spatborden beschadigd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joep

spatborden beschadigd

Bericht door Joep »

Dag iedereen!

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een range rover uit 1991 en de randen van de voorspatborden zijn een kleine beetje verbogen omdat de banden de binnenrand hebben geraakt bij te diep inveren.
Het is niet veel maar ik ben bang dat bij nog dieper inveren de spatborden beschadigen.
Afslijpen of kappen er op wil ik niet en de spatborden moeten origineel blijven.

De auto wil ik nog steeds een keer 2 inch verhogen. Dus alleen een verhoging setje in de vorm van nieuwe langere veren en langere dempers.
Maar als ik dat doe, is het probleem dan opgelost en raken de banden de spatborden niet mee bij diep inveren?
Mijn bandenmaat is 245-75-16

Groetjes Joep
sjorsboomschors/aka/PP

Re: spatborden beschadigd

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

maatje kleinere banden wellicht....??
Joep

Bericht door Joep »

sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> maatje kleinere banden wellicht....??

Andrew heeft gelijk.............
[landrover.startpagina.nl]
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Sjors ook. Jij wilt de wagen origineel houden en misschien in de verre toekomst iets gaan verhogen. Feit is dat je nu een probleem hebt dat nog apk afkeur is ook. Het makkelijkste is dus de standaard af, landrover banden weer te plaatsen.

Verder is je vraag wel ok. Namelijk of een verhoging dat probleem op kan lossen. Hopelijk kan iemand met ervaring hier daar een goed antwoord op geven. Zoek wel goed uit hoe en wat je gaat verhogen. De wegligging wordt er niet altijd beter door als iets vergeet of verkeerd doet.

Arnold.
Benno

Bericht door Benno »

Als je nu de originele oude veren hebt lossen nieuwe veren het probleem waarschijnlijk al voor 3/4 op. Een nieuwe veer geeft je dan minstens 1 " verhoging wat met deze maat voldoende is om ruim vrij te blijven. De iets stuggere (policespec of Disco) veren kun je ook gebruiken, daarmee ga je minstens 1 inch omhoog EN wordt de vering wat stugger. Sommigen vinden dat heerlijk, andere niet.

Exfietser, APK afkeur om dat je de buitenrand bij max. inveren kunt raken is niet zo. Er wordt bij een APK alleen gekeken naar raken bij maximale stuuruitslag op het chassis. Theoretisch kan het misschien best afkeur zijn maar er is geen keurmeester die daarnaar gaat kijken op de spatborden. er mogen alleen geen scherpe delen aan het plaatwerk zitten en het moet heel zijn, verder wordt er niet naar gekeken.

Bij 1"verhogen hoef je met weinig rekening te houden, dat gaat gewoon goed. Verder verhogen betekend vaak grotere aanpassingen, langere remleidingen, castor-corrected hockeysticks en achter trailing-arms etc. Bij 1"heb je dat niet en lijkt de auto nog een beetje in balans met deze bandenmaat. 245/75 is eigenlijk net iets te groot voor een standaard RRC. 235/75 is dan beter.

Succes,

Benno
Joep

Bericht door Joep »

Exfietser Schreef:
> Sjors ook. Jij wilt de wagen origineel houden en
> misschien in de verre toekomst iets gaan verhogen.
> Feit is dat je nu een probleem hebt dat nog apk
> afkeur is ook. Het makkelijkste is dus de
> standaard af, landrover banden weer te plaatsen.
>
> Verder is je vraag wel ok. Namelijk of een
> verhoging dat probleem op kan lossen. Hopelijk kan
> iemand met ervaring hier daar een goed antwoord op
> geven. Zoek wel goed uit hoe en wat je gaat
> verhogen. De wegligging wordt er niet altijd beter
> door als iets vergeet of verkeerd doet.
>
> Arnold.

Feit is dat de auto net nieuwe apk heeft gekregen met deze banden er op van een hoog aangeschreven garage. :-)
Een feit is dat er niets over gezegd is bij de apk. :-)
Een feit is ook dat ik geen andere banden heb of intentie nieuwe te kopen voor €€€€ . De banden zijn nog als nieuw. :-)

Mijn vraag is eigenlijk dus. Wie heeft ervaring en kennis van zaken die mijn vraag kan beantwoorden? Is 2 inch verhogen de oplossing?
Joep

Bericht door Joep »

Benno Schreef:
> Als je nu de originele oude veren hebt lossen
> nieuwe veren het probleem waarschijnlijk al voor
> 3/4 op. Een nieuwe veer geeft je dan minstens 1 "
> verhoging wat met deze maat voldoende is om ruim
> vrij te blijven. De iets stuggere (policespec of
> Disco) veren kun je ook gebruiken, daarmee ga je
> minstens 1 inch omhoog EN wordt de vering wat
> stugger. Sommigen vinden dat heerlijk, andere
> niet.
>
> Exfietser, APK afkeur om dat je de buitenrand bij
> max. inveren kunt raken is niet zo. Er wordt bij
> een APK alleen gekeken naar raken bij maximale
> stuuruitslag op het chassis. Theoretisch kan het
> misschien best afkeur zijn maar er is geen
> keurmeester die daarnaar gaat kijken op de
> spatborden. er mogen alleen geen scherpe delen aan
> het plaatwerk zitten en het moet heel zijn, verder
> wordt er niet naar gekeken.
>
> Bij 1"verhogen hoef je met weinig rekening te
> houden, dat gaat gewoon goed. Verder verhogen
> betekend vaak grotere aanpassingen, langere
> remleidingen, castor-corrected hockeysticks en
> achter trailing-arms etc. Bij 1"heb je dat niet en
> lijkt de auto nog een beetje in balans met deze
> bandenmaat. 245/75 is eigenlijk net iets te groot
> voor een standaard RRC. 235/75 is dan beter.
>
> Succes,
>
> Benno

Hartelijk bedankt voor de uitgebreide informatie Benno. Helemaal super en dat kan ik enorm waarderen!
Ik denk dat ik nu standaard hoge veren heb. De auto staat mooi recht en er zit ruime afstand tussen de spatborden en de banden. Hoe kan ik dat controleren?

1 inch is misschien wel voldoende maar om geen risico te nemen misschien gelijk naar 2 inch?

Is bij 2 inch altijd langere remleidingen en andere hockeysticks nodig?

Groetjes Joep,
robhv

Bericht door robhv »

Langere remleidingen heb je wel nodig als je de auto zo gebruikt dat hij weleens helemaal uit veert.
Gebruik je de originele leidingen en je +2" set zal bij volledige uit vering je leiding strak worden getrokken en misschien scheuren/afbreken.

Over de hockeysticks zijn de meningen aardig verdeeld is mijn ervaring. Veel zeggen dat je tot +2" het met de originele kan doen en bij hoger pas echt nodig is.

Met de +2" en originele hockeysticks zal stuurgedrag vrijwel gelijk blijven. De problemen die je kan tegenkomen: aandrijfas staat onder een scherpere hoek. Dus meer slijtage aan de kruiskoppelingen. Aandrijfas kan gaan trillen door de andere hoek(zelf geen last van). De bussen van de originele hockeysticks zullen iets sneller slijten doordat er meer spanning op staat.

Wat ook een optie is, aangepaste bussen voor de hockeysticks. Deze hebben een off centre gat en zal dus ook een correctie hebben.
Lucas van Lierop

Bericht door Lucas van Lierop »

Remleidingen zijn nodig omdat ze je as verder van je chassis/body kan komen en ze dus simpelweg te kort zijn. Hockeysticks raadt men aan omdat de hoeken waaronder de as staat gewoon niet meer kloppen. Datzelfde geldt overigens voor de (vrij korte) voorste cardanas, deze kan onder rare hoeken komen te staan. Ik zeg er meteen bij dat ik GEEN ervaring heb met verschil in rijeigenschappen tussen wel of niet 'volgens het boekje' verhogen. Maar als je het gaat doen zorg dan dat je jezelf bewust ben van de verschillen tussen 'het zit een beetje anders dan bedoeld maarja" en "het gaat gewoon kapot omdat het niet past".

Wat een mogelijkheid is is zorgen dat je bumpstops wat dichter bij je as zitten, dan lever je een stuk veerweg in maar garandeer je iig dat je banden niet aanlopen. Dat ga je natuurlijk een keer merken als je hard inveert.

Gr
Benno

Bericht door Benno »

Daar zijn idd aangepaste hogere bumpstops voor te koop. Mijn ervaring is dat met 235/85-16 op een RRC EN 2"verhoging je er dan nog steeds tegen kunt komen. Verder wordt met 2
" verhoging de wegligging wel erg aangetast, zeker als je ook naar een MUD-profiel overstapt.

Als je de auto enigzins origineel wilt houden zou ik gaan voor een goede 1"verhoging met kwaliteitsspullen (veren en schokdempers). hogere bumpstops en dan hoef je verder weinig aan te passen. Remleidingen halen die extra 1" zonder aanpassingen. Aan de andere kant kost een setje remleidingen voor en achter (4 vier, 1 achter) 60 euro ongeveer dus ik zou het meteen WEL meenemen. Die kosten vallen in het niet in vergelijking tot de veren/schokdemper kosten.

Als je rond de inch verhoging blijft heb je nog geen last van te licht sturen of wielen die niet meer rechtuit willen komen na een bocht door verkeerde castorstand, je auto stabiliteit blijft redelijk in orde en ook zijn de hoeken van je kruiskoppeling nog niet te extreem en blijft alles lekker heel.

Succes,

Benno
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Het probleem van het aanlopen zit in de breedte niet de hoogte.

De nette oplossing zou zijn de auto 1 a 2 " te verhogen.

Tot 2" blijft het stuurgedrag normaal mits de rest van de ophanging in orde is , boven de 2"moet er echt worden aangepast om veilig te kunnen blijven sturen/rijden.

Als je langere veren plaast dan heb je ook langere schokdempers nodig of verlaagde turrets en bevestigings steunen achter diie de langere slag die de dempers kunnen maken ( het uitvallen van de as ) heb je ook zeker nieuwe langere remleidingen nodig, Ook de bumpstops moeten dan langer worden, en heb je evt een verstelbare panhard stang nodig.

al met al kost het verhogen best wat geld. +- 500 - 600 euro hier in NL

je zou stukje bij beetje alles aan kunnen schafffen en in de tussentijd rijden op standaard banden en velgen.

Als je bredere velgen of spacers hebt kan het aan lopen ook in een verkeerde ET warde zitten, hier zijn je schermen de dupe van.

Ik heb een classic staan met 235/85-16 op wolf velgen velgen staan 20 mm breder dan standaard, de auto is 2" verhoogd met langere schokdempers bumpstops en remleidingen de banden kunnen voledig in de wielkasten zonder ergens aan te lopen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik denk inderdaad dat het probleem in de velgen zit en/of gebruik van spacers. Een klant van me rijdt met 255/65-16 met standaard veren onder een standaard RRC met Brookland bumpers. Hij gaat vaak mee met wilde 4x4 ritjes en heeft nog nooit een spatbordrand geraakt. Terwijl op de assen duidelijk is te zien dat de bumpstops regelmatig geraakt worden

Gr, Bart
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik denk inderdaad dat het probleem in de velgen zit en/of gebruik van spacers. Een klant van me rijdt met 255/65-16 met standaard veren onder een standaard RRC met Brookland bumpers. Hij gaat vaak mee met wilde 4x4 ritjes en heeft nog nooit een spatbordrand geraakt. Terwijl op de assen duidelijk is te zien dat de bumpstops regelmatig geraakt worden

Gr, Bart
Exfietser

Bericht door Exfietser »

QuoteJoep, Feit is dat de auto net nieuwe apk heeft gekregen met deze banden er op van een hoog aangeschreven garage. :-)
Het enige feit hier is dat je gewoon mazzel hebt gehad met de APK. En je hebt gelijk dat er niet echt naar gekeken wordt of dat het makkelijk over het hoofd wordt gezien, vergeten wordt enz. Een kleine aanraking aan het spatscherm is ook niet heel spannend. Waarschijnlijk had je het nooit gemerkt als je geen terrein had gereden

Dat betekend dus niet dat goed is. Een auto met een apk is geen goede auto ofzo. Hij voldoet aan de minimale wettelijke eisen die niet heel veel voorstellen. Veel mensen hier zijn heel blij als die auto weer door de apk is. Terwijl dat eigenlijk nooit een probleem zou moeten zijn.

Aangezien jij denkt dat ik alleen maar vervelend ben en onzin vertel heb ik hier de Klik keuringseisen voor je.

GroteFoto-MND7XNEE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7ad79791a99feac322be147ff7990e8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MND7XNEE.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MND7XNEE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MND7XNEE.jpg', '', 16386415, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Verder snap ik heus wel dat je geen nieuwe banden wil kopen. Zoals je vast wel gezien hebt staan er een paar bruikbare tips onderin dit draadje. Banden kosten geld maar een goede uitgevoerde verhoging ook. Als je nu ook aan andere banden toe was geweest was banden misschien een handigere keuze geweest vooral omdat je het er over had dat alles origineel moest blijven.

Maar je kunt het ook lekker laten voor wat het is. Jouw wagen jouw verantwoording.

Arnold.
Joep

Bericht door Joep »

> Aangezien jij denkt dat ik alleen maar vervelend
> ben en onzin vertel heb ik hier de Klik
> keuringseisen voor je.
>
> GroteFoto-MND7XNEE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05cb4e1d15bc21a8397303ca32516a41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MND7XNEE.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MND7XNEE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MND7XNEE.jpg', '', 16387201, 600, 600, 'Loading image ...', false);
>
> Verder snap ik heus wel dat je geen nieuwe banden
> wil kopen. Zoals je vast wel gezien hebt staan er
> een paar bruikbare tips onderin dit draadje.
> Banden kosten geld maar een goede uitgevoerde
> verhoging ook. Als je nu ook aan andere banden toe
> was geweest was banden misschien een handigere
> keuze geweest vooral omdat je het er over had dat
> alles origineel moest blijven.
>
> Maar je kunt het ook lekker laten voor wat het is.
> Jouw wagen jouw verantwoording.
>
> Arnold.

Niet vervelend maar ik denk dat je er gewoonweg geen verstand van hebt en dus verkeerde informatie verstrekt. Misschien weer gaan fietsen? :-)

Voor de zekerheid heb ik het nog even nagevraagd en de APK is een moment opname. Als de banden niet aanlopen op moment van keuren is er niets aan de hand. In mijn geval is daar verre van sprake omdat allen bij heel diep inveren de spatborden een klein beetje geraakt worden. Dat onstaat dus alleen in extreme gevallen en zeker niet bij APK.
Joep

Bericht door Joep »

Bart van Dessel Schreef:
> Ik denk inderdaad dat het probleem in de velgen
> zit en/of gebruik van spacers. Een klant van me
> rijdt met 255/65-16 met standaard veren onder een
> standaard RRC met Brookland bumpers. Hij gaat vaak
> mee met wilde 4x4 ritjes en heeft nog nooit een
> spatbordrand geraakt. Terwijl op de assen
> duidelijk is te zien dat de bumpstops regelmatig
> geraakt worden
>
> Gr, Bart

Ja en nee Bart, ik snap wat je bedoelt maar stel je maakt bij het maken van een bocht een hele diepe veerbeweging dan zit je wiel toch ook onder het spatbord? Dat is hetzelfde effect wanneer er spacers of bredere velgen gebruikt worden.
Voor de duidelijkheid, mijn banden raken niet de onderkant van de voor spatborden maar net het randje aan de voorkant richting het hoekje van de bumper.
Joep

Bericht door Joep »

Iedereen onzettend bedankt voor het aan leveren van informatie en hier kan ik zeker verder mee.

Hoe kan ik trowuens een veerbeweging simuleren op te kijken wanneer de spatborden geraakt worden?

rechter achteras maximaal ophoog krikken en linker vooras maximaal omhoogkrikken en dan gaan sturen?
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Een hoge oprij bok zoeken of muurtje en langzaam daar op rijden je hebt wel een tweede persoon nodig die de zaak bekijkt terwijl jij rijdt

Of zoals je zelf omschrijft met de krik ( Denk om je veiligheid ) soms zie je mesen testen met een vork heftruk, misschien heb je die mogelijkheid.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Joep

Bericht door Joep »

Hoe kan ik trouwens een veerbeweging simuleren op te kijken wanneer de spatborden geraakt worden?

rechter achteras maximaal ophoog krikken en linker vooras maximaal omhoogkrikken en dan gaan sturen?
Hans N

Bericht door Hans N »

Hi Joep ik loop tegen hetzelfde aan zelfs met mijn wolfs met daarop de 7.5 michelens die normaal onder de series zitten. zie foto
De oplossing in mijn geval was eenvoudig.
De slijptol. Het is echt maar een klein hoekpuntje aan het voorscherm en in mijn geval een heel klein puntje bij het achterscherm.

Ik maak er geen punt van!
In mijn geval kon ik precies ziet waar want aldaar was tijdens zwaar terrein al gemarkeerd.
Tuurlijk is verhogen een betere oplossing mijn keuze zou zijn 1 inch. verdere verhoging kost behoorlijk en past het bochtenkarakter vaak erg aan.

Groet,

Hans

Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG

[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Plaats reactie