Slecht lopende V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michel WaZ

Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Beste Prikkers

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen ! Ik ben Michel en woonachtig in een leuke badplaats in N-H, bijna 50 jaren loop ik al op deze wereldbol rond, getrouwd zonder kinderen en een heerlijke Bull Mastiff van 60 kg schoon aan de haak.

Vorige week een andere RRC 3.5 V8 LPG 5 bak bwj 86 gekocht met een supergoed chassis en een redelijke body wel met een slecht lopende motor ,loopt niet op alle cilinders.
Als 1e de maar even de bougies na gekeken ,vonken allemaal ! Elektronische ontsteking werkt dus............
Compressie getest en dat zit allemaal net boven de 11 bar, oud motortje dus dat kan ermee door dacht ik.

Toch mis ik ontbranding in een aantal cilinders maar als er toeren gemaakt wordt wil de motor best wel en lijkt het of er toch een paar cilinders bij komen.
De plaatselijke garagist denkt aan een lekke V pakking waardoor hij stationair valse lucht zuigt, ik hoor weinig sissen tot eigenlijk niks.
Ik denk meer aan een versleten nokkenas, klepstoters, stoterstangen of de tuimelaars. Als de kleppen dicht blijven behoudt je de compressie.

Nu wil een kleine revisie doen en deze onderdelen en ook de distributietandwielen/ketting vervangen en de koppen met kleppen reinigen en nieuwe kleprubbers plaatsen. Koppen vlakken en alle filters vervangen.

Vraag 1 : Wat heb ik allemaal nodig? ( weet een boel te vinden maar niet alles ).
Vraag 2 : Moet de hele motor eruit om de nokkenas te vervangen ?
Vraag 3 : Voor mij de eerste keer dat ik dit wil doen dus als er een liefhebber/hobbyist is die mij wil helpen, graag.

Werkplaats handboek van Haynes is aanwezig.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groet Michel



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2013 20:15 door mightybright.
Wim Janssen

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Wim Janssen »

Ik zou eerst je ontsteking eens helemaal optimaal maken. Die compressiegetallen is helemaal niets mis mee. En een nokkenas slijt niet zoveel dat de kleppen niet meer open gaan. Stoterstangen slijten ook praktisch niet. Verder kun je nieuwe kleprubbers moeilijk plaatsen want die zitten er niet op.
Zoals gezegd, zorg eerst dat de ontsteking en je brandstoftoevoer in orde zijn en rij er dan eens een tijdje mee en vergelijk het eens met andere Range Rovers met een V8. Als na verloop van tijd blijkt dat je echt vermogen lijkt kwijt te zijn, kun je deze sessie nog altijd overwegen.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Bart van Dessel

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Bart van Dessel »

Allereerst een warm welkom hier! Als RRC rijder behoor je hier tot een kleine elitegroep, overgrote deel is 90/110/Series/Defender rijder maar er zijn verschillende fanatieke RRC rijders (waaronder ik) die graag klaar staan voor tips and tricks.
De echte V8 kenner heeft je al gemaild, Wim Janssen.

Groetjes, Bart van Dessel
Wim Janssen

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Wim Janssen »

Hey Bart, alsof jij geen verstand van een V8 hebt! Die gouden steeksleutel vond ik al meer dan genoeg. Meer plaats voor veren heb ik niet. Ik zeg ook maar wat me te binnen schiet

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Wim,

ik was net een stukje van je ergens anders op het prikbord aan het lezen en meteen even je foto's op picasa te bekijken ( toeval of niet).
Leuke projecten en eerlijk is eerlijk volgens mij heb je "gouden handjes".

Bedankt voor je info maar met de ontsteking is niet zoveel mis denk ik en dat van die kleprubbers wist ik niet...................................( flatertje 1e klas).
Op alle bougies een mooie vonk, maar ik zal eens kijken of alles wel optimaal staat. Klusje voor v/d week.
Het zogenaamde bonken v/d motor is bij stationair constant en ik denk dat er zowel L als R cilinders niet meedoen, als je tijdens het rijden gas bijgeeft wil hij best wel alleen in z,n 5e versnelling is het huilen, want dan zakt het vermogen en komt hij moeilijk op toeren.

Ik probeer zoveel mogelijk info te vinden over mijn probleem op dit forum, maar er staat zoveel dat je bijna "door de bomen het bos niet ziet".


Bedankt voor je reactie,

Groet Michel
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Met die compressie is er waarschijnlijk niets met de kop pakkingen aan de hand of de motor moet al warm worden en dan gaan lekken. Kijk hoe je motorolie er uitziet, gitzwart, niet goed dan en vervangen.
Heb je drap op de olie, lekkende koppakking wat betreft het koelsysteem. De compressie kan dan nog goed zijn.

Vonken van alle bougies is ook geen maat. Een slechte kabel kan zoveel weerstand hebben dat de vonk onder compressie niet tot stand komt. Heb je een aantal slechte kabels en dan heb je een hoop ellende. Als de motor eenmaal toeren maakt, merk je niet meer zoveel van haperende cilinders (ontbreken van vonkjes).

Draai de kleppendeksels eens los. Is de onderzijde gitwart en aangekoekt, heeft hij een beroerd leven gehad en waarschijnlijk heel oude olie er in.
Kijk naar de carter ontluchtingen op de kleppendeksels, Zijn de slangen schoon en eventuele flame-traps (van die grijze verdikkingen tussen de slangen).
Zijn de pijpe]jes waar de ontluchting mee naar de carburateurs ingaan wel schoon c.q. zijn ze helemaal open (bij mij helemaal dichtgekoekt).

Als de kleppendeksels er af zijn, meet van elke klep de travel. Dit zou iets van 9,4 mm moeten zijn, maar ik weet even niet of dat de lift van de nokkenas is (metenaan de stoterstang) of de travel van de klep zelf. Deze moet voor alle kleppen gelijk zijn. Maak je hiervoor een bruggetje wat je op beide paskanten van de op zet en waar je met een schuifmaat de afstand in rust en uiterste positie kunt meten.
Als de kleppen niet voldoende bewegen door de slijtage van de nokkenas, kan het zijn dat de klep (veel) te kort opengaat en daardoor een slechte vulling wordt gemeten.
De compressiemeting zegt echte anders, n.l. dat de motor toch voldoende en gedurende de hele inhaalslag de klep voldoende open heeft.

Werken allebei de gasmechanismes van de carburateurs wel (neem aan dat het geen Efi is)?

Begin eens te meten en dan horen we wel. Kijk ook eens voor een set nieuwe bougiekabels.

Succes en sleutel ze,

Jos
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Bart,

Bedankt voor je warme welkom zal me wel thuis voelen hier op dit forum van LR liefhebbers.
Ik kwam jou en Wim zijn naam al tegen op andere prikkersberichten. Volgens mij zijn jullie 2 de Die Hards van het forum !
Top dat dit forum er is je haalt er een hoop info vandaan.
Zoals je ziet problems in paradise met m,n RRC, maar Wim had al gereageerd dus eens kijken wat dat opleverd.

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedenavond Jos,

Bedankt voor je info, volgens mij is er niet zoveel mis met de ontsteking en kabels deze zien er redelijk "vers" uit, ook is er vrij recent een elektronische ontsteking geplaatst.
Er zijn voor de LPG idd carb,s geplaatst en de oliekamers bovenop stonden helemaal droog ik heb nog niet gekeken welke het zijn maar ik krijg de indruk dat het de beroemde Stromberg,s zijn.

De olie is wel donker en zal ik vervangen evenals het filter.
De carter-ontluchting zal ik ook bekijken ik had ze al gevonden, maar nog niks aan gedaan.

Bedoel je met de"pijpjes" de pijpjes waar de carter-ontluchting is aangesloten of bedoel je wat anders?

Meten is weten, zal m,n ouwe vader eens vragen waar zijn schuifmaat is ( ligt vast ergens op zolder stof te happen). Wat bedoel je met dat bruggetje ? Gewoon een malletje die je tussen de tuimelaar en klep cq klepveer past?

Bedankt en een fijne avond, Michel
Geert Oude Luttighuis

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Goede tips staan hierboven allemaal al wel. Al dacht ik dat een '86-er al echt wel een EFI kan zijn? Dus dat is nog wel handig om te weten...
Ik heb iets meer dan een jaar geleden een soortgelijke operatie uitgevoerd aan mijn '85-er RRC, met een Crower nokkenas, nieuwe stoters en nieuwe distributie. Toen heb ik gekozen voor een Edelbrock-conversie.

Maar de beste tip komt misschien nog wel van Jos hierboven: begin met het investeren in nieuwe (kwaliteits)bougiekabels. Ik verwacht ook dat Andrew dat onderschrijft, op zijn aanraden heb ik dat ook gedaan, en het maakt echt een wereld van verschil. Is je motorloop dan nog niet goed, dan kun je altijd nog je nokkenstok vervangen en heb je voor na de operatie mooie goede kabels. Maar wie weet blijkt er dan wel meer leven aanwezig dan nu lijkt?!

Dat de V8 gevoelig is voor de kwaliteit van de olie lijkt me geen tip, als ik zo lees hoe je over de motor praat ben je daar wel al van de hoogte.

En oh ja, ook van mij een hartelijk welkom!
Geert LW79

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Geert LW79 »

De V8 is gevoelig wat betreft de ontsteking, heb ik zelf ook ondervonden.
Een goede vonk met de bougie eruit betekent nog niet dat je een goede vonk hebt met de bougie in een gecomprimeerd gasmengsel. De overgangsweerstand is bij LPG nog groter dan op benzine.
Ik zet de electrodeafstand van de bougies (ik rij op LPG) op 0.6mm.
Op Landroverweb.com staat een electrisch manual van de RRC met daaring aardige tips om de ontsteking te controleren. (wel een geisoleerde tang gebruiken anders krijg je een optater (ook zelf ondervonden )

Geert

Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)

P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('54ba647cd244f509458650f27f6ef16a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16346799, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Geert,

Bedankt voor je welkom en ik zal hier wel regelmatig te vinden zijn.
Er is op deze gewoon een goedkope met carb. LPG oplossing geplaatst.
Voor mij geen probleem, het PK verlies dat zo is gecreëerd.

Jou Edelbrock uitvoering is denk ik de ultieme droom de uitkomt ! Ik zal dat van de bougiekabels ter harte nemen en nieuwe kwaliteitskabels plaatsen en eens kijken wat het resultaat is.
Ook zal ik de olie/filters vervangen ik vind patat gefrituurd in ouwe olie ook niet te "vreten".

Fijne avond, de resultaten volgen.

Groet Michel
Marc Frencken

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Marc Frencken »

Dag Michel,

Aller eerst welkom op dit forum.

Als er links en rechts een aantal cilinders niet meedoen zou het misschien ook aan je carburateurs kunnen liggen welke niet goed synchroon staan of niet juist werken. Weet niet of je hier al naar hebt gekeken, ter verduidelijking onderstaande afbeelding.

inletoverlap.gif --> mod_embed_images_loadimage('95c02baa428ae4a0c13a653d57af04d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.nl%2Fsd1web%2Ftechtalk%2Finletoverlap.gif', 'http://www.roversd1.nl/sd1web/techtalk/inletoverlap.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.roversd1.nl%2Fsd1web%2Ftechtalk%2Finletoverlap.gif', '', 16346934, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De oliepotjes op de carburateurs dienen ter demping van de sproeiernaald in de carb. meestal reageerd de motor dan erg schokkerig als deze leeg zijn bij het gas geven en je op benzine rijd.

In je verhaal is me niet duidelijk welk type carburateur dat je op je Rover V8 hebt maar het kan zijn dat je Zenith/Strohmberg's of SU (Skinners Union) carburateurs hebt. Misschien is het raadzaam om de rubbermembranen boven in de carburateurs eens te controleren op poreusheid. Als deze nl. poreus zijn of gescheurt dan gedraagt de luchtklep in de carburateur zich bij het openen van de gas/vlinderklep zich niet helemaal zoals het hoort. Er is boven het membraan dan geen juist vacuum. Waardoor het kan zijn dat hij de luchtingang van de carburateur voor jouw brandstof (LPG) mengsel misschien blokkeerd en er dus onvoldoende mengsel de verbrandingskamer ingaat. En dit een ongelijke loop van de motor tot gevolg kan hebben en niet voldoende vermogen.
Ben nog geen expert op dit gebiedt maar het is maar een gedachten gang.

Succes met storingzoeken.

Groeten,

Marc Frencken


Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Michel,

Je hebt de rand waarop de kleppendeksels afsluiten. Als je een beugel maakt in de vorm van de doorsnede van een kleppendeksel krijg je een omgekeerde U-vorm. Zorg dat je daarin van bovenaf een gat hebt, waar je de schuifmaat doorheen kunt steken en dan meten.
Om dit te doen moet je eigenlijk met twee man zijn. Een die de krukaspoelie met een grote sleutel verdraaid, en een die meet.

Op de Stromberg carburateurs zit het pijpje op de volgende foto in de rode cirkel.
[plus.google.com]

Dit pijpje zit op beide carburateurs en je hebt dus ook twee slangen en twee flame traps nodig voor op beide kleppendeksel te komen.

Succes en sleutel ze,

Jos
Franc

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Michel,

Een V8 met versleten nokkenas kan nog erg mooi stationair lopen. Ontsteking is, zoals meermalen genoemd, eerste verdachte.

De ook eens een toerenvaltest.
Ofwel: trek 1 voor 1 een bougiekabel los. Geen verschil: dan deed die cylinder niet mee. Is het te localiseren op 1 cylinder, of wisselt de misfire. Dat zegt al wat.

Verder zou ik de verdelerkap eens goed inspecteren en evt. vervangen.

Notoir is trouwens de vonkversterker, die kan ook deze problemen geven.
ETC6976_09280715.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5e08c402ec25399c7b6de98251239b6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mailorder4x4.com%2F4x4%2Fwebassist%2Fplugins%2Fcatalog%2Fscripts%2Fimage_cache%2Fimagesupload%2Fcrop%2FETC6976_w300_h200%2FETC6976_09280715.jpg', 'http://www.mailorder4x4.com/4x4/webassist/plugins/catalog/scripts/image_cache/imagesupload/crop/ETC6976_w300_h200/ETC6976_09280715.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mailorder4x4.com%2F4x4%2Fwebassist%2Fplugins%2Fcatalog%2Fscripts%2Fimage_cache%2Fimagesupload%2Fcrop%2FETC6976_w300_h200%2FETC6976_09280715.jpg', '', 16347079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is dat zwarte kastje aan de zijkant (als je de 35DLM8 hebt).

Als je de 35DM8 hebt het kastje waar de bobine op gemonteerd zit:
newbrakes003.jpg --> mod_embed_images_loadimage('baf65702a471ea8445e27d8456793d13', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi259.photobucket.com%2Falbums%2Fhh311%2FNiteMare_08%2FV8%2520ignition%2Fnewbrakes003.jpg', 'http://i259.photobucket.com/albums/hh311/NiteMare_08/V8%20ignition/newbrakes003.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi259.photobucket.com%2Falbums%2Fhh311%2FNiteMare_08%2FV8%2520ignition%2Fnewbrakes003.jpg', '', 16347079, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Bobine is ook een verdachte, maar is meestal pas een probleem nadat de motor op temperatuur is (en bobine warm).

Succes !

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
G-men (Gargamel)

Re: Slecht lopende V8

Bericht door G-men (Gargamel) »

Welkom op de prik !

Ontsteking is ook mijn eerste idee, en de meeste zaken zijn al genoemd; echter ik mis even de rotor en rotor-kap.
En juist hiervan is bekend dat deze vooral als ze geen OEM zijn vaak de nodige problemen opleveren nieuw uit doos !. De kap kan er dan 100% uitzien en nieuw zijn maar toch inwendig problemen opleveren.
Daarnaast als je kijkt even de vacuumvervroeger en de centrifugaalvervroeger checken. Als die versleten zijn gaat het leveren van de vonk ook niet altijd op het juiste moment. Hoewel je dan natuurlijk wel alle 8 cilinders zou moeten hebben.
Zoals Marc al aangeeft kun je aan de oude bougies misschien ook wat afleiden. Als b.v 8,3,5 en 2 een afwijkende kleur hebben tov 1,4,6 en 7; dan wijst dat op een van de carburateurs.

Verder is me niet duidelijk of het probleem zowel op benzine als LPG voorkomt. Ook daaruit valt e.e.a. op te maken. Maar als 1 of 2 cilinder niet meedoen is dat meestal een ontstekings issue.....
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Ik ga zaterdag ook nieuwe bougiekabels halen. Na de vorstperiode hebben een aantal kabels het wel gehad en ze zijn volgens mij al 27 jaar oud.
Ik maak een aantal kabels wel wat langer en allemaal op de verdeelkap een haakse uitvoering. De kabels kunnen dan recht naar achter vertrekken (om de slang heen)en kun je er een plastic kap overheen maken (van een plastic fles van wasmiddel of waar sproeiervloeistof in heeft gezeten).

De kabels zijn dan:
Cilinder Lengte Uiteinde Opmerking Beru code
1 + 5cm Schuin Verdeelkapstekker haaks
2 Standaard Schuin Idem
3 Standaard Schuin Idem
4 + 10cm Schuin Idem
5 Standard Recht Idem
6 + 5cm Recht Idem
7 Standaard Recht Is al nieuw (meen 5 cm langer)
8 + 5cm Recht Verdeelkapstekker haaks

Bobine ?? Recht Idem

Normaal hebben een aantal kabels rechte stekkers op de verdeelkap. Deze moet je niet nemen, dan kun je de boel niet afdekken.
De voorste vier kabels moet je aan het uiteinde met een knik stekker nemen. De achterste vier kabels met een rechte stekker, omdat de bougies al naar voren wijzen.

Als ik ze heb, geef ik de codes door.

Groeten en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('53c7e46aa4dd3c0f41d8a7968b47b54e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16347300, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('266bfb63255dafae67aea3ac761fa44d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16347300, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Thanx Jos,

Even je fotos bekeken en die van mij zijn de idd de Strombergs en dat rode cirkeltje maakt ook een hoop duidelijk !
Beugel ga ik ook maken en dan maar ff meten, dan maar hopen dat het nog een beetje in orde is allemaal de koppen.

Bedankt en ik ga aan de slag,

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedenavond Geert,

Weer wat verder met jou info het is me duidelijk geworden dat de ontsteking, kabels en bougievonk best wel belangrijk zijn.
Die optater zit wel goed inmiddels vuurvaste handen ha ha !
Net als vroeger in de klas ff een opgeladen condensatortje de klas in gooien en dan maar hopen dat er 1 zo gek was om hem te vangen! Ha ha !

Trusten en tot de volgende x,

Groet Michel
Franc

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Michel,

Nog een paar dingen om je op weg te helpen:
Haynes is geen WPH. Kijk hier eens. En als je de motor onder handen neemt: [www.landroverresource.com]
Een parts manual is ook erg handig (online). Kun je ook op papier bestellen.
En natuurlijk onderdelen sites (gebruik de zoekfunctie maar eens) zoals Paddock Spares

Voor de nokkenas hoeft de motor er niet uit, wel radiator en evt. condensor. Maar: wellicht niet nodig om die te vervangen.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Mark,

Bedankt voor je welkom op dit forum, een mooi schema van de carb. ,top ! Ik heb al 2 van die rubberen membranen besteld en hoop dat ze eerdaags binnen komen ik had al ergens gelezen dat olie in je carb best wel belangrijk is vanwege het uitdrogen. Ik zal ook eens zoeken of er een revisiesetje voor de carb,s is. Ik las ook al dingen over een versleten sproeiernaald e.d.
De werking van de carb,s leg je luid en duidelijk uit . Voordat ik er weer een beetje olie indeed was alles gort droog in de Strombergs.....................................

Bedankt voor je info, ben alweer een stukje verder.

Groet Michel



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2013 08:38 door mightybright.
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Franc,

De test met 1 voor 1 de bougiekabel lostrekken heb ik al gedaan en zo kwam ik erachter welke cilinders werken en welke niet.
Ik zal eens kijken welke ontsteking er bij mij inzit en kijken of er een vonkversterker inzit.

Je hoort nog, maarre bedankt.

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hey Gargamel,

Beankt voor je welkom ! Uit de meeste reacties maak ik op dat de ontsteking vet belangrijk is. Ik ga dit nogmaals allemaal nalopen. Beter 1x teveel als 1x te weinig !
In dienst zeiden we altijd "check, check, dubbel check" !

Bedankt voor je reactie en je hoort nog,

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Franc

Tjeemig de peemig, verwennerij met je informatie !
Paddock heb ik al een paar x bekeken die hebben echt veel onderdelen je links naar de andere sites bekijk ik morgen even.....................bedtijd voor deze ouwe man !

In ieder geval wederom mijn dank voor de info !

Buona Notta, Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedemorgen Jos,

Na 27 jaar trouwe dienst van jou kabels mogen die idd met pensioen. Op mijn motor is vrij recent een geheel nieuwe elektronische ontsteking geplaatst met bij behorende kabels het merk moet ik even nakijken.
Als ik jou goed begrijp maak jij het volgende zelf, als voorbeeld neem ik cilinder 4 :

Lengte : Kabel + 4 cm
Uiteinde :schuin
opmerking :
Beru :
Code :

Bedankt voor je info en een fijne dag,

Groet Michel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2013 08:50 door mightybright.
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

mightybright Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Franc
>
> Tjeemig de peemig, verwennerij met je informatie
> !
> Paddock heb ik al een paar x bekeken die hebben
> echt veel onderdelen je links naar de andere sites
> bekijk ik morgen even.....................bedtijd
> voor deze ouwe man !
>
> In ieder geval wederom mijn dank voor de info !
>
> Buona Notta, Michel

Net de links even bekeken, ziet er goed uit en het is lekker duidelijk die tekeningen van de motor e.d. Klopt het dat als je het linkje pakt van het parts manual dat je op een Russische site terechtkomt ?
Geert Oude Luttighuis

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Even tussendoor complimenten voor hoe je op nagenoeg iedere bijdrage netjes terugkoppeling geeft! Maak op veel fora mee dat er een (technische) vraag wordt gesteld, de enthousiaste forummers over elkaar heen duikelen om advies te geven danwel met elkaar in discussie te gaan over precies dat wat niet gevraagd werd, en er simpelweg nooit meer een reactie van de topicstarter komt. Ben benieuwd of je je machine weer netjes aan het brullen krijgt?!
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedemorgen Geert,

Ik vind het wel zo netjes om te reageren hoor, een ander forum lid neemt tenslotte ook de moeite om mij te helpen !
Als je dan niet reageert vind ik dat best wel een beetje aso !

Met m'n nieuwe aanwinst heb ik eigenlijk best wel wat risico genomen ( slecht lopende motor ), maar daar in tegen is het chassis echt hard en goed (ook op de brug), daarbij komt ook nog dat erop het kenteken LPG , 4000 kg geremd trekken , 5 deuren , en een correcte kleur vermeld is enne niet geheel onbelangrijk het chassis nmr is correct vermeld.
De koets is redelijk maar krijgt wel wat bekende roestplekken 1x dorpels passagiers links en een wielkast achter rechts enne de upper tailgate.
Starten deed de vorige eigenaar met een schroevendraaier en hij liet alle deuren los.............................................. Dus inmiddels een nieuw contactslot met bijbehorende sleutels gemonteerd en nieuwe deursloten geplaatst en warempel de centrale deurvergrendeling doet het ook weer.
Dus als straks alles voor elkaar is hen ik een leuke RRC onder m'n kont. De reactie van Marc heeft ook e.e.a. duidelijk gemaakt en met dit schemaatje erbij ging bij een lampje branden..................................

Ik heb denk ik een stuk of 20 RRC bekeken en met alle was zoveel wat mis, of er stond een verkeerde kleur op het kenteken , chassis nmr niet meer te lezen, de bekende rotte plekken ( er was er 1 waarbij ik zo door de vloer op straat keek) , een 3.9 motor en op kenteken een 3.5............ hierover een uitvoerige correspondentie gehad met het RDW
die vind het geen probleem als het kenteken van de nieuw geplaatste motor maar bekent is, ja dat risico neem ik niet want voor het zelfde geld is dat ze je oude kenteken innemen.
Dan kan je gelijk je RRC laten staan bij de RDW...................................................

Om een lang verhaal kort te maken eindelijk heb ik er eentje, wel met werk maar dat is de uitdaging

Groet Michel
Geert Oude Luttighuis

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Yep, heb ook 8 jaar gezocht en er uiteindelijk één uit Frankrijk gehaald.
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Dan kunnen we elkaar een hand geven, die van mij spreekt ook nog een " petit pui " Frans. Un problem avec le moteur.....................!
Wel grappig dat we stad en land aflopen voor een RRC ook ik ben al een tijdje wezen zoeken, geen 8 jaar maar toch.

Ik ben me eens aan het verdiepen in de Stromberg carb,s maar dat voorspelt weinig goeds als ik alles zo lees op dit en het Volvo forum. Het schijnen carb,s met een gigantische gebruiksaanwijzing te zijn.......................Nou,ja elk probleem is een uitdaging.
Ik hoop dat ik de membranen van de carb,s en snel binnenkrijg, dan sleutelen/ beurtje/ schoonmaken en eens kijken wat het allemaal doet.

Tot later, Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Dan kunnen we elkaar een hand geven, die van mij spreekt ook nog een " petit pui " Frans. Un problem avec le moteur.....................!
Wel grappig dat we stad en land aflopen voor een RRC ook ik ben al een tijdje wezen zoeken, geen 8 jaar maar toch.

Ik ben me eens aan het verdiepen in de Stromberg carb,s maar dat voorspelt weinig goeds als ik alles zo lees op dit en het Volvo forum. Het schijnen carb,s met een gigantische gebruiksaanwijzing te zijn.......................Nou,ja elk probleem is een uitdaging.
Ik hoop dat ik de membranen van de carb,s en snel binnenkrijg, dan sleutelen/ beurtje/ schoonmaken en eens kijken wat het allemaal doet.

Tot later, Michel
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Michel,

Als je toch aan het sleutelen bent, haal ook even de TC's (temperatuur Controllers) achter die witte plastic kapjes even van de carburateur af.
Deze kun je instellen. Bij 46 graden moeten ze net open gaan, bij 50 graden half en bij ongeveer 55 graden helemaal open zijn. Belangrijk dat ze beiden op hetzelfde moment open gaan.
Ik heb deze (in afwezigheid van mijn vrouw) op een schoteltje in de hete-lucht oven gedaan. Op 45 graden ingesteld en een half uur laten opwarmen. Toen van beiden de instelschroeven zo gedraaid dat de rubber conussen net vrij waren. Hierbij heb ik beide puntjes tegen elkaar gedrukt, zodat deze evenveel bewogen c.q. naar binnen werden gedrukt.
Toen de oven op 55 graden gezet en weer er in gelegd. Na een kwartiertje er uit genomen en inderdaad, de klepjes waren helemaal open.

De carburateur met wat onderdelen ziet er zo uit:
[picasaweb.google.com]

O ja, als de motor slecht van toeren valt, moet je de klepjes in de gaskleppen vastsolderen. Anders blijft er teveel lucht stromen als je gas loslaat.
Dit ziet er dan zo uit:
[picasaweb.google.com]
De carburateur moet er dan wel vanaf.

Het houdt je van de straat. Vergeet geen motorolie boven in de carburateurs te doen vanwege de dempende werking van de cilinder.

Succes en sleutel ze,

Jos
Wim Janssen

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Wim Janssen »

Een andere optie is SU carburateurs monteren. Geen slechte membranen, geen temperatuurcontrollers en geen speciale sleuteltjes. Een afstelschroef en klaar.

12-05-28_02.jpg --> mod_embed_images_loadimage('192d33a30ba69d9ca4abc515de876309', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-q-Kn_6Wl8qg%2FT8OpYFSossI%2FAAAAAAAAA8o%2FMjKteiijhj4%2Fs640%2F12-05-28_02.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-q-Kn_6Wl8qg/T8OpYFSossI/AAAAAAAAA8o/MjKteiijhj4/s640/12-05-28_02.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-q-Kn_6Wl8qg%2FT8OpYFSossI%2FAAAAAAAAA8o%2FMjKteiijhj4%2Fs640%2F12-05-28_02.jpg', '', 16349139, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Setje SU's

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2013 20:15 door Wim Janssen.
Franc

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Michel,

Yep, is een Russische site. Zit ook een Engelse versie op. Met de juiste onderdeelnummers kun je ongeveer alles vinden.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Wim,

Dat is idd een goeie optie, heb al gezocht maar ze zijn er bijna niet wel andere types maar niet de SU H.I.F. die wordt aanbevolen,
Dus nog ff op m,n tanden bijten en de Stromberg,s in orde maken.
Bedankt voor de tip en tot de volgende keer,

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hey Franc,

Ik zal er eens gaan snuffelen op die site, maar bestel jij daar ook?

Ik hoor het wel,

groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedenavond Jos,

Het word steeds mooier met de Stromberg,s bedankt voor de info ik ga hier zeker iets mee doen.
Eerst maar eens even de nieuwe membranen plaatsen als ik ze binnen heb. Alles reinigen vooral de vacuüm aansluitingen en de carter ontluchting checken.
Ik kwam ook nog op een tekening een beluchtingsfiltertje tegen die schijnt onder het luchtfilterhuis te zitten.

Bedankt voor het plaatsen van de foto's, plaatjes maken een hoop duidelijk.
Dat van de TC,s is ook duidelijk voor me, ook ik moet moeders even in de gaten houden ha ha ha.
Ik had al wat olie ingespoten maar ik vrees dat het een beetje te laat was alles kurkdroog daarbinnen...............................
Als je dat klepje soldeert maakt dat dan niet uit voor de balans van de klep?

Fijne avond en tot de volgende keer,

Groet Michel
Franc

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Michel,

Klepje dicht solderen voorkomt (als het veertje eronder slap is geworden) dat je je stationair toerental niet meer goed kunt stellen (klepje blijft open staan).

Filtertje onder luchtfilter is van de carterontluchting. Is een benzinefiltertje: part# 606168.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Michel,

Dat solderen maakt niets uit. De klap is sowieso niet in balans en dat is ook niet nodig. De veer trekt de boel wel weer naar de "dicht" stand. Belangrijkste is dat dat klepje blijft zitten waar het moet zitten.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Jos,

Wederom bedankt !

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hey Franc,

Filtertje besteld, die er nu op zit is een beetje smerig.......................beetje veel dus !
Ik heb v/d week in ieder geval iets te doen.

Fijne zondag,

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Ik heb vanmorgen nog even onder de motorkap gekeken naar de carb,s enne ik heb een beetje slecht m,n huiswerk gedaan ! Het zijn geen Stromberg carb,s maar die van Solex het is wel de cd 175 tenminste dat staat op het hoedje, maar ik mis de TC,s die zie ik niet. Nu weet ik dat Solex Stromberg heeft overgenomen destijds, maar wel vreemd dat er geen TC,s opzitten of ben ik nu gek.............................

Als ik de foto,s bekijk zie ik een wit/gelig balkje schuin geplaatst, bij mij ontbreekt het op beide en ik zag ook niet 123 de bevestigingsgaatjes...................
In ieder geval heb ik weer wat meer huiswerk.

Fijne zondag,

Mvgr Michel
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Michel,

Zo zie je maar, zolang niet alle vingers aan je hand even lang zijn (en je werkt niet in een houtzagerij) kun je er nog wat bij leren.
Stromberg en Zenith zien er inderdaad hetzelfde uit en zijn op heel veel motoren gemonteerd. Ook Mercedes heeft deze carburateurs, evenals Volvo etc. gemonteerd.

De uitvoering zonder TC zal wel iets ouder zijn dan de normale uitvoering. Deze TC's zijn toegevoegd om weer aan bepaalde emissie eisen te voldoen (waarschijnlijk).
Enfin, je hoeft deze dan ook niet af te stellen.

Belangrijk is dan wel dat de membranen goed zijn (heb je besteld). Wat ook belangrijk is, is dat de piston's vrij omhoog en omlaag kunnen bewegen.
Hiervoor kun je de zwarte demperschroef losdraaien, iets scheef drukken en dan omhoog trekken. De piston moet dan mee omhoogkomen. Als je de demper schroef weer recht houdt t.o.v. de piston, moet de piston meteen naar beneden vallen met een "plok". Als je dan weer de demperschroef in de carburateur drukt, moet dit met enige weerstand gaan. Dit is dus de dempende functie van de olie. Hiermee kan nog wat gespeeld worden door of motorolie te gebruiken (20W50 o,i,d,) of dunnere machineolie.

Let bij het monteren van de membranen op het nokje dat op de buitenrand van het membraan zit. Dit moet weer in een uitsparing vallen die in de rand van het carburateurhuis zit.
Als je de piston's er uit hebt, kijk even of de naald nog goed gevormd is en niet ovaal i.p.v. rond is. Een beetje blinken is niet erg. Voor de rest heb je al genoeg informatie gekregen over het afstellen (denk ik zo).

Groeten en prettige zondag.

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57cca79a09963ca7f5ded25047f8b0c7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16354563, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('8a46553c4fbcdbb2ad8a5034cf25a995', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16354563, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Michel,

Dit filtertje, is voor de ontluchting van het koppelingshuis en heeft niets met de loop van de motor te maken (of je hele koppelingshuis staat vol met water).
Als je normaal rijdt, heb je de wading plug aan de onderzijde van het koppelingshuis er niet in zitten.
Ga je het water in, is het beter deze plug er in te proppen (rubber). Omdat er toch wel wat temperatuur wordt ontwikkeld in het koppelingshuis is lucht af en toevoer noodzakelijk. Aan de bovenzijde van het blok, achter de RH kop zit een messing pijpje. Ik geef toe dat ik me ook een dikke kop "geprakizeerd" heb waar dit voor zou dienen. Toen de bak voor revisie er onderuit was, zag ik waarvoor het pijpje diende.
Het slangetje gaat dan uiteindelijk naar een pijpje op het luchtfilter, zodat de koppeling altijd "lucht" ademt en niet water of troep. Als het water zo hoog in het filter staat dat daar ook water inkomt, heb je duidelijk een ander probleem en stopt de motor vanzelf, heb je een nat pak en zullen de anderen wel staan lachen.

Groeten,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b17666187c9fbaddae18df6c649badfc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16354690, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('7b80fa7ae6aa12f5dd5143bad3430bf2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16354690, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Henk Bossinade

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Henk Bossinade »

Jos, het filtertje op het pijpje rechtsachter op het blok is de luchtinlaat van de carterventilatie.Heeft niets met het koppelingshuis of de ontluchting daarvan te maken.Als dit filtertje verstopt zit, funtioneert de carterventilatie niet meer naar behoren en heeft wel degelijk invloed op het goed lopen van de motor .Dit filtertje met bijbehorend pijpje en slangen zit alleen op carb,motoren,bij EFI motoren zit een carterluchtinlaat filtertje op de linker klepdeksel aan de achterzijde.Vr gr Henk B.
Franc

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Jos,

Ik weet niet welk filtertje jij bedoelt. Er loopt een klein pijpje horizontaal vanuit de valley naar buiten, linksachter als je voor de auto staat. Hierop zit verticaal een slangetje dat naar genoemde filter (engine breather filter) gaat en vervolgens het luchtfilter in.

Als je op onderstaande foto kijkt zie je hoe het zit (wel met een niet-origineel filtertje):

4DSC01028.JPG --> mod_embed_images_loadimage('7745c08c1d78d00ed0620eafaf6b05cc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flocostbuilders.co.uk%2Fupload%2F4DSC01028.JPG', 'http://locostbuilders.co.uk/upload/4DSC01028.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flocostbuilders.co.uk%2Fupload%2F4DSC01028.JPG', '', 16355939, 600, 600, 'Loading image ...', false);

@Michel: als dit filtertje snel weer vervuild raakt met olie dan is dat een teken van blowby.

Groeten,
Franc.

Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Henk Bossinade

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Henk Bossinade »

Franc,je kunt het beste om verwarring over Links/Rechts te voorkomen ervan uitgaan dat je achter het stuur van je wagen zit.Zo staat het ook in het handboek .Met andere woorden ; de V8 oliepeilstok zit dan bijvoorbeeld links.Het filtertje waar we het over hebben zit dan rechts op de motor . Met vriendelijke groet Henk B.
Franc

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Franc »

Henk,

Je was me net voor toen ik een foto aan het zoeken was.

Groeten,
Franc.
Jos Daalmans

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Henk,

Het pijpje kwam toch echt bij de starterkrans uit, want toen wist pas waarvoor het was. Zijn er misschien verschillende uitvoeringen, want als ik mijn vinger op dat pijpje houd met draaiende motor, komt er geen onderdruk op dat pijpje.
's Landsrovers wegen zijn ondoorgrondelijk.

Groeten,

Jos
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Hallo Jos, wederom bedankt voor je info. Ik heb geen houtzagerij ha ha ha maar ga wel even langs de opticiën........................brilletje scoren ! Idd de membranen besteld bij een bedrijf in Limburg helaas zijn de mannen carnaval aan het vieren ha ha ha ,het is wat langer onderweg...........................!

Ik hou je op de hoogte van de vorderingen,

Groet Michel
Michel WaZ

Re: Slecht lopende V8

Bericht door Michel WaZ »

Goedemorgen Jos,

Het filtertje wat wij bedoelen is het filtertje wat zorgt voor de beluchting van het blok je ziet ook duidelijk dat deze slang onder het luchtfilter vandaan komt en er een soort doorzichtig benzine filtertje tussen zit, de slang loopt verder naar de kleppendeksel.

Op dit moment zit er een vies smerig filtertje tussen, ook deze nieuw besteld dus dat kan eerdaags ook vervangen worden.

Groet Michel
Plaats reactie