positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Ik ban van plan om een kinetisch touw te kopen voor het offroad werk. Daar zit een bepaalde rek in om een vastzittende auto wat veiliger los te trekken. Zitten er ook nadelen aan? Ik ken de filmpjes op youtube waarbij de trekogen losbreken en in de rondte vliegen maar dat zijn vaak de J**p rijders die alles met lomp geweld doen.
Gr Bart
Gr Bart
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Bart,
Je geeft het zelf al aan, lomp geweld enz... dan gaat het mis. Bij normaal en rustig gebruik is het zeker een heel goed middel om een ander los te trekken. Wel moeten de bevestigings punten aan de auto sterk genoeg zijn om de kracht over te brengen.
Het voordeel vind ik absolut dat bij een rukje er rustig spanning wordt opgebouwd, wat gebruikt wordt om de vastzittende auto los te krijgen en geen piek ruk zo als bij een hijsband en dergelijke.
Succes met je besluit, (ik wil er niet weer zonder)
Theo
Je geeft het zelf al aan, lomp geweld enz... dan gaat het mis. Bij normaal en rustig gebruik is het zeker een heel goed middel om een ander los te trekken. Wel moeten de bevestigings punten aan de auto sterk genoeg zijn om de kracht over te brengen.
Het voordeel vind ik absolut dat bij een rukje er rustig spanning wordt opgebouwd, wat gebruikt wordt om de vastzittende auto los te krijgen en geen piek ruk zo als bij een hijsband en dergelijke.
Succes met je besluit, (ik wil er niet weer zonder)
Theo
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Positief!
Al veel gebruikt om Jeeps los te trekken en het werkt uitstekend.
Die van mij komt voor een prikkie bij Paddock vandaan.
Na gebruik in de modder gewoon lekker uitspoelen in een bak met water of meenemen onder de douche. Daarna geleidelijk laten drogen en deze is dan weer klaar voor gebruik.
Al veel gebruikt om Jeeps los te trekken en het werkt uitstekend.
Die van mij komt voor een prikkie bij Paddock vandaan.
Na gebruik in de modder gewoon lekker uitspoelen in een bak met water of meenemen onder de douche. Daarna geleidelijk laten drogen en deze is dan weer klaar voor gebruik.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Deze dus:
[www.paddockspares.com]
[www.paddockspares.com]
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Ja Theo, dat dacht ik zelf ook zoals jij het beschrijft.
Goede voorbeeld: [www.youtube.com]
Slechte voorbeeld: [www.youtube.com]
Maar zo zwaar terreinrijden zijn wij niet van plan.
Goede voorbeeld: [www.youtube.com]
Slechte voorbeeld: [www.youtube.com]
Maar zo zwaar terreinrijden zijn wij niet van plan.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Bart,
Kopen !
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Kopen !
Groeten,
Franc.
Defender 90 '85 RHD, groen met nu een gegalvaniseerd chassis
Range Rover Classic 3.5 V8 '85 LHD, groen
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Je voorkomt er juist mee dat je het complete bevestigingsoog uit de chassisbalk trekt. Bij een stevige ruk met een hijsband krijg je enorme piekspanningen. je merkt dat ook aan de vast zittende auto, die echt een klap te verduren krijgt. bij rektouw is dat een heel stuk minder, en blijft de trekspanning na de ruk op de auto staan. hij trekt dan "vanzelf" de vastgezogen auto uit de modder (in theorie dan..)
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('200ba823ba51680296fc05eef68edfaa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16302876, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4cf1391fd4cdf988a359f01905cc3f60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16302876, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('200ba823ba51680296fc05eef68edfaa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16302876, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4cf1391fd4cdf988a359f01905cc3f60', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16302876, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
bubba kinetic ropes paddock
Ze hebben ook een nieuw soort in het assortiment;
Paddock Spares
Bubba Rope Kinetic Ropes as well as some other Bubba products now available to purchase on our site [www.paddockspares.com]
http://www.paddockspares.com/brands/bubba-rope.html
Iemand daar ervaring mee?
Groet, Tom
Paddock Spares
Bubba Rope Kinetic Ropes as well as some other Bubba products now available to purchase on our site [www.paddockspares.com]
http://www.paddockspares.com/brands/bubba-rope.html
Iemand daar ervaring mee?
Groet, Tom
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Gelijk kopen Bart,
Zoals al eerder gezegd minder schadekansen.
Maar wat echt waar is: je krijgt een auto veel makkelijker los.
Als voorbeeld: Ik lag met mijn 130 in Frankrijk op een richel van een helling, Buikje op de grond wieltjes los. Disco 3 ervoor met zijn eigen sleeplint. Na 5 x heel hard rukken was de 130 nog geen cm verschoven.
Toch mijn eigen rektouwtje maar gepakt, zelfde D3 trok de 130 nu in 1 x los. Wat heel goed te zien was: de D3 stond niet meer gelijk te slippen aan het einde lint, maar bleef tractie houden tijdens het rekken.
Jaap
Zoals al eerder gezegd minder schadekansen.
Maar wat echt waar is: je krijgt een auto veel makkelijker los.
Als voorbeeld: Ik lag met mijn 130 in Frankrijk op een richel van een helling, Buikje op de grond wieltjes los. Disco 3 ervoor met zijn eigen sleeplint. Na 5 x heel hard rukken was de 130 nog geen cm verschoven.
Toch mijn eigen rektouwtje maar gepakt, zelfde D3 trok de 130 nu in 1 x los. Wat heel goed te zien was: de D3 stond niet meer gelijk te slippen aan het einde lint, maar bleef tractie houden tijdens het rekken.
Jaap
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
en ik kan je zeggen dat ik NOOIT door een ander touw of lint getroken wil worden.
Dan haal ik liever mijn eigen touwtje uit de auto, of dat van mijn zoon als die er bij is.
ik heb wel eens een cassie volledig scheef zie trekken door een hijslint, of was het een schorlint (die gebruikt worden voor het vastzetten van auto's )
ik gebruik ook altijd een krachtverdeler (zit dan aan twee kanten van het cassie vast)
limburgrover
Dan haal ik liever mijn eigen touwtje uit de auto, of dat van mijn zoon als die er bij is.
ik heb wel eens een cassie volledig scheef zie trekken door een hijslint, of was het een schorlint (die gebruikt worden voor het vastzetten van auto's )
ik gebruik ook altijd een krachtverdeler (zit dan aan twee kanten van het cassie vast)
limburgrover
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Er is maar een middel om een auto veilig (ook voor de auto zelf) los te trekken en dat is met een kinetisch touw (behalve lieren natuurlijk). Kopen dus!
En wil je het helemaal goed doen dan doe je het met een krachtverdeler aan beide sleeppunten aan het eind van de 2 chassisbalken. Zo verdeel je de kracht over het hele chassis.
En wil je het helemaal goed doen dan doe je het met een krachtverdeler aan beide sleeppunten aan het eind van de 2 chassisbalken. Zo verdeel je de kracht over het hele chassis.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Is er ook kineties touw dat zichzelf heenbeweegd en bevestigd?
De luie telekineet
De luie telekineet
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Ja, gewoon beentjes er bij kopen , of is schoenen (laarzen) al genoeg
limburgrover
limburgrover
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
het enne filmpje laat goed zien hoe je een kinetisch touw moet gebruiken. Volgens mij is er ook een verschil in wat we een kinetisch touw noemen, je hebt namelijk touw met rek, en kinetisch touw met oneindige rek. het laat raden dat de laatste bij verkeerd gebruik vele male gevaarlijker is dan een touw met rek. (Max 27% rek) Volgens mij maken ze in het filmpje gebruik van een lint om het rektouwtje te verlengen. in noodsituaties ok, maar beter van niet, piek belasting van de een klopt niet met de andere, Verbind beide nooit met een D-haak, maar haal de lussen door elkaar heen zodat je touw aan touw geknoopt hebt. Je kan er een stokje tussen steken om later makkelijker uit de knoop te halen. (spreekwoord ergens een stokje voor steken ) maak het touw het liefst met een krachtverdeler vast aan twee sleep ogen in het verlengde van je chassis punten. Gebruik nooit de standaard oogjes onder je landrover, die zijn enkel bedoeld voor het vast sjorren van de auto op een aanhanger.
nog een tip voor het schoonmaken van je touw. laten drogen en dan uitkloppen. weken in water is ook goed, maar nooit met een hogedruk reiniger erop, de vezel word dan beschadigd.
Ik heb nog veel meer tips, maar laat het hier maar bij
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2013 23:50 door Anton (Rumble).
nog een tip voor het schoonmaken van je touw. laten drogen en dan uitkloppen. weken in water is ook goed, maar nooit met een hogedruk reiniger erop, de vezel word dan beschadigd.
Ik heb nog veel meer tips, maar laat het hier maar bij
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2013 23:50 door Anton (Rumble).
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Standaard oogjes niet goed genoeg Anton?
GroteFoto-8ENQESZN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('26c5f9b9530f1af50aa8ad91d8f24317', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8ENQESZN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8ENQESZN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8ENQESZN.jpg', '', 16303378, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
GroteFoto-8ENQESZN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('26c5f9b9530f1af50aa8ad91d8f24317', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8ENQESZN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8ENQESZN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8ENQESZN.jpg', '', 16303378, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Maar hoe gebruik je de krachtverdeler? De naam krachtverdeler doet mij vermoeden dat de krachten op het chassis gelijkmatig verdeeld worden. Maar als je alsnog aan het sleepoog trekt dan komen de krachten alsnog aan een zijde van het chassis. Dus het zal wel zo zijn dat de piekkrachten die het lostrekken veroorzaakt met deze krachtverdelerlint verdeeld worden? Het is toch vaak het beste om vanuit het midden van het chassis te trekken, om zo de krachten aan beide zijden gelijk te houden? Een lus maken om de chassisbalken en daaraan het sleeptouw met een flinke harp bevestigen zodat vanuit het midden getrokken wordt, wellicht krachtverdeler daar nog tussen?
Dekattekerdienognietzoveelgetrokkenheeft(?)
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Dekattekerdienognietzoveelgetrokkenheeft(?)
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
ligt er natuurlijk aan hoe zeer je vast zit. Leuk om er geleidelijk uit te lieren maar soms zit je zo vast dat je dan drastische maatregelen moet nemen. Kinetisch touw is dan de beste uitkomst. Je vernield dan minder. in mijn geval een lieroog of een trekhaak. Beter gezegd die van Niels maar ja toen moest ik ook uit gegraven worden en met mij de twee 4X4 trekkers (zat toen dus ook goed vast0
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Vast zitten is haast onmogelijk. Je kunt natuurlijk niet wegkomen. gr. Juppe.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Ja, zulke gasten heb je
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Dan gaat erbij mij ook eentje komen. Waar kan ik deze halen/bestellen zodat ik a.s. vrijdag nog 1 heb? Moet zaterdag namelijk nog één tocht rijden en met dit weer...
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Oh ja, regio Eindhoven in het geval van halen...
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
@ Katteker,
Met die krachtverdeler zal je vermoedelijk de krachten vanuit een V-vormig touw dat aan beide ogen (op beide langsbalken) bevestigd is. Die krachtverdeler moet ook nog enigszins lang zijn, bij te kort trek je alsnog de twee langsliggers van het chassis naar elkaar. Als je een kabel direct om het middelpunt van het chassis legt loop je ook de kans de twee langsliggers naar elkaar te trekken (maar misschien bedoelde je dat niet). Ik heb over de twee chassisbalken heen een 100x100x10 gelegd, voor extra versteviging.
Succes,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e8d979d3bf7fc99c86b897b9185dfd9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16305521, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Met die krachtverdeler zal je vermoedelijk de krachten vanuit een V-vormig touw dat aan beide ogen (op beide langsbalken) bevestigd is. Die krachtverdeler moet ook nog enigszins lang zijn, bij te kort trek je alsnog de twee langsliggers van het chassis naar elkaar. Als je een kabel direct om het middelpunt van het chassis legt loop je ook de kans de twee langsliggers naar elkaar te trekken (maar misschien bedoelde je dat niet). Ik heb over de twee chassisbalken heen een 100x100x10 gelegd, voor extra versteviging.
Succes,
John
John Straatman
image009.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9e8d979d3bf7fc99c86b897b9185dfd9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', 'http://straatman.biz/index_files/image009.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fstraatman.biz%2Findex_files%2Fimage009.jpg', '', 16305521, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Binky, LW uit 1978
Colonello, 110 ex-Mariniers uit 1989
www.straatman.biz
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Hoi Tom,
misschien in Best bij roan4x4
Groetjes, Bart
misschien in Best bij roan4x4
Groetjes, Bart
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Ik ben jullie dankbaar, er is nu geen twijfel over mogelijk, ik ga een kinetisch liertouw aanschaffen. Maar ik zie heel veel touwen te koop en D-sluitingen en ander leuk spul, maar fatsoenlijke trekogen voor aan de auto te bevestigen die kan ik maar moeilijk vinden. Dat is toch zeker zo belangrijk lijkt me? Is de trekhaak altijd sterk genoeg? Ik heb op zich wel een degelijk aansluiting op m'n auto waar het touw aan bevestigd kan worden. Maar ik vroeg me af, als ik nu géén trekhaak heb en alleen (de standaard) sleepogen, kan ik dan via een krachtverdeler daar het touw aan vast maken? [www.sleepkabelshop.nl]. En zijn deze geschikt om zwaar mee te trekken: [www.paddockspares.com]
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Wat een zoveel lompe domheid is niets opgewassen ! ook niet Kinetsich touw
wat een eikels in dat filmpje !
wat een eikels in dat filmpje !
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Andtee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een zoveel lompe domheid is niets opgewassen !
> ook niet Kinetsich touw
> wat een eikels in dat filmpje !
Ja, ja, je kan ook proberen op deze wijze je LandRover uit Australië te halen.
Marc
-------------------------------------------------------
> Wat een zoveel lompe domheid is niets opgewassen !
> ook niet Kinetsich touw
> wat een eikels in dat filmpje !
Ja, ja, je kan ook proberen op deze wijze je LandRover uit Australië te halen.
Marc
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Hoi
Ik heb een beetje n ot vraagje.
Ik ben al n lange tijd boomverzorger en gebruik 3tons scheepstouw om bomen mee te vellen.
Nouw wil t geval dat ik mn spanning op het scheepstouw kwijt ben als ik ga zagen waarna ik mn landy
weer moet verzetten.
Zoals ik begreep blijft op het kinetische touw n constante spanning.
Zou ik dit touw ook kunnen gebruiken voor dit doeleind.
Dank alvast voor antwoord.
Gr. The Greenman
Ik heb een beetje n ot vraagje.
Ik ben al n lange tijd boomverzorger en gebruik 3tons scheepstouw om bomen mee te vellen.
Nouw wil t geval dat ik mn spanning op het scheepstouw kwijt ben als ik ga zagen waarna ik mn landy
weer moet verzetten.
Zoals ik begreep blijft op het kinetische touw n constante spanning.
Zou ik dit touw ook kunnen gebruiken voor dit doeleind.
Dank alvast voor antwoord.
Gr. The Greenman
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Bart,
Je doet er verstandig aan om in ieder geval voor iets van JATE-rings te monteren ipv de sjor-ogen.
Echte of namaak JATE-rings zitten om het chassis, en als je die los trekt was je al langer aan een nieuw chassis toe.
Alleen zit dat bij een Disco niet al te evident, bumper zit ook in de weg vrees ik (als je die nog niet ingekort hebt).
Alleen even kijken welke breedte je nodig hebt, wat de chassis-breedte is voor en achter niet gelijk, althans niet bij een Defender.
Als de trekhaak achter goed is en het chassis idem dan kan die veel hebben, en heb je direct een krachtverdeler.
Marc
PS De echte JATE-rings zijn uit een stuk gesmeed, de namaak bestaan uit twee stukken "plaat-materiaal" en een stukje staf ertussen gelast. Wie een beetje handig is en materiaal voorhanden heeft maakt de namaak dus zelf.
Je doet er verstandig aan om in ieder geval voor iets van JATE-rings te monteren ipv de sjor-ogen.
Echte of namaak JATE-rings zitten om het chassis, en als je die los trekt was je al langer aan een nieuw chassis toe.
Alleen zit dat bij een Disco niet al te evident, bumper zit ook in de weg vrees ik (als je die nog niet ingekort hebt).
Alleen even kijken welke breedte je nodig hebt, wat de chassis-breedte is voor en achter niet gelijk, althans niet bij een Defender.
Als de trekhaak achter goed is en het chassis idem dan kan die veel hebben, en heb je direct een krachtverdeler.
Marc
PS De echte JATE-rings zijn uit een stuk gesmeed, de namaak bestaan uit twee stukken "plaat-materiaal" en een stukje staf ertussen gelast. Wie een beetje handig is en materiaal voorhanden heeft maakt de namaak dus zelf.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Bart, Je hebt een mailtje met twee plaatjes en aanvullende opmerkingen. Marc
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Dat met die V-vorm snap ik, lijkt me ook logisch niet te kort te houden. Maar de bumper zit toch ook met twee flinke bouten aan de langsliggers vast? Als je dan inderdaad een krachtverdeler door de twee trekogen zou halen dan zou ik verwachten dat de langsliggers niet zomaar naar elkaar toe getrokken wordt, de bumper houdt een gelijke afstand tussen de langsliggers. Dus buiten de bumper om heb je nog extra versteviging aangebracht?
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Trekhaak is niet altijd sterk genoeg. Afhankelijk wat de constructie is. Bij mij ging het fout door even snel iemand uit de blubber te trekken. Sleepband even snel om mijn trekhaak gelegd. Nu zat er een u vormige plaat op de crossmember gebout waaraan de haak bevestigd was. Dus geen extra versteviging naar de langsliggers. Mooi dat de moeren door de crossmember getrokken waren! Achteraf stom natuurlijk, trekhaak zat op zijn minst 20 cm onder balk dus heb je best wel een 'arm' waaraan getrokken wordt. Maar ja je wilt iemand even snel helpen....
Het lijkt mij qua krachtenspel nog altijd het beste te trekken of getrokken worden in de lengte van de langsliggers van het chassis.
Groet,
Katteker
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Het lijkt mij qua krachtenspel nog altijd het beste te trekken of getrokken worden in de lengte van de langsliggers van het chassis.
Groet,
Katteker
110 '86 300tdi Katteker
"Aut viam inveniam aut faciam"
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Teken de krachten maar eens uit, met een korte en een langere krachtverdeler.
Met een korte krachtverdeler komt er een dwarskracht die makkelijk vele 10-tallen procenten van de langs-trekkracht betreft.
En kijk naar de bumper, en de montage van de bumper, dan zie je dat je niet op de bumper moet vertrouwen als kracht-opvangend onderdeel.
Bedenk dat een kinetisch touw misschien wel de piekspanning wegneemt, maar daar tegenover wel een enorme kracht kan ontwikkelen.
Marc (die toch ook maar eens een krachtverdeler moet hebben)
PS Er zijn ook nadelen aan een kinetische ruk, eigenlijk moet je eerst kijken of het met beleid en weinig kinetische rek gaat,met een beperkt rekkend touw of lint dus (nee, niet met een spanband of hijslint, want die zijn rek-arm), daarna (of eigenlijk zelfs direct) moet je kijken of de reden van het vastzitten niet weggenomen of verminderd kan worden, en daarna pas woest gaan rukken.
Met een korte krachtverdeler komt er een dwarskracht die makkelijk vele 10-tallen procenten van de langs-trekkracht betreft.
En kijk naar de bumper, en de montage van de bumper, dan zie je dat je niet op de bumper moet vertrouwen als kracht-opvangend onderdeel.
Bedenk dat een kinetisch touw misschien wel de piekspanning wegneemt, maar daar tegenover wel een enorme kracht kan ontwikkelen.
Marc (die toch ook maar eens een krachtverdeler moet hebben)
PS Er zijn ook nadelen aan een kinetische ruk, eigenlijk moet je eerst kijken of het met beleid en weinig kinetische rek gaat,met een beperkt rekkend touw of lint dus (nee, niet met een spanband of hijslint, want die zijn rek-arm), daarna (of eigenlijk zelfs direct) moet je kijken of de reden van het vastzitten niet weggenomen of verminderd kan worden, en daarna pas woest gaan rukken.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
dat kan heel goed, Greenman.
Het kinetisch touw heeft heel duidelijk een stuk rek met een einde. dan is hij uitgerekt en houden de niet-rekbare strengen het touw op lengte. Je kunt dus prima met je LR het touw op spanning zetten en tijdens het zagen blijft door de rek de spanning op de boom staan.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7bddcc2bd05fda515ec8d4bfc6802d05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16306845, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2e2872b8e80b23666421cd5d27cf25f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16306845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Het kinetisch touw heeft heel duidelijk een stuk rek met een einde. dan is hij uitgerekt en houden de niet-rekbare strengen het touw op lengte. Je kunt dus prima met je LR het touw op spanning zetten en tijdens het zagen blijft door de rek de spanning op de boom staan.
gr, CamperChris
2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7bddcc2bd05fda515ec8d4bfc6802d05', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 16306845, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2e2872b8e80b23666421cd5d27cf25f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 16306845, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Nadeel van die Jate ringen is dat ze verdraaien t.o.v. het chassis en dan kunnen ze klem komen te zitten waardoor je bv een harpsluiting niet meer los krijgt. Beter is een trekhaak want die fungeert namelijk ook als versteviging van je chassis achter.
Vooraan het chassis zit er kort bij de sleepoog bevestigingen een dwarsbalk dus daar zul je het chassis niet zomaar vervormen door een krachtverdeler. Bij een Discovery of RRC is dat achter niet het geval dus een krachtverdeler zal daar wel wat schade te weeg kunnen brengen bij lomp gebruik. Een trekhaak neemt achter dus de functie van krachtverdeler op zicht.
Een voor 3,5 ton toegelaten trekhaak moet meer dan sterk genoeg zijn voor een bergingsaktie. Zelfs door Bart.
Bevestigen van het kinetisch touw aan de trekhaak doe je het beste met een D-sluiting die om het dunne stuk onder de kogel heenpast maar en niet vanaf kan schieten. Ook bv voor aanhaken van een lierkabel om achteruit los te lieren of kinetisch touw om los te trekken.
Vooraan het chassis zit er kort bij de sleepoog bevestigingen een dwarsbalk dus daar zul je het chassis niet zomaar vervormen door een krachtverdeler. Bij een Discovery of RRC is dat achter niet het geval dus een krachtverdeler zal daar wel wat schade te weeg kunnen brengen bij lomp gebruik. Een trekhaak neemt achter dus de functie van krachtverdeler op zicht.
Een voor 3,5 ton toegelaten trekhaak moet meer dan sterk genoeg zijn voor een bergingsaktie. Zelfs door Bart.
Bevestigen van het kinetisch touw aan de trekhaak doe je het beste met een D-sluiting die om het dunne stuk onder de kogel heenpast maar en niet vanaf kan schieten. Ook bv voor aanhaken van een lierkabel om achteruit los te lieren of kinetisch touw om los te trekken.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Mud Machine,
Een bekend "probleem", maar het is de vraag of het wel echt een probleem is.
Als je een bijl, of iets anders met wat gewicht in je auto hebt liggen dan is enig gepast geweld genoeg om de JATE-rings weer een duwtje terug te geven.
"Voordeel" van het verdraaien is daarbij dat de JATE-rings netjes in de trekrichting "hangen" en ook dat de D-ring klem zit: hij kan dan nl niet rammelen.
En een nadeel, met name bij alles met meer overhang als een 90, dat een trekhaak ook een geweldig grond-anker is.
Bij een Defender kan je voor hetzij ook nog "Series" ogen bovenop de bumper zetten (met de twee bouten van de bumper + twee extra bouten door het chassis (bij een airco-forntje wordt dat moeilijk) en/of een militaire bumper kiezen - dikker plaatstaal en een gat met pen middenvoor.
Marc
Een bekend "probleem", maar het is de vraag of het wel echt een probleem is.
Als je een bijl, of iets anders met wat gewicht in je auto hebt liggen dan is enig gepast geweld genoeg om de JATE-rings weer een duwtje terug te geven.
"Voordeel" van het verdraaien is daarbij dat de JATE-rings netjes in de trekrichting "hangen" en ook dat de D-ring klem zit: hij kan dan nl niet rammelen.
En een nadeel, met name bij alles met meer overhang als een 90, dat een trekhaak ook een geweldig grond-anker is.
Bij een Defender kan je voor hetzij ook nog "Series" ogen bovenop de bumper zetten (met de twee bouten van de bumper + twee extra bouten door het chassis (bij een airco-forntje wordt dat moeilijk) en/of een militaire bumper kiezen - dikker plaatstaal en een gat met pen middenvoor.
Marc
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Ik weet niet hoe ze heten maar ik heb twee ringen tot 16ton en die kunnen draaien achter op de balk vast gezet.
deze heb ik gekocht bij Tullemans in Ittervoort.
daar mag jij mij wel aan uit de moder trekken ( op zondag 17 feb ) of ik jou (Bart)
limburgrover
deze heb ik gekocht bij Tullemans in Ittervoort.
daar mag jij mij wel aan uit de moder trekken ( op zondag 17 feb ) of ik jou (Bart)
limburgrover
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Landrover adviseert in het handboek voor eigenaren om de veer armen te gebruiken voor het trekken van voertuigen.
Is dit een goede manier of is het toch beter om de bumper of trekhaak te gebruiken?
Groet, Gerard E.
Is dit een goede manier of is het toch beter om de bumper of trekhaak te gebruiken?
Groet, Gerard E.
Re: positieve of negatieve ervaringen met kinetisch touw?
Gerard E. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Landrover adviseert in het handboek voor eigenaren
> om de veer armen te gebruiken voor het trekken van
> voertuigen.
> Is dit een goede manier of is het toch beter om de
> bumper of trekhaak te gebruiken?
> Groet, Gerard E.
Als je een Series hebt is dat een optie (maar niet echt handig vastknopen).
Voor óp de bumper had men toentertijd al van die sleepogen.
Achter kan je de trekhaak gebruiken mits de achterbalk goed is en de trekhaak goed vast zit.
In "The Land Rover Expience, a users guide to four-wheel driving" wordt 1º kinetic/snatch recovery alleen aangeraden voor "gevorderden" en 2º uitsluitend en alleen bij gebruik van JATE-rings aan alle betrokken voertuigen. Verder staat daar een beschouwing over hoe je het goed doet, en ook dat je het niet moet overdrijven. Een paar JATE-rings is belastbaar tot 3,4 ton trekkracht zeggen ze (daar zit vast nog wat reserve in) maar een met ruim 3 ton trekkracht tot 120% uitgerekte kabel wil een D-sluiting tot een erg gevaarlijk projectiel maken (waarschijnlijk gaat zo'n D-ding door voor- en achterruit (of andersom).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2013 21:34 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Landrover adviseert in het handboek voor eigenaren
> om de veer armen te gebruiken voor het trekken van
> voertuigen.
> Is dit een goede manier of is het toch beter om de
> bumper of trekhaak te gebruiken?
> Groet, Gerard E.
Als je een Series hebt is dat een optie (maar niet echt handig vastknopen).
Voor óp de bumper had men toentertijd al van die sleepogen.
Achter kan je de trekhaak gebruiken mits de achterbalk goed is en de trekhaak goed vast zit.
In "The Land Rover Expience, a users guide to four-wheel driving" wordt 1º kinetic/snatch recovery alleen aangeraden voor "gevorderden" en 2º uitsluitend en alleen bij gebruik van JATE-rings aan alle betrokken voertuigen. Verder staat daar een beschouwing over hoe je het goed doet, en ook dat je het niet moet overdrijven. Een paar JATE-rings is belastbaar tot 3,4 ton trekkracht zeggen ze (daar zit vast nog wat reserve in) maar een met ruim 3 ton trekkracht tot 120% uitgerekte kabel wil een D-sluiting tot een erg gevaarlijk projectiel maken (waarschijnlijk gaat zo'n D-ding door voor- en achterruit (of andersom).
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/01/2013 21:34 door Marc-my-Words.