Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas Wit

Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Bas Wit »

Ik wil binnenkort gaan beginnen om mijn LT95 (wat al jaren een zorgen kindje is) te gaan vervangen door een automaat (ZF 4 traps)
De automaat zit nu ingebouwd achter een 3.5V8 en die heb ik ook.

Ik kan de voetenbak en tunnel uit de donorauto overnemen, ik heb alleen nog 2 vraagjes:
- Kan ik dezelfde baksteunen kan gebruiken?
- Passen mij bestaande aandrijfassen of moet ik andere hebben?

Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er bij inbouw nog dingen die ik makkelijk vooraf moet vervangen of op moet letten?
En moet ik de boel na monteren eerst weer spoelen met olie?

Grt Bas
Bas Wit

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Bas Wit »

Iemand?

Wat ik zo online heb gevonden blijft alles bij hetzelfde. Op de ZF zit een LT230, dan blijft toch ook de aandrijfaslengte gelijk.

grt Bas
sjeroens

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door sjeroens »

misschien kun je bij de lt95 even wat opmeten:
* afstand tussen voorkant bellhouse en voorste as
* lengte vooras, lengte achteras (van flens tot flens)
* afstand flens voor naar flens achter bij de lt95
* afstand bellhouse tot bout ophanging

Als iemand dat nou ook doet bij de autobak+ lt230 (v8 versie) dan heb je alle antwoorden.
Sccs
Jeroen
(die hier een lt95 heeft liggen met een korte bellhouse en een autobak van een 300tdi)
Ian RookRover

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Ian RookRover »

Volgens mij moet je ook de radiateur met daarin de (extra) oliekoeler overnemen van de donorauto.

Geen ervaring mee verder.

Ian.
Frank 110V8

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Frank 110V8 »

Bas,

Je voorste aandrijfas gaat niet passen. Verder heb je een andere chassisbalk nodig baksteunen heb je van de automaat nodig, gaten i het chassis kan je gewoon hergebruiken. Zoals misschien bekend moet je oppassen voor de oliepomp bij het monteren.

Succes Frank
Bas Wit

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Bas Wit »

Ik heb de donor helaas niet hier staan, die komt volgende week pas en dan wil ik ook gelijk beginnen... Vandaar mijn vraagje zo

Er zit een losse oliekoeler bij dus die plaats ik voor de huidige radiator. Dat van de chassisbalk wist ik niet... Die zit er gelukkig nog op!
@frank, waar moet ik precies op letten met de oliepomp? Is dat net als bij de V8 dat ie niet droog moet lopen?

Groeten Bas
Frank 110V8

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Frank 110V8 »

Bas,

Aan je koppelomvormer zitten 2 lipjes, die vallen in de oliepomp. Zit e.a. Scheef en druk je door dan gaat de pomp stuk en werkt je bak niet. De truck s om eerst de omvormer in de bak te steken en daarna vak en blok aan elkaar te zetten.

Succes Frank
Peter

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Peter »

Bas,
xAls het een ZF met een LT230 is dan past je voorste aandrijf as wel, een Borg Warner tussenbak is anders,
hij is dan dacht 40 of 50 mm te kort.Dit kan je opvangen door spacers, maar dat is niet echt netjes, ik heb overigens jaren
zo gereden.
xIk zou het Kickdown mechanisme ook proberen over te zetten, maar je hebt waarschijnlijk carbs, dus zul je iets moeten verzinnen.
xOliepomp: in je koppelomvormer zitten twee uitsparingen, op je bak uiteraard een as met twee nokken, deze moeten in elkaar vallen
zonder kracht. Het beste is de koppelomvormer op de bak te monteren, bak en koppelomvormer aan de motor bouten en dan de
koppelomvormer aan het vliegwiel vast maken. Dit wijst zich zelf.
xHopelijk past je uilaat, je kan er verschillende kopen, voor handbak of automaat maar ik weet het verschil niet.
xJe hebt uitvoeringen met 1 enkele losse ronde oliekoeler, je hebt uitvoeringen een ronde oliekoeler in combinatie met de gewone radiator,
en je hebt ook nog een uitvoering waar een extra motorolie koeling in de radiator zat, maar dat is bij een 3.9 dacht ik.
Succes
Bas wit

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Bas wit »

Heren,
Super bedankt!! Erg nuttige info.
De donor heeft nu ook een 3.5 met carbs. Kijken hoe ze daar de kickdown en uitlaat hebben zitten.
Goeie tip mbt oliepomp.

Ik zal een verslagje posten!!

Groeten Bas
Peter

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Peter »

Als je, je e-mail even geeft kan ik wel wat foto's maken hoe ik het gedaan heb, dit is wel met SU carbs.
Bas Wit

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door Bas Wit »

Ha Peter,

Dat zou super zijn. Mijn mail adres is: widtdesign [apeding] gmail.com
Bedankt, Peter!

Ga deze week interieur slopen om overal makkelijk bij te kunnen en wat oplossingen verzinnen om de V8 wat meer waterproof te maken.
Waterplassen van de afgelopen week hebben heel wat gestotter teweeg gebracht bij enthousiast greenlanen ;-)

grt BAs
sjeroens

Re: Automaat ter vervanging van LT95 in range rover

Bericht door sjeroens »

Bas, er bestaat een 107 pagina lang document hoe de v8 waterdicht gemaakt kan worden. Voornamelijk met elastiek en zakjes. Het heet: 101waterproofing
Maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt. De v8 moet makkelijk tegen spatwater kunnen.
Mocht je nieuwsgierig zijn: [www.101club.org]
sccs
Plaats reactie