Voltage stabilisator in een ex-mod?
Voltage stabilisator in een ex-mod?
Hoi,
Het is een aardige puzzelklus geweest, maar het einde is nabij. Ik heb de hele draadboom van mijn engelse 109 rhd vervangen door een nederlandse lhd met 24 zekeringen
Maar ik snap iets niet. Ik ben nu toe aan het dashboard, maar heb niet opgeschreven hoe de klokjes allemaal bedraad zijn. Na wat zoeken op dit forum, ben ik de draad een beetje kwijt lol. Ik zag meerdere keren dat bij een 24v leger 109 de meters voorzien zouden zijn van kruisspoelen en dat je daarom rechtstreeks 24v kunt voeren? Maar toch heb ik ook zo'n blokje achterop mijn teller zitten. Hoe zit dat nu...?
En dan nog het klokje voor de olietemperatuur. Als ik die meteen aan de massa zet, moet ie dan ook in het rode schieten? Want dat doet ie niet... Dus zal dat metertje wel kapot zijn?
Groetjes Pieter K
---0oo--- 109 ex defensie rhd 1979 benzine ---oo0---
note.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b6a5cc2632e627763b0bfafe0ae16d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2011/08/note.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', '', 16376537, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is een aardige puzzelklus geweest, maar het einde is nabij. Ik heb de hele draadboom van mijn engelse 109 rhd vervangen door een nederlandse lhd met 24 zekeringen
Maar ik snap iets niet. Ik ben nu toe aan het dashboard, maar heb niet opgeschreven hoe de klokjes allemaal bedraad zijn. Na wat zoeken op dit forum, ben ik de draad een beetje kwijt lol. Ik zag meerdere keren dat bij een 24v leger 109 de meters voorzien zouden zijn van kruisspoelen en dat je daarom rechtstreeks 24v kunt voeren? Maar toch heb ik ook zo'n blokje achterop mijn teller zitten. Hoe zit dat nu...?
En dan nog het klokje voor de olietemperatuur. Als ik die meteen aan de massa zet, moet ie dan ook in het rode schieten? Want dat doet ie niet... Dus zal dat metertje wel kapot zijn?
Groetjes Pieter K
---0oo--- 109 ex defensie rhd 1979 benzine ---oo0---
note.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b6a5cc2632e627763b0bfafe0ae16d2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2011/08/note.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', '', 16376537, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
In de Nederlandse legerwagens zit geen spanningsstabilisator. De kabelboom kun je overigens gewoon kopen bij van Dam.
Dit is het schema van de oude versie zonder geel brandstof niveau relais met twee brandstof reserve lampjes voor de linker en rechter tank in het dashboard:
GroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0defd4c662ba3ce48c1359c87e3f18d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', '', 16376602, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is het schema van de nieuwere versie met geel brandstof niveau relais en met maar 1 brandstof reserve lampje voor de linker en rechter tank in het dashboard:
GroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d7f0db04a2b5e1c64c5235c162bf3dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', '', 16376602, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Over welk blokje jij het hebt weet ik niet. Wellicht hebben de engelse wagens geen kruisspoelmeters maar gewone draaispoelmeters of er is een of andere oen geweest die iets geprobeerd heeft te repareren met zo'n regelaartje. Bij mij zitten er in elk geval geen spanningsregelaars op de klokken. Als je de originele partsmanuals en het origenele schema van jouw wagen hebt zou dat blokje er gewoon op moeten staan en kun je ook een partnummer vinden.
Waarschijnlijk is je olietemp meter inderdaad defect. Als het inderdaad een kruispoelmeter is en je maakt hem open zit er op/in het meterje een weerstandje van 270 ohm. Dat was bij defect. Na vervangen werkte het weer.
Arnold.
Dit is het schema van de oude versie zonder geel brandstof niveau relais met twee brandstof reserve lampjes voor de linker en rechter tank in het dashboard:
GroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0defd4c662ba3ce48c1359c87e3f18d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IJVY4DEN-1.jpg', '', 16376602, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is het schema van de nieuwere versie met geel brandstof niveau relais en met maar 1 brandstof reserve lampje voor de linker en rechter tank in het dashboard:
GroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8d7f0db04a2b5e1c64c5235c162bf3dc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-GGJ76PQV-1.jpg', '', 16376602, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Over welk blokje jij het hebt weet ik niet. Wellicht hebben de engelse wagens geen kruisspoelmeters maar gewone draaispoelmeters of er is een of andere oen geweest die iets geprobeerd heeft te repareren met zo'n regelaartje. Bij mij zitten er in elk geval geen spanningsregelaars op de klokken. Als je de originele partsmanuals en het origenele schema van jouw wagen hebt zou dat blokje er gewoon op moeten staan en kun je ook een partnummer vinden.
Waarschijnlijk is je olietemp meter inderdaad defect. Als het inderdaad een kruispoelmeter is en je maakt hem open zit er op/in het meterje een weerstandje van 270 ohm. Dat was bij defect. Na vervangen werkte het weer.
Arnold.
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
> In de Nederlandse legerwagens zit geen spanningsstabilisator.
Oke.. Dat is dan duidelijk.
< De kabelboom kun je
> overigens gewoon kopen bij van Dam.
Heb ik gedaan, maar vond het toch nog steeds lastig. Andere instrumenten op een andere plek, stuur aan andere kant en een nitwit als het elektronika betreft
> ..... twee brandstof reserve lampjes voor de linker en rechter tank in het dashboard:
Oke! Ik had ook draden 'over' Bedankt voor het schema! Daar kan ik wel wat mee.
> Over welk blokje jij het hebt weet ik niet.
Ik bedoel de spanningsregelaar achter op de teller, maar het lijkt er origineel op te zitten dus zullen de meters het wel nodig hebben. Blijkbaar is dit voor de nederlandse auto's anders. Daar raakte ik dus even in verwarring. Maar het is me nu duidelijk. Ik heb er zelf trouwens helemaal niet aan gedacht dit in de partsmanual op te zoeken, dus een goede tip. Ga ik zeker doen!
Verders ga ik eens even kijken of ik de meter uit het klokje kan krijgen en zien of er een weerstandje op/in zit. Dan is het dus een kruisspoelmeter en anders is ie echt stuk en moet ik even op zoek naar een klokje of metertje.
Oke.. Dat is dan duidelijk.
< De kabelboom kun je
> overigens gewoon kopen bij van Dam.
Heb ik gedaan, maar vond het toch nog steeds lastig. Andere instrumenten op een andere plek, stuur aan andere kant en een nitwit als het elektronika betreft
> ..... twee brandstof reserve lampjes voor de linker en rechter tank in het dashboard:
Oke! Ik had ook draden 'over' Bedankt voor het schema! Daar kan ik wel wat mee.
> Over welk blokje jij het hebt weet ik niet.
Ik bedoel de spanningsregelaar achter op de teller, maar het lijkt er origineel op te zitten dus zullen de meters het wel nodig hebben. Blijkbaar is dit voor de nederlandse auto's anders. Daar raakte ik dus even in verwarring. Maar het is me nu duidelijk. Ik heb er zelf trouwens helemaal niet aan gedacht dit in de partsmanual op te zoeken, dus een goede tip. Ga ik zeker doen!
Verders ga ik eens even kijken of ik de meter uit het klokje kan krijgen en zien of er een weerstandje op/in zit. Dan is het dus een kruisspoelmeter en anders is ie echt stuk en moet ik even op zoek naar een klokje of metertje.
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Heb mijn klok open weten te krijgen en zag dat de meters 12v waren!
Er zat een spoel in met twee weerstanden, maar de meter zat vast.
Een beetje pielen en toen zat er beweging in en zakte hij 'vanzelf' naar beneden.
Na een beetje prik, wilde de meter niet omhoog bewegen.
Dus de olietemp meter lijkt stuk, dus ik ga op zoek naar een nieuwe klok.
Na wat langer turen zag ik ook dat de klokken van verschillend fabrikaat zijn.
De kilomteller is van Jaeger en de klok met meters is van Smiths.
Heb het donkerbruine vermoeden dat de klok met meters er later in gezet is.
Er zat een spoel in met twee weerstanden, maar de meter zat vast.
Een beetje pielen en toen zat er beweging in en zakte hij 'vanzelf' naar beneden.
Na een beetje prik, wilde de meter niet omhoog bewegen.
Dus de olietemp meter lijkt stuk, dus ik ga op zoek naar een nieuwe klok.
Na wat langer turen zag ik ook dat de klokken van verschillend fabrikaat zijn.
De kilomteller is van Jaeger en de klok met meters is van Smiths.
Heb het donkerbruine vermoeden dat de klok met meters er later in gezet is.
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Ik heb de klok maar verder opengemaakt en vraag me af en wil best wel een poging wagen om de weerstand te vervangen. Maar is dit dan een kruisspoelmeter?
En moet ik eerst de weerstand los solderen voordat ik de weerstand ga meten?
Er zitten twee 'weerstanden' en grote rode en kleine bruine....
IMG_0339-764x1024.jpg --> mod_embed_images_loadimage('182334341f3a60b6a9e4a7a53922b861', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0339-764x1024.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2013/02/IMG_0339-764x1024.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0339-764x1024.jpg', '', 16382076, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_0338-300x224.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fae6d0ac39edcf77a2b8f1baa03e844c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0338-300x224.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2013/02/IMG_0338-300x224.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0338-300x224.jpg', '', 16382076, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En moet ik eerst de weerstand los solderen voordat ik de weerstand ga meten?
Er zitten twee 'weerstanden' en grote rode en kleine bruine....
IMG_0339-764x1024.jpg --> mod_embed_images_loadimage('182334341f3a60b6a9e4a7a53922b861', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0339-764x1024.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2013/02/IMG_0339-764x1024.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0339-764x1024.jpg', '', 16382076, 600, 600, 'Loading image ...', false);
IMG_0338-300x224.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fae6d0ac39edcf77a2b8f1baa03e844c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0338-300x224.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2013/02/IMG_0338-300x224.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FIMG_0338-300x224.jpg', '', 16382076, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Als ik de foto zie kan ik niet direct zeggen of dit een kruispoelmeter is. Ook omdat ik alleen de kruispoelmeters ooit heb open gemaakt. Hoe de gewone meters er van binnen uitzien weet ik niet.
Gezien de weerstanden die er in zitten vermoed ik wel dat het er een is. Ik weet het dus niet zeker. Misschien heeft iemand een foto van een gewone meter?
Door de aard van de kruispoelmeter werkt die waarschijnlijk ook gewoon op 12 volt. Een kruisspoelmeter geeft het verschil tussen de gemeten spanning (Die van de sensor dus.) en een referentie spanning. En die referentie spanning is de voedingsspanning. Wat de werkelijke waarde van die voedingsspanning is, is niet interessant. Als de voedingsspanning van de meter niet juist is heeft de gemeten waarde exact dezelfde fout omdat de waarde is afgeleid van de foute voedingsspanning. Dat is het mooie van kruisspoelmeters en daarom hebben die dingen ook geen spanningsstabilisator nodig.
Het weerstandje dat ik toen vervangen heb was die van 270 ohm. In kleurcode is dat Rood - Violet - Bruin - en een ring die goud zilver of rood kan zijn. Die laatste ring geeft de nauwkeurigheid van de weerstand aan. dus een 2 en een 7 en dan nog 1 nul daar achter.
Succes,
Arnold.
Hier is een lijstje:
r_code.GIF --> mod_embed_images_loadimage('86e84e86467ebc5c1fa52af41e269971', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.pi4asv.nl%2Ftechniek%2Fzelfbouw%2Fimages%2Fr_code.GIF', 'http://www.pi4asv.nl/techniek/zelfbouw/images/r_code.GIF', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.pi4asv.nl%2Ftechniek%2Fzelfbouw%2Fimages%2Fr_code.GIF', '', 16382252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je de weerstandjes wilt meten moet je ze inderdaad in elk geval aan 1 kant los solderen. Anders meet je ook de weerstand van de meterspoel mee en heb je dus een onjuiste waarde.
Gezien de weerstanden die er in zitten vermoed ik wel dat het er een is. Ik weet het dus niet zeker. Misschien heeft iemand een foto van een gewone meter?
Door de aard van de kruispoelmeter werkt die waarschijnlijk ook gewoon op 12 volt. Een kruisspoelmeter geeft het verschil tussen de gemeten spanning (Die van de sensor dus.) en een referentie spanning. En die referentie spanning is de voedingsspanning. Wat de werkelijke waarde van die voedingsspanning is, is niet interessant. Als de voedingsspanning van de meter niet juist is heeft de gemeten waarde exact dezelfde fout omdat de waarde is afgeleid van de foute voedingsspanning. Dat is het mooie van kruisspoelmeters en daarom hebben die dingen ook geen spanningsstabilisator nodig.
Het weerstandje dat ik toen vervangen heb was die van 270 ohm. In kleurcode is dat Rood - Violet - Bruin - en een ring die goud zilver of rood kan zijn. Die laatste ring geeft de nauwkeurigheid van de weerstand aan. dus een 2 en een 7 en dan nog 1 nul daar achter.
Succes,
Arnold.
Hier is een lijstje:
r_code.GIF --> mod_embed_images_loadimage('86e84e86467ebc5c1fa52af41e269971', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.pi4asv.nl%2Ftechniek%2Fzelfbouw%2Fimages%2Fr_code.GIF', 'http://www.pi4asv.nl/techniek/zelfbouw/images/r_code.GIF', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.pi4asv.nl%2Ftechniek%2Fzelfbouw%2Fimages%2Fr_code.GIF', '', 16382252, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je de weerstandjes wilt meten moet je ze inderdaad in elk geval aan 1 kant los solderen. Anders meet je ook de weerstand van de meterspoel mee en heb je dus een onjuiste waarde.
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Heel duidelijk! Dankjewel. Snap ik ook weer hoe zo'n meter werkt.
Eens kijken of het vervangen van de weerstand iets oplevert
Ik ga eerst eens even de weerstanden los solderen. Het zijn er trouwens twee. Een kleintje en een grote.
De grote heeft de kleuren grijs-rood-zwart met goud -> 82 ohm
De kleine geel-oranje-bruin met goud -> 430 ohm
tenminste, als de laatste ring de multiplicity is.
We zien wel waar het schip strandt ben benieuwd!
Eens kijken of het vervangen van de weerstand iets oplevert
Ik ga eerst eens even de weerstanden los solderen. Het zijn er trouwens twee. Een kleintje en een grote.
De grote heeft de kleuren grijs-rood-zwart met goud -> 82 ohm
De kleine geel-oranje-bruin met goud -> 430 ohm
tenminste, als de laatste ring de multiplicity is.
We zien wel waar het schip strandt ben benieuwd!
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Hmm, bij jou zitten er dus andere weerstanden in dan in mijn meters. Ik vraag me af waarom. Jij had ergens op de meters gelezen dat jouw meters voor 12 volt geschikt zijn? Misschien kan dat de andere weerstanden verklaren. Al zou ik verwachten dat ze juiste kleiner zouden zijn in plaats van groter.
Mysterieus dus. Ik zal mijn meters nog eens open slopen en kijken wat voor waarde die andere weerstand heeft. Met een foto kunnen we onze meters eventueel vergelijken.
Arnold.
Mysterieus dus. Ik zal mijn meters nog eens open slopen en kijken wat voor waarde die andere weerstand heeft. Met een foto kunnen we onze meters eventueel vergelijken.
Arnold.
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Inderdaad... Mysterieus. Ik heb net een oude soldeerbout opgesnord ... Ben benieuwd wat het resultaat wordt.
Ik had op de schildjes waar de temperatuur aanduiding op staat, net achter de wijzer zien staan dat ze 12 volt zijn.
Ben wel benieuwd hoe die van jou eruit ziet!
Ik had op de schildjes waar de temperatuur aanduiding op staat, net achter de wijzer zien staan dat ze 12 volt zijn.
Ben wel benieuwd hoe die van jou eruit ziet!
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Moet even wat anders verzinnen, want die soldeerbout krijgt de weerstanden niet los gesoldeerd
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Als soldeerverbindingen oud zijn, solderen ze niet lekker meer. Het soldeer smelt gewoon niet. Oplossing is een beetje nieuw vers harskern soldeer toevoegen. Gebruik absoluut geen zuurkern of andere vloeimiddelen.
Succes,
Arnold.
Succes,
Arnold.
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Hehe... De boel los. Heb als eerste de spoel doorgemeten en het lijkt erop dat het spoeltje stuk is. Jammer!
Ik moet dus op zoek naar een ander klokje of allee metertje. Rustig op de verschillende marktplaatsen kijken maar. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Ik heb nog wel een andere klok liggen, maar die heeft geen olietemp meter. Deze wilde ik eerst niet gebruiken, maar die gaat er even tijdelijk in. De meters van de reserveklok zien er van binnen ook anders uit. Misschien zijn dit kruisspoel meters? Zal een fotootje maken. Ze passen helaas niet in mijn eigen behuizing.
Ik heb nog wel een gerelateerde vraag. Als ik nu spanning zet op de stabilizer, dan stuitert de uitgaande spanning gigantisch op en neer. En daarmee de meters ook. Dit is alleen het geval bij mijn 'eigen' meters (de olietemp dus niet want die is stuk)
Hoe kan dat nu, voordat ik begon met mijn nieuwe draadboom was dit niet het geval. De uitgaande spanning is blijkbaar stabiel. Omdat ik ook een extra stabilizer had, heb ik die ook geprobeerd. Zelfde resultaat. Of ze zijn allebei kapot, of ik heb iets verkeerd aangesloten?
Ik moet dus op zoek naar een ander klokje of allee metertje. Rustig op de verschillende marktplaatsen kijken maar. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Ik heb nog wel een andere klok liggen, maar die heeft geen olietemp meter. Deze wilde ik eerst niet gebruiken, maar die gaat er even tijdelijk in. De meters van de reserveklok zien er van binnen ook anders uit. Misschien zijn dit kruisspoel meters? Zal een fotootje maken. Ze passen helaas niet in mijn eigen behuizing.
Ik heb nog wel een gerelateerde vraag. Als ik nu spanning zet op de stabilizer, dan stuitert de uitgaande spanning gigantisch op en neer. En daarmee de meters ook. Dit is alleen het geval bij mijn 'eigen' meters (de olietemp dus niet want die is stuk)
Hoe kan dat nu, voordat ik begon met mijn nieuwe draadboom was dit niet het geval. De uitgaande spanning is blijkbaar stabiel. Omdat ik ook een extra stabilizer had, heb ik die ook geprobeerd. Zelfde resultaat. Of ze zijn allebei kapot, of ik heb iets verkeerd aangesloten?
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Pieter,
Is dit wat je bedoelt?
Olie temperatuurmeter
Groet Marcel.
Is dit wat je bedoelt?
Olie temperatuurmeter
Groet Marcel.
Re: Voltage stabilisator in een ex-mod?
Dat is hem helemaal! De prijs is al beter dan een hele klok. Deze is 60 euro ex btw. Ik had eigenlijk nog helemaal niet gekeken of je alleen de meter kon kopen.
Bedankt voor de tip!
Maar weet iemand ook het antwoord op de vraag waarom de stabilizer zo stuitert?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2013 19:25 door pieter k.
Bedankt voor de tip!
Maar weet iemand ook het antwoord op de vraag waarom de stabilizer zo stuitert?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2013 19:25 door pieter k.