1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
Even in navolging op het topic van brain110v8
Wat zo de top zijn van een 200tdi met 1.6, 1.4 en 1.2 tussenbak. Dus top van alle 3 de bakken.
Iemand die dit weet?
Wat zo de top zijn van een 200tdi met 1.6, 1.4 en 1.2 tussenbak. Dus top van alle 3 de bakken.
Iemand die dit weet?
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
met wat voor bandenmaat? en met standaard diffs neem ik aan
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
Met dezelfde bandenmaat, een 200Tdi uit een defender en een Disco tussenbak met een 1.22 ratio doet mijn Defender 90 op de teller bijna 140 KM/H
Dat is een nieuwe teller en het speedo gear wieltje aangepast naar de juiste versie. Het zullen zeker geen 140 KM/H echte KM's zijn maar toch, heel wat voor een tuinhuisje op wielen
Lease-auto 2012 Volvo V50 D2 -- Speeltje 1 2004 Lotus Elise 111R -- Speeltje 2 1986 Land Rover 90 200 Tdi
Dat is een nieuwe teller en het speedo gear wieltje aangepast naar de juiste versie. Het zullen zeker geen 140 KM/H echte KM's zijn maar toch, heel wat voor een tuinhuisje op wielen

Lease-auto 2012 Volvo V50 D2 -- Speeltje 1 2004 Lotus Elise 111R -- Speeltje 2 1986 Land Rover 90 200 Tdi
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
Precies, dat is ook steeds mijn advies.
Alleen weet je dan nog niet zeker bij welke combinatie je uiteindelijk het hardst zal gaan.
Een lastige kwestie met koppel en koppel-curve afgezet tegen de toenemende weerstanden waarbij de luchtweerstand de belangrijkste is.
Anyway, wie een overdrive heeft (zoals ik had) weet wat een extra versnelling doet. Als als je een 1:1,4 tussenbak hebt + overdrive en daarvoor een standaard Td5 en standaard wielen, dan kan ik uit ervaring zeggen dat ie even hard gaat in z'n 5 als in z'n 5+overdrive, belangrijkste verschil is de motorherrie (de windherrie blijft).
Hieruit maak ik op - een beetje natte vinger - dat een 1:1,2 tussenbak een mooi compromis zou moeten zijn zolang je niet teveel laadt of trekt.
Een 1:1,2 tussenbak geeft je een halve versnelling hoger.
Oja, als het om hard rijden gaat, doe dan wat meer lucht in je banden en neem AT of straat-banden, en kies je banden niet te breed.
Groeten MarcS
Alleen weet je dan nog niet zeker bij welke combinatie je uiteindelijk het hardst zal gaan.
Een lastige kwestie met koppel en koppel-curve afgezet tegen de toenemende weerstanden waarbij de luchtweerstand de belangrijkste is.
Anyway, wie een overdrive heeft (zoals ik had) weet wat een extra versnelling doet. Als als je een 1:1,4 tussenbak hebt + overdrive en daarvoor een standaard Td5 en standaard wielen, dan kan ik uit ervaring zeggen dat ie even hard gaat in z'n 5 als in z'n 5+overdrive, belangrijkste verschil is de motorherrie (de windherrie blijft).
Hieruit maak ik op - een beetje natte vinger - dat een 1:1,2 tussenbak een mooi compromis zou moeten zijn zolang je niet teveel laadt of trekt.
Een 1:1,2 tussenbak geeft je een halve versnelling hoger.
Oja, als het om hard rijden gaat, doe dan wat meer lucht in je banden en neem AT of straat-banden, en kies je banden niet te breed.
Groeten MarcS
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
Mijn 110 met 200Tdi, 1.2, 285x75x15 reed zo'n 130km. Met de 1.4 ging hij over de 135km. Vol in de toeren.
Horen en zien vergaat dan...
Maar kijk even op de site van Ascroft, krijg je een idee.
Horen en zien vergaat dan...
Maar kijk even op de site van Ascroft, krijg je een idee.
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
Mijn One-Ten met oude 2.5Na met bijbehoren Tbak haalde op de GPS met moeite 125 met banden maat 235/85/16
Gr Bauke
Gr Bauke
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
Ik heb een 90 200Tdi met 1.4 en 285/75/16 MT en bij 120 TomTom is het wel op (oortjes vinden het dan welletjes). Wel met external rolkooi.
Mijn 110 300Tdi met 1.4 en 285/75/16 AT houdt het ook bij ong 130 voor gezien. Wel met een Ex-Tec expedition roofrack en de nodige andere anti-aerodynamica zaken.
Mijn 110 300Tdi met 1.4 en 285/75/16 AT houdt het ook bij ong 130 voor gezien. Wel met een Ex-Tec expedition roofrack en de nodige andere anti-aerodynamica zaken.
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
anders gevraagd met welke bak zou je de hoogste top halen (uiteraard in theorie)
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
200 tdi disco met 1:2 tussenbak 144op de tom tom met een iets opgedraaide turbo.. dit rijd wel niet heel fijn ooh ja 235-85-16 weg banden
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2013 19:35 door Marc vd K.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2013 19:35 door Marc vd K.
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
De vraag is wat zou hij doen met een 1,4 tussenbak en een 1.6 tussenbak
Re: 1.2, 1.4, 1.6 tussenbak
defendertje90 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vraag is wat zou hij doen met een 1,4 tussenbak
> en een 1.6 tussenbak
Men vulle dit in in de Ashcroft calculator, en kijke naar de resultaten.
Ik heb het even ingevuld (met een enkele benadering en/of afronding).
Bij 1:1,2 tussenbak en 144 km/u
± 3100 rpm in de 5º versnelling -&- ± 4000 rpm in de 4º versnelling
Bij 1:1,4 tussenbak en 144 km/u
± 3700 rpm in de 5º versnelling -&- ± 4800 rpm in de 4º versnelling
Bij 1:1,6 tussenbak en 144 km/u
± 4400 rpm in de 5º versnelling -&- ± 5600 rpm in de 4º versnelling
Aangezien een diesel een nogal vlakke koppel- en vermogensgrafiek kent voor het toerengebied boven het maximum koppel mag je aannemen dat een 1:1,2 en een 1:1,4 tussenbak elkaar weinig zullen ontlopen. Duidelijk is dat je met een 1:1,6 tussenbak gewoon tegen de grens van het mogelijke zit voor de motor (en voor je oren al ruimschoots over die grens). Belangrijkste winst van een 1:1,2 tussenbak is minder toeren, en winst van de 1:1,4 tussenbak is iets meer trekkracht en gunstiger overbrengingsverhoudingen als je een (zware) kar wilt trekken.
Marc
PS Uit bovenstaande exercitie volgt ook dat je met een 1:1,2 tussenbak ook in de 4º versnelling naar een topsnelheid kan, of je dan in de 4º of de 5º die laatste kilometer uit je auto haalt is ter beproeving.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2013 20:23 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> De vraag is wat zou hij doen met een 1,4 tussenbak
> en een 1.6 tussenbak
Men vulle dit in in de Ashcroft calculator, en kijke naar de resultaten.
Ik heb het even ingevuld (met een enkele benadering en/of afronding).
Bij 1:1,2 tussenbak en 144 km/u
± 3100 rpm in de 5º versnelling -&- ± 4000 rpm in de 4º versnelling
Bij 1:1,4 tussenbak en 144 km/u
± 3700 rpm in de 5º versnelling -&- ± 4800 rpm in de 4º versnelling
Bij 1:1,6 tussenbak en 144 km/u
± 4400 rpm in de 5º versnelling -&- ± 5600 rpm in de 4º versnelling
Aangezien een diesel een nogal vlakke koppel- en vermogensgrafiek kent voor het toerengebied boven het maximum koppel mag je aannemen dat een 1:1,2 en een 1:1,4 tussenbak elkaar weinig zullen ontlopen. Duidelijk is dat je met een 1:1,6 tussenbak gewoon tegen de grens van het mogelijke zit voor de motor (en voor je oren al ruimschoots over die grens). Belangrijkste winst van een 1:1,2 tussenbak is minder toeren, en winst van de 1:1,4 tussenbak is iets meer trekkracht en gunstiger overbrengingsverhoudingen als je een (zware) kar wilt trekken.
Marc
PS Uit bovenstaande exercitie volgt ook dat je met een 1:1,2 tussenbak ook in de 4º versnelling naar een topsnelheid kan, of je dan in de 4º of de 5º die laatste kilometer uit je auto haalt is ter beproeving.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2013 20:23 door Marc-my-Words.