electra vraag 220v & 380v
electra vraag 220v & 380v
even voor de mensen met verstand van huis electra 220/380v
hoe kan ik zien of er in mijn meter kast al 380v aanwezig is.
of dat dat nog ergens voor uit de straat moet komen.
heb namelijk een brug gekocht en wil deze gaan gebruiken maar die is op 380v
en ik heb alleen maar 220v stopkontakten.
mvg auke
hoe kan ik zien of er in mijn meter kast al 380v aanwezig is.
of dat dat nog ergens voor uit de straat moet komen.
heb namelijk een brug gekocht en wil deze gaan gebruiken maar die is op 380v
en ik heb alleen maar 220v stopkontakten.
mvg auke
Re: electra vraag 220v & 380v
Als je 3 hoofdzekeringen kan zien, komt er 400 volt binnen in de meterkast.
Het kan zelfs zijn dat er 3 fasen in je groepenkast binnenkomen en dat de groepen over de fasen verdeeld zijn.
Groet Sylvester.
Het kan zelfs zijn dat er 3 fasen in je groepenkast binnenkomen en dat de groepen over de fasen verdeeld zijn.
Groet Sylvester.
Re: electra vraag 220v & 380v
bij de meeste huishoudens komen de 3 fase draden voor 380 volt binnen maar meestal zijn er maar 1 of 2 fasen samen met de nul draad voor 220volt in gebruik afhankelijk van het aantal groepen in je meterkast. 380 volt is de spanning tussen 2 fase draden gemeten, 220 volt is de spanning tussen een fase draad en de nul draad.
Re: electra vraag 220v & 380v
van boven naar beneden gezien
heb ik eerst 3 automaaten zitten en daar onder 1 draai schakelaar
ben niet zo thuis in dat spul kan wel het een en ander aansluiten maar van meter kasten heb ik geen idee. wil aleen weten of het al binnen komt zodat ik iemand kan laten komen. om het voor elkaar te maken niet dat het dan nog moet worden op gegraven voor uit de straat.
heb ik eerst 3 automaaten zitten en daar onder 1 draai schakelaar
ben niet zo thuis in dat spul kan wel het een en ander aansluiten maar van meter kasten heb ik geen idee. wil aleen weten of het al binnen komt zodat ik iemand kan laten komen. om het voor elkaar te maken niet dat het dan nog moet worden op gegraven voor uit de straat.
Re: electra vraag 220v & 380v
Hallo Auke,
Als je in jouw meteropstelling een 4 polige hoofdschakelaar ziet zitten, kun je er vanuitgaan dat je een 3 fasen aansluiting in huis hebt.
Op de meter van de Nuon staat ook of hij voor 1 fase is of voor 3 fasen. Als er (3 fasen) op de meter staat dan worden er 3 fasen gemeten door de Nuon, dan ben je er 100% zeker van dat je ook werkelijk 3 fasen gebruikt.(dus ook hebt)
Groet,
Dick
Als je in jouw meteropstelling een 4 polige hoofdschakelaar ziet zitten, kun je er vanuitgaan dat je een 3 fasen aansluiting in huis hebt.
Op de meter van de Nuon staat ook of hij voor 1 fase is of voor 3 fasen. Als er (3 fasen) op de meter staat dan worden er 3 fasen gemeten door de Nuon, dan ben je er 100% zeker van dat je ook werkelijk 3 fasen gebruikt.(dus ook hebt)
Groet,
Dick
Re: electra vraag 220v & 380v
hallo heb net even de deksel van de hoofd schakelaar gehaald
en er zitten maar 2 draden op aan gesloten een rode en een groene draad
gr auke
en er zitten maar 2 draden op aan gesloten een rode en een groene draad
gr auke
Re: electra vraag 220v & 380v
Auke, een paar foto's van je kast en de verschillende onderdelen daar in zou helpen. Er zijn n.l. een aantal mogelijkheden.
Arnold.
Arnold.
Re: electra vraag 220v & 380v
Je bent dus 1 fasig aangesloten, 230 Volt.
Maar de energieleverancier heeft hoogst waarschijnlijk al wel al de drie fasen in de hoofdkast zitten.
Dus de leverancier vragen om een driefase aansluiting en de meterkast aanpassen.
Lex
Maar de energieleverancier heeft hoogst waarschijnlijk al wel al de drie fasen in de hoofdkast zitten.
Dus de leverancier vragen om een driefase aansluiting en de meterkast aanpassen.
Lex
Re: electra vraag 220v & 380v
hier nog even een link naar de fotos van mijn kast
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
Re: electra vraag 220v & 380v
Als ik mij niet vergis heb jij geen aardlek, daar zou ik gouw wat aan laten doen, als er nu iets mis gaat met elektra kan je een gevaarlijke schok krijgen. Als er op je automaten iets staat van In =50mA dan vergis ik mij en ben je wel veilig.
Verder moet je een nog duidelijkere foto van je meter maken om meer te kunnen zeggen, maar je groepenkast heeft geen 380
Verder moet je een nog duidelijkere foto van je meter maken om meer te kunnen zeggen, maar je groepenkast heeft geen 380
Re: electra vraag 220v & 380v
In deze foto te zien heb jij maar een fase en dus 220 volt in het systeem zitten.
GroteFoto-WMZEBCJD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('737e1e6bac52af36dd13a92a6292b534', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-WMZEBCJD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WMZEBCJD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-WMZEBCJD.jpg', '', 16305209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De rode draad is je nul draad. De groene draad is je fase draad. Je schakelaar is er 1 voor drie fasen en een nul.
Je stoppenkast is een mengeling van het oude draadkleur systeem en het nieuwe draadkleur systeem.
De zwarte draad zou dus bruin moeten zijn. Of de groene draad ook zwart. (Zit na de schakelaar.) In elk geval is dit wat kleur betreft hoe dan ook niet juist.
QuoteOud draadkleursysteem: Rood = nuldraad.
Groen = fasedraad.
Grijs = aardleiding.
Zwart = schakeldraad.
QuoteNieuw draadkleursysteem: Blauw = nuldraad.
Bruin = fasedraad.
GeelGroen = aardleiding.
Zwart = schakeldraad.
Voor het drie fasen systeem zouden de aansluitingen gemerkt met R en T ook aangesloten moeten zijn.
Dus voor drie fasen heb je als draden nodig: Een R,S en T draad voor de fasen en een nul draad hier Mp genoemd. Er komen totaal dus vier draden uit de grond omhoog.
Bij het meten staat er tussen de fasen (Dus tussen de R,S en T) draden 380 volt. (Tegenwoordig 400)
Tussen de fase en de nul (dus tussen R en Nul of tussen S en Nul of tussen T en Nul) staat 220 volt. (Tegenwoordig 230 volt)
De aardleiding komt er normaal gesproken in de meterkast bij en zit ergens onder het huis aan een in de grond geslagen aardpuls.
Op de foto's zie ik dat je dus geen 380 aansluiting in je huis hebt. Ik kan niet zien waar dat rode en groene draadje vandaan komen. Als daar nog een verbindingsdoosje onder zit waar die twee draden uitkomen zou het mogelijk kunnen zijn dat daar in de overige twee draden van de andere twee fasen afgedopt vind. Alleen is dat kastje dan vermoedelijk verzegeld.
Arnold.
GroteFoto-WMZEBCJD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('737e1e6bac52af36dd13a92a6292b534', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-WMZEBCJD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WMZEBCJD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-WMZEBCJD.jpg', '', 16305209, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De rode draad is je nul draad. De groene draad is je fase draad. Je schakelaar is er 1 voor drie fasen en een nul.
Je stoppenkast is een mengeling van het oude draadkleur systeem en het nieuwe draadkleur systeem.
De zwarte draad zou dus bruin moeten zijn. Of de groene draad ook zwart. (Zit na de schakelaar.) In elk geval is dit wat kleur betreft hoe dan ook niet juist.
QuoteOud draadkleursysteem: Rood = nuldraad.
Groen = fasedraad.
Grijs = aardleiding.
Zwart = schakeldraad.
QuoteNieuw draadkleursysteem: Blauw = nuldraad.
Bruin = fasedraad.
GeelGroen = aardleiding.
Zwart = schakeldraad.
Voor het drie fasen systeem zouden de aansluitingen gemerkt met R en T ook aangesloten moeten zijn.
Dus voor drie fasen heb je als draden nodig: Een R,S en T draad voor de fasen en een nul draad hier Mp genoemd. Er komen totaal dus vier draden uit de grond omhoog.
Bij het meten staat er tussen de fasen (Dus tussen de R,S en T) draden 380 volt. (Tegenwoordig 400)
Tussen de fase en de nul (dus tussen R en Nul of tussen S en Nul of tussen T en Nul) staat 220 volt. (Tegenwoordig 230 volt)
De aardleiding komt er normaal gesproken in de meterkast bij en zit ergens onder het huis aan een in de grond geslagen aardpuls.
Op de foto's zie ik dat je dus geen 380 aansluiting in je huis hebt. Ik kan niet zien waar dat rode en groene draadje vandaan komen. Als daar nog een verbindingsdoosje onder zit waar die twee draden uitkomen zou het mogelijk kunnen zijn dat daar in de overige twee draden van de andere twee fasen afgedopt vind. Alleen is dat kastje dan vermoedelijk verzegeld.
Arnold.
Re: electra vraag 220v & 380v
Er zijn heeeeel veel mensen groot geworden zonder aardlek-schakelaar !!
Ik heb hier ook geen aardlekschakelaar, je leert het dan snel af om domme dingen te doen.
(Wel nieuwe kleuren-draadjes.)
Marc
Ik heb hier ook geen aardlekschakelaar, je leert het dan snel af om domme dingen te doen.
(Wel nieuwe kleuren-draadjes.)
Marc
Re: electra vraag 220v & 380v
Nog even gekeken. De rode en groene draad komen dus uit je meter. Als je wilt uitvinden of je 380 hebt moet je in de kastjes die onder je meter zitten kijken. Daar waar de kabel uit de grond direct in afgemonteerd zit. Helaas zullen die kastjes waarschijnlijk verzegeld zijn.
Dan zul je toch een installateur van het energie bedrijf moeten vragen om even te kijken wat er mogelijk is. Ik ben bang dat het wel eens duur zou kunnen worden. Er moet dan namelijk een nieuwe meter geschikt voor drie fasen geïnstalleerd worden en je groepen moeten waarschijnlijk opnieuw gemaakt worden. Er dan moet er zonder meer een driefase groep bijgemaakt worden voor je brug. Vermoedelijk zit je er dan ook aan vast dat er aardlekschakelaars geistalleerd moeten worden. Dat is tegenwoordig verplicht. Voor de veiligheid overigens wel de moeite waard.
Het is ook mogelijk om met een frequentieregelaar gevoed uit een enkelfase systeem een driefasemotor aan te sturen. Mischien is dat wel een goedkopere oplossing? Het vermogen van de motoren mag dan alleen niet groter zijn dan zo'n 3 kW. Anders kan je 16 ampere zekering het niet aan.
Arnold.
Dan zul je toch een installateur van het energie bedrijf moeten vragen om even te kijken wat er mogelijk is. Ik ben bang dat het wel eens duur zou kunnen worden. Er moet dan namelijk een nieuwe meter geschikt voor drie fasen geïnstalleerd worden en je groepen moeten waarschijnlijk opnieuw gemaakt worden. Er dan moet er zonder meer een driefase groep bijgemaakt worden voor je brug. Vermoedelijk zit je er dan ook aan vast dat er aardlekschakelaars geistalleerd moeten worden. Dat is tegenwoordig verplicht. Voor de veiligheid overigens wel de moeite waard.
Het is ook mogelijk om met een frequentieregelaar gevoed uit een enkelfase systeem een driefasemotor aan te sturen. Mischien is dat wel een goedkopere oplossing? Het vermogen van de motoren mag dan alleen niet groter zijn dan zo'n 3 kW. Anders kan je 16 ampere zekering het niet aan.
Arnold.
Re: electra vraag 220v & 380v
ik zal dan maar eens gaan bellen met de leveransier van mij om te horen of ze dat ook kunnen veranderen en wat dat dan gaat kosten
iedereen bedankt voor het meedenken en kijken
gr auke
iedereen bedankt voor het meedenken en kijken
gr auke
Re: electra vraag 220v & 380v
Ik heb ze ook niet en ben er ook mee groot geworden. Ik heb alleen wel eens gezien wat het kan voorkomen. Werd daar niet heel blij van. Ze staan dan ook bij mij op de todo list.
Arnold.
Arnold.
Re: electra vraag 220v & 380v
hallo exfietser
zo iets heb ik ook gelezen op het net
maar dan ga je toch ook op je til kracht achter uit
mijn motor van de brug is 2,2 kw
en wat zou dat dan gaan kosten ongeveer
gr auke
zo iets heb ik ook gelezen op het net
maar dan ga je toch ook op je til kracht achter uit
mijn motor van de brug is 2,2 kw
en wat zou dat dan gaan kosten ongeveer
gr auke
Re: electra vraag 220v & 380v
Met een echte frequentie regelaar maakt het niet uit. Het vermogen van de motor blijft hetzelfde. De frequentie regelaar zorgt dat de motor de juiste voeding spanning krijgt. In dit geval dus 400 volt.
Alleen wat die dingen kosten weet ik niet. Ze zijn wel duur en het programmeren van het ding is ook niet echt een sinecure.
Arnold.
Alleen wat die dingen kosten weet ik niet. Ze zijn wel duur en het programmeren van het ding is ook niet echt een sinecure.
Arnold.
Re: electra vraag 220v & 380v
Heb er een gevonden die niet duur lijkt.
KLIK!
Wel goed uit (laten) zoeken of dit wel werkt met jouw motor.
Arnold.
KLIK!
Wel goed uit (laten) zoeken of dit wel werkt met jouw motor.
Arnold.
Re: electra vraag 220v & 380v
het ziet er dan naar uit dat het dan een frequentie regelaar gaat worden
aleen nog iemand vinden die dat voor mij kan doen
aan gezien ik een huur huis heb en niet de helemeterkast ga laten verbouwen voor een hoop geld
gr auke
aleen nog iemand vinden die dat voor mij kan doen
aan gezien ik een huur huis heb en niet de helemeterkast ga laten verbouwen voor een hoop geld
gr auke
Re: electra vraag 220v & 380v
Er zijn nog meer mogelijkheden.
Het is mogelijk om een driefasemotor op 1 fase 220 te laten lopen met de hulp van condensator. Je verliest dan wel vermogen. Ik kan deze methode ook niet aanraden.
Je kunt ook jouw huidige drie fase motor vervangen door een 1 fase 220 volt exemplaar.
Kijk hier maar KLIK!
Je moet dan wel de asdiameter, vermogen en toerental van je huidige motor weten. Dan koop je gewoon een nieuwe motor. Ik denk dat dit verreweg het makkelijkste en beste idee is vanwege de complexiteit en kwetsbaarheid van een frequentie regelaar. En geen geknutsel in je meterkast nodig.
Arnold.
Het is mogelijk om een driefasemotor op 1 fase 220 te laten lopen met de hulp van condensator. Je verliest dan wel vermogen. Ik kan deze methode ook niet aanraden.
Je kunt ook jouw huidige drie fase motor vervangen door een 1 fase 220 volt exemplaar.
Kijk hier maar KLIK!
Je moet dan wel de asdiameter, vermogen en toerental van je huidige motor weten. Dan koop je gewoon een nieuwe motor. Ik denk dat dit verreweg het makkelijkste en beste idee is vanwege de complexiteit en kwetsbaarheid van een frequentie regelaar. En geen geknutsel in je meterkast nodig.
Arnold.
Re: electra vraag 220v & 380v
Dat soort fo's zijn er. [www.invertekdrives.com]
De uitgaande driefasen spanning is net zoals de ingaande 230V, dus je zult je motor in driehoek moeten zetten.
Overigens hebben deze regelaars in basis 14 parameters, waarvan je er in jouw geval maar vier zult gebruiken.
mvg Hans
De uitgaande driefasen spanning is net zoals de ingaande 230V, dus je zult je motor in driehoek moeten zetten.
Overigens hebben deze regelaars in basis 14 parameters, waarvan je er in jouw geval maar vier zult gebruiken.
mvg Hans
Re: electra vraag 220v & 380v
is ook nog een optie
maar ik denk dat ik voor een frequentie regelaar ga die kan ik dan michien ook nog voor bv een banden apparaat gaan gebruiken maar zal eerst eens gaan zoeken naar de voor en nadelen van een frequentie regelaar
gr auke
maar ik denk dat ik voor een frequentie regelaar ga die kan ik dan michien ook nog voor bv een banden apparaat gaan gebruiken maar zal eerst eens gaan zoeken naar de voor en nadelen van een frequentie regelaar
gr auke