kachelweerstand 2.5 N/A
kachelweerstand 2.5 N/A
Beste Prikkers,
Ik heb mankement dat volgens mij wel vaker voorkomt. De kachelweerstand van mijn 2.5N/A RHD is kaputt. Simpel klusje om op te lossen dacht ik... totdat ik de prijs voor zo'n weerstandje zag! 120 euro! Nou kan ik me voorstellen dat er best wel alternatieven zijn om in plaats van de originele weerstand te monteren, ik ken ze echter niet.
Mijn vraag is dus of iemand een alternatief heeft voor deze weerstand en waar ik die eventueel kan vinden. Mijn tweede optie is het weglaten van de weerstand en de kachel met een schakelaar bedienen (zo groot is het verschil nu ook weer niet tussen aan en uit )
Benieuwd naar ongetwijfeld inventieve oplossingen!
Alvast dank,
Misha
Ik heb mankement dat volgens mij wel vaker voorkomt. De kachelweerstand van mijn 2.5N/A RHD is kaputt. Simpel klusje om op te lossen dacht ik... totdat ik de prijs voor zo'n weerstandje zag! 120 euro! Nou kan ik me voorstellen dat er best wel alternatieven zijn om in plaats van de originele weerstand te monteren, ik ken ze echter niet.
Mijn vraag is dus of iemand een alternatief heeft voor deze weerstand en waar ik die eventueel kan vinden. Mijn tweede optie is het weglaten van de weerstand en de kachel met een schakelaar bedienen (zo groot is het verschil nu ook weer niet tussen aan en uit )
Benieuwd naar ongetwijfeld inventieve oplossingen!
Alvast dank,
Misha
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
Er is een prachtig alternatief, kost ook een paar centen, maar minder ...
[shop.landreiziger.nl]
Gerard
[shop.landreiziger.nl]
Gerard
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
Je moet denk ik zoiets als !dit kopen.
421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cb81dcac0ed26251ad9a4f544524e7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F4000_4999%2F4200%2F4210%2F4211%2F421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://www.conrad.nl/medias/global/ce/4000_4999/4200/4210/4211/421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F4000_4999%2F4200%2F4210%2F4211%2F421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', '', 16349428, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor de 24 volts uitvoering van de kachel was hij geloof ik 10 ohm ofzo. Voor 12 volt uitvoering weet ik dat niet.
Ik zou er dus een paar kopen om uit te proberen. 5,6 ohm en 10 ohm. De weerstand in het voorbeeld is een 25 watt exemplaar. Ik verwacht dat dat wel voldoende is.
Je kunt ook de stroom meten door de fan op een regelbare voeding aan te sluiten. De spanning terug regelen totdat hij op halve kracht draait. Met de stroomwaarde die je dan meet kun je exact uitrekenen welke weerstand je nodig hebt.
Arnold.
421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cb81dcac0ed26251ad9a4f544524e7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F4000_4999%2F4200%2F4210%2F4211%2F421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://www.conrad.nl/medias/global/ce/4000_4999/4200/4210/4211/421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F4000_4999%2F4200%2F4210%2F4211%2F421111_BB_00_FB.EPS_1000.jpg', '', 16349428, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor de 24 volts uitvoering van de kachel was hij geloof ik 10 ohm ofzo. Voor 12 volt uitvoering weet ik dat niet.
Ik zou er dus een paar kopen om uit te proberen. 5,6 ohm en 10 ohm. De weerstand in het voorbeeld is een 25 watt exemplaar. Ik verwacht dat dat wel voldoende is.
Je kunt ook de stroom meten door de fan op een regelbare voeding aan te sluiten. De spanning terug regelen totdat hij op halve kracht draait. Met de stroomwaarde die je dan meet kun je exact uitrekenen welke weerstand je nodig hebt.
Arnold.
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
je schijft als 2e opte.
snap ik niet goed want
stand 0 is hij uit
stand 1 via weerstand langzaamer draaien
stand 2 vol draaien en in deze stand geen weerstand ertussen dus als de weerstand stuk is moet hij het gewoon doen in deze stand.
doet hij het daar niet.
is motor stuk
of
jou schakelaar cq handel de contaktjes niet goed of deze is niet verbonden met massa, want hij schakeld de massa.
haal deze eruit en controlle met ohm meter, is simpel te doen.
gr pascal
snap ik niet goed want
stand 0 is hij uit
stand 1 via weerstand langzaamer draaien
stand 2 vol draaien en in deze stand geen weerstand ertussen dus als de weerstand stuk is moet hij het gewoon doen in deze stand.
doet hij het daar niet.
is motor stuk
of
jou schakelaar cq handel de contaktjes niet goed of deze is niet verbonden met massa, want hij schakeld de massa.
haal deze eruit en controlle met ohm meter, is simpel te doen.
gr pascal
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
gewoon voorschakelweerstand van bobine gebruiken.
werkt bij mij al 4 jaar, en zelfs beter.
een net ietsie hoger toerental.
groetjes
werkt bij mij al 4 jaar, en zelfs beter.
een net ietsie hoger toerental.
groetjes
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
Ok, helemaal helder. Ik ga eerst nog eens goed aan het meten.
Dank voor de tips!
groet Misha
Dank voor de tips!
groet Misha
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
JA! Schitterend!
Brengt me hooguit op een interessevraag, aan de heren electro techneuten. Kachelweerstanden is DE manier om te werken met een ventilator-regeling. Ook de nieuwste personenwagens hebben dat systeem. Vanwege de warmte worden deze in de airflow geplaatst van de ventilator, vrijwel altijd.
Deze oplossing van Martin, moet ergens op dezelfde manier werken, ERGENS Moet die weerstand vandaan komen. Maar waarom dan niet gekoeld? Kan dat zomaar? Waarom is dit niet de stnadaardoplossing in elke personenwagen?
Heb wel interesse in deze upgrade... Maar vroeg me dit gewoon af.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Brengt me hooguit op een interessevraag, aan de heren electro techneuten. Kachelweerstanden is DE manier om te werken met een ventilator-regeling. Ook de nieuwste personenwagens hebben dat systeem. Vanwege de warmte worden deze in de airflow geplaatst van de ventilator, vrijwel altijd.
Deze oplossing van Martin, moet ergens op dezelfde manier werken, ERGENS Moet die weerstand vandaan komen. Maar waarom dan niet gekoeld? Kan dat zomaar? Waarom is dit niet de stnadaardoplossing in elke personenwagen?
Heb wel interesse in deze upgrade... Maar vroeg me dit gewoon af.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
Oplossing van Martin?? Niet Gerard?
Dat is een z.g. PWM sturing. Daar zitten geen weerstanden in en die hoeven dan dus ook niet gekoeld te worden.
Een regeling met weerstanden is zeer inefficiënt maar wel heel goedkoop en betrouwbaar. Daarom wordt het nog steeds toegepast. Een van de grote nadelen van het weerstand idee is dus dat er heel veel energie verstookt wordt in je serie weerstanden. Energie die je uit je diesel of benzine tank haalt en dus duur bij de pomp betaald. Of je die weerstand nu wel of niet in je luchtstroom zet maakt dan ook niet uit. In het ene geval gooi je die energie gelijk weg, in het andere blaas je de warmte in je interieur. Alleen is dat in verhouding van de hoeveelheid warmte die je aan je koelwater onttrekt betrekkelijk weinig. Zo weinig dat je het verschil niet merkt. De reden dat ze die weerstand in de luchtstroom zetten is eerder om te zorgen dat die weerstand extra gekoeld wordt en daardoor langer meegaat. En niet om te zorgen dat je interieur warmer wordt ofzo.
Een ander nadeel is dat je dynamo iets groter moet zijn om deze energie continu te kunnen leveren. Nog een nadeel is dat bij gebruik van een standkachel deze energie ook door de accu geleverd moet kunnen worden. Energie die beter over wilt hebben bij starten van de wagen als de standkachel 's ochtends zijn werk heeft gedaan.
Als je nagaat dat bijvoorbeeld een series drie motor van laten we zeggen 50 kW een rendement van 25% heeft. Dan wordt er uit de diesel dus totaal 200 kW gehaald waar dus maar 50 kW van over blijft. Die andere 150 kW wordt omgezet in warmte. Warmte veroorzaakt door het rondpompen van de carteolie, koelwater, wrijving in de lagers, de exothermische reactie van de verbranding van het dieselmengsel, om maar wat noemen. Die 150kW wordt dus door het motorblok naar buiten uitgestraald en met het koelsysteem via de radiator afgefakkeld.
Als je nagaat dat een cv van een eengezinswoning een vermogen heeft van 25 kW kun je je misschien voorstellen hoe onvoorstelbaar veel die 150 kW is.
Dat betekend dus, dat je, in je koelsysteem, heel veel energie hebt zitten dat je gewoon weg dondert. Een efficiënte radiator matrix is dus een win win ding. De energie die je anders dus helaas weg moet gooien gebruik je dan om het interieur te verwarmen. Je kunt je ook wel voorstellen dat de misschien 100 watt aan warmte die in je serie weerstand van je kachel wordt opgestookt maar weinig zoden aan de dijk zal zetten. Je praat over 100 watt t.o.v. een aantal kW.
Het is alleen wel zo dat die 100 watt aan warmte van de zo moeizaam gemaakte 50kW afgaat en niet van toch weg te gooien 150kW.
De PWM sturing gebruikt het aan en uitzet principe. De ventialormotor wordt als het ware snel aan en uit gezet. Als de ventilator op halve kracht moet draaien zetten ze hem gewoon de helft van de tijd aan en de andere helft uit. Bij een derde van de kracht zetten ze hem gewoon maar een derde van tijd aan en twee derde van de tijd uit. Enz. De schakelende elementen tegenwoordig meestal mosfets staan of aan of uit. Als ze aan staan is de spanning daarover nul volt. Staan ze uit dan is de stroom nul ampere. Aangezien het vermogen en dus de ontwikkelde warmte nog altijd de wet van ohm volgt die zegt P = U x I (Vermogen = stroom x spanning)
Dus in het ene geval: P = 0 ampere x Spanning(12volt) = nul
of in het andere geval: P = Stroom(I) x 0 volt = nul
Of te wel er wordt geen vermogen(warmte) in de transistoren (of mosfets) ontwikkeld en die hoeven dus ook niet gekoeld te worden. De enige momenten dat er warmte gemaakt wordt is tijdens het schakelen van aan naar uit en andersom. Op die momenten loopt er even een stroom terwijl er ook een spanning over staat. Die momenten zijn echter als het goed is heel kort. De transistoren moeten dus toch nog iets van een koelplaatje hebben. Je praat dan echter over Watts i.p.v. tientallen Watts die je verliest aan warmte in een weerstand.
Deze techniek is echter niet oud. 20 jaar geleden waren er nog geen betaalbare transistoren die deze toepassingen mogelijk maakten. Deze techniek wordt ook gebruikt in de hele kleine netadapters die je tegenwoordig bij alle mobiele apparaten krijgt. Die kleine blokjes leveren gewoon bij 12 volt een stroom van 1 ampere. Twintig jaar geleden was dat een blok ter grote van een flinke vuist. En werden nog warm ook.
Zie ook: KLIK! En hier in het nederlands alleen staat daar veel minder info. !KLIK
Arnold.
Dat is een z.g. PWM sturing. Daar zitten geen weerstanden in en die hoeven dan dus ook niet gekoeld te worden.
Een regeling met weerstanden is zeer inefficiënt maar wel heel goedkoop en betrouwbaar. Daarom wordt het nog steeds toegepast. Een van de grote nadelen van het weerstand idee is dus dat er heel veel energie verstookt wordt in je serie weerstanden. Energie die je uit je diesel of benzine tank haalt en dus duur bij de pomp betaald. Of je die weerstand nu wel of niet in je luchtstroom zet maakt dan ook niet uit. In het ene geval gooi je die energie gelijk weg, in het andere blaas je de warmte in je interieur. Alleen is dat in verhouding van de hoeveelheid warmte die je aan je koelwater onttrekt betrekkelijk weinig. Zo weinig dat je het verschil niet merkt. De reden dat ze die weerstand in de luchtstroom zetten is eerder om te zorgen dat die weerstand extra gekoeld wordt en daardoor langer meegaat. En niet om te zorgen dat je interieur warmer wordt ofzo.
Een ander nadeel is dat je dynamo iets groter moet zijn om deze energie continu te kunnen leveren. Nog een nadeel is dat bij gebruik van een standkachel deze energie ook door de accu geleverd moet kunnen worden. Energie die beter over wilt hebben bij starten van de wagen als de standkachel 's ochtends zijn werk heeft gedaan.
Als je nagaat dat bijvoorbeeld een series drie motor van laten we zeggen 50 kW een rendement van 25% heeft. Dan wordt er uit de diesel dus totaal 200 kW gehaald waar dus maar 50 kW van over blijft. Die andere 150 kW wordt omgezet in warmte. Warmte veroorzaakt door het rondpompen van de carteolie, koelwater, wrijving in de lagers, de exothermische reactie van de verbranding van het dieselmengsel, om maar wat noemen. Die 150kW wordt dus door het motorblok naar buiten uitgestraald en met het koelsysteem via de radiator afgefakkeld.
Als je nagaat dat een cv van een eengezinswoning een vermogen heeft van 25 kW kun je je misschien voorstellen hoe onvoorstelbaar veel die 150 kW is.
Dat betekend dus, dat je, in je koelsysteem, heel veel energie hebt zitten dat je gewoon weg dondert. Een efficiënte radiator matrix is dus een win win ding. De energie die je anders dus helaas weg moet gooien gebruik je dan om het interieur te verwarmen. Je kunt je ook wel voorstellen dat de misschien 100 watt aan warmte die in je serie weerstand van je kachel wordt opgestookt maar weinig zoden aan de dijk zal zetten. Je praat over 100 watt t.o.v. een aantal kW.
Het is alleen wel zo dat die 100 watt aan warmte van de zo moeizaam gemaakte 50kW afgaat en niet van toch weg te gooien 150kW.
De PWM sturing gebruikt het aan en uitzet principe. De ventialormotor wordt als het ware snel aan en uit gezet. Als de ventilator op halve kracht moet draaien zetten ze hem gewoon de helft van de tijd aan en de andere helft uit. Bij een derde van de kracht zetten ze hem gewoon maar een derde van tijd aan en twee derde van de tijd uit. Enz. De schakelende elementen tegenwoordig meestal mosfets staan of aan of uit. Als ze aan staan is de spanning daarover nul volt. Staan ze uit dan is de stroom nul ampere. Aangezien het vermogen en dus de ontwikkelde warmte nog altijd de wet van ohm volgt die zegt P = U x I (Vermogen = stroom x spanning)
Dus in het ene geval: P = 0 ampere x Spanning(12volt) = nul
of in het andere geval: P = Stroom(I) x 0 volt = nul
Of te wel er wordt geen vermogen(warmte) in de transistoren (of mosfets) ontwikkeld en die hoeven dus ook niet gekoeld te worden. De enige momenten dat er warmte gemaakt wordt is tijdens het schakelen van aan naar uit en andersom. Op die momenten loopt er even een stroom terwijl er ook een spanning over staat. Die momenten zijn echter als het goed is heel kort. De transistoren moeten dus toch nog iets van een koelplaatje hebben. Je praat dan echter over Watts i.p.v. tientallen Watts die je verliest aan warmte in een weerstand.
Deze techniek is echter niet oud. 20 jaar geleden waren er nog geen betaalbare transistoren die deze toepassingen mogelijk maakten. Deze techniek wordt ook gebruikt in de hele kleine netadapters die je tegenwoordig bij alle mobiele apparaten krijgt. Die kleine blokjes leveren gewoon bij 12 volt een stroom van 1 ampere. Twintig jaar geleden was dat een blok ter grote van een flinke vuist. En werden nog warm ook.
Zie ook: KLIK! En hier in het nederlands alleen staat daar veel minder info. !KLIK
Arnold.
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
Dank, morgen eens rustig lezen. Met Martin bedoel ik "Landreiziger", waar Gerard naar verwees.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: kachelweerstand 2.5 N/A
Boeiend verhaal over kachels en weerstanden. Ben ik blij dat mijn kachel in de Gateway-Devil, een aan-uit knopje heeft. Die doet het altijd en lekker warm. Alleen gebruik ik de kachel bijna nooit. gr. Juppe.