Groot Distributie Mysterie. Perkins Prima 2 Tdi OPGELOST !!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Menno SIII 109 & 130 HCPU

Groot Distributie Mysterie. Perkins Prima 2 Tdi OPGELOST !!

Bericht door Menno SIII 109 & 130 HCPU »

Ik tast compleet in het duister,

vorige zomer heb ik eindelijk mijn perkins prima diesel ingebouwd en alles liep prima, toen op vakantie naar frankrijk en bij Hendrik Swane op de parkeerplaats bijna is mijn distributie een tandje versprongen en daarna nog een paar met desastreuze gevolgen, de riem is kapot gescheurd en de nokkenas lag in 3 stukken, de zuigers hebben de nokkenas tussen de lagers kapot gedrukt.

auto weer naar nederland gehaald en hier een reserve blok op de kop kunnen tikken en deze laten reviseren en deze week alles weer in elkaar gezet. omdat alles is los geweest heb ik alles weer op tijd moeten zetten.

voordat ik de kop terug plaatste heb ik de krukas op de juiste positie gezet zoals in het boek staat beschreven. Cilinders 1 en 4 in TDC
Toen de nokkenas op de juiste positie gezet en geborgd met een paspen. kleppen van 2 en 3 stonden open klonk logisch
toen de brandstof pomp met het merkteken op de juiste plek gezet en geborgd. alles volgens het boekje.

alles terug geplaatst en toen de distributieriem geplaatst was gecontroleerd of alles goed rond ging en dat was zo.

alles afgebouwd en ontlucht en dan testen.

De motor wil ABSOLUUT niet aanslaan bij iedere verstuiver komt diesel alles 30 keer ontlucht maar niet willen aanslaan.
zodra ik een busje startpilot gebruik springt de motor DIRECT aan maar hij loop alleen op de startpilot en niet op zijn eigen diesel.

ik heb de punten nog een aantal keer nagekeken ook na 1 volle torn van de motor en alle merkpunten staan gewoon goed.
Nokkenas staat op de locatie dat de paspen erin kan
Krukas staat goed en de paspen gaat er zo in
Brandstof pomp staat met merk punt B op het pijltje op het blok.

bij het starten rookt hij wel enorm maar slaat niet aan dus ik kan maar 1 oorzaak bedenken

kan de brandstofpomp 1 volle slag verkeerd staan ?????? want dat is de enigste oorzaak die ik me kan bedenken.

de krukas en nokkenas moeten goed staat want hij loopt wel gewoon op startpilot !!

Ik weet echt niet meer wat ik nu als beste kan doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2013 17:49 door Menno SIII 109 & 130 HCPU.
Wim Janssen

Re: Groot Distributie Mysterie. Perkins Prima 2 Tdi HELP

Bericht door Wim Janssen »

Menno,

In mijn boek van de Perkins staat dat merkteken A tegenover het merkteken op het blok moet staan. En wat je zo beschrijft lijkt het inderdaad een timingprobleem van de inspuiting te zijn.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]

klopt het merkpunt A is voor NON turbo modellen en B is met Turbo. en ik heb merkpunt B gebruikt voor het op tijd zetten van de motor
Wim Janssen

Ik heb je nog wat scans uit mijn manual gestuurd per mail.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]

het is het proberen waard om punt A te gebruiken of eerst de brandstof pomp 1 slag geven en weer alles vast zetten maar volgens mij had ik vorige keer ook punt B gebruikt.
Frans Herlé

Bericht door Frans Herlé »

Ik zie in het Haynes manual op pagina 3-22 foto12.11C twee spiebanen in de pulley zitten.
Had je de brandstof pomp niet gelocked toen je hem loshaalde?

Misschien de verkeerde genomen.
Timing moet op B met een turbo.
img018_zps1ad67d4b.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a93e89ed1d72cb56b00327f5251ed67b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv492%2Frickman1nl%2Fimg018_zps1ad67d4b.jpg', 'http://img.photobucket.com/albums/v492/rickman1nl/img018_zps1ad67d4b.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg.photobucket.com%2Falbums%2Fv492%2Frickman1nl%2Fimg018_zps1ad67d4b.jpg', '', 16372218, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groet Frans Herlé Military Carawagon.

8 jaar een Montego als gezins auto gehad. 400.000+ km gedraaid
1:18-1:25 verbruik.

de riem is geknapt dus alles stond door elkaar heen.

de pouli heb ik niet los gehad van de pomp.

toen de kop eraf was heb ik alles goed gezet en punt B gebruikt als merkpunt en zo heb ik alles gemonteerd.

wat is nu wijsheid?

heeft het zin om alles los te halen en de brandstof pomp 360 graden te draaien en weer op punt B te zetten of moet ik hem 180 graden draaien en punt A gebruiken ?
swb88in@hotmail.com

Bericht door swb88in@hotmail.com »

mss stom, . . . maar is je massa wel goed?
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Hij schrijft dat ie brandstof op de verstuivers heeft, dus de brandstof afsluiter doet het...

Volgens mij kan de pomp 360 gr verkeerd staan.

Succes Menno

Grtz. Erik

Barranco

Bericht door Barranco »

Als je de brandstofpomp 360º draait staat deze weer in dezelfde positie
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

inderdaad was ook wat ik dacht.
Als de pomp een halve tand verkeerd staat (of de nokken as kan ook ) dan heb je zeer grote kans dat de motor niet meer start bij normaal starten. Controleer dus of echt alles 100% op tijd staat en niet een halve tand of meer er langs staat. Timing is cruciaal.

Dus even alles controleren en niet alleen de timing van je pomp. Desnoods even de markeerpunten aantippen met een witte marker(stift) of tipp-ex pen). Dan heb je een goed contrast en kun je beter kleine foutjes zien.
Erik One-ten+LW op 't werk

Bericht door Erik One-ten+LW op 't werk »

Klopt, ben net wakker..

Grtz. Erik

swb88in@hotmail.com

Bericht door swb88in@hotmail.com »

ben benieuwd wat uiteindelijk het euvel ”was”, . . .

Ik heb alles 5 keer gecontroleerd met exact de juiste paspennen en borgpennen en alles staat perfect op tijd.

ik ga eerst proberen de brandstof pomp 180 graden verdraaien. dit omdat ik denk dat de krukas 360 graden verkeerd staat.

maar de krukas en de nokkenas staan nu perfect, want zodra ik startpilot toevoeg springt de motor gelijk aan.
en als de pomp 360 graden draait draait de krukas 2x 360 graden. en omdat ik geen zin heb om de nokkenas weer van de kop te verwijderen zodat ik de krukas vrij 360 kan draaien probeer ik het met de pomp.

want de krukas kan ik niet draaien omdat hij dan de kleppen raakt neem ik toch aan bij 360 graden verdraaien...
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik ken dat hele perkins ding niet. Maar de 2,25D wel en daar kan de nokkenas inderdaad een heel rondje verkeerd staan. En dan doet de motor niets. De diesel wordt dan tijdens de uitslaatslag ingespoten in plaats van tijdens de compressieslag en verdwijnt dus direct de uitlaat in. De motor werkt verder wel als luchtpomp. De tijdens de inlaatslag ingenomen lucht wordt netjes gecomprimeerd en wordt lekker heet. Helaas geen ontbranding omdat er niets te verbranden valt. Een beetje ether in de luchtinlaat geeft dus wel verbranding omdat je dan wel brandstof hebt tijdens de compressieslag.
Bij de 2,25D is het de combinatie van de nokkenas, de krukas en het haakse pomp aandrijf tandwiel dat op 14 manieren past. 1 Manier is er maar juist. In die perkins zal wel op een vergelijkbare manier zitten. Waarschijnlijk geen haaks tandwiel omdat de pomp dus direct in de distributie inhaakt. Maar het principe zal verder gelijk zijn.

Arnold.
Frans Herlé

Bericht door Frans Herlé »

Menno,

Hoe heb je het bovenste dode punt gemeten?
Bij de Montego zit er in het vliegwielhuis een gaatje zoals bij je nokkenas.
Daar past een 1/4"pennetje in, maar jij hebt waarschijnlijk een vliegwiel van een Sherpa.
Het is voor het afstellen van je pomp wel belangrijk dat het bovenste dode punt exact bepaald is
De krukas 360 graden draaien heeft geen zin, want dan staat de zelfde zuiger weer boven.
De nokkenas fixeren met het pennetje door het deksel. Cilinder 1 (distributie kant) staan beide kleppen gesloten.
cilinder 4 staan beide in overlap, zal niet zo groot zijn met een turbo motor.

Kan het niet zo zijn dat de vorige sleutelaar de pulley er verkeerd heeft opgezet en het B merkteken heeft gebruikt?
Weet niet meer zeker of de A en de B exact 180 graden tegenover elkaar zitten.

Als de motor na het wijzigen wil starten, de brandstof pomp nog op tijd zetten met een meetklok op de persplunjer zoals in het manual staat. Wel vast stellen of je de enkel of twee traps verstuivers hebt.

Succes, Frans Herlé Military Carawagon

Groot Distributie Mysterie. Perkins Prima 2 Tdi Opgelost !

Iedereen ontzettend bedankt voor de info.

De Perkins Prima loopt weer als een zonnetje,

vanochtend de distributie weer losgemaakt en alles op tijd laten staan en de brandstofpomp 180 graden verzet en alles weer terug gebouwd riem gespannen

en toen ik naar de contact sleutel keek liep hij al.... effe 1 min roken en daarna liep de motor perfect rustig.

heb er al weer een paar km met veel plezier op zitten. nog vele die zullen volgen
sander "one10"

Re: Groot Distributie Mysterie. Perkins Prima 2 Tdi Opgelost !

Bericht door sander "one10" »

Kijk aan , toch gelukt !
Heel veel veilige kilometers toegewenst iig
Wim Janssen

Re: Groot Distributie Mysterie. Perkins Prima 2 Tdi Opgelost !

En zo hoort een Perkins ook te starten. Waaruit heb je nu kunnen opmaken dat de pomp toch op "A" moest staan? Had dat iets te maken met die gegevens die ik je gestuurd had of heb je het gewoon geprobeerd?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

[picasaweb.google.com]
Plaats reactie