In de olie LR90 - onderhoud vraag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RobSLaro

In de olie LR90 - onderhoud vraag

Bericht door RobSLaro »

Hai,

Ik heb een oud beestje LR90 van 1985 met een 2.5na dieseltje er in.
Alleen heb ik heb geen flauw benul wanneer wat voor het laatst is gedaan.
Maar het mooie weer komt er aan, dus wordt het tijd om bruine benen te krijgen (onder de auto te liggen) dus moet alles maar gedaan worden.

Na lang puzzelen en googelen word ik alleen steeds onwijzer , kreten als mineraal olie etc.
Hoe kan ik dit zien en wat moet ik nu wel hebben?
Volgens mij kan er gewoon de goedkoopste olie in, dit zal dan ook wel een mineraal olie zijn.

Dus vandaar deze vraag maar hier.
Waar moet ik op letten en klopt mijn boodschappen lijstje?

7 liter 15W/40 Motor 2.5 na diesel
3 liter 15W/40 LT230 transferbox
2,7 liter ATF dextron IID LT77 gearbox
3,4 liter ATF dextron IID Powersteering
3 liter EP90 / SAE90EP Difs = Swiffels
? Liter DOT3 Rem - koppeling (Krijg ik ook altijd een samen gestelde versie (dot3-4 ) voor, klopt dat wel?)

Oh- ja weet iemand welke ma(a)t(en) koperen ringen ik nodig heb?
En toevallig ook nog een goedkoop adres om dit alles te verkrijgen?

Jammer dat hier geen dbase achtig iets voor is ?!?!

Thanks Rob
bowy

Re: In de olie LR90 - onderhoud vraag

Bericht door bowy »

RobSLaro Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hai,
>
> Ik heb een oud beestje LR90 van 1985 met een 2.5na
> dieseltje er in.
> Alleen heb ik heb geen flauw benul wanneer wat
> voor het laatst is gedaan.
> Maar het mooie weer komt er aan, dus wordt het
> tijd om bruine benen te krijgen (onder de auto te
> liggen) dus moet alles maar gedaan worden.
>
> Na lang puzzelen en googelen word ik alleen steeds
> onwijzer , kreten als mineraal olie etc.
> Hoe kan ik dit zien en wat moet ik nu wel hebben?
>
> Volgens mij kan er gewoon de goedkoopste olie in,
> dit zal dan ook wel een mineraal olie zijn.

Mineraal of semisyntheet is de beste optie, als het gewoon een oud blokkie is zonder bekende historie, goedkoopste olie die je kunt vinden is een prima oplossing.

>
> Dus vandaar deze vraag maar hier.
> Waar moet ik op letten en klopt mijn boodschappen
> lijstje?
>
> 7 liter 15W/40 Motor 2.5 na diesel
> 3 liter 15W/40 LT230 transferbox
> 2,7 liter ATF dextron IID LT77 gearbox

zou ik 1 a 1,5 ltier van maken
> 3,4 liter ATF dextron IID Powersteering

doe maar 4 liter
> 3 liter EP90 / SAE90EP Difs = Swiffels
> ? Liter DOT3 Rem - koppeling (Krijg ik ook altijd
> een samen gestelde versie (dot3-4 ) voor, klopt
> dat wel?)
>
> Oh- ja weet iemand welke ma(a)t(en) koperen ringen
> ik nodig heb?
> En toevallig ook nog een goedkoop adres om dit
> alles te verkrijgen?
>
> Jammer dat hier geen dbase achtig iets voor is
> ?!?!
>
> Thanks Rob

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 11:46 door bowy.
Pieter

Bericht door Pieter »

Rob,

Voor de LT230 gebruikt ik 80w90 van kroon.

Voor de LT77 is het officiële advies ATF. Ik heb dit niet gedaan, maar gebruik 75w80 van kroon. Nu nog te weinig met de auto gereden om hier uit ervaring over te kunnen spreken.

Kijk ook Hier eens.
Gr.Pieter

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/02/2013 11:53 door Pieter.
Thimo

Bericht door Thimo »

Beste Rob,

Kijk eens op www.lrparts.ru , hier staan alle bestelnummers.
Ga vervolgens noor www.paddockspares.com en bestel daar de onderdelen.

Mvg Thimo.
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Nou olie besteld,

Ik had alleen gezien dat voor de versnellingsbak er ook een pakking-ding-ring(en) zit(ten), kan alleen niet vinden hoe of wat.
Vermoedelijk kom ik er van zelf achter welke het is, alleen dat moet ik weer op pad terwijl ik vette vingers heb.

De andere pakking (koper) zit inderdaad in de set van onze Engelse vriend (had ik al eens me laten komen met een andere bestelling).
Zo'n setje kost ook geen drl , als er niet zo veel olie in ging zou het bijna niks kosten

QuoteBowy : zou ik 1 a 1,5 ltier van maken
> 3,4 liter ATF dextron IID Powersteering Volgens de specs zou dit 3.4 liter zijn, en anders heb ik nog over voor over een volgende keer (over 28 jaar)

Dus als iemand weet wat van de LT77 de "drain plug sealing washer(s)" zijn..... Want als de olie er uit is en ik moet het dan nog bestellen...

Thanks R
Franc

Bericht door Franc »

Rob,

[www.landroverexpedition.com]
Weet je meteen hoe het moet.

Vullen gaat het gemakkelijkste met een pompje, of een literfles met een slangetje eraan.

PS: hier is het nog verrekte koud

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Kijk !!

QuoteFranc
[www.landroverexpedition.com]
Weet je meteen hoe het moet.
Daar heb ik wat aan!!!!
Dus eerst nog wat bestellen voordat ik de olie eruit laat lopen
Andrew Colville

Re: In de olie LR90 - onderhoud vraag sorry dubbel post

Bericht door Andrew Colville »

Sorry dubbel gepost.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2013 01:54 door Andrew Colville.
Andrew Colville

Ik weet niet waar je gepuzeld hebt, maar als je zelf onderhoud gaat doen aan je auto dan is er maar eending belangerijk, De Originele werkplaats handboek, hier staan alle types/specificaties olie in die in jouw auto moeten zomaar iets er indie wat je ergens hebt gelezen is heel dom.

Gezien je niet weet welke olie er in moet vindt ik het wp handboek het aller belangerijkste op je boodschappen lijst, daar haal je betrouw baar de juiste olie specificaties uit.

Motor 15 w 40 mineraal of evt een semisyntheet
Versnellings bak LT77 ATF dextron 2 of kroon SP1061 ( nieuw alternatief voor de LT 77 en R380 )
Tussenbak EP 80 w 90 GL4
Diferentieelen EP 80 w 90 GL4

Stuur bekrachtiging ATF dextron 2
Rem olie dot 3 of de universele variant die met zowel dot 3 als 4 gemengd mag worden.

Swivvel bollen is Nu EP olie warschijnlijk, hier doe je er goed aan de modifiatie door te voeren namelijk vet STC3435 is het onderdeel nummer van landrover.

Bestel eerst een wp handboek ( is even een investeering ) dan heb je alle benodigde gegevens bij de hand als je reparaties wilt gaan doen.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Sorry was te cu.
Verwijderd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/02/2013 10:20 door RobSLaro.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Andrew heeft wel wel gelijk. Dit soort dingen moet je eigenlijk niet van een openbaar forum halen. De enige juiste informatiebron is inderdaad het wph en de pm van landrover zelf en dan de engelse versie. Dus niet de vertalingen. Ook de Nederlandse echolons voor de militaire landrovers en de haynes manuals bevatten (vertaal) fouten. Op een forum als dit kun je een goed bedoelt maar fout advies krijgen omdat de adviseur misschien denkt dat je een net even een andere v-bak hebt. Je kunt de boel dan gewoon stuk rijden. En dan heb je hoge kosten. En wie is dan de schuldige?

Verder staat gewoon op de olie fles die je bij bijvoorbeeld bij de gamo of misschien de action koopt geschreven of het mineraal of synthetisch is. en ook of het voor diesel of benzine geschikt is.

Ik gebruik de olie van de action. Maar ik heb een 51 jaar oude 2,25 benzine die bij elke tankbeurt een liter olie lust. Ik hoef het dus nooit te verversen want het draait er gewoon snel door heen. Net als koelvloeistof ook dat vreet hij langzaam op. Maar het motortje doet het altijd. Ook na twee maanden stilstaan met een koude start op gas bij 22 graden onder nul gewoon gas. Daarna kun je vervolgens de buren met hun mooie moderne glimmende bolides helpen die door de hopen sneeuw het parkeerterrein niet af kunnen komen of gewoon niet kunnen starten.

Ik kan dus nu zeggen dat jij de olie van de action moet gebruiken omdat bij mij heel goed gaat. Maar misschien gaat dat alleen goed omdat ik zo'n oude versleten motor heb? Dan geeft ik je op dit moment dus een fout maar goed bedoeld advies.

Daarom geef ik zelden of nooit antwoord op dit soort postings terwijl ik de handboeken wel heb maar jouw wagen niet genoeg ken. Het enige dat ik net als Andrew zeg is: Koop die boeken en kijk dan zelf wat je nodig hebt. Als je het dan niet begrijpt omdat je taal niet machtig bent o.i.d. kun je het altijd nog vragen. De kans op motorschade is dan kleiner. Ik wil niet te horen krijgen dat er ergens door een stom advies mijnerzijds een bak of motor in de soep draait.
In de afgelopen 9 jaar op dit forum is het dus ook diverse keren gebeurt dat een beklagenswaardige prikker aan een andere motor of v-bak moest. Ik heb gelukkig nog niet van verongelukte prikkers gehoord die door een fout advies iets aan de auto verpest hebben en daardoor brokken gemaakt hebben. Maar ook dat is nog mogelijk.

Ik vind het heel eng als ik lees dat er mensen met een gasinstalatie aan het prutsen zijn en waar ik uit de postings lees dat ze ze niet begrijpen hoe het gebeuren met die veiligheids relais werkt. Ze zijn dan aan het testen en knoeien, zien hier daar vonkjes. Ik hoop altijd maar dat ze naast de auto een grote brandblusser hebben staan hoewel je die na een gas explosie waarschijnlijk niet meer gebruiken kunt. Als je kofferbak door wat dan ook vol gas is gelopen? Moet er niet aan denken. Ga in gods naam naar een garage en laat die mensen het probleem verhelpen.

Arnold.
Huub

Bericht door Huub »

Zolang er nog adviesen doorkomen dat je een LT77 ook met 80w90 kan vullen is het wijzer om je gewoon aan de manual te houden.

Just my two cents worth.

Huub

(Die ook weleens een blokje met koelwater had gevuild in plaats van met olie, maar dat is een ander verhaal... )
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Hum,

Ik word hier verdrietig van,
Word hier over kennis en kunde gesproken, en je puzzeltocht in twijfel getrokken.
Helaas, de puzzel bestond uit het grote handboek en het originele instructieboekje.

Dus JA je moet tussen de regels door lezen, mensen bedoelen het goed en er zijn meerdere goede antwoorden op één vraag.
Sommige die hier posten lijken bij een olie merk te werken of hebben er aandelen erin, ik was er ook al achter dat bij "half-(automerk)-s" de olie goedkoper is.

Maar daar ging het mij niet om, ik wilde gewoon voorkomen dat ik niet na een paar weken pakkingen en keringenhad die lekte of helemaal niet meer had.

In mijn instructie boekje staat dat ik voor de LT230 15w40 mag gebruiken, advies als :,, je kan beter dit gebruiken, want dan..." DAAR heb ik wat aan. Maar DAT antwoord kreeg ik niet echt.

Dat er nu zo'n discussie losbarst is niet van dit forum, hoort hier ook niet thuis !!! Ben ik niet gewend. Is dit een gebrek aan zon??

Maar ik ga lekker bij de landyzone.co.uk en Landroverexpedition.com kijken.

Maar mannen (en vrouwen) Bedankt voor de wel goede en goed bedoelde antwoorden
Rob
(edit: duimpje verkeert om?)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/02/2013 14:03 door RobSLaro.
Andrew Colville

15 W 40 in de tussen bak??? heb ik nog nooit van gehoord, en kan ik ook niet in het WP handboek vinden , Ik heb het boek van 1996, mogelijk dat eerdere uitgaven wel schrjven over 15 w 40 in de LT230.

Bij mijn weten en ook op de site van Ashcroft wordt naast hun niewe olie EP80w90 GL4 of GL5 dit is de olie die ik in elke LT230 tussenbak doe.

Ik meen dat de Series 2 & 3 wel 15w40 in de hoofdbak hadden ( maar dat zijn niet mijn modellen dus weet ik dit niet zeker!)

LUBRICANTS, FLUIDS AND CAPACITIES
INFORMATION 1
RECOMMENDED LUBRICANTS AND FLUIDS
All climates and conditions
AMBIENT TEMPERATURE °C
COMPONENT SPECIFICATION VISCOSITY -30 -20 -10 0 10 20 30 40 50
Diesel RES.22.OL.PD-2 15W/40
Engine sump or CCMC PD-2
or API CD
Main Gearbox
manual
ATF Dexron IID
Final drive units API or GL5 90 EP
Swivel pin housings MIL - L - 2105 or
MIL - L - 2105B 80 EP *
C or D
Power steering ATF Dexron IID
Transfer box API GL4 or GL5 90 EP
LT230T MIL - L - 2105 or MIL - L - 2105B 80 EP
C or D
NOTE: * Molytex EP 00 grease on later vehicles with filler plug only in swivel pin housing.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
RobSLaro

Bericht door RobSLaro »

Beste Andrew en mede prikkers,

Wie het weet mag het zeggen.

Uit de orginele boekje wat wel origineel bij de auto (b)lijkt te horen komen de volgende 2 pagina,s (als pdf te downloaden).

Hierin is de LT230 met 15w40 terug te vinden ?!?!?!? Is deze data "overdatum" ?

Hier een pagina copy uit het handboek

De olie zit er nog niet in (zon schijnt nog niet en de vloer is te koud) dus ik kan nog anders besluiten.
(Heb alleen de olie al gekocht, da's nou jammer )
btw, ik rijd haar/hem alleen voor de lol en de auto wordt niet zwaar belast.

Thanks,
Rob
Andrew Colville

Oke Rob Dat is duidelijk en je hebt gelijk, In Jouw boek staat dat die olie mag worden gebruikt. Mijn excuses!

Ik kan me wel voorstellen dat het destijds mocht de 2.5 diesle is geen helekrachtige motor, en bij de Rangerover mocht ook motor olie worden gebruikt.

Met de komst van de Tdi en krachtigere V8 motoren is de olie soort van de Lt 230 tussenbak veranderd en dit is van af dan altijd EP 90. Je ziet in je lijstje dat EP90 ook is toegestaan.

Ik gebruik op alle LT 230 tussenbakken de EP 80 W 90 GL5

Te EP olie ruikt sterk somigen vinden het stinken, door even te ruiken kun je achterhalen wat er op dit moment inzit en zo je keuze maken.

Het eenige risico wat je loopt met het gebruiken van verkeerde olie is als je een vol syntheetise olie plaast op een onderdeel welk altijd op semi syntheetise olie of minerale olie, dan kunnen de keeringen week worden door de andere doops in de olie. van syntheetis naar mineraal gaat over het algemeen wel.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Plaats reactie