APK afkeur:uit af en over
APK afkeur:uit af en over
Mijn 110 uit 1984 is afgekeurd. Bij de APK-keuring begonnen ze met schroevendraaiers en hamers op het chassis te kloppen en te slaan en dat was desastreus! Er vielen overal knollen van gaten en het chassis was niet meer te redden. Ik wist wel van enkele zwakke plekken, maar dit had ik niet verwacht. Even dacht ik nog aan een ander chassis (ik heb afgelopen jaren flink veel vervangen en vernieuwd dus zo gauw stop je niet met je auto) maar ik heb nog meer kleinere en grotere kwaaltjes (water- en olielekkage etc) en begon er een beetje genoeg van te krijgen: elke keer weer wat. Nu weet ik dat dat bij -ook gloednieuwe- landrovers hoort, maar toch: hoezeer ik aan die auto gehecht was, de liefde was, na het zien van de vreselijke staat van het chassis, over. Ik heb er nog een goede prijs voor gekregen en heb nu een andere defender gekocht: uit 1991. Gaaf ding waar ik vast heel blij mee ga worden. Ik hoop dat ik die deze week nog krijg.
Toch zal ik wel ff snikken als ik 'm inlever, die goeje ouwe trouwe..... ben ermee naar Syrië geweest en heb er verder hele mooie trips mee gemaakt.
E. Mulder
Toch zal ik wel ff snikken als ik 'm inlever, die goeje ouwe trouwe..... ben ermee naar Syrië geweest en heb er verder hele mooie trips mee gemaakt.
E. Mulder
Re: APK afkeur:uit af en over
volgende wagen goed laten tectilleren vooral in de balken,succes met de nieuwe aanwinst
Re: APK afkeur:uit af en over
Tja, zonde, Everhard! Hoe vaak je e rniet mee bezig was inderdaad. Goed op zich dat ze wel vonden dat er zulke vette gaten in zaten, daar wil je niet achterkomen bij een hobbel op de snelweg en opeens door je chassis zakken.... Maar blijft natuurlijk knagend triest, bleeerk, niet leuk.
Gelukkig, liefde kruipt nog, die nieuw kar wordt vast een mooie liefde, enne, houdt hem goed bij, inderdaad door eens lekker met tectyl of vet aan de slag te gaan. En olien up to date te houden. Dan wordt het een fijne relatie!
Sterkte met opbouwen weer, je gaat er vast weer een mooie kar van maken.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Gelukkig, liefde kruipt nog, die nieuw kar wordt vast een mooie liefde, enne, houdt hem goed bij, inderdaad door eens lekker met tectyl of vet aan de slag te gaan. En olien up to date te houden. Dan wordt het een fijne relatie!
Sterkte met opbouwen weer, je gaat er vast weer een mooie kar van maken.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: APK afkeur:uit af en over
Bij de apk mogen ze niet je hele chassis in puin slaan, ze mogen hooguit hier en daar even prikken.
Chris
Chris
Re: APK afkeur:uit af en over
Nee, ik had geen zin in een chassiswissel. Als ik het zelf doe, kost met me maanden (en een hele hoop geld, want zulke zaken vallen meestal duurder uit dan je verwacht) en als ik het laat doen......kost het ook veel tijd en geld!
Dus nee: dan maar een andere gekocht. Bovendien was het chassis niet het enige probleem: neem de versnellingsbak. Toen ik de auto 8 jaar geleden kocht, schoot hij steeds uit de drie als je gas losliet. Dus: een andere gekocht (via de prikkerspagina). Na een paar jaar begoin de ellende: problemen met terugschakelen etc etc. Dus: een gereviseerde eronder laten zetten in Scheveningen. Maar: toen het koud werd kon ik weer niet terugschakelen, en soms niet opschakelen. Toen hebben ze er nog een andere onder gezet...die ratelt in zijn eerste versnelling! Dus: nog niet goed. En zo waren er meer kleinere en grotere ergernissen (bv: ik zet mijn kachel-blower aan en de lampen en opeens loopt mijn temperatuurmeter op en heb ik opeens meer diesel in de tank....zet ik blower en lampen uit zakt temp. meter en benzinemeter!)
Allemaal best mee te leven, maar nu toch tijd voor een ander. Ben vandaag bezig geweest assecoires en eigen aanpassingen eraf en eruit te slopen: ......doet best wel een beetje pijn... snik!
Everhard Mulder
Dus nee: dan maar een andere gekocht. Bovendien was het chassis niet het enige probleem: neem de versnellingsbak. Toen ik de auto 8 jaar geleden kocht, schoot hij steeds uit de drie als je gas losliet. Dus: een andere gekocht (via de prikkerspagina). Na een paar jaar begoin de ellende: problemen met terugschakelen etc etc. Dus: een gereviseerde eronder laten zetten in Scheveningen. Maar: toen het koud werd kon ik weer niet terugschakelen, en soms niet opschakelen. Toen hebben ze er nog een andere onder gezet...die ratelt in zijn eerste versnelling! Dus: nog niet goed. En zo waren er meer kleinere en grotere ergernissen (bv: ik zet mijn kachel-blower aan en de lampen en opeens loopt mijn temperatuurmeter op en heb ik opeens meer diesel in de tank....zet ik blower en lampen uit zakt temp. meter en benzinemeter!)
Allemaal best mee te leven, maar nu toch tijd voor een ander. Ben vandaag bezig geweest assecoires en eigen aanpassingen eraf en eruit te slopen: ......doet best wel een beetje pijn... snik!
Everhard Mulder
Re: APK afkeur:uit af en over
Ken het...
Mijn 109" (aka Stiggy) heeft heel veel liefde en aandacht (dus geld) gekost en uiteindelijk was het chassis ook zover heen dat ik er geen zin meer in had.
Daarna een 90 gekocht om lekker in te rijden. Weer chassis gaar. En Versnellingsbak. Dus chassiswissel gedaan en net een motorwissel afgerond. Hoop nu eens een rijdje te kunnen rijden...
Succes!
Gerard
Mijn 109" (aka Stiggy) heeft heel veel liefde en aandacht (dus geld) gekost en uiteindelijk was het chassis ook zover heen dat ik er geen zin meer in had.
Daarna een 90 gekocht om lekker in te rijden. Weer chassis gaar. En Versnellingsbak. Dus chassiswissel gedaan en net een motorwissel afgerond. Hoop nu eens een rijdje te kunnen rijden...
Succes!
Gerard
Re: APK afkeur:uit af en over
Dat rare gedrag van je metertjes is nu wel te verklaren.. een massaprobleem! roest geleid een stuk minder goed dan hard ijzer..
ook bij een LR van 1991 gaat het chassis roesten, werk vooral preventief als je dezelfde ellende met deze auto wilt voorkomen.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ecd2febca0c64ac4cc37e727954a815', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16360068, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05b3bb13bec337d124a2cb19ac162bcf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16360068, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
ook bij een LR van 1991 gaat het chassis roesten, werk vooral preventief als je dezelfde ellende met deze auto wilt voorkomen.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2ecd2febca0c64ac4cc37e727954a815', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16360068, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('05b3bb13bec337d124a2cb19ac162bcf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16360068, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: APK afkeur:uit af en over
Hee, Camper Chris: wat goed dat je dat (nog) weet van die metertjes! Ja, ik denk dat ik dat nu ook wel snap!
Toch vraag ik me af hoe je nou écht goed een chassis bijhoudt. Ik heb om het jaar owatrol-olie en tektiel zowel van binnen als van buiten aangebracht...Ik heb een buurman, Jan, die 2 gevleugelde uitspraken heeft: "Jah, daar ken je op wachten, he"en "Ach, joh, dat heb allemaal toch geen zin". Hij heeft me menigmaal, toen ik met tektiel en owatrol etc aan de gang was, gezegd: "Ach, joh, dat heb toch allemaal geen zin"....Toen ik hem vandaag de ellende en gaten liet zien, zei die prompt: Ja, daar ken je op wachten, joh, dat gepruts van je heb toch helemaal geen zin, dat zei ik je toch"? Enig en erg behulpzaam en bemoedigend, zo'n buurman.!!!! (beste kerel, hoor!)
Maar goed: hoe kan je nou een chassis uit 1919 het beste bijhouden? En dan zo dat zélfs buurman Jan ervan onder de indruk is en dat moet dan wel wat wezen!
E. Mulder
Toch vraag ik me af hoe je nou écht goed een chassis bijhoudt. Ik heb om het jaar owatrol-olie en tektiel zowel van binnen als van buiten aangebracht...Ik heb een buurman, Jan, die 2 gevleugelde uitspraken heeft: "Jah, daar ken je op wachten, he"en "Ach, joh, dat heb allemaal toch geen zin". Hij heeft me menigmaal, toen ik met tektiel en owatrol etc aan de gang was, gezegd: "Ach, joh, dat heb toch allemaal geen zin"....Toen ik hem vandaag de ellende en gaten liet zien, zei die prompt: Ja, daar ken je op wachten, joh, dat gepruts van je heb toch helemaal geen zin, dat zei ik je toch"? Enig en erg behulpzaam en bemoedigend, zo'n buurman.!!!! (beste kerel, hoor!)
Maar goed: hoe kan je nou een chassis uit 1919 het beste bijhouden? En dan zo dat zélfs buurman Jan ervan onder de indruk is en dat moet dan wel wat wezen!
E. Mulder
Re: APK afkeur:uit af en over
Een defender (of One-ten/ninety) is standaard erg slecht bestand tegen corrosie. Zeker als het een civiele is. Een jonge(re) zal dus net zo goed een verrot chassis krijgen als je er niks aan doet.
Wat mij betreft is de enige goed manier, alles aanpakken. Dus chassis kaalmaken, goed conserveren en bijhouden. Een goed begin is het halve werk. Doe dit ook bij je nieuwe aanwinst.
Ik wil je absoluut niet aanvallen, maar als je hem zolang gehad hebt.. Dan moet je dit toch aan hebben zien komen? Ik ken de mijne als mijn broekzak, houdt hem regelmatig bij en weet waar ik eventuele narigheid zou kunnen verwachten.
Alle middeltjes als owatrol, tectyl, bodyshut of whatever zijn leuk, maar over narigheid heen smeren heeft geen zin. Wat dat betreft heeft je buurman gelijk.
Maar als je de basis goed aanpakt, gaat het heel lang goed.
Succes met je nieuwe aanwinst!
Grtz. Erik
Wat mij betreft is de enige goed manier, alles aanpakken. Dus chassis kaalmaken, goed conserveren en bijhouden. Een goed begin is het halve werk. Doe dit ook bij je nieuwe aanwinst.
Ik wil je absoluut niet aanvallen, maar als je hem zolang gehad hebt.. Dan moet je dit toch aan hebben zien komen? Ik ken de mijne als mijn broekzak, houdt hem regelmatig bij en weet waar ik eventuele narigheid zou kunnen verwachten.
Alle middeltjes als owatrol, tectyl, bodyshut of whatever zijn leuk, maar over narigheid heen smeren heeft geen zin. Wat dat betreft heeft je buurman gelijk.
Maar als je de basis goed aanpakt, gaat het heel lang goed.
Succes met je nieuwe aanwinst!
Grtz. Erik
Re: APK afkeur:uit af en over
Quote?????? Maar goed: hoe kan je nou een chassis uit 1919 het beste bijhouden? En dan zo dat zélfs buurman Jan ervan onder de indruk is en dat moet dan wel wat wezen!
Dat chassis zou ik nooit weg doen. Dat is een uniek exemplaar.
Tja ik denk dat er maar een manier is om die roest duivel tijdelijk weg te houden en dat is dit:
GroteFoto-CSTTXQNT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ea004b94d9f40fb722f2d488d25e117', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CSTTXQNT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CSTTXQNT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CSTTXQNT.jpg', '', 16361766, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu heb ik een ex militaire series en volgens mij is het chassis daar al beter van (Betere staal kwaliteit.) dan van de nieuwere 110's en 90's. Als ik zie hoe verschrikkelijk roestig die kunnen zijn terwijl ze vaak gewoon 15 of 20 jaar jonger zijn dan een series.
Een minder bewerkelijk alternatief voor het verzinken is mijn inziens een complete dinitrol behandeling. Je moet dan alleen zeker weten dat je chassis echt helemaal 100% is. Stop je een rotte plek onder de dinitrol dan zie je het alleen niet meer. De zuurstof die zich echter op de rotte plek met het staal gebonden heeft blijft onder de dinitrol zijn werk doen. Welliswaar langzaam omdat de dinitrol de roest heeft geprobeerd te isoleren en inkapselen. Wat dat betreft is dinitrol al weer beter dan b.v. poedercoaten e.d. dat alles allen maar afdekt.
En om je chassis echt helemaal te checken moet je de wagen toch echt uit elkaar halen. Bij het uit elkaar halen van mijn wagen heb ik ook verbaasd gestaan over toch onverwachte roetplekken. Bij mij waren met name de de voorpunten en het voorste crossmember van het chassis onverwacht heel erg slecht. Dat was pas zichtbaar toen het chassis echt kaal was.
Wil je auto echt goed conserveren dan ga je zo iets doen. Je koopt zo'n ex militair bij RonB. Die zijn wat chassis betreft heel mooi en laat daar een Dinitrol behandeling oplos. Of je koopt een wagen met een verzinkt chassis, of je doet een chassiswissel met een nieuw verzinkt chassis.
En verder niet onwijs door de blubber en prut crossen. En als je dat wel doet, heel goed schoonmaken. Het beste is gewoon niet door de bagger of bijvoorbeeld het strand. Op het strand vallen de gaten echt in je wagen.
Voor kleine conservatie acties heb ik goede ervaringen met het eerst schoonmaken van het chassis door te schuren. Probeer weinig met de staalborstel op de boormachine te doen je slaat de roest deeltjes daarmee in het staal. Daarna vetvrij maken met remmenreiniger. Daarna pure owatrol (eventuele toch nog aanwezige roest kapsel je dan in en is dan geïsoleerd van het staal.) Daarna loodmenie en daarna in de tenco ijzer lak.
Deze combinatie wordt best hard en heeft bij mij jaren gezeten En het koste naderhand best veel moeite om het er naderhand weer af te krijgen. Maar ook dit houd het maar tijdelijk tegen. Iets wat eenmaal roestig is blijft roesten helaas. De in het staal aanwezige zuurstof blijft gewoon werken wat je ook doet. Je negatieve buurman heeft helaas wel een beetje gelijk. Je kunt het alleen maar afremmen en vertragen. Ik was dit soort gedoe van oplappen en bijwerken echt zat en ben om die reden maar gaan verzinken. Hopelijk kan mijn chassis mijn tijd dan uitzingen.
Mijn chassis heeft toen het nog in dienst was een soort leger dinitrol behandeling gehad en die was best goed. Delen van het chassis waar dat na dertig jaar nog opzat kwamen als nieuw onder die laag (die er niet uitzag) vandaan. Vandaar dat ik denk dat een goede dinitrol behandeling ook werkt. De binnen kant van mijn chassis zat overigens gewoon nog heel netjes nog in de verf. Daarom heb ik mijn chassis ook laten thermisch ontlakken. De binnenzijde is daardoor ook schoon geworden en nu dus ook netjes verzinkt.
Arnold.
Dat chassis zou ik nooit weg doen. Dat is een uniek exemplaar.
Tja ik denk dat er maar een manier is om die roest duivel tijdelijk weg te houden en dat is dit:
GroteFoto-CSTTXQNT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ea004b94d9f40fb722f2d488d25e117', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CSTTXQNT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CSTTXQNT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CSTTXQNT.jpg', '', 16361766, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu heb ik een ex militaire series en volgens mij is het chassis daar al beter van (Betere staal kwaliteit.) dan van de nieuwere 110's en 90's. Als ik zie hoe verschrikkelijk roestig die kunnen zijn terwijl ze vaak gewoon 15 of 20 jaar jonger zijn dan een series.
Een minder bewerkelijk alternatief voor het verzinken is mijn inziens een complete dinitrol behandeling. Je moet dan alleen zeker weten dat je chassis echt helemaal 100% is. Stop je een rotte plek onder de dinitrol dan zie je het alleen niet meer. De zuurstof die zich echter op de rotte plek met het staal gebonden heeft blijft onder de dinitrol zijn werk doen. Welliswaar langzaam omdat de dinitrol de roest heeft geprobeerd te isoleren en inkapselen. Wat dat betreft is dinitrol al weer beter dan b.v. poedercoaten e.d. dat alles allen maar afdekt.
En om je chassis echt helemaal te checken moet je de wagen toch echt uit elkaar halen. Bij het uit elkaar halen van mijn wagen heb ik ook verbaasd gestaan over toch onverwachte roetplekken. Bij mij waren met name de de voorpunten en het voorste crossmember van het chassis onverwacht heel erg slecht. Dat was pas zichtbaar toen het chassis echt kaal was.
Wil je auto echt goed conserveren dan ga je zo iets doen. Je koopt zo'n ex militair bij RonB. Die zijn wat chassis betreft heel mooi en laat daar een Dinitrol behandeling oplos. Of je koopt een wagen met een verzinkt chassis, of je doet een chassiswissel met een nieuw verzinkt chassis.
En verder niet onwijs door de blubber en prut crossen. En als je dat wel doet, heel goed schoonmaken. Het beste is gewoon niet door de bagger of bijvoorbeeld het strand. Op het strand vallen de gaten echt in je wagen.
Voor kleine conservatie acties heb ik goede ervaringen met het eerst schoonmaken van het chassis door te schuren. Probeer weinig met de staalborstel op de boormachine te doen je slaat de roest deeltjes daarmee in het staal. Daarna vetvrij maken met remmenreiniger. Daarna pure owatrol (eventuele toch nog aanwezige roest kapsel je dan in en is dan geïsoleerd van het staal.) Daarna loodmenie en daarna in de tenco ijzer lak.
Deze combinatie wordt best hard en heeft bij mij jaren gezeten En het koste naderhand best veel moeite om het er naderhand weer af te krijgen. Maar ook dit houd het maar tijdelijk tegen. Iets wat eenmaal roestig is blijft roesten helaas. De in het staal aanwezige zuurstof blijft gewoon werken wat je ook doet. Je negatieve buurman heeft helaas wel een beetje gelijk. Je kunt het alleen maar afremmen en vertragen. Ik was dit soort gedoe van oplappen en bijwerken echt zat en ben om die reden maar gaan verzinken. Hopelijk kan mijn chassis mijn tijd dan uitzingen.
Mijn chassis heeft toen het nog in dienst was een soort leger dinitrol behandeling gehad en die was best goed. Delen van het chassis waar dat na dertig jaar nog opzat kwamen als nieuw onder die laag (die er niet uitzag) vandaan. Vandaar dat ik denk dat een goede dinitrol behandeling ook werkt. De binnen kant van mijn chassis zat overigens gewoon nog heel netjes nog in de verf. Daarom heb ik mijn chassis ook laten thermisch ontlakken. De binnenzijde is daardoor ook schoon geworden en nu dus ook netjes verzinkt.
Arnold.
Re: APK afkeur:uit af en over
Jammer! Wat je het beste kunt doen is naar een (persoonlijke mening: Dinitrol) antiroeststation gaan. Daar het chassis na laten kijken, die jongens hebben een cameratje en weten echt wel waar de zwakke plekken zitten. Het beste is naar een station waar ook de oldtimerclubs komen. Die hebben de meeste ervaring. Het kost wel wat geld maar dan weet je ook wat je hebt. En Dinitrol (kits goed aangebracht) is een prima onderhoudsmiddel. Onderhoud dus, elk jaar laten controleren en een aanvullende behandeling. Mijn 130 heb ik af dealer (laten we het over de rest maar niet hebben) laten behandelen en die krijgt elk jaar een nieuwe laag. Gaat nooit meer kapot (maak ik in elk geval niet meer mee)...
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
Re: APK afkeur:uit af en over
Of is dit de toekomst??
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2013 13:21 door Art van Blondie.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2013 13:21 door Art van Blondie.
Re: APK afkeur:uit af en over
Mag ik daar nog even overheen?
, het beste wat ik kon bedenken, en dus maar gedaan heb:
Chassis/Body:
- Ontlakken
- Lassen
- Verzinken
- Schilderen in zware industrielak
+ Onderkant body ook:
- Spuiten in Dinitrol metallic:
28999_511003032255454_1140042592_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f176703b686693ae41a7f616447f8dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F28999_511003032255454_1140042592_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/28999_511003032255454_1140042592_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F28999_511003032255454_1140042592_n.jpg', '', 16362239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maarja misschien ben ik een beetje enthousiast geweest
Groet
Lucas

Chassis/Body:
- Ontlakken
- Lassen
- Verzinken
- Schilderen in zware industrielak
+ Onderkant body ook:
- Spuiten in Dinitrol metallic:
28999_511003032255454_1140042592_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4f176703b686693ae41a7f616447f8dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F28999_511003032255454_1140042592_n.jpg', 'https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/28999_511003032255454_1140042592_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-prn1%2F28999_511003032255454_1140042592_n.jpg', '', 16362239, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maarja misschien ben ik een beetje enthousiast geweest
Groet

Lucas
Re: APK afkeur:uit af en over
Ziet er wel gaaf uit! Nooit meer een vieze auto Heb altijd een broertje dood aan auto wassen.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: APK afkeur:uit af en over
Je vraagt je af waarom ze nou een carosserie maken van alluminium en er dan een chassis van rottig staal onder zetten?En dat dan bij een wagen die je juist koopt als je het terrein in wilt. Ik snap het advies "" niet teveel blubberen en op het strand rijden en als je dat al doet, maak het goed schoon", maar dat is toch eigenlijk een vreemd advies voor een terreinwagen?
Ik heb deze ellende niet aan zien komen. Dat wil zeggen: de auto hing wat scheef en ik ontdekte dat de schotel, waarin de linker-achterveer zit, van het chassis aan het losscheuren was. Dat daar een hoop ellende zat, wist ik. Van de andere plekken had ik echt geen weet: misschien juist wel doordat ik er elk jaar ofwel owatrol ofwel tektiel op smeerde: ik zag dus niet wat zich onder die laag afspeelde aan ellende.Of ik de nieuwe wagen nu meteen uit elkaar ga halen om het chassis te galvaniseren, weet ik echt niet. Dat zou het beste zijn, maar ik heb daar geen geld voor. Dus dan maar naar een carosseriebedrif en een en ander laten inspecteren en laten betrinitollen....alle beetjes helpen, nietwaar?
Ik heb die andere nog niet en ik merk dat ik erg, erg slecht ben in wachten........
Dank voor alle tips!
Everhard
Ik heb deze ellende niet aan zien komen. Dat wil zeggen: de auto hing wat scheef en ik ontdekte dat de schotel, waarin de linker-achterveer zit, van het chassis aan het losscheuren was. Dat daar een hoop ellende zat, wist ik. Van de andere plekken had ik echt geen weet: misschien juist wel doordat ik er elk jaar ofwel owatrol ofwel tektiel op smeerde: ik zag dus niet wat zich onder die laag afspeelde aan ellende.Of ik de nieuwe wagen nu meteen uit elkaar ga halen om het chassis te galvaniseren, weet ik echt niet. Dat zou het beste zijn, maar ik heb daar geen geld voor. Dus dan maar naar een carosseriebedrif en een en ander laten inspecteren en laten betrinitollen....alle beetjes helpen, nietwaar?
Ik heb die andere nog niet en ik merk dat ik erg, erg slecht ben in wachten........
Dank voor alle tips!
Everhard
Re: APK afkeur:uit af en over
Heel jammer dat het over en uit is, dat zijn altijd tegenvallers ( heb het ook met mijn classic al blaas ik daar uiteindelijk wel nieuw leven in voor de tweede keer maar nu grondiger )
De reden dat men dit mee maakt is heel simpel, de Defenders die belasting vrij zijn zijn allen 25 jaar of ouder en ook met 25 + jaar zand, modder, olie, verf & Tectyl lagen, etc etc, de meeste zijn goed gebruikt en hebben een zwaar leven achter de rug, de meeste RHD ( de meeste leger landrovers uitgesloten ) Defenders die ik zie komen uit de UK en zijn meestal afkomstig van boerderijen of bosbouw electra bedrijven, juist die "interesante goedkoope belasing vrije autos" zijn oud ijzer in de meeste gevallen Ja , Sorry maar zo is het wel, dat was ook zo met de classic's en Discovery 1 Hoeveel zie je er daar nog van ?
Het gaat niet aleen om het chassis mar ook de aandrijf lijn heeft 25 jaar een zwaar leven gehad net als het interieur en de electra, uiteindelijk zijn ze in de UK niks waard en ongewild ( betaalbaare belastig tarif zorgt dat men jongere autos rijdt ) en dan gaan de "MOT failure's" voor een paar 100 pond weg via ebay etc
Hier lacht men en denkt lekker goed koop belasting vrij te gaan rijden, vroeg of laat val je door de mand het was versleten oud ijzer en zelfs met wat opgelaste plaatjes met dikke laag tectyl en hier en daar een kroonsteentje + wat verf zodat een APK mogelijk is blijft het versleten oud ijzer anders reed het in de UK nog wel.
De enige manier om dergelijke auto's langdurig te kunnen rijden is door hem te strippen en alles te controleren/repareren/afstellen en vervangen waar nodig en dan goed conserveren als je dan het geheel goed opbouwd dan kun je er jaren mee vooruit, dat kost even flink wat geld en tijd, maar het is de eenigste manier als je niet van konstant werk houd en de kosten die je daar van hebt.
Ook jongere auto's 15-10 jaar oud hebben het zelfde probleem, als je er niet bij blijft dan gaan ook deze auto's hard achteruit, een defender van 1992 zal ook een nieuwe out rigger , voetbak, deurframe of chassis deel nodig hebben, ben je optijd en doe je dat nu goed en behandel je de auto grondig dan kun je er lang plezier van hebben, mits je aandacht blijft schenken en niet wacht op de jarlijkse/twee jaarlijkse "gevreesde" APK, Als men daar schrik voor heeft moet de auto uberhoupt niet op de weg zijn warschijnlijk )
Ik hoop dat je met de Nieuwe Landrover meer geluk hebt en ook de juiste Landrover vindt voor je buget en kundigheid qua benodigde reparatie's.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
De reden dat men dit mee maakt is heel simpel, de Defenders die belasting vrij zijn zijn allen 25 jaar of ouder en ook met 25 + jaar zand, modder, olie, verf & Tectyl lagen, etc etc, de meeste zijn goed gebruikt en hebben een zwaar leven achter de rug, de meeste RHD ( de meeste leger landrovers uitgesloten ) Defenders die ik zie komen uit de UK en zijn meestal afkomstig van boerderijen of bosbouw electra bedrijven, juist die "interesante goedkoope belasing vrije autos" zijn oud ijzer in de meeste gevallen Ja , Sorry maar zo is het wel, dat was ook zo met de classic's en Discovery 1 Hoeveel zie je er daar nog van ?
Het gaat niet aleen om het chassis mar ook de aandrijf lijn heeft 25 jaar een zwaar leven gehad net als het interieur en de electra, uiteindelijk zijn ze in de UK niks waard en ongewild ( betaalbaare belastig tarif zorgt dat men jongere autos rijdt ) en dan gaan de "MOT failure's" voor een paar 100 pond weg via ebay etc
Hier lacht men en denkt lekker goed koop belasting vrij te gaan rijden, vroeg of laat val je door de mand het was versleten oud ijzer en zelfs met wat opgelaste plaatjes met dikke laag tectyl en hier en daar een kroonsteentje + wat verf zodat een APK mogelijk is blijft het versleten oud ijzer anders reed het in de UK nog wel.
De enige manier om dergelijke auto's langdurig te kunnen rijden is door hem te strippen en alles te controleren/repareren/afstellen en vervangen waar nodig en dan goed conserveren als je dan het geheel goed opbouwd dan kun je er jaren mee vooruit, dat kost even flink wat geld en tijd, maar het is de eenigste manier als je niet van konstant werk houd en de kosten die je daar van hebt.
Ook jongere auto's 15-10 jaar oud hebben het zelfde probleem, als je er niet bij blijft dan gaan ook deze auto's hard achteruit, een defender van 1992 zal ook een nieuwe out rigger , voetbak, deurframe of chassis deel nodig hebben, ben je optijd en doe je dat nu goed en behandel je de auto grondig dan kun je er lang plezier van hebben, mits je aandacht blijft schenken en niet wacht op de jarlijkse/twee jaarlijkse "gevreesde" APK, Als men daar schrik voor heeft moet de auto uberhoupt niet op de weg zijn warschijnlijk )
Ik hoop dat je met de Nieuwe Landrover meer geluk hebt en ook de juiste Landrover vindt voor je buget en kundigheid qua benodigde reparatie's.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: APK afkeur:uit af en over
Zorg dat je hem brandschoon houdt.
Mijn ervaring is dat juist de jaartallen 1989 tot 1994 erg roestgevoelig zijn, vooral schutbord en deuren lijken vaak sneller te roesten. Ook lijken ze vaak meer aluminiumcorrosie te hebben.
Mijn ervaring is dat juist de jaartallen 1989 tot 1994 erg roestgevoelig zijn, vooral schutbord en deuren lijken vaak sneller te roesten. Ook lijken ze vaak meer aluminiumcorrosie te hebben.
Re: APK afkeur:uit af en over
Wat andrew zegt, als je een afgeschreven exemplaar treft (en die zijn er veel) blijf je bezig. Ik heb daarom dus zoveel mogelijk laten verzinken inc de body (bij een defender kan dat natuurlijk alleen met Schutbord,deurstijlen ec). Want juist daar moet je het in een keer goed doen, aandrijflijn kun je nog wel een keer apart aanpakken.
Gr
Gr
Re: APK afkeur:uit af en over
Kleie aapassing arnold. Ik zou de eerste laag 50/50 owatrol/menie doen. Owatrol heeft van zichzelf een slechte hechting. De menie zorgd hier voor de goede hechting. Na de 50/50 laag kan je meer menie erbij doen. Let wel op. Owatrol is als water dus erg vloeibaar.
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6396a4df3a18f745e7759f53516591f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16364867, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6396a4df3a18f745e7759f53516591f9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16364867, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: APK afkeur:uit af en over
Het is ook net wat je er van verwacht. Je praat over oude tot zeer oude auto's die niet bepaald gespaard zijn in het werkzame leven. Wel eens een fort transit of vw bus gezien die 10 jaar in dienst is geweest bij een willekeurige aanemer, schildersbedrijf,loodgieter etc? Die zien er vaak niet uit door het zware werk dat die wagens moeten doen. Zwaar gereedschap dat in en uit de wagen wordt gekwakt. Veel rijden op onverharde bouwterreinen. Veel te zwaar beladen. Verzin het maar. Het is vaak ook het soort leven dat een landrovertje gehad heeft. En dat het een terrein wagen is betekend niet dat je ermee door het (zee) water kunt rijden. Daar zijn volgens mij boten voor. Officieel staat er ook dat je maximaal door 50 cm (20 inch) water kunt rijden. Als je naar de techniek kijkt blijven dan allemaal dingen als bovenzijde v-bak, militaire ontluchtingen assen e.d. net boven water. Dit is in elk geval zo bij een series landrover.
En welk soort auto/traktor of wat dan ook je gebruikt? In zee gaat het maar een paar jaar mee. Spullen en agregaten die gebruikt worden in de de offshore business zijn van de aller duurste en zwaarste kwaliteit. Er zijn plaatsen waar het maar een jaar meegaat. Dan is het zo door en door verrot dat het apparaat gewoon weggegooid kan worden.
En hele zware dikke modder en van die extreme trials en rock climing is ook niet wat de de landrover ontwerpers in gedachten hadden toen de wagen ontwikkeld werd. De oorspronkelijk gedachte is een voertuig dat licht landbouw werk kan doen en waarmee ook naar buurtsuper en zondags naar de kerk gegaan kan worden. Naderhand kwam daar bij dat er expedities naar verre moeilijk bereikbare wegen ondernomen moesten kunnen worden.
Met een willy's jeep kun je waarschijnlijk beter door de modder omdat daar de balken u vormig zijn en ze niet vol met narigheid kunnen gaan zitten. Verder zijn er jeeps geweest die de assen onder druk konden zetten. Bij een doorwading wordt er dan geen water door de oliekeringen naar binnen gezogen. Een van grote nadelen van een dergelijk chassis dat dat het minder stijf is. Zet je een wiel op de stoep dan sluiten de deuren vaak niet goed meer. Voordeel is dat het chassis tijdens het rijden een beetje flext. Dat hoeven de veren dan dus weer niet te doen. Zo heeft alles voors en tegens. Maar ik denk dat voor alle wagen geld dat ze zeer snel achteruit gaan als je door de narigheid en de shit gaat rijden.
Jaren geleden was hier een keer heel veel water gevallen. Het stond een halve meter hoog op de weg. In die tijd had ik een toyota corrola en moest toen ergens voor bij de dealer zijn. Die vertelde me dat hij drie behoorlijk nieuwe landcruisers had terug moeten halen met een opgeblazen motor. De eigenaars waren snoeihard door het water aan het blazen geweest omdat ze vonden dat een terreinwagen (zonder snorkel) dat moesten kunnen.
En eigenlijk moet je zelf jaarlijks onder de wagen met stevige hamer en een schroevendraaier en zo'n gemeen pik hamertje te keer gaan. En echt gewoon meppen. Vooral in die rottige hoekjes. Echt je best doen om er door heen te meppen. Heb je een gat gemept dan gewoon met de haakse slijper er uit zagen en een nieuw stuk er in lassen. Dat is de enige manier om de boel goed te houden.
Vergis je overigens niet in de prijs van een dinitrol behandeling. Ook dat is best geld. Maar dan is het ook wel goed. Zo goed krijg je het zelf niet als je een paar spuitbusjes koopt.
Het is jammer dat je ook elektrieke problemen als motivatie geeft om de wagen op te geven. Meestal niet moeilijk om te verhelpen. Pech met een nieuwe bak is echt heel vervelend. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Ik hoop dat je met je nieuwe wagen meer geluk hebt.
Arnold.
En welk soort auto/traktor of wat dan ook je gebruikt? In zee gaat het maar een paar jaar mee. Spullen en agregaten die gebruikt worden in de de offshore business zijn van de aller duurste en zwaarste kwaliteit. Er zijn plaatsen waar het maar een jaar meegaat. Dan is het zo door en door verrot dat het apparaat gewoon weggegooid kan worden.
En hele zware dikke modder en van die extreme trials en rock climing is ook niet wat de de landrover ontwerpers in gedachten hadden toen de wagen ontwikkeld werd. De oorspronkelijk gedachte is een voertuig dat licht landbouw werk kan doen en waarmee ook naar buurtsuper en zondags naar de kerk gegaan kan worden. Naderhand kwam daar bij dat er expedities naar verre moeilijk bereikbare wegen ondernomen moesten kunnen worden.
Met een willy's jeep kun je waarschijnlijk beter door de modder omdat daar de balken u vormig zijn en ze niet vol met narigheid kunnen gaan zitten. Verder zijn er jeeps geweest die de assen onder druk konden zetten. Bij een doorwading wordt er dan geen water door de oliekeringen naar binnen gezogen. Een van grote nadelen van een dergelijk chassis dat dat het minder stijf is. Zet je een wiel op de stoep dan sluiten de deuren vaak niet goed meer. Voordeel is dat het chassis tijdens het rijden een beetje flext. Dat hoeven de veren dan dus weer niet te doen. Zo heeft alles voors en tegens. Maar ik denk dat voor alle wagen geld dat ze zeer snel achteruit gaan als je door de narigheid en de shit gaat rijden.
Jaren geleden was hier een keer heel veel water gevallen. Het stond een halve meter hoog op de weg. In die tijd had ik een toyota corrola en moest toen ergens voor bij de dealer zijn. Die vertelde me dat hij drie behoorlijk nieuwe landcruisers had terug moeten halen met een opgeblazen motor. De eigenaars waren snoeihard door het water aan het blazen geweest omdat ze vonden dat een terreinwagen (zonder snorkel) dat moesten kunnen.
En eigenlijk moet je zelf jaarlijks onder de wagen met stevige hamer en een schroevendraaier en zo'n gemeen pik hamertje te keer gaan. En echt gewoon meppen. Vooral in die rottige hoekjes. Echt je best doen om er door heen te meppen. Heb je een gat gemept dan gewoon met de haakse slijper er uit zagen en een nieuw stuk er in lassen. Dat is de enige manier om de boel goed te houden.
Vergis je overigens niet in de prijs van een dinitrol behandeling. Ook dat is best geld. Maar dan is het ook wel goed. Zo goed krijg je het zelf niet als je een paar spuitbusjes koopt.
Het is jammer dat je ook elektrieke problemen als motivatie geeft om de wagen op te geven. Meestal niet moeilijk om te verhelpen. Pech met een nieuwe bak is echt heel vervelend. Daar kan ik me iets bij voorstellen.
Ik hoop dat je met je nieuwe wagen meer geluk hebt.
Arnold.
Re: APK afkeur:uit af en over
@Paul, dat is bij heel veel van het Land rover/Rover spul, b.v. een softdash classic, vaak slechter dan een 86 er Classic.
als of er toen een nieuwe staal leverancier is geweest ( China ) of bezuinigd op verf?? er is niks op het net trug te vinden over warom dit zo is. Misschien een tripje naar het museum n engeland en in de boeken duiken uit die tijd??
Maar zoals je zegt, schoon houden en goed/tijdig onderhoud plegen is het beste en anders een compleet gerestoureerde kopen vaar wat meer geld en dan zorgenloos gaan rijden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
als of er toen een nieuwe staal leverancier is geweest ( China ) of bezuinigd op verf?? er is niks op het net trug te vinden over warom dit zo is. Misschien een tripje naar het museum n engeland en in de boeken duiken uit die tijd??
Maar zoals je zegt, schoon houden en goed/tijdig onderhoud plegen is het beste en anders een compleet gerestoureerde kopen vaar wat meer geld en dan zorgenloos gaan rijden.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: APK afkeur:uit af en over
QuoteAndrew, @Paul, dat is bij heel veel van het Land rover/Rover spul, b.v. een softdash classic, vaak slechter dan een 86 er Classic.
als of er toen een nieuwe staal leverancier is geweest ( China ) of bezuinigd op verf?? er is niks op het net trug te vinden over warom dit zo is. Misschien een tripje naar het museum n engeland en in de boeken duiken uit die tijd??
Dat is wel bekend. In die jaren 80 periode ging het heel slecht met landrover. Er moest een moderner model komen. De oude series drie werd te ouderwets. Verkopen waren slecht. Er was toen ook een reccessie. Het was de tijd van Tatcher en wat later de beroemde poll tax waardoor veel Engelsen een hoop geld kwijt raakten. Huizen werden echt onbetaalbaar en de werkloosheid was ook groot. Landrover kreeg overheidssubsidie waarmee het stageone moderniseer upgrade project gestart werd dat uiteindelijk uitgroeide naar de 90 en de 110. Er moest in die tijd op alles bezuinigd worden omdat het niet echt goed ging met landrover. En dat is terug te vinden in de staal en aluminium kwaliteiten die toen gebruikt werden. Het alu van een series vind ik ook dikker, steviger en minder corrosie gevoelig dan van de latere 110 en 90 wagens. Een duurdere staalkwaliteit kost gewoon meer geld. Ook in china.
De eerste landrovers, de series 1 hadden ook standaard een verzinkt chassis. Helaas zijn ze daar vanwege de kosten vrij snel van af gestapt. De constructie van het chassis is ooit wel bedacht met in het achterhoofd dat het verzinkt moest worden. Gelukkig hebben ze die constructie wel vast gehouden. Daarom kunnen landrover chassis zonder veel problemen verzinkt worden. Op andere dingen is in al die jaren ook wat (teveel) bezuinigd. Dingen als de beroemde lichtschakelaar bijvoorbeeld. Het is niet zomaar dat van oude en hele oude landrovers er nog heel veel gewoon rondrijden zonder onwijze reparaties gehad te hebben. Die series 1 en 2 waren eigenlijk hele erge goede wagens die als de wagens een beetje mazzel hebben gehad gewoon de veertig, vijftig of zestig jaar overleven.
Arnold.
als of er toen een nieuwe staal leverancier is geweest ( China ) of bezuinigd op verf?? er is niks op het net trug te vinden over warom dit zo is. Misschien een tripje naar het museum n engeland en in de boeken duiken uit die tijd??
Dat is wel bekend. In die jaren 80 periode ging het heel slecht met landrover. Er moest een moderner model komen. De oude series drie werd te ouderwets. Verkopen waren slecht. Er was toen ook een reccessie. Het was de tijd van Tatcher en wat later de beroemde poll tax waardoor veel Engelsen een hoop geld kwijt raakten. Huizen werden echt onbetaalbaar en de werkloosheid was ook groot. Landrover kreeg overheidssubsidie waarmee het stageone moderniseer upgrade project gestart werd dat uiteindelijk uitgroeide naar de 90 en de 110. Er moest in die tijd op alles bezuinigd worden omdat het niet echt goed ging met landrover. En dat is terug te vinden in de staal en aluminium kwaliteiten die toen gebruikt werden. Het alu van een series vind ik ook dikker, steviger en minder corrosie gevoelig dan van de latere 110 en 90 wagens. Een duurdere staalkwaliteit kost gewoon meer geld. Ook in china.
De eerste landrovers, de series 1 hadden ook standaard een verzinkt chassis. Helaas zijn ze daar vanwege de kosten vrij snel van af gestapt. De constructie van het chassis is ooit wel bedacht met in het achterhoofd dat het verzinkt moest worden. Gelukkig hebben ze die constructie wel vast gehouden. Daarom kunnen landrover chassis zonder veel problemen verzinkt worden. Op andere dingen is in al die jaren ook wat (teveel) bezuinigd. Dingen als de beroemde lichtschakelaar bijvoorbeeld. Het is niet zomaar dat van oude en hele oude landrovers er nog heel veel gewoon rondrijden zonder onwijze reparaties gehad te hebben. Die series 1 en 2 waren eigenlijk hele erge goede wagens die als de wagens een beetje mazzel hebben gehad gewoon de veertig, vijftig of zestig jaar overleven.
Arnold.
Re: APK afkeur:uit af en over
Toch zijn er best veel vroege 90's en 110's t/m 1987 die geen roestproblemen hebben. Ik heb toch regelmatig een chassis waar ik zelfs na stralen helemaal niets aan hoef te lassen. Ook heb ik soms heel aardige deuren.
Natuurlijk is er ook uit deze jaren ontzettend veel rommel op de markt. Bijna alles wat van Ebay afkomt is door en door rot, soms ziet het er op het eerste gezicht nog aardig uit maar als je het uit elkaar haalt blijft er niets van over.
Volgens mij zijn de allereerste modellen met push button deuren het slechtste. Het lijkt wel of er in elk geval een slechtere primer is gebruikt want de lak is meestal verschrikkelijk. Vanaf 1994, bij introductie van de 300TDI in de Defender heb ik het idee dat het weer wat beter wordt. Al heb ik ook doorgeroeste schutborden bij Defenders uit 2005 hier gehad...
Natuurlijk is er ook uit deze jaren ontzettend veel rommel op de markt. Bijna alles wat van Ebay afkomt is door en door rot, soms ziet het er op het eerste gezicht nog aardig uit maar als je het uit elkaar haalt blijft er niets van over.
Volgens mij zijn de allereerste modellen met push button deuren het slechtste. Het lijkt wel of er in elk geval een slechtere primer is gebruikt want de lak is meestal verschrikkelijk. Vanaf 1994, bij introductie van de 300TDI in de Defender heb ik het idee dat het weer wat beter wordt. Al heb ik ook doorgeroeste schutborden bij Defenders uit 2005 hier gehad...
Re: APK afkeur:uit af en over
Arnold, Ben het niet helemaal met je eens. , Ik vindt juist de Landrovers uit de jaren 80 - 1986-7 erg goed, veel beter dan de modelen erna, dan bedoel ik de 89-95-98 modellen die zijn echt het slechts als je kijkt naar de hoeveelheid rotte modellen, Discovery, Rangerover classic, Defender om maar te zwijgen over de rover's en andere aftakkingen Mini? exact het zelfde.
Voor beeld is mijn classic, die durfde ( is inmiddels uit elkaar ) ik rustig naast een Discovery uit 97 te zetten de rangerover is veel harder dan de Discovery.
Classic Chassis waren zelden onbruikbaar rot 9 de boerderij crosser uitgesloten ) een disco chassis is dat vaak wel en op de raarste plekken.
Het is net alsof er ergens eind 80 begin 90 iets veranderd is, nu ben ik niet up to date met mijn vaderland en al zeker niet in die piriode, maar het zal ergens wel opgeschreven zijn wat er toen anders moest of is bezuinigd.
Een deel van het antwoord vindt je hier denk ik.
British Steel
het privatiseren van de staal industrie eind jaren 80'
Nee de achternaam is geen toeval het waren mijn voor vaders.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Voor beeld is mijn classic, die durfde ( is inmiddels uit elkaar ) ik rustig naast een Discovery uit 97 te zetten de rangerover is veel harder dan de Discovery.
Classic Chassis waren zelden onbruikbaar rot 9 de boerderij crosser uitgesloten ) een disco chassis is dat vaak wel en op de raarste plekken.
Het is net alsof er ergens eind 80 begin 90 iets veranderd is, nu ben ik niet up to date met mijn vaderland en al zeker niet in die piriode, maar het zal ergens wel opgeschreven zijn wat er toen anders moest of is bezuinigd.
Een deel van het antwoord vindt je hier denk ik.
British Steel
het privatiseren van de staal industrie eind jaren 80'
Nee de achternaam is geen toeval het waren mijn voor vaders.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: APK afkeur:uit af en over
Ja, de disco is inderdaad het toonbeeld van roestgevoeligheid. Nagenoeg elke D1 die ik hier sloop heeft een rotte body (nu koop ik natuurlijk niet de duurste exemplaren in) Ook de laatste bouwjaren, terwijl er bij de Defender vanaf 94 toch echt een verbetering lijkt te zijn.
De chassis van de disco's die ik sloop (allemaal 300TDI's) zijn bij mijn exemplaren juist vrijwel altijd behoorlijk goed.
De chassis van de disco's die ik sloop (allemaal 300TDI's) zijn bij mijn exemplaren juist vrijwel altijd behoorlijk goed.
Re: APK afkeur:uit af en over
Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
terwijl er bij de Defender vanaf 94
> toch echt een verbetering lijkt te zijn.
Hou nou ff op te bashen, ben harstikke blij met m'n '93er Def Tdi!
Toevallig wel net crosmembers en achterballekie vervangen, maar da's puur toeval, hoor!
-------------------------------------------------------
terwijl er bij de Defender vanaf 94
> toch echt een verbetering lijkt te zijn.
Hou nou ff op te bashen, ben harstikke blij met m'n '93er Def Tdi!
Toevallig wel net crosmembers en achterballekie vervangen, maar da's puur toeval, hoor!
Re: APK afkeur:uit af en over
Bij keurig onderhoud, zeer goed schoonhouden en bijtijds wegwerken van roest hoeft er niets aan de hand te zijn. Je moet met de auto's uit deze jaren alleen extra goed opletten.