Niet origineel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Theo

Niet origineel

Bericht door Theo »

Beste Prikkers,

Ik ben al jaren de bezitter van een RRC met een hard chassis. Na het doorlezen van verschillende oordelen onder RRC Legaal en in het specifieke deze uitleg van Bart van Dessel

Ik heb er zoveel gezien van veel handelaren, ook die zeggen dat ze 100% eerlijk ombouwen met heel veel waarschuwingen op hun websites, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar omgekatte exemplaren gezien. Zonde zonde zonde!! Ik durf er veel geld op te verwedden dat ook deze is omgekat. Als je gaat kijken, let dan op de dwarsbalk in je chassis, waar de middelste stangen van de achteras aan opgehangen zijn. Deze balk zit op het hoge punt in je chassis. Is dit een ronde balk, ren dan heel hard weg!!

Groetjes, Bart

Na het lezen hiervan vast gesteld dat mijn chassis niet over een komt, deze heeft een ronde balk ipv de vierkante balk. Vervolgens het chassisnummer ruim vrij gemaakt en lasnaden ontdekt onder de dikke laag verf.

Is het na deze bevinding raadzaam om in overleg te gaan met de RDW betrefd 1/3 - 2/3 regeling en vin opnieuw laten inslaan of is het einde RRC.
Huub

Re: Niet origineel

Bericht door Huub »

Is een gokje, persoonlijk zou ik ermee doorrijden, zolang je niet bij de RDW binnenstapt kraait er geen haan. Je was te goeder trouw toen je het hokje kocht dus. Doorverkopen houdt in dat je de nieuwe koper op de hoogte moet stellen.

Huub

Just my two cents worth.
Geert Oude Luttighuis

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Ben het wel met Huub eens, je moet je eigen overwegingen maken. Je was inderdaad te goeder trouw toen je 'm kocht...
Je weet het nu echter wel, dus zul je voor jezelf moeten beslissen in hoeverre je integer bezig bent. Bij de RDW langsgaan is wel de manier om het nu officieel te maken, maar daarbij zijn er in mijn ogen 2 opties: óf het wordt bestempeld als een 'samengesteld voertuig' en je krijgt een nieuw kenteken (op basis van een jaartal van het grootste deel van de auto), dus ook waarschijnlijk niet langer belastingvrij? Of je kenteken wordt in z'n geheel ingenomen en de auto is niet meer dan een onderdelendonor. Ik verwacht overigens eerder de eerste variant.
Bij (door)verkoop ben je in ieder geval moreel verplicht om het aan te geven bij de volgende eigenaar, wat mij betreft.

Doorrijden en doen of je neus bloedt kan ook. Je enige risico is in een fuik terecht komen waarbij er twijfels ontstaan en je alsnog aan een onderzoek wordt onderworpen. De gevolgen zijn dan hetzelfde als bij bovengenoemde eerste optie, maar wel inclusief een naheffing. Het argument 'te goeder trouw' is dan waarschijnlijk minder hanteerbaar, aangezien je zelf op onderzoek bent uitgegaan en eigenlijk al wel ontdekt hebt dat het niet helemaal goed zit...

Lastige overwegingen in ieder geval...
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Tja, ik wil geen paniek zaaien, maar het is in principe mogelijk dat de belastingdienst gaat zeggen: Oh, uw auto is een "fake" en dus niet belastingvrij en dan komt met een naheffing over de belastingvrije jaren. Ik heb geen idee hoe ze in zulke gevallen doen, maar ik zie geen juridische bezwaren (behalve dan het medemenselijke, de buitengewone hardheid als je in goed vertrouwen hier tegenaan loopt).

Marc
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Als je ermee naar de RDW gaat denk ik dat vrijwel zeker het kenteken zal worden ingenomen.
westfries.

Bericht door westfries. »

RWD waarom zou je
Of knaagt je geweten je bent immers al jaren in bezit en ja dat stukje van Bart kan je ook niet hebben gelezen
Dan blijft de vraag of de rrc lekkerder gaat rijden of goedkoper met de juiste papieren
Theo

Bericht door Theo »

Auto is al enige jaren geschorst, probleem is dat op het laatste APK papier vermeld is dat VIN nummer slecht leesbaar is en dat her inslag wordt benoemd.

Nummer is ook slecht zichtbaar en moeilijk leesbaar ook naar schuren en stralen.

Theo
jamaar

Bericht door jamaar »

Geert
je bent niet alleen moreel verplicht om gebreken te vermelden bij verkoop, je bent het ook wettelijk verplicht, als de koper er achter komt dat er van alles aan mankeert en die sleept je voor het gerecht ben je bijna altijd het haasje, word de koop ongedaan verklaard en moet je de koopsom terug betalen

je kan je niet beroepen op onwetendheid, je hebt gewoon niet geleverd wat je aangeboden hebt en dan doet dat er niet toe of je het wist of niet

dat het niet vaker gebeurd komt door de hoge drempel naar de rechtsgang.
zelfs na jaren zou theo de verkoper nog kunnen aanklagen, geef toe dat je dan een lange adem moet hebben en of het de moeite waard is?
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Theo, ik heb een paar dagen zonder internet gezeten en zie nu pas je bericht. Je kunt evt. een PB sturen dna kunnen we het er over hebben.

Groetjes, Bart
Ruud

Bericht door Ruud »

Is het een en ander niet afhankelijk van de rest van het voertuig?
Je mag toch 1 derde vervangen?
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Je hebt 3 onderdelen, 1/3 is chassis, 1/3 is aandrijflijn en 1/3 is de carrosserie. Je mag daarvan de carrosserie of de aandrijflijn veranderen c.q. verjongen. Maar je chassis moet uiteraard het originele oude blijven. En als er een chassis onder zit met een bouwwijze die stamt uit de jaren '90 dan kan het nooit ouder dan 1987 zijn. Die kenmerken van het chassis daar heeft de RDW zeker kennis van, de Range Rover Classic is één van de populairste auto's bij de omkatters, omdat dit veel te makkelijk is bij dit type auto.

Gr, Bart
Plaats reactie