegenwoordig is die spanning dus omhoog gegaan naar zo'n 14 a' 14,2 volt. Een spanning die ook noodzakelijk is voor de moderne boord electronica. Er is dus niets mis met een oude regelaar die 13,8 volt levert. Die doet gewoon wat hij doen moet zoals ooit is ontworpen. In combinatie met een moderne startaccu zou de de spanning nu wel hoger kunnen. Maar 14,5 volt is te veel. Bijzondere (Meestal dus dure.) accu's hebben vaak ook een iets afwijkende laadspanning. Het is in dat geval ook verstandig om je regelaar aan te passen aan het type accu dat je gebruikt. De accu blijft dan het langste leven.
Arnold.
Omdat wij oudere auto's rijden is de laadregeling gemaakt voor die oudere accu's. En daar was een 13.8 volt de goede waarde. Tegenwoordig is die spanning dus omhoog gegaan naar zo'n 14 a' 14,2 volt. Een spanning die ook noodzakelijk is voor de moderne boord electronica. Er is dus niets mis met een oude regelaar die 13,8 volt levert. Die doet gewoon wat hij doen moet zoals ooit is ontworpen. In combinatie met een moderne startaccu zou de de spanning nu wel hoger kunnen. Maar 14,5 volt is te veel. Bijzondere (Meestal dus dure.) accu's hebben vaak ook een iets afwijkende laadspanning. Het is in dat geval ook verstandig om je regelaar aan te passen aan het type accu dat je gebruikt. De accu blijft dan het langste leven.
Arnold.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Nou verstand? , een grote fout lees ik zo al zonder mijn best te doen, door een hogere laadspanning wordt de stroom door de circuits net LAGER ipv hoger.
P=UxI
P (Vermogen) blijft gelijk want is afname door een verbruiker. U (spanning) wordt hoger dan moet I (stroom) omlaag.
wel is het zo dat de hogere spanning daadwerkelijk problemen kan geven in het laadcircuit. Accus kunnen niet al te best tegen de 14,5 volt spanning en andere verbruikers kunnen ook sneller kapot gaan.
de huidige 12 volt lijkt op een niet werkend laadcircuit of een slechte dynamo als tenminste de spanningsregelaar werkt.
Benno
P=UxI
P (Vermogen) blijft gelijk want is afname door een verbruiker. U (spanning) wordt hoger dan moet I (stroom) omlaag.
wel is het zo dat de hogere spanning daadwerkelijk problemen kan geven in het laadcircuit. Accus kunnen niet al te best tegen de 14,5 volt spanning en andere verbruikers kunnen ook sneller kapot gaan.
de huidige 12 volt lijkt op een niet werkend laadcircuit of een slechte dynamo als tenminste de spanningsregelaar werkt.
Benno
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Idd hij heeft er zeker verstand van! Alleen maakt hij één fout. Hij legt uit als de spanning omhoog gaat ook de stroom omhoog gaat door de schakelaars???? volgens mij gaat de stroom naar beneden als de spanning omhoog gaat bij gelijk blijvend gevraagd vermogen. P = U x I P = vermogen Watt, dus een lamp oid, U = spanning Volt wat de dynamo of accu levert, I = Ampere die bv door je schakelaar gaat.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Denkvautje Benno? Wie zegt dat in het laadproces het vermogen P constant moet blijven? Je wil er juist meer vermogen instoppen. Je wilt meer stroom door de accu laten lopen. Om de inwendige weerstand van de accu "te overbruggen" moet je daarom meer spanning aanleggen. De accuspanning (klemspanning) is ook afhankelijk van de inwendige weerstand van de batterij en de de ladingstoestand.
Arnold kan het vast beter uitleggen dan ik, maar ik denk dat je de formule P=UxI hier niet in de goede context gebruikt.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Arnold kan het vast beter uitleggen dan ik, maar ik denk dat je de formule P=UxI hier niet in de goede context gebruikt.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
JanTD5 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Idd hij heeft er zeker verstand van! Alleen maakt hij één fout. Hij legt uit als de spanning omhoog gaat ook de stroom omhoog gaat door de
> schakelaars???? volgens mij gaat de stroom naar beneden als de spanning omhoog gaat bij gelijk
> blijvend gevraagd vermogen. P = U x I P = vermogen Watt, dus een lamp oid, U = spanning Volt wat de
> dynamo of accu levert, I = Ampere die bv door je schakelaar gaat.
>
> Groeten Jan
Ook hier geld weer: je gaat uit van het feit dat het gevraagd vermogen constant blijft. Dat is niet zo, de gebruiker vraagt niet een constant vermogen, maar het opgegeven vermogen van de de verbuiker (bijv. een lamp, er staat op 55 W) , is berekend met een standaard "gegeven" spanning (tijdens bedrijf 13.8 V).
Het echte gevraagde vermogen van de gebruiker wordt bepaald door de weerstand van het gloeidraadje en de spanning, P= I x R. Weerstand R staat vast, bedrijfspannning U maak je hoger: dus opgenomen vermogen P van de lamp wordt hoger.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 18:24 door VeeTee.
-------------------------------------------------------
> Idd hij heeft er zeker verstand van! Alleen maakt hij één fout. Hij legt uit als de spanning omhoog gaat ook de stroom omhoog gaat door de
> schakelaars???? volgens mij gaat de stroom naar beneden als de spanning omhoog gaat bij gelijk
> blijvend gevraagd vermogen. P = U x I P = vermogen Watt, dus een lamp oid, U = spanning Volt wat de
> dynamo of accu levert, I = Ampere die bv door je schakelaar gaat.
>
> Groeten Jan
Ook hier geld weer: je gaat uit van het feit dat het gevraagd vermogen constant blijft. Dat is niet zo, de gebruiker vraagt niet een constant vermogen, maar het opgegeven vermogen van de de verbuiker (bijv. een lamp, er staat op 55 W) , is berekend met een standaard "gegeven" spanning (tijdens bedrijf 13.8 V).
Het echte gevraagde vermogen van de gebruiker wordt bepaald door de weerstand van het gloeidraadje en de spanning, P= I x R. Weerstand R staat vast, bedrijfspannning U maak je hoger: dus opgenomen vermogen P van de lamp wordt hoger.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 18:24 door VeeTee.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Ik ben toch wel verbaasd eerlijk gezegd over de stelligheid waarmee onderstaande reacties gepost worden; Arnold heeft namelijk volkomen gelijk, zowel qua laadspanning van de wat oudere systemen, gevolgschade aan accu en de toenemen van het gebruikte vermogen en warmteontwikkeling.
In beide gevallen gaan jullie er namelijk simpelweg vanuit dat het vermogen constant blijft; en dat is niet zo. Vermogen is het product van stroom en spanning, dat is correct.
Als je een 14 volt lampje zou gebruiken klopt jullie berekening, dan wordt de stroom lager.
De stroom wordt namelijk niet bepaald door je vermogen, maar door de enige constante waarde in dit evrhaal : de Weerstand (R) van het lampje.
Oftewel, de wet van Ohm. U (spanning)=I(stroom) x R (weerstand)
Aangezien de weerstand van het lampje niet veranderd, zal de stroom dus toenemen bij een hogere spanning.
Een rekenvoorbeeldje : Koplampje waarop staat 55Watt 12V.
Dus......
Nominale stroom : P=U*I ==> I=P/U => 55/12 = 4.58 Ampere.
Weerstand lampje : U=I*R ==> R=U/I => 12/4.58 = 2,6 Ohm.
Stijgt nu de spanning naar 14 Volt, dan volgt uit dezelfde berekening de stroom en vermogen....
U=I*R ==> I=U/R ==> = 14/2.6 = 5.4 Ampere.
P=U*I ==> P= 14*5.4 = 74 Watt
Ergo, de lamp wordt feller, trekt meer stroom, wordt heter en gaat veel eerder kapot. .En deze stroom moet natuurlijk ook door de schakelaars bij de wat oudere wagens zonder relais.
Een 14,5 volt regelaar in een oudere auto is eigenlijk alleen nuttig als er bv scheidingsdiodes in zitten voor gebruik bij een dubbel accu systeem. Daardoor zakt de laadspanning met een paar tiende volt en kom je netjes onder de 14 volt. 13,5 volt kan een prima waarde zijn voor de wat oudere auto's (voor 2000), zeker als er wat gebruikers aan staan.
In nieuwere auto's zoals bv de Disco 3/4, Freelander 2 e.d. wordt de uitgangsspanning van de alternator vanuit de ecu geregeld en hiermee compenseren ze het spanningsverlies in de kabels. Ook al omdat hier zeer grote stromen naar verbruikers lopen (100-150A) ivm de gadgets die in de moderne wagens zitten (vooruitverwarming, stoelverwarming etc.etc.). Laadspanning op de accu is en blijft echter maximaal 14,2 volt.
De regeling via de ECU maakt het echter mogelijk deze op 14,2 volt te houden; waardoor de accu sneller laadt tov de conventionele regeling, wat weer handig is voor korte ritjes.
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 18:38 door G-men (Gargamel).
In beide gevallen gaan jullie er namelijk simpelweg vanuit dat het vermogen constant blijft; en dat is niet zo. Vermogen is het product van stroom en spanning, dat is correct.
Als je een 14 volt lampje zou gebruiken klopt jullie berekening, dan wordt de stroom lager.
De stroom wordt namelijk niet bepaald door je vermogen, maar door de enige constante waarde in dit evrhaal : de Weerstand (R) van het lampje.
Oftewel, de wet van Ohm. U (spanning)=I(stroom) x R (weerstand)
Aangezien de weerstand van het lampje niet veranderd, zal de stroom dus toenemen bij een hogere spanning.
Een rekenvoorbeeldje : Koplampje waarop staat 55Watt 12V.
Dus......
Nominale stroom : P=U*I ==> I=P/U => 55/12 = 4.58 Ampere.
Weerstand lampje : U=I*R ==> R=U/I => 12/4.58 = 2,6 Ohm.
Stijgt nu de spanning naar 14 Volt, dan volgt uit dezelfde berekening de stroom en vermogen....
U=I*R ==> I=U/R ==> = 14/2.6 = 5.4 Ampere.
P=U*I ==> P= 14*5.4 = 74 Watt
Ergo, de lamp wordt feller, trekt meer stroom, wordt heter en gaat veel eerder kapot. .En deze stroom moet natuurlijk ook door de schakelaars bij de wat oudere wagens zonder relais.
Een 14,5 volt regelaar in een oudere auto is eigenlijk alleen nuttig als er bv scheidingsdiodes in zitten voor gebruik bij een dubbel accu systeem. Daardoor zakt de laadspanning met een paar tiende volt en kom je netjes onder de 14 volt. 13,5 volt kan een prima waarde zijn voor de wat oudere auto's (voor 2000), zeker als er wat gebruikers aan staan.
In nieuwere auto's zoals bv de Disco 3/4, Freelander 2 e.d. wordt de uitgangsspanning van de alternator vanuit de ecu geregeld en hiermee compenseren ze het spanningsverlies in de kabels. Ook al omdat hier zeer grote stromen naar verbruikers lopen (100-150A) ivm de gadgets die in de moderne wagens zitten (vooruitverwarming, stoelverwarming etc.etc.). Laadspanning op de accu is en blijft echter maximaal 14,2 volt.
De regeling via de ECU maakt het echter mogelijk deze op 14,2 volt te houden; waardoor de accu sneller laadt tov de conventionele regeling, wat weer handig is voor korte ritjes.
Gerrit
Gerrit
>> Landrover => Changing drivers into mechanics for over 60 years !! <<
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 18:38 door G-men (Gargamel).
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Voor de mensen die het niet geloven is hier de karakteristiek van een gloeilamp en die van een gewone weerstand. De kromme blauwe lijn is die van de gloeilamp.
--> mod_embed_images_loadimage('3dcccf8897e15f413aa6234d2c5c8952', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.natuurkunde.nl%2Fservlet%2FsupportBinaryFiles%3FreferenceId%3D1%26amp%3BsupportId%3D2133', 'http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceId=1&supportId=2133', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.natuurkunde.nl%2Fservlet%2FsupportBinaryFiles%3FreferenceId%3D1%26amp%3BsupportId%3D2133', '', 16381730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij 1 volt loopt er in dit lampje een stroom van 16 mA Bij twee volt is dat al 24 mA. Hogere spanning is dus ook een grotere stroom en dus ook meer vermogen. Je lampje gaat ook feller branden.
Hier nog een grafiekje van een ander lampje:
Grafiek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cbe5b17c11d0a66c01b7a867c3b9d679', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhpblogs.nl%2Fnaomi%2Ffiles%2F2012%2F02%2FGrafiek.jpg', 'http://hpblogs.nl/naomi/files/2012/02/Grafiek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhpblogs.nl%2Fnaomi%2Ffiles%2F2012%2F02%2FGrafiek.jpg', '', 16381730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier zie je hetzelfde. Op het einde vlakt de lijn iets af. De stroomtoename neemt wat af maar de spanningstoename blijft wel. Het vermogen blijft dus toenemen en het lampje wordt steeds heter en geeft meer licht. Op dit punt in de grafiek zal het lampje niet lang meer leven.
Zou de lamp even vel blijven branden dan moet bij een hogere spanning inderdaad de stroom zakken. Dat kan alleen door het plaatsen van een ander lampje met het zelfde vermogen en hogere werkspanning. Dat laatste doe je dus als je een wagen van 12 volt naar 24 volt zou ombouwen. Je plaatst dan 24 volt lampen en laat die van 12 volt niet zitten. Als die 24 volt lampen hetzelfde vermogen hebben als de oude 12 volt exemplaren zal de stroom inderdaad halveren.
Gloeilampen hebben nog een leuke eigenschap De gloeidraad weerstand is temperatuursafhankelijk. Er zijn toepassingen geweest waar dit werd gebruikt om ergens een stabiele temperatuur te regelen.
Overigens klopt dit alles exact met de wetten Ohm.
Voor de volledigheid is hier zo'n zelfde grafiekje van een ledje:
ui_diagram1.png --> mod_embed_images_loadimage('77eb9cecbab06b5a7081f2ae4624b90d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fparalela.org%2Ffreeware_projects%2Fpodaci%2Fui_diagram1.png', 'http://paralela.org/freeware_projects/podaci/ui_diagram1.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fparalela.org%2Ffreeware_projects%2Fpodaci%2Fui_diagram1.png', '', 16381730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je kunt onmiddellijk zien dat het zonder aanpassingen niet mogelijk is om een gloeilamp door een led te vervangen. Ergens bij de 2,7 volt gaat deze led licht geven. Bij ander kleuren ledjes kan dat 1,8 volt zijn. Het is echter nooit meer dan een volt of drie vier. Leds voor hogere spanningen zijn er niet. Je kunt ze alleen wel kopen? Dat kan alleen maar door dat er een stukje elektronica bij ingebouwd zit die de spanning reduceert.
Je ziet ook dat bij een spannings variatie van een paar tiende volt er een stroom variatie van honderden mA plaats vind. Dat is de reden dat ledjes defect raken. Honderden mA meer dan de bedrijfstroom is veel te veel en de led zal sneuvelen. Het is mogelijk hier een spannings regelaar voor te bouwen. Alleen is dat heel lastig. Een spanningsregelaar die de spanning binnen (eigenlijk een honderste) volt nauwkeurig houd bij een temperatuur bereik van - 50 tot plus 80 is niet echt betaalbaar realiseerbaar. Het is veel makkelijker om de stroom te regelen. 100mA is makkelijk te maken. Een goede led geschikt voor andere spanningen dan de bovenstaande lage spanningen heeft ook altijd iets van zo'n soort stroom regelcircuitje in of bij het ledje zitten.
Een ledje dimmen zoals je dat bij een gloeilamp doet gaat dus ook niet. Maar ook daar bestaan speciale oplossingen voor die weer anders werken.
Hierbij is ook duidelijk waarom bijvoorbeeld het laadlampje nooit zomaar door een ledje vervangen kan worden.
Arnold.
--> mod_embed_images_loadimage('3dcccf8897e15f413aa6234d2c5c8952', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.natuurkunde.nl%2Fservlet%2FsupportBinaryFiles%3FreferenceId%3D1%26amp%3BsupportId%3D2133', 'http://www.natuurkunde.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceId=1&supportId=2133', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.natuurkunde.nl%2Fservlet%2FsupportBinaryFiles%3FreferenceId%3D1%26amp%3BsupportId%3D2133', '', 16381730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij 1 volt loopt er in dit lampje een stroom van 16 mA Bij twee volt is dat al 24 mA. Hogere spanning is dus ook een grotere stroom en dus ook meer vermogen. Je lampje gaat ook feller branden.
Hier nog een grafiekje van een ander lampje:
Grafiek.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cbe5b17c11d0a66c01b7a867c3b9d679', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhpblogs.nl%2Fnaomi%2Ffiles%2F2012%2F02%2FGrafiek.jpg', 'http://hpblogs.nl/naomi/files/2012/02/Grafiek.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhpblogs.nl%2Fnaomi%2Ffiles%2F2012%2F02%2FGrafiek.jpg', '', 16381730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hier zie je hetzelfde. Op het einde vlakt de lijn iets af. De stroomtoename neemt wat af maar de spanningstoename blijft wel. Het vermogen blijft dus toenemen en het lampje wordt steeds heter en geeft meer licht. Op dit punt in de grafiek zal het lampje niet lang meer leven.
Zou de lamp even vel blijven branden dan moet bij een hogere spanning inderdaad de stroom zakken. Dat kan alleen door het plaatsen van een ander lampje met het zelfde vermogen en hogere werkspanning. Dat laatste doe je dus als je een wagen van 12 volt naar 24 volt zou ombouwen. Je plaatst dan 24 volt lampen en laat die van 12 volt niet zitten. Als die 24 volt lampen hetzelfde vermogen hebben als de oude 12 volt exemplaren zal de stroom inderdaad halveren.
Gloeilampen hebben nog een leuke eigenschap De gloeidraad weerstand is temperatuursafhankelijk. Er zijn toepassingen geweest waar dit werd gebruikt om ergens een stabiele temperatuur te regelen.
Overigens klopt dit alles exact met de wetten Ohm.
Voor de volledigheid is hier zo'n zelfde grafiekje van een ledje:
ui_diagram1.png --> mod_embed_images_loadimage('77eb9cecbab06b5a7081f2ae4624b90d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fparalela.org%2Ffreeware_projects%2Fpodaci%2Fui_diagram1.png', 'http://paralela.org/freeware_projects/podaci/ui_diagram1.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fparalela.org%2Ffreeware_projects%2Fpodaci%2Fui_diagram1.png', '', 16381730, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je kunt onmiddellijk zien dat het zonder aanpassingen niet mogelijk is om een gloeilamp door een led te vervangen. Ergens bij de 2,7 volt gaat deze led licht geven. Bij ander kleuren ledjes kan dat 1,8 volt zijn. Het is echter nooit meer dan een volt of drie vier. Leds voor hogere spanningen zijn er niet. Je kunt ze alleen wel kopen? Dat kan alleen maar door dat er een stukje elektronica bij ingebouwd zit die de spanning reduceert.
Je ziet ook dat bij een spannings variatie van een paar tiende volt er een stroom variatie van honderden mA plaats vind. Dat is de reden dat ledjes defect raken. Honderden mA meer dan de bedrijfstroom is veel te veel en de led zal sneuvelen. Het is mogelijk hier een spannings regelaar voor te bouwen. Alleen is dat heel lastig. Een spanningsregelaar die de spanning binnen (eigenlijk een honderste) volt nauwkeurig houd bij een temperatuur bereik van - 50 tot plus 80 is niet echt betaalbaar realiseerbaar. Het is veel makkelijker om de stroom te regelen. 100mA is makkelijk te maken. Een goede led geschikt voor andere spanningen dan de bovenstaande lage spanningen heeft ook altijd iets van zo'n soort stroom regelcircuitje in of bij het ledje zitten.
Een ledje dimmen zoals je dat bij een gloeilamp doet gaat dus ook niet. Maar ook daar bestaan speciale oplossingen voor die weer anders werken.
Hierbij is ook duidelijk waarom bijvoorbeeld het laadlampje nooit zomaar door een ledje vervangen kan worden.
Arnold.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Ok ok ok, de simpele wet is anders dan de praktijk.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
JanTD5 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ok ok ok, de simpele wet is anders dan de
> praktijk.
>
> Groeten Jan
. Nee hoor, in dit geval klopt alles met de theorie...
-------------------------------------------------------
> Ok ok ok, de simpele wet is anders dan de
> praktijk.
>
> Groeten Jan
. Nee hoor, in dit geval klopt alles met de theorie...
heb calcium-accu's die zouden op 14, 8v geladen moeten worden
Hoi. Arnold en andere electro-experts.
Wederom dank voor de deskundige adviezen. Mijn auto is her afgelopen jaar volledig uit elkaar geweest alleen de bedrading moet nog... maar ik zal Arnold adviezen ook nog nalopen.
Wilde nog even vermelden dat ik vof green system accu's heb. Voor het starten is dat de vdc31m, een calcium semi-tractie accu. Ik heb begrepen dat die zelfs tot 14, 8v geladen moeten worden.
M
Wederom dank voor de deskundige adviezen. Mijn auto is her afgelopen jaar volledig uit elkaar geweest alleen de bedrading moet nog... maar ik zal Arnold adviezen ook nog nalopen.
Wilde nog even vermelden dat ik vof green system accu's heb. Voor het starten is dat de vdc31m, een calcium semi-tractie accu. Ik heb begrepen dat die zelfs tot 14, 8v geladen moeten worden.
M
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Ik ben afgehaakt hoor....
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1a1de993da032b3d43a95a5458b5ba91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16382026, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7a150f51473e588354009d92c64b95f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16382026, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1a1de993da032b3d43a95a5458b5ba91', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16382026, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7a150f51473e588354009d92c64b95f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16382026, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
word de spanning je te veel?
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
ja, hier wel..
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('572f655a3e16bcc82aab873504579315', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16382610, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b408ac8d5debf96d0a4150d0af4394cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16382610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('572f655a3e16bcc82aab873504579315', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16382610, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b408ac8d5debf96d0a4150d0af4394cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16382610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Duidelijk verhaal idd. Bedankt dat je de tijd neemt om het zo uitvoerig uit te leggen.
Wel een vraag nog;
In mijn dynamo zit een spanningsregelaar, de Bosch 1197311028, die volgens de automaterialen op 14,5 volt
afregeld.
Hij had ook een Hella regelaar, die volgens zijn boeken ook moet kunnen. Deze bleek bij navraag door hem bij Hella
op 14.1 volt te regelen. Dus dat schiet niet op zegt ie.
Kan ik er dan toch beter die inzetten? En waarom zit er in die ander zo'n bosch?
edit, nog een laatste vraag,
die dynamo die 14.55 volt levert eruit halen en een nieuwe spanningsregelaar inzetten? Want die lijkt me idd niet goed.
Heb je een idee waarom een dynamo bedrijf zegt dat dat goed is. Gewoon voor gebeld, geen garantie ofzo (dat zei weten, want hij komt
wel daarvandaan en volgens mij nog geen jaar oud. Is een gereviseerde)
(dit is dus een tweede dynamo, niet die met de bosch regelaar)
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2013 20:20 door bram-rrc.
Wel een vraag nog;
In mijn dynamo zit een spanningsregelaar, de Bosch 1197311028, die volgens de automaterialen op 14,5 volt
afregeld.
Hij had ook een Hella regelaar, die volgens zijn boeken ook moet kunnen. Deze bleek bij navraag door hem bij Hella
op 14.1 volt te regelen. Dus dat schiet niet op zegt ie.
Kan ik er dan toch beter die inzetten? En waarom zit er in die ander zo'n bosch?
edit, nog een laatste vraag,
die dynamo die 14.55 volt levert eruit halen en een nieuwe spanningsregelaar inzetten? Want die lijkt me idd niet goed.
Heb je een idee waarom een dynamo bedrijf zegt dat dat goed is. Gewoon voor gebeld, geen garantie ofzo (dat zei weten, want hij komt
wel daarvandaan en volgens mij nog geen jaar oud. Is een gereviseerde)
(dit is dus een tweede dynamo, niet die met de bosch regelaar)
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2013 20:20 door bram-rrc.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Ik heb geen idee waarom dat revisie bedrijf bij zulke hoge spanningen zegt dat het ok is. Misschien omdat dat bij nieuwe auto's met moderne laadsystemen en accu's het geval is en door alle fabrikanten wordt aangeraden? je kunt daar maar op een manier achter komen door het die mensen te vragen. Waarom is 14,55 volt goed? Dat de laadregelaar werkt is duidelijk. Misschien bedoelen ze dat met goed.
De ene laadregelaar is een Hella en de ander Bosh op zich zegt het merk niet heel veel over over de uitgangsspanning. Ik denk dat beide merken hetzelfde kunnen leveren. Ik denk wel dat de regelaars zijn aangepast aan de applicatie waar die voor bedoelt is. De gebruikte accu, het soort auto of boot enz.
Zelf zou ik nooit die van 14,55 volt kiezen tenzij ik de extreme koude in zou gaan. -40 graden ofzo. Als ik door de Sahara zou gaan rijden zou ik er 1 van niet meer dan 13,8 kiezen. Rijdt je alleen maar hele korte stukjes dan is die 14,2 volt misschien wat kunnen zijn. Dat is normaal gesproken wel de gasspanning. Ik zou dus eerder die 14,1 volt kiezen. Maar dan moet je ook echt nooit een urenlange autorit in de warmte gaan maken. In mijn 24V 109 zit een instelbare spanningsregelaar. Er zijn drie standen mogelijk waarvan de normale stand de middelste is. Met een erg koude winter heb ik hem wel eens op de hoogste stand gehad. De accu's worden dan wat sneller tijdens de korte ritjes die ik toen deed opgeladen. 's Zomers gewoon weer op de midden stand. Zou ik nu naar de sahara gaan en dus ook heel lang non stop rijden dan zou ik denk ik de laagste stand kiezen.
Dus wat je nu moet kiezen kan ik niet echt zeggen. Het een beetje afhankelijk van hoe je wagen gebruikt en wat voor soort accu je er in hebt.
Arnold.
De ene laadregelaar is een Hella en de ander Bosh op zich zegt het merk niet heel veel over over de uitgangsspanning. Ik denk dat beide merken hetzelfde kunnen leveren. Ik denk wel dat de regelaars zijn aangepast aan de applicatie waar die voor bedoelt is. De gebruikte accu, het soort auto of boot enz.
Zelf zou ik nooit die van 14,55 volt kiezen tenzij ik de extreme koude in zou gaan. -40 graden ofzo. Als ik door de Sahara zou gaan rijden zou ik er 1 van niet meer dan 13,8 kiezen. Rijdt je alleen maar hele korte stukjes dan is die 14,2 volt misschien wat kunnen zijn. Dat is normaal gesproken wel de gasspanning. Ik zou dus eerder die 14,1 volt kiezen. Maar dan moet je ook echt nooit een urenlange autorit in de warmte gaan maken. In mijn 24V 109 zit een instelbare spanningsregelaar. Er zijn drie standen mogelijk waarvan de normale stand de middelste is. Met een erg koude winter heb ik hem wel eens op de hoogste stand gehad. De accu's worden dan wat sneller tijdens de korte ritjes die ik toen deed opgeladen. 's Zomers gewoon weer op de midden stand. Zou ik nu naar de sahara gaan en dus ook heel lang non stop rijden dan zou ik denk ik de laagste stand kiezen.
Dus wat je nu moet kiezen kan ik niet echt zeggen. Het een beetje afhankelijk van hoe je wagen gebruikt en wat voor soort accu je er in hebt.
Arnold.
Re: nieuwe spanningsregelaar: moeten koolborstels nog inslijten?
Ok bedankt!
Gaat om twee verschillende dynamo's he. uit twee verschillende range rovers.
Ik ga de accu met 14.55 volt eruit halen en mee langs het revisiebedrijf. Dat is mijn dagelijkse auto, dus moet zeker goed zijn.
De andere dynamo met de Bosch regelaar, daar heb ik net weer een nieuwe bosch regelaar ingezet omdat ik die gereviseerd heb.
Ga eens proberen wat die aan voltage levert. Als die idd ook zoveel levert, zet ik er een andere regelaar in.
nb. Had aan de automat. zaak gevraagd voor zo'n bosch, die zat er nu ook in, vandaar. Volgens zijn crossref. lijst zou die Hella ook kunnen.
Maar bij navraag bleek deze op 14.1 af te regelen. de bosch op 14.5. Daarom gekozen voor zo'n zelfde bosch als dat erin zat.
Met wat ik nu geleerd heb beter de Hella kunnen kiezen. Is ook goedkoper
Gaat om twee verschillende dynamo's he. uit twee verschillende range rovers.
Ik ga de accu met 14.55 volt eruit halen en mee langs het revisiebedrijf. Dat is mijn dagelijkse auto, dus moet zeker goed zijn.
De andere dynamo met de Bosch regelaar, daar heb ik net weer een nieuwe bosch regelaar ingezet omdat ik die gereviseerd heb.
Ga eens proberen wat die aan voltage levert. Als die idd ook zoveel levert, zet ik er een andere regelaar in.
nb. Had aan de automat. zaak gevraagd voor zo'n bosch, die zat er nu ook in, vandaar. Volgens zijn crossref. lijst zou die Hella ook kunnen.
Maar bij navraag bleek deze op 14.1 af te regelen. de bosch op 14.5. Daarom gekozen voor zo'n zelfde bosch als dat erin zat.
Met wat ik nu geleerd heb beter de Hella kunnen kiezen. Is ook goedkoper

'k heb 't gevonden!
Net dat éne schroefje waarmee de regelaar massa maakt aan de dynamo bleek niet ver genoeg aan te draaien (kop bijna stuk), vervangen door een goede en nu laadt hij 14,2 op de dynamo. Niet de 14,5 zoals hij zou moeten doen volgens de opgave, maar gezien de discussie op de prik laat ik het maar wel zo... 
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65e651f6e2a59dbe1aba3c517c56a37d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16390120, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65f6b1b71a59165d04a6baf4bedcc3fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16390120, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>

gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65e651f6e2a59dbe1aba3c517c56a37d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16390120, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65f6b1b71a59165d04a6baf4bedcc3fa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16390120, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>