Overdrive repareren of tussenbak ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans (draakje)

Overdrive repareren of tussenbak ?

Bericht door Hans (draakje) »

Hallo Prikkers ik heb een aantal vragen en heb even jullie advies nodig....

Ik heb een Defender Td5 die gechipt is met R380 bak en al vele jaren rij ik deze met plezier met een GKN overdrive, die helaas nu net kapot gegaan is. Waarschijnlijk de speed sensor. Nu heb ik wel eens gelezen dat je ook zonder de beveiliging van de speedsensor kan en gewoon dmv een eenvoudige aan/uitschakelaar en relais de overdrive kan in- en uitschakelen. Mijn vraag, heeft iemand daar ervaring mee? hoe sluit ik de draden aan ? Want volgens mij gaan er drie naar de overdrive toe als ik het goed zie.

Tijdens mijn laatste zomervakantie heb ik met de caravan achter de auto richting Frankrijk de versnellingsbak kapot gereden. Waarschijnlijk oververhit geraakt (rij met caravan overigens nooit met overdrive ingeschakeld). Ik ga bij ashcroft een nieuwe bak bestellen met oliekoeler. Nu komt het......ik denk erover om dan afscheid te nemen van mijn overdrive en de tussenbak met andere ratio te bestellen. Dat heeft toch alleen effect op mijn hoge gearing ? of zie ik dat verkeerd ? Mijn lage gearing wil ik namelijk ivm terreinrijden absoluut niet wijzigen. Wat zouden jullie doen overdrive toch proberen te repareren of de ratio veranderen?

En ja als ik dan kies voor andere overbrengingsverhoudigen welke dan? de Defender 8 Cylinder benzine met R380 Bak en LT 230 tussenbak heeft 1.222:1 mijn TD5 Diesel heeft 1.410:1

Daarentegen hebben Dicovery 5 cylinder diesels met LT230 bak keuze uit een 1.211:1 of 1.222:1 Mijn keuze zou dan zijn om de 1.222:1 te nemen omdat ik bang ben dat ik met 1.211 te "hoge" versnellingen krijg. Met die 1.222 ,heb ik dan een 5 die ongeveer gelijk is aan mijn huidige 5+ingeschakelde GKN ?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
vr.groet Hans
Defender 110 TD5
Epsom Green 2002
Bart van Dessel

Re: Overdrive repareren of tussenbak ?

Bericht door Bart van Dessel »

Een TD5 heeft veel meer koppel (vooral een gechipte) onderin dus ik zou denk ik gaan voor de 1.222 zonder de overdrive. Een R380 heeft volgens mij altijd de mogelijkheid om er een oliekoeler op te zetten. Een RRC met R380 (en de laatste LT77) waren volgens mij standaard al met een oliekoeler uitgerust. Je zou ook een olie kunnen kiezen die tegen hogere temperaturen is bestand. Ashcroft verkoopt deze olie ook en difflock.com ook.

Gr, Bart
Dixo

Bericht door Dixo »

Lage gearing is inderdaad allemaal gelijk, het is de hoge gearing waar ze in verschillen.

Het verschil tussen 1.211:1 en 1.222:1 is erg klein, vul de diverse getallen maar eens in de ratio calculator in bij Ashcroft:

[www.ashcroft-transmissions.co.uk]

Daar kun je ook je overdrive in de berekening mee laten nemen.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

De Td5 moet makkelijk kunne rijden met de 1:222 tussen bak, dus dan kan je overdrive weg .

mijn eeste Td5 Discovery waar 235/85 16 Mud s op lagen die liep met standaard ecu makkelijk 150 (gps ) en kon dit de hele vakantie volhouden 1500 Km heen en 1500 Km terug, ook het verbruik bleef 1:10,3 ondanks een extra motor kap op dak en vakantie belading.

Nu is de descovry iest beter gestroomlijnd met zijn afgeronde baksteen vorm maar ik denk dat jouw gechipte defender dit ook makkelijk moet kunnen mits je geen extreem grote banden hebt.

Je kunt bij ashcroft ook een extra lage low ratio kiezen als je zou willen, ander zijn alle LT230 lage gearing hetzelfde ongeacht de high ratio.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Hans (draakje)

Bedankt voor jullie adviezen ! Ben alleen benieuwd of er iemand op het forum ervaring heeft met het bypassen van de snelheidssensor in de gkn overdrive. En is er toevallig iemand met een Defender 110 Td5 die ook met caravan/aanhanger rijdt met aangepaste tussenbak?
Gr. Hans
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik verwacht dat hier niemand een overdrive op z'n 5 bak heeft zitten. Persoonlijk vind ik het ook een beetje dubbel eerlijk gezegd. De 5e is in mijn ogen al een overdrive. Ik heb verschillende Defenders omgebouwd van een 1.4 tussenbak naar 1.222 en iedereen, zonder een uitzondering, is heel tevreden. Alleen in de bergen kan het voorkomen dat je iets eerder een versnelling terug moet, maar daar heb je versnellingen voor....

Gr, Bart
Hans (draakje)

Hoi Bart,

Ik heb mijn Defender een paar jaar geleden zelf uit Duitsland gehaald en toen zat , naast een heleboel andere accessoires, de overdrive er al op. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er veel Autobahn mee gereden. Moet zeggen dat je echt kan cruisen met de overdrive bovenop de 5. Lekker laag in toeren en toch een behoorlijke snelheid maken. Punt is natuurlijk dat je, en dat realiseer ik mij ook, eigenlijk de auto gaat gebruiken op een manier waar hij nooit voor gemaakt is en dat geeft ellende. In mijn geval gechipt, te lang, te hard doorrijden met een zware caravan erachter op de cruisecontrol. Je hebt dan niet eens meer in de gaten dat je op een vals plat of ander hellinkje al kilometers achter elkaar het pedaal op de vloer hebt als je begrijpt wat ik bedoel.
Nou ja kortom, afgaande op adviezen ook al van eerdere posts, overweeg ik toch zwaar om de overdrive te verwijderen en de tussenbak aan te passen. Dit dan in combinatie met een oliekoeler op de bak. Ik heb de boel tenslotte toch al los liggen. Wel een mooi klusje. Hopen dat dit een goede lange termijn oplossing is. Ben alleen dan nog steeds nieuwsgierig waarom er op disco's op een gegeven moment van 1.211:1 is overgestapt naar 1.222:1. Het is zo'n klein verschil, maar moet een reden hebben ?
Eric_1

Bericht door Eric_1 »

Hoi Hans

De GKN overdrive schakeld gewoon met een electro magneet, die zie je onderaan de overdrive zitten. 1 kant massa; andere kant 12V erop en hij schakeld in. Dus ja dat kun je gewoon met een schakelaar doen. Hij schakeld dan alleen niet meer vanzelf uit onder een bepaalde snelheid.

Op mijn vorige 90 Td5 ook een GKN overdrive gehad en voor snelweg te rijden een hele verbetering. Voor mijn huidige Td5 heb ik ook nog een nieuwe GKN overdrive liggen; echter daar bleek toen al een 1.22 tussenbak onder te zitten. Dat heb ik dus altijd zo gelaten. Is verder een standaard auto maar zaten ook 285/75x16 BFG AT's onder. Dus de overdrive vond ik iets fijner omdat je hem kon uitschakelen en meer keuze had. Reed met de aanhanger fijner vond ik. Nu moet ik dan naar de 4 terug omdat de 5 toch wat hoog is.

Echter ik laat het wel zo zitten. Zonder aanhanger maakt het op de snelweg nl weinig verschil; en ook omdat het nu minder componenten zijn; en omdat alles gewoon fijn loopt nu dus waarom iets uit elkaar halen.. Wel ga ik de banden terug naar 265/75x16 wisselen.

Groeten
Eric
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als je al weet dat die overdrive niet echt handig is waarom ga je die dan vervangen door een aanpassing in je bak? Dan blijf je de motor dus belasten op een manier waar die niet voor gemaakt is zoals jezelf zegt. Met een verschil. Deze aanpassing is niet uitschakelbaar zoals dat met een overdrive wel het geval is.

De moderne motoren zoals de td5 kunnen tegenwoordig veel beter tegen het in te lage toerentallen draaien dan de ouderwetse motoren zoals de 2,25D. Het is alleen nog altijd niet goed om te doen. Jij hebt dus al wat gemerkt van de problemen die je kunt krijgen als je de motor lang belast in lage toerentallen.
Een van de redenen dat de oude series landrovers zo succesvol geweest zijn, was een aandrijflijn die zo gekozen was dat de wagen ondanks zijn simpele concept heel goed presteerde in moeilijk terrein met een betrekkelijk zwakke aandrijvende motor. Een motor die doordat hij niet zo sterk was ook nog redelijk economisch was.
Landrover heeft wat dat betreft een geschiedenis waarin het kiezen van de juist de v-bak verhoudingen altijd best goed was.

Ik zou gewoon die GKN repareren. Als je al weet dat die speedsensor defect is kun je die toch gewoon vervangen en dan ben je klaar? Ik zou de overdrive dan alleen veel minder gaan gebruiken. En bij het trekken van een caravan dus helemaal niet. Misschien kun je dan een tonnetje extra rijden met je motortje.

Ik heb even gekeken wat die GKN voor een ding is en vraag me af waar al die elektronica voor nodig is? Kan dat ding meer dan alleen maar aan en uit ofzo? Is het een soort van (semi) automaat.

Edit: Typefout.
Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2013 00:56 door Exfietser.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Hmm, Dus een soort van semi automaat dus. Weet niet waardoor mijn bericht er zowat een uur over gedaan heeft om gepost te worden.

Ik zou dat dan inderdaad manueel maken. Een automaat die alleen maar toeren afhankelijk schakelt (Ik neem aan dat daar die speedsensor voor is.) en niet ook belasting afhankelijk lijkt me niet echt onhandig. Zeker als je ook nog een aanhanger trekt. Of wordt er ook informatie over het brandstof verbruik, stand gaspedaal enzo door de GKN overdrive besturing gebruikt?

Arnold.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Hmm, Dus een soort van semi automaat dus. Weet niet waardoor mijn bericht er zowat een uur over gedaan heeft om gepost te worden.

Ik zou dat dan inderdaad manueel maken. Een automaat die alleen maar toeren afhankelijk schakelt (Ik neem aan dat daar die speedsensor voor is.) en niet ook belasting afhankelijk lijkt me niet echt onhandig. Zeker als je ook nog een aanhanger trekt. Of wordt er ook informatie over het brandstof verbruik, stand gaspedaal enzo door de GKN overdrive besturing gebruikt?

Arnold.
Hans (draakje)

Mijn eerste stap is de overdrive nauwkeurig onderzoeken op de werkbank testen (als dat lukt) of het in/uit schakelen lukt. dus dmv een aan/uit schakelaar waarbij ik de speedsensor zal bypassen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gr. Hans
Plaats reactie