Incomplete assen
Incomplete assen
Dag allemaal,
Nadat ik mijn eigen assen gereviseerd heb, wil ik ook maar eens twee oude assen die ik nog heb liggen weer compleet maken. De vorige eigenaar heeft ze kaal gemaakt en alles vanaf de stubs weg gegooid. Ik weet niet precies waarom, maar dat betekend nu dus wel dat ik al deze delen bij elkaar moet gaan zoeken. De steekassen en diffs heb ik overigens wel.
Wat raden jullie aan om hiermee te doen? Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden qua swivels, stubs, hubs en meenemers. Wat ik in elk geval wil is dat er op de achteras (salisbury) schijfremmen komen. Het voorste diff is een 10spline, maar misschien dat ik beide diffs vervang met lockers en dan de assen in een later stadium onder mijn eigen auto zet.
Mijn vraag is eigenlijk of het wat uit maakt welke swifels/stubs/hubs ik neem? En zo ja, wat raden jullie aan?
Groetjes Bas
Nadat ik mijn eigen assen gereviseerd heb, wil ik ook maar eens twee oude assen die ik nog heb liggen weer compleet maken. De vorige eigenaar heeft ze kaal gemaakt en alles vanaf de stubs weg gegooid. Ik weet niet precies waarom, maar dat betekend nu dus wel dat ik al deze delen bij elkaar moet gaan zoeken. De steekassen en diffs heb ik overigens wel.
Wat raden jullie aan om hiermee te doen? Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden qua swivels, stubs, hubs en meenemers. Wat ik in elk geval wil is dat er op de achteras (salisbury) schijfremmen komen. Het voorste diff is een 10spline, maar misschien dat ik beide diffs vervang met lockers en dan de assen in een later stadium onder mijn eigen auto zet.
Mijn vraag is eigenlijk of het wat uit maakt welke swifels/stubs/hubs ik neem? En zo ja, wat raden jullie aan?
Groetjes Bas
Re: Incomplete assen
als je schijfremmen wilt moet je andere hubs hebben dan origineel. op mijn link beschrijft diesel jim hoe hij zijn conversie gedaan heeft en welke onderdelen hij gebruikt heeft.
Diesel Jim conversie
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 15:22 door Marc vd K.
Diesel Jim conversie
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 15:22 door Marc vd K.
Re: Incomplete assen
Ik moet sowieso nieuwe hubs hebben, de originele zijn er immers niet meer bij.
De vraag is alleen even welke ik het beste kan nemen en waarom.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 16:00 door Nijhuis.
De vraag is alleen even welke ik het beste kan nemen en waarom.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 16:00 door Nijhuis.
Re: Incomplete assen
nou dat geeft hij dus op zijn site aan, de hubs van een 300tdi omdat je anders spacers moet hebben voor je remklauwen.hij doet het dacht ik met de originele.. Ook staat er op welke brackets, etc
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9d2b5f57138347965e5839693342e97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16340784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9d2b5f57138347965e5839693342e97', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16340784, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Re: Incomplete assen
10 splines is een vroege as. je moet dan ook de oude asstompen hebben. dat is de astomp die gebruik maakt van spacer met een uitstekend nokje. niet die met een plat kantje!. omdat deze asstomp langer is, heb je ook de brede naaf nodig. Even oppassen met welke bouten je schijfremmen vast moeten, nog weer vroegere assen hebben weer inch maten.
confersie van trommel naar schijf weet ik helaas niet
confersie van trommel naar schijf weet ik helaas niet
Re: Incomplete assen
Maar welke zijn de stubs en hubs van een 300tdi? Plus dan zou ik nog willen weten wat men voor de voorkant aanraad.
Re: Incomplete assen
Maar kan ik geen andere/jongere 'stompjes' monteren? Dus dat ik ook jongere naven kan gebruiken?
Re: Incomplete assen
Kan wel, moet je ook de kortere steekassen gebruiken.met 24 splines, en dus ook een 24 splines diff monteren.. Het kan dus wel, kortere astomp en smalle naaf.
Re: Incomplete assen
En zit er dan tussen de 24 splines varianten nog verschil? Want als ik het goed begrijp heb je daar ook nog verschillende onderdeelnummers in.
Heb even gezocht, maar ik kan niet echt een lijstje vinden van wat nou precies bij wat hoort. Gewoon een lijstje: dit type steekas bij dat type binnenste/buitenste swivel huis, met deze stub axle en dat modelletje wielnaaf.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 22:34 door Nijhuis.
Heb even gezocht, maar ik kan niet echt een lijstje vinden van wat nou precies bij wat hoort. Gewoon een lijstje: dit type steekas bij dat type binnenste/buitenste swivel huis, met deze stub axle en dat modelletje wielnaaf.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 22:34 door Nijhuis.
Re: Incomplete assen
je je hebt dan weer asstompen met ABS voorbereiding. vaste of losse naafkap aan de steekas. de laatere TD5 zit inwendig weer anders met een krimpbus.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 22:39 door Anton (Rumble).
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 22:39 door Anton (Rumble).
Re: Incomplete assen
Nog even een andere vraag, je zegt dat diverse stub axles ook diverse lengtes hebben.
Is het dan zo dat de as breedte, gemeten vanaf de plek waar de stub axle gemonteerd wordt, voor en achter en bij diverse types altijd hetzelfde is? En dat het verschil in lengte van de stub-axle verder geen invloed heeft op de totale spoorbreedte? Dus totale breedte aan de voorkant, gemeten vanaf buitenste swivelhuizen, is altijd hetzelfde EN dit is ook altijd hetzelfde als de totale breedte van de kale achteras (ongeacht rover of salis)? Wat dus ook weer zou betekenen dat alle wielnaven eenzelfde breedte zouden hebben?
Kortere stub-axle, korte steekas, smalle meenemer? (nieuw)
Lange stub-axle, langere steekas, dikke meenemer? (oud)
Wel leuk om dit te onderzoeken en vooral handig om te weten wat nou waarbij hoort, zodra ik alles duidelijk heb maak ik er wel een PDF documentje van.
Alle info is dus welkom.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 22:52 door Nijhuis.
Is het dan zo dat de as breedte, gemeten vanaf de plek waar de stub axle gemonteerd wordt, voor en achter en bij diverse types altijd hetzelfde is? En dat het verschil in lengte van de stub-axle verder geen invloed heeft op de totale spoorbreedte? Dus totale breedte aan de voorkant, gemeten vanaf buitenste swivelhuizen, is altijd hetzelfde EN dit is ook altijd hetzelfde als de totale breedte van de kale achteras (ongeacht rover of salis)? Wat dus ook weer zou betekenen dat alle wielnaven eenzelfde breedte zouden hebben?
Kortere stub-axle, korte steekas, smalle meenemer? (nieuw)
Lange stub-axle, langere steekas, dikke meenemer? (oud)
Wel leuk om dit te onderzoeken en vooral handig om te weten wat nou waarbij hoort, zodra ik alles duidelijk heb maak ik er wel een PDF documentje van.
Alle info is dus welkom.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2013 22:52 door Nijhuis.
Re: Incomplete assen
Anton (Rumble) Schreef:
-------------------------------------------------------
> je je hebt dan weer asstompen met ABS
> voorbereiding. vaste of losse naafkap aan de
> steekas. de laatere TD5 zit inwendig weer anders
> met een krimpbus.
Krimpbus kun je aanpassen naar dubbele moer met borgplaatje.
Verschil in swiffelhouse RR/disco 200Tdi en 90/110/300Tdi. Verschil in Homokineten 23 en 32 spline. Verschil in maat bouten remblokken? Steekassen 10/23 en 24/32. Railco bus of lager. Smalle of breede reactiearmen. Verschil in maat bouten meenemer. Dikte meenemer, los of vast. En zo zijn er nog wel een paar dingen...
Enige wat ik kan bedenken is dat de bollen het zelfde zijn, maar zelfs daar ben ik niet zeker van
Zelf zou ik een vroege 110 vooras pakken of een van een 300Tdi. De vroege assen zijn het sterkst, maar hebben sneller slijtage op de 10 spline. De 300Tdi hebben kleinere Homokineten met de zwakkere 32 spline's.
De Upgrade is dan de vroege as voorzien van een 24 spline diff met HD 24/23 steekassen. Of de 300Tdi as voorzien van vroege Homokineten (met bronzen bus) en een setje HD steekassen 24/23.
Achterassen zijn over het algemeen gelijk, maar neem er een met de zelfde naaf als voor. Inwendig is het meeste uitwisselbaar.
-------------------------------------------------------
> je je hebt dan weer asstompen met ABS
> voorbereiding. vaste of losse naafkap aan de
> steekas. de laatere TD5 zit inwendig weer anders
> met een krimpbus.
Krimpbus kun je aanpassen naar dubbele moer met borgplaatje.
Verschil in swiffelhouse RR/disco 200Tdi en 90/110/300Tdi. Verschil in Homokineten 23 en 32 spline. Verschil in maat bouten remblokken? Steekassen 10/23 en 24/32. Railco bus of lager. Smalle of breede reactiearmen. Verschil in maat bouten meenemer. Dikte meenemer, los of vast. En zo zijn er nog wel een paar dingen...
Enige wat ik kan bedenken is dat de bollen het zelfde zijn, maar zelfs daar ben ik niet zeker van
Zelf zou ik een vroege 110 vooras pakken of een van een 300Tdi. De vroege assen zijn het sterkst, maar hebben sneller slijtage op de 10 spline. De 300Tdi hebben kleinere Homokineten met de zwakkere 32 spline's.
De Upgrade is dan de vroege as voorzien van een 24 spline diff met HD 24/23 steekassen. Of de 300Tdi as voorzien van vroege Homokineten (met bronzen bus) en een setje HD steekassen 24/23.
Achterassen zijn over het algemeen gelijk, maar neem er een met de zelfde naaf als voor. Inwendig is het meeste uitwisselbaar.
Re: Incomplete assen
Onderdeelnummers voor de swivelbollen zijn wel anders, dus denk dat dat wel anders zal zijn.
Nu is de vraag, kan ik zomaar een configuratie kiezen en deze onderdelen aan mijn as schroeven? Dus passen alle soorten swivelbollen op het ashuis en hoe zit dat aan de achterkant met de stubs?
Nu is de vraag, kan ik zomaar een configuratie kiezen en deze onderdelen aan mijn as schroeven? Dus passen alle soorten swivelbollen op het ashuis en hoe zit dat aan de achterkant met de stubs?
Re: Incomplete assen
Nijhuis Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus passen alle soorten swivelbollen op het ashuis en hoe zit dat aan de achterkant met de stubs?
Vanaf swiffelbol alles meenemen past. Weet alleen niet of er ook verschil was in 6 of 7 bouten (of was dat blad vs schroef geveerde assen ?) Achter passen alle stubs, maar een stub hoort weer bij een naaf.
-------------------------------------------------------
> Dus passen alle soorten swivelbollen op het ashuis en hoe zit dat aan de achterkant met de stubs?
Vanaf swiffelbol alles meenemen past. Weet alleen niet of er ook verschil was in 6 of 7 bouten (of was dat blad vs schroef geveerde assen ?) Achter passen alle stubs, maar een stub hoort weer bij een naaf.
Re: Incomplete assen
Heel mooi, bedankt.
Ben ik alleen nog even benieuwd in hoeverre de swivelbollen en swivelhuizen verschillend zijn. Volgens de website van ashcroft zijn alle voorste steekassen even lang, dus zou je zeggen dat wat dat betreft er geen verschil in zit. Er zit wel verschil in de vorm en lengte van de CV's, maar dat verschil wordt opgevangen door verschillende stub-axles met hubs en meenemers.
PS: Zou het dan zelfs zo zijn dat een achterashuis even breed is als een vooras met swivelbol+swivelhuis?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2013 10:35 door Nijhuis.
Ben ik alleen nog even benieuwd in hoeverre de swivelbollen en swivelhuizen verschillend zijn. Volgens de website van ashcroft zijn alle voorste steekassen even lang, dus zou je zeggen dat wat dat betreft er geen verschil in zit. Er zit wel verschil in de vorm en lengte van de CV's, maar dat verschil wordt opgevangen door verschillende stub-axles met hubs en meenemers.
PS: Zou het dan zelfs zo zijn dat een achterashuis even breed is als een vooras met swivelbol+swivelhuis?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2013 10:35 door Nijhuis.
Re: Incomplete assen
Heb hier nog wat meer onderzoek naar gedaan, wat ik uit diverse fora opmaak is dat de vooras in drie stukken verdeeld kan worden.
1. Axle case
2. Swivelball + swivelhouse
3. Stubaxle + wheelhub
Wat ik weet is dat je in de ashuizen verschil hebt tussen 6 en 7 boutgaten (waarmee de swivelball vast zit).
Daarnaast moeten swivelball en swivelhouse overeenkomen, in verband met de verschillende lagers (railco of taper bearing) en wel/geen abs.
Ook horen stubaxle en wheelhub bij elkaar, volgens mij vanwege pasvorm en lengte.
Nu weet ik alleen niet in hoeverre swivelhouse en stub-axle bij elkaar horen. Volgens mij bepaald de CV toch welke stub-axle er aan gemonteerd moet worden? Welke combinaties zijn hier mogelijk?
1. Axle case
2. Swivelball + swivelhouse
3. Stubaxle + wheelhub
Wat ik weet is dat je in de ashuizen verschil hebt tussen 6 en 7 boutgaten (waarmee de swivelball vast zit).
Daarnaast moeten swivelball en swivelhouse overeenkomen, in verband met de verschillende lagers (railco of taper bearing) en wel/geen abs.
Ook horen stubaxle en wheelhub bij elkaar, volgens mij vanwege pasvorm en lengte.
Nu weet ik alleen niet in hoeverre swivelhouse en stub-axle bij elkaar horen. Volgens mij bepaald de CV toch welke stub-axle er aan gemonteerd moet worden? Welke combinaties zijn hier mogelijk?