tuimelaars V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arjan van den Berg

tuimelaars V8

Bericht door Arjan van den Berg »

Ik heb mijn rover V8 (3.5L, 1987, 9.35:1) uitelkaar gehaald en ben aan het kijken wat ik nieuw moet kopen. Zojuist de tuimelaars as en tuimelaars opgemeten.

Ter plekke van de tuimelaars is de diameter vd as (parallel aan bevestigingsgat) gelijk aan 20.53mm, de diameter haaks erop is 20.56mm, en onversleten diameter (bij veer) is 20.56mm. De sluitage is dus ~22um aan 1 kant. Verder geen grote krassen oid in het metaal.

De speling van de tuimelaar tov de onversleten as (=20.56mm) is ~0.109mm (horizontale richting) en 0.131mm (vertikale richting). Worst case komt daar nog 22um bij (vertikaal). De tuimelaars zijn verder goed, inclusief de kom waar de stoterstangen ingrijpen..

Ik kan enkel nergens iets vinden over de maximale speling tussen as en tuimelaar. Weten jullie dat ? Wanneer wordt een tuimelaars as / tuimelaar afgekeurd ? Als de speling goed is, kan ik dan de as gewoon polijsten ?

Overigens, het type tuimelaar is HRC1050BSK1.

Alvast bedankt,

Arjan
Jos Daalmans

Re: tuimelaars V8

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Arjen,

Ik denk dat die 22um best wel meevallen. Als je geen speling kunt voelen als er olie tussen zit (even gewoon smeren met motor olie), zou ik er niets aan doen, ook omdat je zegt dat de kommetjes nog goed zijn.

Let wel op dat de tuimelaar as (rocker shaft) weer op de juiste manier worden bevestigd. Anders komt er geen olie meer in de as.

Kijk even naar [www.landroverweb.com]
en dan op bladzijde 116 tekening ST846M

Verdere montage op bladzijde 95 en 96.

Succes en sleutel ze,

Jos

2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('719115e8bb2017ff619355eda35d581e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-7dI3GBJcAGs/USpfDq4jgwI/AAAAAAAAHbk/FdNByTE8Wtw/s400/2013%252002%2520Laro%2520in%2520the%2520Snow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-7dI3GBJcAGs%2FUSpfDq4jgwI%2FAAAAAAAAHbk%2FFdNByTE8Wtw%2Fs400%2F2013%25252002%252520Laro%252520in%252520the%252520Snow.jpg', '', 16305108, 600, 600, 'Loading image ...', false); DSC03293.JPG --> mod_embed_images_loadimage('a8c3d30f4844eb36f53bcd14179e963f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', 'https://lh6.googleusercontent.com/-Bg6OpwqHcbQ/UU3O57oBdhI/AAAAAAAAHiY/jGWuWRh5Ld8/s400/DSC03293.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh6.googleusercontent.com%2F-Bg6OpwqHcbQ%2FUU3O57oBdhI%2FAAAAAAAAHiY%2FjGWuWRh5Ld8%2Fs400%2FDSC03293.JPG', '', 16305108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Lacht in onze tweede auto "nog" "Tax-Free" Ninety V8 1986. This car contains: 16 Rockers, 49 Rollers and 1 Mule to drive it.
En de derde auto: Mazda MX-5 Black Nardi Torino. The Original Roadster.
Dad's Garage, reparatie analyse, alle voorkomende reparaties, bandenhotel service, gratis garage auto, financieringen, alle verbouwingen etc. etc.
Henk Bossinade

Re: tuimelaars V8

Bericht door Henk Bossinade »

Arjan,je kunt de as polijsten over de lengte zodat evt. miniscule scherpe kantjes en braampjes weg zijn.De stalen cupjes in de tuimelaars had je al gecontroleerd .Deze willen weleens los gaan zitten en kunnen een hinderlijk getik veroorzaken.Ik heb weleens kleptuimelaars gehad die , nadat ik ze heeeel goed met remmenreiniger en perslucht had gereinigd, kon horen als ik ze vlak bij mijn oor schudde. Zo los kunnen de stalen cupjes soms zitten.Ook de assen inwendig goed reinigen.Je monteert de tuimelaars, veren en ringen weer in de orginele plaats op de assen, dus precies zoals het zat..Als je later de assen op de koppen gemonteert hebt,kun je het beste de oliepomp ''primen'' , ''voorpompen'' met een hulpstuk en een boormachine.Net zolang tot er olie tussen de as en de tuimelaars stroomt.Dit moet bij alle tuimelaars even veel zijn,komt er bijv. bij 1 veel meer olie,dan kan deze versleten zijn.Ook zijn je hydr.stoters gelijk ontlucht door het voorpompen.Let ook op de merktekens op de tuimelaarassen.Een V8 kan nog heel oud worden met een beetje speling op de tuimelaars.Belangerijker is de toestand van de distributie,nokkenas en stoters. Succes Vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2013 19:45 door Henk Bossinade.
Plaats reactie