Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Dit gooi ik namelijk op een TD5 blok, makkelijk als ik 1 olie thuis heb!
Dit gooi ik namelijk op een TD5 blok, makkelijk als ik 1 olie thuis heb!
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Lijkt me een volsynthetische olie. Dat gaat je een hoop problemen opleveren. Neem toch maar een minerale 15W40 voor een 2.25 Diesel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Die als bijkomend voordeel minder dan de helft kost
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
enne is 5w40 niet een tikkie dun voor een 2.25d?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Op bedrijfstemperatuur niks dunner dan 15W40.
Alleen de viscositeidsindex is anders, m.a.w. bij lage temperaturen wordt deze olie minder dik.
(ik zou er echter ook liever minerale olie ingooien)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d45df6e290a5b59ff754cbd47b117ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16346926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alleen de viscositeidsindex is anders, m.a.w. bij lage temperaturen wordt deze olie minder dik.
(ik zou er echter ook liever minerale olie ingooien)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6d45df6e290a5b59ff754cbd47b117ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16346926, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Dat snap ik en juist vanwege die lage temperaturen die je nu wel maar straks niet meer hebt, zou ik deze olie niet snel kiezen. Al kun je natuurlijk ook gewoon even in de manuals kijken wat Land Rover aanraadt bij bepaalde temperatuurbereieken, een tikkie afhankelijk ook van de staat van de motor natuurlijk.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Je zal zien dat de zelfde olie met een lagere viscositeidsindex met een lagere omgevingstemperatuur gebruikt mag worden, de bovengrens van de omgevingstemperatuur blijft het zelfde. de olie is alleen maar dunner als hij koud is, bij bedrijfstemperatuur van de motor is de viscositeid van beide olien hetzelfde.
met 5w40 olie zal hij dus veel makkelijker rondgaan en starten dan met 15w40.
syntetische olie heeft echter een andere invloed op afdichtingen e.d. , zeker als de motor niet hiervoor ontworpen is.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18bb5016cae996af2f06db4d95251ff8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16346959, 600, 600, 'Loading image ...', false);
met 5w40 olie zal hij dus veel makkelijker rondgaan en starten dan met 15w40.
syntetische olie heeft echter een andere invloed op afdichtingen e.d. , zeker als de motor niet hiervoor ontworpen is.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('18bb5016cae996af2f06db4d95251ff8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16346959, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Geert LW79 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je zal zien dat de zelfde olie met een lagere
> viscositeidsindex met een lagere
> omgevingstemperatuur gebruikt mag worden, de
> bovengrens van de omgevingstemperatuur blijft het
> zelfde. de olie is alleen maar dunner als hij koud
> is, bij bedrijfstemperatuur van de motor is de
> viscositeid van beide olien hetzelfde.
> met 5w40 olie zal hij dus veel makkelijker
> rondgaan en starten dan met 15w40.
> syntetische olie heeft echter een andere invloed
> op afdichtingen e.d. , zeker als de motor niet
> hiervoor ontworpen is.
>
> Geert
Doordat 5W30 erg dun is loopt ie echter ook sneller tussen de lagervlakken weg als de auto regelmatig wat langer staat; en dan start je dus zonder olie..... dan is de dikkere 20w of 15W weer in het voordeel.
En zeker bij dit wat oudere blokken met wat hogere toleranties is een goede 20W50 of 15W40 gewoon de beste keuze. Heb je ook minder kans op olieverbruik.
Bij de TD5, Puma en TDV6 is 5W30 meer op zijn plaats. Hoewel je dan soms weer een speciale lage zwavel variant nodig hebt als er een DPF achter zit.
-------------------------------------------------------
> Je zal zien dat de zelfde olie met een lagere
> viscositeidsindex met een lagere
> omgevingstemperatuur gebruikt mag worden, de
> bovengrens van de omgevingstemperatuur blijft het
> zelfde. de olie is alleen maar dunner als hij koud
> is, bij bedrijfstemperatuur van de motor is de
> viscositeid van beide olien hetzelfde.
> met 5w40 olie zal hij dus veel makkelijker
> rondgaan en starten dan met 15w40.
> syntetische olie heeft echter een andere invloed
> op afdichtingen e.d. , zeker als de motor niet
> hiervoor ontworpen is.
>
> Geert
Doordat 5W30 erg dun is loopt ie echter ook sneller tussen de lagervlakken weg als de auto regelmatig wat langer staat; en dan start je dus zonder olie..... dan is de dikkere 20w of 15W weer in het voordeel.
En zeker bij dit wat oudere blokken met wat hogere toleranties is een goede 20W50 of 15W40 gewoon de beste keuze. Heb je ook minder kans op olieverbruik.
Bij de TD5, Puma en TDV6 is 5W30 meer op zijn plaats. Hoewel je dan soms weer een speciale lage zwavel variant nodig hebt als er een DPF achter zit.
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Wie heeft het hier over 5w30?
Hebben het steeds over W40 olie,alleen met verschillende viscositeids index.
Geloof niet dat je weet hoe dat werkt met die cijfers die voor de W staan.
Bij starten heb je altijd grenssmering (onvoledig film) daar de oliepomp nog geen druk levert. (en daarom hebben grote motoren een voorsmeerpomp)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f50ac6101330beeb23abd1a454198448', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16347268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hebben het steeds over W40 olie,alleen met verschillende viscositeids index.
Geloof niet dat je weet hoe dat werkt met die cijfers die voor de W staan.
Bij starten heb je altijd grenssmering (onvoledig film) daar de oliepomp nog geen druk levert. (en daarom hebben grote motoren een voorsmeerpomp)
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f50ac6101330beeb23abd1a454198448', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16347268, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
@ Geert
De topicstarter heeft het over 5W40 olie. Sorry dat ik daar 5W30 van maak, maar dat is niet echt van belang voor het punt wat ik probeer duidelijk te maken.
Het punt wat ik vertel en wat je compleet mist is dat deze olie, omdat hij in koude toestant dun is wat sneller uit delen met een wat ruimere passing loopt hetgeen bij een 2.25D zeer waarschijnlijk het geval is.
Vooral als de wagen wat langer stilstaat zul je dus idd mindere smering krijgen op het moment van starten, zoals je zelf al aangeeft.
Aangezien deze wagens vaak niet dagelijks gebruikt worden is dit m.i. iets om rekening mee te houden.
Nergens heb ik het over de viscositeit bij warme motor !
Ik vind het jammer direct een oordeel hebt over de kennis van iemand die je niet kent, en deze conclusie baseerd op iets dat je niet goed leest.
Het herinnerd me wel weer aan de reden waarom ik de laatste tijd niet zo heel veel meer kijk en reageer op het forum.
Bedankt voor de reminder.
Fijne avond.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2013 19:04 door G-men (Gargamel).
De topicstarter heeft het over 5W40 olie. Sorry dat ik daar 5W30 van maak, maar dat is niet echt van belang voor het punt wat ik probeer duidelijk te maken.
Het punt wat ik vertel en wat je compleet mist is dat deze olie, omdat hij in koude toestant dun is wat sneller uit delen met een wat ruimere passing loopt hetgeen bij een 2.25D zeer waarschijnlijk het geval is.
Vooral als de wagen wat langer stilstaat zul je dus idd mindere smering krijgen op het moment van starten, zoals je zelf al aangeeft.
Aangezien deze wagens vaak niet dagelijks gebruikt worden is dit m.i. iets om rekening mee te houden.
Nergens heb ik het over de viscositeit bij warme motor !
Ik vind het jammer direct een oordeel hebt over de kennis van iemand die je niet kent, en deze conclusie baseerd op iets dat je niet goed leest.
Het herinnerd me wel weer aan de reden waarom ik de laatste tijd niet zo heel veel meer kijk en reageer op het forum.
Bedankt voor de reminder.
Fijne avond.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2013 19:04 door G-men (Gargamel).
Re: Emprol 5w40 geschikt voor een 109 2.25D?
Rustig, niet meteen gepikeerd zijn, zie ook wel dat je met de beste bedoelingen reageert. Heb hem ook geadviseerd om er ordinaire minerale olie in te gooien (daar is die motor ook voor ontworpen.) Dat er tussenuit sijpelen valt mijns inziens wel mee, zo groot zijn die spelingen niet, ook niet als hij een beetje slijtage heeft. De capilaire werking van zo'n nauwe opening zorgt er wel voor dat er olie aanwezig blijft. De meeste olie loopt er toch tussenuit als de motor nog warm is.
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0282cbd6575bfa422f9befe77ec73ef8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16349119, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Geert
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0282cbd6575bfa422f9befe77ec73ef8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 16349119, 600, 600, 'Loading image ...', false);