reutel
reutel
TD5 kenners,... mijn Shamilla TD5 heeft een reutel in het lage toeren gebied bij koude motor als of de uitlaat lekt naast het spruitstuk, geen lekkage gevonden, alle lagers van de multiriem poelies vervangen maakten naar mijn zin te veel geluid, nieuwe koelvin, lager was na 300.000 niet nieuw meer, ventilator lager aan voorzijde van het blok vervangen, Turbo gecontroleerd op speling niet bijzonders rijd nog prima, alleen een reuteltje dat nieuw is, iemand een idee? een verstuiver die uit de maat loopt mischien? brandstof pomp die te weinig aanleverd? zeg het maar..
Re: reutel
Motor of bak rubbers? Even geleden was er een topic over. Zie hier. Of uitlaat die ergens tegen aan rammelt. Zo een paar ideetjes.
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: reutel
Het kan zijn dat je pakking lekt, als het geluid sinds kort pas hoorbaar is, dan zul je geen roet ophoping zien zoals je gewend bend bij een wat langer lekkende spruistuk pakking.
Controleer of je spruitstuk recht is bij het vervangen ander s is de pakking zo weer lek.
Ik heb laast ook nog eev voor pijp vervangen van een Td5, die was gescheurd in het flexieble stuk, moeilijk te identificeren, ik dacht eerst ook aan het spruitstuk.
Ook willen de geluids kappen op de Td5 wel eens vervelend rammelen stationair, en soms is de hitte schild op de turbo rond de boutjes geschurd, meestal de achterste waar je zo lekker bij kunt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Controleer of je spruitstuk recht is bij het vervangen ander s is de pakking zo weer lek.
Ik heb laast ook nog eev voor pijp vervangen van een Td5, die was gescheurd in het flexieble stuk, moeilijk te identificeren, ik dacht eerst ook aan het spruitstuk.
Ook willen de geluids kappen op de Td5 wel eens vervelend rammelen stationair, en soms is de hitte schild op de turbo rond de boutjes geschurd, meestal de achterste waar je zo lekker bij kunt.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: reutel
alle hitte schiltjes na gelopen en vast gezet waar nodig en een tyrap er om heen om trillen tegen te gaan.... thank Jan
Re: reutel
Hi Andrew de kap van de turbo is weer netjes vast gezet rammeld inderaad, klepdeksel kap er af gehaald en het klein kapje aan de achter zijde van het blok ook, ik had aan het flexibele stuk gevoeld maar niets gevonden maar nu jij dit zo schijft dacht ik dat het geluid alleen optreed wanneer ik optrek dan zou de motor meer kantelen dan normaal en daar door kunnen lekken gelijk morgen even proberen met vrouw in de auto en ik er onder de pijp iets verbuigen.
Re: reutel
Is de auto een Discovery of een Defender?
als het geluid hoorbaar is met optrekken dan kan het een lekage zijn bij het spruitstuk, pakking/gescheurd spruitstuk, of toch een gaatje in het felxibel stuk net onder de turbo.
Het kan ook zijn dat de motor ergens tegen aan kanteld door een defcte motor steun.
Bij de Defender kan de inlaat slang van lucht filter naar turbo tegen de hoofdrem cillinder trillen als deze niet goed gemonteerd zit ( slangklem los en slang een tikje verdraaien )
Pas wel op als je met een assistent werkt zorg dat je elkaar goed begrijpt ( niet negatief bedoeld ), Landrovers zijn zwaar!
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
als het geluid hoorbaar is met optrekken dan kan het een lekage zijn bij het spruitstuk, pakking/gescheurd spruitstuk, of toch een gaatje in het felxibel stuk net onder de turbo.
Het kan ook zijn dat de motor ergens tegen aan kanteld door een defcte motor steun.
Bij de Defender kan de inlaat slang van lucht filter naar turbo tegen de hoofdrem cillinder trillen als deze niet goed gemonteerd zit ( slangklem los en slang een tikje verdraaien )
Pas wel op als je met een assistent werkt zorg dat je elkaar goed begrijpt ( niet negatief bedoeld ), Landrovers zijn zwaar!
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: reutel
Hi bedankt voor de aanwijzingen, uitlaat pakking tussen spruitstuk en kop lekt op cilinder 5, tapeind is ook verdwenen. (defender)
Van de week maar een nieuwe bestellen gelijk met een brandstof opvoer pompje voor mij RR 300tdi, er nu een electrisch type tussen gezet blijven we in ieder geval mobiel.
tot later..
Van de week maar een nieuwe bestellen gelijk met een brandstof opvoer pompje voor mij RR 300tdi, er nu een electrisch type tussen gezet blijven we in ieder geval mobiel.
tot later..
Re: reutel
Mooi dat je het gevonden hebt! Tapeind afgebroken? Als het goed heb kun je beste uitlaat spruitstuk laten vlakken voor montage.
Groeten
Groeten
Re: reutel
aha....
ik heb me laten vertellen tijdens APK tap eind afgebroken.
nu klinkt het al een lek maar na 1 minuut weer weg..alleen als koud dus
ik moet nog afspraak maken over dit te laten doen.
en als tip..1 maat groter opboren tappen enz...
een second opinion nooit weg.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2013 17:16 door Mark.
ik heb me laten vertellen tijdens APK tap eind afgebroken.
nu klinkt het al een lek maar na 1 minuut weer weg..alleen als koud dus
ik moet nog afspraak maken over dit te laten doen.
en als tip..1 maat groter opboren tappen enz...
een second opinion nooit weg.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2013 17:16 door Mark.
Re: reutel
ipv helicoil gewoon een dikere bout schijnt dus te passen op t spruitstuk.
geen idee eigenlijk of dat kan.
geen idee eigenlijk of dat kan.
Re: reutel
Ook geen idee, helicoil is wel sterker in aluminium zeggen ze. En niet moeilijk om te plaatsen. Lastigste is denk het eind er uit halen. Of is de bout gewoon door het draad heen getrokken?
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: reutel
O ik heb geen idee....nog niet echt na gekeken sinds 4 maanden
hij zij mij wel. op boren nieuw tappen en van M8 naar M10 maar weet
niet of dit meer geld kosten dan voordeel oplevert.
ik denk ik soms nog over...hij rijd toch??...bollen met ding??
als die kapot gaat voor 1500,- een hele discovery incl een TD5 erin
hij zij mij wel. op boren nieuw tappen en van M8 naar M10 maar weet
niet of dit meer geld kosten dan voordeel oplevert.
ik denk ik soms nog over...hij rijd toch??...bollen met ding??
als die kapot gaat voor 1500,- een hele discovery incl een TD5 erin
Re: reutel
Ha ha, dat is wel erg kort door de bocht denk ik. Koop je er voor €2000.- aan andere drama bij
Groeten Jan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2013 19:58 door JanTD5.
Groeten Jan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2013 19:58 door JanTD5.
Re: reutel
Hi mannen als de boel los is zal ik jullie informeren als dit het is lig ik er niet echt wakker van dat stukje staal gaat er echt wel uitkomen.
Re: reutel
Er uit laten "vonken" hoe dat precies werkt en wie het kan/ doet weet ik niet. Stuk bout is pleitte en het draad is niet beschadigd. We horen graag van je, foto's?
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: reutel
Hoi Jan z'n fotoje bij plaatsen gaat niet 123 maar je raad het al 3 tapeinden afgebroken 2x al uitgeboord en helicoil ingezet voor de laatste miste ik de tijd vanmiddag, morgen gaat hij het weer doen hoor ik zal dan ook de bout uit de turbo moeten stoken die het hitte schild vast houd de kop is rondgedraaid.
Re: reutel
Mooi dat de tap uiteinden er uitkomen. Hoe heb je dat gedaan? Klein gaatje boren en dan linkse tap?
Groeten Jan
Groeten Jan
Re: reutel
De standaard M8 8.8 tapeinden kun je vervangen door M8 10.9 tapeinden, ( let wel dat de interne lengte het zelfde blijft )
Als je wilt en de juiste materiaalen voor handen hebt dan kun je alle gaten op boren/tappen naar M10, en dan die in smaak 10.9 monteren, dit moet wel onder de juiste hoek, zomaar met een boor machiene aan de slag kan fout aflopen!
het plaatsen van helicoils is ook mogelijk en zeer sterk.
Meestal worden de bouten te vast gedraaid en door de spanning bij het krom trekken van het spruitstuk breken de bouten af.
Ik laat de spruitstukken altijd even vlakken bij mijn revisie bedrijf, dit doet hij gewoon op een enorme bandschuur machiene.
het is niet ongewoon dat het spruitstuk van een Td5 ruim 8 mm krom is ( gemeten op vlakke ondergrond aan de uit eindes.
na het vlakken is meestal het breken van tapeinden en lekraken van de bakking voorbij.
tip voor de bout van het hitte schildje achter in de Turbo, gebruik een goede doses kopervet of evt keramisch vet, dan gaat hij in de toekomst ook gewoon los, het boutje is ovrigens gewoon M8.
voor de extreme tapeind problemen heb ik een speciale adaptor en een boor/frees machiene met magneet voet om eigenwijze tapeinden uit te boren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Als je wilt en de juiste materiaalen voor handen hebt dan kun je alle gaten op boren/tappen naar M10, en dan die in smaak 10.9 monteren, dit moet wel onder de juiste hoek, zomaar met een boor machiene aan de slag kan fout aflopen!
het plaatsen van helicoils is ook mogelijk en zeer sterk.
Meestal worden de bouten te vast gedraaid en door de spanning bij het krom trekken van het spruitstuk breken de bouten af.
Ik laat de spruitstukken altijd even vlakken bij mijn revisie bedrijf, dit doet hij gewoon op een enorme bandschuur machiene.
het is niet ongewoon dat het spruitstuk van een Td5 ruim 8 mm krom is ( gemeten op vlakke ondergrond aan de uit eindes.
na het vlakken is meestal het breken van tapeinden en lekraken van de bakking voorbij.
tip voor de bout van het hitte schildje achter in de Turbo, gebruik een goede doses kopervet of evt keramisch vet, dan gaat hij in de toekomst ook gewoon los, het boutje is ovrigens gewoon M8.
voor de extreme tapeind problemen heb ik een speciale adaptor en een boor/frees machiene met magneet voet om eigenwijze tapeinden uit te boren.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: reutel
Hi Mannen vandaag de boel schoon gemaakt laatste tapeinden er uitgeboord Helicoil er ingezet en gewoon op M8 netjes afgemonteerd met een likkie kopervet en ja hoor bij het monteren brak er nog een tapeind af, boel weer los nog maar een gaatje boren zelfde ritueel, hitte schild beugel/bout los gestookt met de snijbrander en weer netjes gelast en gepoptnageld. Huidig zit alles dicht en geen afwijkende reutel meer in het gehoor wat mij wel verbaast uit jullie feed back is dat de uitlaat spruitstukken zo krom trekken! is dit normaal?
Re: reutel
Ja het kromtrekken gebeurt bij vrijwel alle Td5's Ik heb de pakking altijd op vooraad.
als de motor ook nog gechiped wordt of veel zwaar moet trekken dan gebeurt het eerder/vaker, een rustig gereden Td5 kan lang rijden voor dat het spruitstuk krom trekt.
er is een tubuelar variant te krijgen die niet meer krom trekt.
td5manifold.JPG --> mod_embed_images_loadimage('f16044153c4f58a6479968e075154fec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.irbdevelopments.com%2Fimages%2Ftd5manifold.JPG', 'http://www.irbdevelopments.com/images/td5manifold.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.irbdevelopments.com%2Fimages%2Ftd5manifold.JPG', '', 16364540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar die is wel prijzig.
Het schijnt ook te helpen als je wat materiaal tussen de poorten van het spruitstuk weg slijpt.
--> mod_embed_images_loadimage('2db7148c18174a85d46c8b965cfa5a35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQKMHQDZJocl49zK4MRivPYEBWORZSQyPR7RHGu7bPlCSJtcwXTcA', 'http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKMHQDZJocl49zK4MRivPYEBWORZSQyPR7RHGu7bPlCSJtcwXTcA', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQKMHQDZJocl49zK4MRivPYEBWORZSQyPR7RHGu7bPlCSJtcwXTcA', '', 16364540, 600, 600, 'Loading image ...', false); LKC102020.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9827d1c9a9154e25628952622c2314a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.island-4x4.co.uk%2Fimages%2FLKC102020.jpg', 'http://www.island-4x4.co.uk/images/LKC102020.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.island-4x4.co.uk%2Fimages%2FLKC102020.jpg', '', 16364540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik had er laast wel een die tot 3 keer toe gevlakt moest worden, en toen heb ik er even aan gedacht.
Tip, Als je toch bezig bent met de tapeinden dan kun je het beste gelijk alle 10 de tapeinden vervangen ( zoals je merkt )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2013 01:26 door Andrew Colville.
als de motor ook nog gechiped wordt of veel zwaar moet trekken dan gebeurt het eerder/vaker, een rustig gereden Td5 kan lang rijden voor dat het spruitstuk krom trekt.
er is een tubuelar variant te krijgen die niet meer krom trekt.
td5manifold.JPG --> mod_embed_images_loadimage('f16044153c4f58a6479968e075154fec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.irbdevelopments.com%2Fimages%2Ftd5manifold.JPG', 'http://www.irbdevelopments.com/images/td5manifold.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.irbdevelopments.com%2Fimages%2Ftd5manifold.JPG', '', 16364540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar die is wel prijzig.
Het schijnt ook te helpen als je wat materiaal tussen de poorten van het spruitstuk weg slijpt.
--> mod_embed_images_loadimage('2db7148c18174a85d46c8b965cfa5a35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQKMHQDZJocl49zK4MRivPYEBWORZSQyPR7RHGu7bPlCSJtcwXTcA', 'http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKMHQDZJocl49zK4MRivPYEBWORZSQyPR7RHGu7bPlCSJtcwXTcA', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft3.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcQKMHQDZJocl49zK4MRivPYEBWORZSQyPR7RHGu7bPlCSJtcwXTcA', '', 16364540, 600, 600, 'Loading image ...', false); LKC102020.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9827d1c9a9154e25628952622c2314a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.island-4x4.co.uk%2Fimages%2FLKC102020.jpg', 'http://www.island-4x4.co.uk/images/LKC102020.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.island-4x4.co.uk%2Fimages%2FLKC102020.jpg', '', 16364540, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik had er laast wel een die tot 3 keer toe gevlakt moest worden, en toen heb ik er even aan gedacht.
Tip, Als je toch bezig bent met de tapeinden dan kun je het beste gelijk alle 10 de tapeinden vervangen ( zoals je merkt )
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2013 01:26 door Andrew Colville.
Re: reutel
Hi Andrew qua vervangen van de tapeinden ben ik nu op de helft de pest is alleen dat ze verdomt vast zitten zelfs met warm stoken kreeg ik er een niet los en moest deze ook afslijpen om te kunnen uitboren bedankt voor de tip ik zal de volgende keer de bruggetjes er tussen uitslijpen. Hard werken hoeft ze niet echt meer maar een olie koeler voor op de Vbak staat nog op het lijstje.