300 tdi rare koelproblemen
300 tdi rare koelproblemen
Ik heb vandaag bij een 300 tdi van een klant een vriesplug vervangen, die was er door de vorst uitgefloept. De distributie had ik al vervangen, Inspuitpomp afgesteld en op tijd gezet. Motor loopt stukken beter. Bij 4 graden zonder voorgloeien slaat hij direct aan. Het koelsysteem gevult met verse koelvloeistof. Bij het ontluchten bleven er echter luchtbellen komen, ook na een half uurtje draaien. Ik ben gaan rijden, temperatuurmeter bleef mooi in het midden staan, na ca. 8 km ging echter de meter vlot omhoog richting het rode gebied. Maar lang niet alle koelslangen zijn echt heet, ook de radiateur is gedeeltelijk lauwwarm. Verwarming in de auto blaast trouwens koude lucht, niet warm te krijgen. Met m'n IR termometer gemeten, het thermostaathuis was inderdaad boven de 100 graden, maar de meeste slangen zijn maar 40 tot 50 graden. Ik vermoed dus een kapotte waterpomp. Raar dat de temperatuur de eerste 8 km gewoon in het midden bleef staan! En in het koelvloeistof reservoir is duidelijk een circulatie te zien, voordeel van een doorzichtig reservoir ipv de bekende zwarte bakjes. De eigenaar is overigens probleemloos van UK naar Nederland gereden. Iemand suggesties? Koelsysteem bouwt absoluut geen druk op dus ik verdenk geen koppakking. Morgen eerst maar 's de waterpomp vervangen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Bart,
Airlock? Je hebt stroming dus de waterpomp lijkt het te doen. Met vervangen vriesplug is het blok "leger" dan normaal bij aftappen koelvloeistof.
Wellicht goed op de slangen knijpen en eventueel de auto schuin zetten in verschillende richtingen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Airlock? Je hebt stroming dus de waterpomp lijkt het te doen. Met vervangen vriesplug is het blok "leger" dan normaal bij aftappen koelvloeistof.
Wellicht goed op de slangen knijpen en eventueel de auto schuin zetten in verschillende richtingen.
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: 300 tdi rare koelproblemen
hoi bart
ik vermoed dat de termostaat niet in de koude stand gaat maar blijft hangen in de warme
waarom.
kachel wordt niet warm, en je ziet het rond pompen. je zecht goed ontlucht.
de kachel is de baypas van de 300tdi als hij koud is
deze wordt als eerste warm daarna de hoofd radiator.
de eerste 8km warm je hem op en dan gaat hij koken dan ontstaat er lucht
let op het meest zwakke punt zijn de radiators deze zullen eerst stuk vriezen en dan pas de vriesstop eruit vriezen, wij noemen het vriesstoppen maar in werkelijkheid zijn het doppen die de gaten afdichten voor het proces gieten van het blok.
wat ik al eens mee gemaakt heb is dat het schoepenwiel van de waterpomp los was, maar jij zecht ik zie het circuleren,
vervang dus eerst eens de termostaat, en test deze in een keteltje op het fornuis.
pers het cysteem eens af mn de kachel radiator, of maak deze even los en koppel de leidingen even aanelkaar door. sluit je de radiator uit..
een voor alle test is bij de 300tdi, na koude start, tot dat temp meter in midden is , moet kachel langzaam warmer worden, tot lekker hand warm, is dit niet dan onmiddelijk stoppen.
hij koelt dan niet, lucht of termostaat, w pomp.
het moment van openen vd termostaat is als je goed kijkt na temp ( dus dat ene moment ) te zien hij gaat dan 2mm a 1 mm terug.
gr pascal
ik vermoed dat de termostaat niet in de koude stand gaat maar blijft hangen in de warme
waarom.
kachel wordt niet warm, en je ziet het rond pompen. je zecht goed ontlucht.
de kachel is de baypas van de 300tdi als hij koud is
deze wordt als eerste warm daarna de hoofd radiator.
de eerste 8km warm je hem op en dan gaat hij koken dan ontstaat er lucht
let op het meest zwakke punt zijn de radiators deze zullen eerst stuk vriezen en dan pas de vriesstop eruit vriezen, wij noemen het vriesstoppen maar in werkelijkheid zijn het doppen die de gaten afdichten voor het proces gieten van het blok.
wat ik al eens mee gemaakt heb is dat het schoepenwiel van de waterpomp los was, maar jij zecht ik zie het circuleren,
vervang dus eerst eens de termostaat, en test deze in een keteltje op het fornuis.
pers het cysteem eens af mn de kachel radiator, of maak deze even los en koppel de leidingen even aanelkaar door. sluit je de radiator uit..
een voor alle test is bij de 300tdi, na koude start, tot dat temp meter in midden is , moet kachel langzaam warmer worden, tot lekker hand warm, is dit niet dan onmiddelijk stoppen.
hij koelt dan niet, lucht of termostaat, w pomp.
het moment van openen vd termostaat is als je goed kijkt na temp ( dus dat ene moment ) te zien hij gaat dan 2mm a 1 mm terug.
gr pascal
Re: 300 tdi rare koelproblemen
hoi Bart,
Mijn 300tdi doet iets vergelijkbaars maar in mindere mate. Bij warm weer (25 ofzo) na uurtje snelweg loopt'ie ook naar het rood. Zonder aanhanger en bij normale snelheden. Heb de meter gecontroleerd en thermostaat getest. deze deed het gewoon maar ik heb hem toch maar vervangen.
Ik heb een paar keer ontlucht en hij gebruikt geen koelvloeistof...
Zou dat ook een waterpomp kunnen zijn die net niet genoeg doet ? Vervangen is geloof ik niet zo'n klus ?
Groet
Gert
DSC_3876Small_zps071d45d9.jpg --> mod_embed_images_loadimage('776d9a7c4f73c77c0c71922a2f87bcd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi857.photobucket.com%2Falbums%2Fab138%2Fgertnijhof%2FDSC_3876Small_zps071d45d9.jpg', 'http://i857.photobucket.com/albums/ab138/gertnijhof/DSC_3876Small_zps071d45d9.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi857.photobucket.com%2Falbums%2Fab138%2Fgertnijhof%2FDSC_3876Small_zps071d45d9.jpg', '', 16352451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Mijn 300tdi doet iets vergelijkbaars maar in mindere mate. Bij warm weer (25 ofzo) na uurtje snelweg loopt'ie ook naar het rood. Zonder aanhanger en bij normale snelheden. Heb de meter gecontroleerd en thermostaat getest. deze deed het gewoon maar ik heb hem toch maar vervangen.
Ik heb een paar keer ontlucht en hij gebruikt geen koelvloeistof...
Zou dat ook een waterpomp kunnen zijn die net niet genoeg doet ? Vervangen is geloof ik niet zo'n klus ?
Groet
Gert
DSC_3876Small_zps071d45d9.jpg --> mod_embed_images_loadimage('776d9a7c4f73c77c0c71922a2f87bcd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi857.photobucket.com%2Falbums%2Fab138%2Fgertnijhof%2FDSC_3876Small_zps071d45d9.jpg', 'http://i857.photobucket.com/albums/ab138/gertnijhof/DSC_3876Small_zps071d45d9.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi857.photobucket.com%2Falbums%2Fab138%2Fgertnijhof%2FDSC_3876Small_zps071d45d9.jpg', '', 16352451, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 300 tdi rare koelproblemen
hmm, daarom heb ik op de radiator een extra digitale meter gezet, is standaard 25 graden, en als de thermostaat open gaat loopt deze in " rap" tempo op naar zo'n 77 graden, en uiterste geval ,( terreinrijden, snelweg...)naar zo'n 90 graden, en dan gooi ik m'n Kenlow aan.
wel intussen nieuwe waterpomp, expansievat, radiator, geflused en nieuwe slangen vernieuwd
wel intussen nieuwe waterpomp, expansievat, radiator, geflused en nieuwe slangen vernieuwd
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Hele goede suggesties! Dank jongens. Pascal heeft me weer wat geleerd betreft kachel/radiateur/vorst. Ik ga er misschien vanmiddag mee verder, anders moet het een weekje duren, eerst vakantie.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Zo, terug van een heerlijke wintersport vakantie, ben al weer een dagje aan het sleutelen geweest. Ik heb een volle dag aan de 300 tdi met de koelvloeistof problemen gewerkt. P-pakking vernieuwd achterwaterpomp huis, waterpomp vervangen (had best veel speling maar niet defect) , thermostaat zat er geen in, radiateur zat niet dicht en de kachel had ook doorstroming. Ik heb er vers water op gedaan en een flesje wynns cooling system flush, maar het systeem bouwt heel snel druk op, de temperatuur is niet het probleem maar er komen veel luchtbellen alsof er met perslucht in gespoten wordt. Kijk maar naar het filmpje: Ik heb een Midlock TE120-S6 koelsysteemtester besteld om het systeem af te persen. Maar ik vermoed dat de koppakking eruit ligt, of erger nog, de kop gescheurt. Kan er ook een scheur in het onderblok zitten? Dan is het einde oefening vermoed ik.
Wat denken jullie?
Gr, Bart
Wat denken jullie?
Gr, Bart
Re: 300 tdi rare koelproblemen
hoi Bart,
Staat gewoon lucht te blazen (wel handig dat transparante druk reservoir), dus kop eraf en controleren, en hopen dat het de pakking is.
Staat gewoon lucht te blazen (wel handig dat transparante druk reservoir), dus kop eraf en controleren, en hopen dat het de pakking is.
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Hoi Bart, het lijkt wel of het systeem afgevuld is met ruitenwisser vloeistof gezien het schuimen.
Dit had ik ook met mijn disco 300 tdi toen ik die kocht.
Deze hadden ze afgevuld met carwash champoo, schuimde en bouwde binnen no time ook gigantisch druk op.
Deze heb ik gigantisch moeten spoelen omdat er pure carwash in was gedaan waarvan de mengverhouding 1:100 is.
Wel was hierdoor de kop gescheurd en heb deze moeten vervangen omdat de vorige eigenaar hier mee door was gereden.
Soms sta je versteld van de rare storingen die je tegen komt.
Misschien heb je hier nog wat aan, grt'n Leo
Dit had ik ook met mijn disco 300 tdi toen ik die kocht.
Deze hadden ze afgevuld met carwash champoo, schuimde en bouwde binnen no time ook gigantisch druk op.
Deze heb ik gigantisch moeten spoelen omdat er pure carwash in was gedaan waarvan de mengverhouding 1:100 is.
Wel was hierdoor de kop gescheurd en heb deze moeten vervangen omdat de vorige eigenaar hier mee door was gereden.
Soms sta je versteld van de rare storingen die je tegen komt.
Misschien heb je hier nog wat aan, grt'n Leo
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Van te voren zat er puur water op zonder schuim vorming, het schuimen komt door de cooling system flush, die hoort de roest en ketelsteen op te lossen. Toch bedankt!
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Geheid een lekke koppakking of gescheurde kop.
Been there done that with the bubbles
Cheers Bowy
p4pb8088768.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2913db4448bc69d735d3d3413741ce8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', 'http://ap1.pinkbike.org/p4pb8088768/p4pb8088768.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', '', 16384752, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Been there done that with the bubbles
Cheers Bowy
p4pb8088768.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2913db4448bc69d735d3d3413741ce8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', 'http://ap1.pinkbike.org/p4pb8088768/p4pb8088768.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fap1.pinkbike.org%2Fp4pb8088768%2Fp4pb8088768.jpg', '', 16384752, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Onderblok gescheurd?? Nooit meegemaakt of ooit van gehoord gelukkig.
bedankt voor alle input tot dusverre,
gr, Bart
bedankt voor alle input tot dusverre,
gr, Bart
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Machtig zo een compressor ,nu nog een afsluiter op die lekke kop zetten en patent aanvragen
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c484d8d1dae96f9cdd4cdf0edd04ce20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16386661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/02/2013 10:36 door westfries..
vlag.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c484d8d1dae96f9cdd4cdf0edd04ce20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', 'http://www.udcn.nl/FOTO/vlag.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.udcn.nl%2FFOTO%2Fvlag.jpg', '', 16386661, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/02/2013 10:36 door westfries..
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Nee, andere auto's gingen even voor, aankomend weekend proberen tijd voor te maken.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 300 tdi rare koelproblemen
Dat was bij mijn freelander ook zo, daar was de koppaking er aan.
Heb het ook al eens in mijn 2,25 gehad maar dat is lang geleden.
Die was toen op ( is naar de sloop gegaan) ook olie en water gebruik. 1lt olie per 200km
Limburgrover
Heb het ook al eens in mijn 2,25 gehad maar dat is lang geleden.
Die was toen op ( is naar de sloop gegaan) ook olie en water gebruik. 1lt olie per 200km
Limburgrover