Prikkers een vraag,
Nadat ik mijn 109 2.25 benz/lpg enige tijd stationair heb laten draaien(warm of koud) produceert hij altijd een flinke pluim blauwe (olie) rook als ik weer gas geef of wegrijdt.
Ook heb ik vrij recent mijn inlaatspruitstuk vervangen(voor plaatsing andere carburateur) en zag dat er in de inlaat poorten een klein laagje olie zat/stond.De auto had daarvoor een paar dagen stil gestaan zonder de motor te hebben gestart.
De motor verbruikt wel wat olie maar niet heel schokkend en loopt prima.Ook rookt hij niet als hij warm is.
Is dit een typisch geval van versleten kleprubbers?
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2000670a945f9eb7ff34c0b00d15c4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16369719, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Rook na stationair?
Re: Rook na stationair?
Hoi Dirk,
Ik ken dit blok eigenlijk niet zo goed, maar als je op de inlaatpoorten olie ziet, zullen de keeringetjes die op de kleppenstelen zitten versleten zijn. De olie die zich daarop verzamelt, wordt bij gas-geven mee de motor in getrokken en ziedaar, de blauwe rookwolf.
Deze keerringetjes zitten op de klepgeleider en tussen de klepveer en onder de Cup die de klepveer met de klepsteel verbindt.
De Cup wordt vastgehouden met twee spietjes. Om deze los te halen, kun je met speciaal gereedschap en met perslucht op de betreffende cilinder deze cups loshalen zonder de cilinderkop los te halen.
Er zullen ongetwijfeld specialisten voor dit type motor zijn die hier wel op zullen reageren. Kijk alvast voor een manual op het Internet zoals op deze link:
[www.landroverweb.com]
Succes en sleutel ze.
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e36db378e6695605cb86206e8d5df042', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16370291, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('36450e8ee8fbb8d09427092926d81033', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16370291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Ik ken dit blok eigenlijk niet zo goed, maar als je op de inlaatpoorten olie ziet, zullen de keeringetjes die op de kleppenstelen zitten versleten zijn. De olie die zich daarop verzamelt, wordt bij gas-geven mee de motor in getrokken en ziedaar, de blauwe rookwolf.
Deze keerringetjes zitten op de klepgeleider en tussen de klepveer en onder de Cup die de klepveer met de klepsteel verbindt.
De Cup wordt vastgehouden met twee spietjes. Om deze los te halen, kun je met speciaal gereedschap en met perslucht op de betreffende cilinder deze cups loshalen zonder de cilinderkop los te halen.
Er zullen ongetwijfeld specialisten voor dit type motor zijn die hier wel op zullen reageren. Kijk alvast voor een manual op het Internet zoals op deze link:
[www.landroverweb.com]
Succes en sleutel ze.
Jos
2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e36db378e6695605cb86206e8d5df042', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16370291, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('36450e8ee8fbb8d09427092926d81033', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16370291, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Re: Rook na stationair?
Pluimpje blauwe rook na stationair en na stilstand (en ook bij gasgeven tijdens rijden, maar dat zie je zelf niet) is vrijwel altijd de klepsteelrubbertjes. Niks ergs, kan ie heel oud mee worden, maar het kan wel storend zijn.
je kan de rubbertjes vervangen met de kop op het blok dmv perslucht op de betreffende cylinder zetten, met de zuiger in tdc (top dead center; helemaal bovenin), via het bougiegat. De adapter kun je maken van bijvoorbeeld een oude bougie. Andere mogelijkheid is het voldrukken van de verbrandingskamer met een stuk (sterk, je wil niet dat er wat achterblijft) nylonkoord.
Beide methodes voorkomen dat de betreffende klep in de cylinder valt.
Mogelijkheid 2 is natuurlijk de kop er af trekken, maar dat is uiteraard meer werk.
B.
je kan de rubbertjes vervangen met de kop op het blok dmv perslucht op de betreffende cylinder zetten, met de zuiger in tdc (top dead center; helemaal bovenin), via het bougiegat. De adapter kun je maken van bijvoorbeeld een oude bougie. Andere mogelijkheid is het voldrukken van de verbrandingskamer met een stuk (sterk, je wil niet dat er wat achterblijft) nylonkoord.
Beide methodes voorkomen dat de betreffende klep in de cylinder valt.
Mogelijkheid 2 is natuurlijk de kop er af trekken, maar dat is uiteraard meer werk.
B.