ontstekingsproblemen RRC 3.5 EFI

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gerrie

ontstekingsproblemen RRC 3.5 EFI

Bericht door Gerrie »

Ik rijd nu een half jaar met een RRC van 1986 met een 3.5 EFI op LPG. Prima wagen alleen heb ik vanaf het begin problemen met een zwakke ontsteking. Vervangende componenten (die werken buiten deze wagen) gemonteerd, en nog steeds een ORANJE vonk vanaf de bobine. Deze moet volgens mij toch echt blauw en sterk zijn. Nieuwe kabels verdelerkap en bougies gemonteerd; heb nu wel blauwe vonk in de bougie maar vanaf de bobine blijft hij oranje. Nu heb ik gehoord dat de weerstand in de kabels en de bougies zorgen voor een sterkere vonk, maar ik vind er niets over terug op het internet. Hij start matig (op benzine) en loopt iets fijner als hij overschakelt op LPG. Als ik met koude motor iets te flink vertrek heeft hij de neiging af te slaan (op LPG) bij de eerste de beste keer als ik van het gas af moet. Vervolgens krijg ik hem (op benzine) niet aan de gang. Paar minuutjes wachten en hij start met veel horten en stoten weer. Ik heb op alle componenten al extra massadraden aangesloten om een aardingsprobleem uit te sluiten. Het tijdstip van ontsteking heb ik willen checken, maar ik zie de groef op de pulley een kwartslag verder staan dan het merkteken aan de bovenkant als ik CYL.1 test met de stroboscoop. Heeft er misschien iemand foto's van de positie van de ontsteking t.o.v. het blok en eventueel de merktekens zodat ik e.e.a. kan checken?

groeten Gerrie
Michel WaZ

Re: ontstekingsproblemen RRC 3.5 EFI

Bericht door Michel WaZ »

Mogguh Gerrie,

vacuumslangetje ? Verstopt, eraf, poreus. LPG bougies geplaatst?
Hier nog ff een link naar het PDF schema van de EFI.

[www.landroverweb.com]

Sterkt en sleutelse, Michel
bram-rrc

Bericht door bram-rrc »

eerst het TDC punt bepalen.

[landrover.startpagina.nl]

dit punt aftekenen op je krukas poelie.
Vandaar uit op gas ongeveer 8gr voorontsteking afstellen.
gerard e.

Bericht door gerard e. »

Als je die brede groef bedoeld die ongeveer 5 mm breed is moet je die niet hebben.
ongeveer een kwart slag er voor zouden de afstel streepjes moeten staan.
je kunt ze opzoeken door met een schuurpapiertje voorzichtig de pouly af te schuuren
Plaats reactie