td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Saro

td5

Bericht door Saro »

Een td5 met 140k op de teller, mijn inziens redelijk netjes mee om gegaan.
Moet ik speciale zaken verwachten bij aankoop (gaat om een 90 uit 1999).
Groet,
Rodietje nieuw

Re: td5

Bericht door Rodietje nieuw »

Ik kan nu van alles gaan roepen, maar denk dat je het best even met andrew contact kan opnemen. Die doet nogal veel td5's...
Saro

Re: td5

Bericht door Saro »

maar is het een aanrader of juist niet !.
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: td5

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Kan je niks van zeggen. Ik heb compleet versleten TD5's gezien met 90.000 op de teller en td5's in perfecte staat met 600.000 op de teller.
Hangt helemaal af van soort gebruik en onderhoud.
Een goed onderhouden en netjes gebruikte TD5 is met 140.000 nog helemaal goed. Een 99'er zou wat problemen met de koppakking kunnen hebben gehad, maar dat is waarschijnlijk al wel een keer opgelost.
Verder hebben TD5's enkele minder belangrijke kleine standaardkwaaltjes zoals een lekkende brandstofdrukregelaar en lekkende brandstofkoeler. Bij langdurige lekkage van de drukregelaar gaat ook de startmotor stuk.
Als de auto gechipped is of stevig gebruikt zijn er waarschijnlijk wel enkele bouten van het uitlaatspruitstuk afgeknapt.
Als de auto hard gewerkt heeft of veel heeft getrokken heb je tussen de 200.000 en 300.000 km ook wel eens kans op een defecte versnellingsbak.
Ik heb hier redelijk wat TD5's gezien waarbij tussen de 150.000 en 200.000 het vliegwiel vervangen moest worden.
Saro

Re: td5

Bericht door Saro »

paul bedankt voor je toelichting !.
Andrew Colville

Re: td5

Bericht door Andrew Colville »

Erg weinig gelopen voor de leetijd, maar het kan wel, De Td5 staat wel bekend om het een ander aan kwaaltjes, maar de meesten zijn betaalbaar op te lossen.

Die 140.000 verwacht ik dan wel trug te zien in de boekjes.

ondanks de Km stand goed kijken naar roest/schade en lekages bijgeluiden , etc. met die KM stand zou de auto nog heel strak moeten rijden, maar ook zal het groot onderhoud wel gaan beginnen ( schokdempers, rubbers, koppeling evt remmen )

Maar dat alles ligt aan wie de oude eigenaar ( n ) zijn en hoe de auto is gebriukt/onderhouden.

Goed kijken ent evt iemand met kennis en ervaring met de Td5 mee nemen om te kijken als je er zelf niet echt bekend bent met de Td5.
Laat in ieder geval de roze bril en in de hand brandende contanten thuis.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ger

Re: td5

Bericht door Ger »

Wat doe je er aan als een td5 een zwart rookpluimpje laat zien na het schakelen of bij stevig optrekken?
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: td5

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Andrew weet vast nog wel wat beters, maar ik zou je egr eens controleren, die zou open kunnen blijven staan.
Heb je wel normaal power? Als je minder power hebt zou het ook nog een vervuilde intercooler kunnen zijn, of drukverlies door afgebroken uitlaatbouten (maar dat hoor je meestal wel). Te weinig turbodruk door vastzittende waistgate kan ook nog.
Een heel klein pluimpje is denk ik wel normaal.
Ger

Re: td5

Bericht door Ger »

Hallo Paul,
EGR zit er niet meer op. Volop vermogen. Geen losse bouten bij uitlaat. Zal de intercooler es checken. eerst bedankt
Andrew Colville

Re: td5

Bericht door Andrew Colville »

Lucht filter ook netjes schoon? bij het stevig door trekken walmen somige Td5 wel anderen niet.

Kijk ook naar je Map sensor Op het inlaat spruitstuk deze willen wel eens dicht gaan zitten.

17092009057.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8b5ad59a2bbc2e54df82372df3909e30', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi410.photobucket.com%2Falbums%2Fpp187%2Ffesuvious%2F17092009057.jpg', 'http://i410.photobucket.com/albums/pp187/fesuvious/17092009057.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi410.photobucket.com%2Falbums%2Fpp187%2Ffesuvious%2F17092009057.jpg', '', 16370888, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Vervuild zien ze er zo uit, maar het kan erger. zeker als de EGR nog actief is.

--> mod_embed_images_loadimage('25c69adf517a48c4da7981fb29e147c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRT1vZP9PRY2w7PTo19USPsOvLHrdgnSbjG_Ib1uP92P0ZhVP6rYw', 'http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRT1vZP9PRY2w7PTo19USPsOvLHrdgnSbjG_Ib1uP92P0ZhVP6rYw', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRT1vZP9PRY2w7PTo19USPsOvLHrdgnSbjG_Ib1uP92P0ZhVP6rYw', '', 16370888, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Controleer ook de turbo slangen op delamineren, gaatjes of andere schades. en probeer ook even naar de Intercooler te kijken.

een defecte Lucht massa meter kan ook vor wat rook pluimpjes zorgen, onder in toeren spuit de ECU te veel brandstof in en hoger in toeren te weinig je merkt echter niks van het rijgedrag als je niet weet hoe het voelt.

--> mod_embed_images_loadimage('0f76dbdd31f5bc026a13e5004129ec6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcTWQtM8JU8j1NT0AnuQ5U1xJrU8Z7l4nXPGOLln0v8dJ3RNxUbj', 'http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTWQtM8JU8j1NT0AnuQ5U1xJrU8Z7l4nXPGOLln0v8dJ3RNxUbj', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft1.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcTWQtM8JU8j1NT0AnuQ5U1xJrU8Z7l4nXPGOLln0v8dJ3RNxUbj', '', 16370888, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
LandRobert

Re: td5

Bericht door LandRobert »

Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lucht filter ook netjes schoon? bij het stevig
> door trekken walmen somige Td5 wel anderen niet.
>
> Kijk ook naar je Map sensor Op het inlaat
> spruitstuk deze willen wel eens dicht gaan
> zitten.
>
> [i410.photobucket.com]
> /17092009057.jpg
>
> Vervuild zien ze er zo uit, maar het kan erger.
> zeker als de EGR nog actief is.
>
> [t1.gstatic.com]

Hoe de map sensor schoon te maken. Met ontvetter en doekje of andere manier


> Y2w7PTo19USPsOvLHrdgnSbjG_Ib1uP92P0ZhVP6rYw
>
> Controleer ook de turbo slangen op delamineren,
> gaatjes of andere schades. en probeer ook even
> naar de Intercooler te kijken.
>
> een defecte Lucht massa meter kan ook vor wat rook
> pluimpjes zorgen, onder in toeren spuit de ECU te
> veel brandstof in en hoger in toeren te weinig je
> merkt echter niks van het rijgedrag als je niet
> weet hoe het voelt.
>
> [t1.gstatic.com]
> j1NT0AnuQ5U1xJrU8Z7l4nXPGOLln0v8dJ3RNxUbj

Robert

Opel GT 2007
De Gele Kanarie
en
Discovery Td5 1999
Thunder
Ger 110

Re: td5

Bericht door Ger 110 »

Heren,
Bedankt voor de tips. Luchtfilter is schoon. Zal komende week ook naar de sensor en slangen kijken, sensor had ik niet aan gedacht. Foto's erbij is super.

Grtn. Ger
Andrew Colville

Re: td5

Bericht door Andrew Colville »

De sensor kun je reinigen met een zacht doekje en evt remmen reiniger, NIET met een voorwerp in het piepkleine gaatje steken, je kunt dan het membraampje/sensortje beschadigen!

nadat je klaar bent met reinigen met remmen reiniger of andere ontvetter de sensor laten drogen, voor je deze weer monteerd.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Ger 110

Re: td5

Bericht door Ger 110 »

Bedankt voor de aanvulling.
Plaats reactie