starten op LPG
starten op LPG
Hallo allemaal,
Ik lees al en tijdje mee op dit forum en heb recent pas een account gemaakt en mijn eerste berichten geplaatst. Nu ik mijn eerste vraag hier ga stellen wilde ik me gelijk even voorstellen.
Ik ben dus Rob Henrion, 22 jaar, woonachtend in Drenthe en studerend in Groningen. Ben sinds vorig jaar februari in het bezit van een RRC 2 deurs uit '78. Na vaak gereden te hebben in mijn vaders 90 en mijn broers disco werd het toch tijd voor een Land Rover voor mezelf.
Nu mijn vraag:
De 3.5l v8 in mijn classic is aangesloten op zowel LPG als benzine. De auto is op LPG te starten, heel goed ook, maar er is 1 probleem. Als de auto een tijdje stil staat (aantal uur al) duurt het erg lang voordat de motor LPG krijgt. Heb ik de auto net uitgezet en ik start hem na 30min bijvoorbeeld dan slaat hij direct aan. Afstelling e.d. is dus niet het probleem.
Nu las ik in een ander topic over een slecht startende 200tdi dat de opvoerpomp misschien stuk was en de brandstof dus langzaam terug liep en bij het starten het weer door het hele traject moet gepompt worden.
Zit er normaal gesproken bij een LPG installatie ook een soort klep o.i.d. dat als ik de auto uitzet er wel druk op blijft staan? En LPG in de buurt van de motor blijft? Of is het probleem wat ik omschrijf iets compleet standaard voor het starten op LPG?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Ik lees al en tijdje mee op dit forum en heb recent pas een account gemaakt en mijn eerste berichten geplaatst. Nu ik mijn eerste vraag hier ga stellen wilde ik me gelijk even voorstellen.
Ik ben dus Rob Henrion, 22 jaar, woonachtend in Drenthe en studerend in Groningen. Ben sinds vorig jaar februari in het bezit van een RRC 2 deurs uit '78. Na vaak gereden te hebben in mijn vaders 90 en mijn broers disco werd het toch tijd voor een Land Rover voor mezelf.
Nu mijn vraag:
De 3.5l v8 in mijn classic is aangesloten op zowel LPG als benzine. De auto is op LPG te starten, heel goed ook, maar er is 1 probleem. Als de auto een tijdje stil staat (aantal uur al) duurt het erg lang voordat de motor LPG krijgt. Heb ik de auto net uitgezet en ik start hem na 30min bijvoorbeeld dan slaat hij direct aan. Afstelling e.d. is dus niet het probleem.
Nu las ik in een ander topic over een slecht startende 200tdi dat de opvoerpomp misschien stuk was en de brandstof dus langzaam terug liep en bij het starten het weer door het hele traject moet gepompt worden.
Zit er normaal gesproken bij een LPG installatie ook een soort klep o.i.d. dat als ik de auto uitzet er wel druk op blijft staan? En LPG in de buurt van de motor blijft? Of is het probleem wat ik omschrijf iets compleet standaard voor het starten op LPG?
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Re: starten op LPG
hoi
ik rij zelf 2 series maar voor woon/werk seat op lpg
ik start altijd op benzine,
schakel na 1 km over op gas.( dan is koelwater al een beetje opgewarmt= nodig voor je verdamper
als ik stop op gas en start weer meteen = geen probleem
na 1 uur = geen problee
maar na langere tijd starten = 3-4 x gas laten klikken en dan starten = ook geen probleem
dus het gas zal weglekken denk ik
succes
ik rij zelf 2 series maar voor woon/werk seat op lpg
ik start altijd op benzine,
schakel na 1 km over op gas.( dan is koelwater al een beetje opgewarmt= nodig voor je verdamper
als ik stop op gas en start weer meteen = geen probleem
na 1 uur = geen problee
maar na langere tijd starten = 3-4 x gas laten klikken en dan starten = ook geen probleem
dus het gas zal weglekken denk ik
succes
Re: starten op LPG
Meestal zit er in de brandstofkeuze schakelaar een choke voorziening.
Als je het kontakt aanzet met de schakelaar op lpg stand dan wordt voor een aantal seconden het inductierelais bekrachtigd waardoor er lpg naar het mengstuk gaat. Die choketijd is ook in te stellen tot een max van 8 seconden geloof ik.
Bij de koude start kan het nodig zijn om het kontakt een aantal maal aan/uit te zetten om een paar keer te "chocken".
Ik heb zelf een apart choke knopje ipv van de choke voorziening in de keuzeschakelaar.
Bij koude start 2 keer choken en ze loopt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a656d7685c3884a1b0c3c80140ec3c3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16304031, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e8d6161fd91fff62328720682b4b275d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16304031, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je het kontakt aanzet met de schakelaar op lpg stand dan wordt voor een aantal seconden het inductierelais bekrachtigd waardoor er lpg naar het mengstuk gaat. Die choketijd is ook in te stellen tot een max van 8 seconden geloof ik.
Bij de koude start kan het nodig zijn om het kontakt een aantal maal aan/uit te zetten om een paar keer te "chocken".
Ik heb zelf een apart choke knopje ipv van de choke voorziening in de keuzeschakelaar.
Bij koude start 2 keer choken en ze loopt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a656d7685c3884a1b0c3c80140ec3c3a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16304031, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e8d6161fd91fff62328720682b4b275d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16304031, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten op LPG
Inderdaad bij mij ook zo: Na lange tijd stilstaan een aantal malen het contact uit en aan zetten, en daarna starten lopen.
Re: starten op LPG
vreemd, check eens of hij alleen gas krijgt of ook benzine en gas. Bij een warme motor kan hij dan teveel krijgen terwijl dit bij een koude motor geen probleem hoeft te zijn. Verdamper kan ook vol rotzooi zitten maar dan had je het vaker.
Re: starten op LPG
er zijn verschillen in lpg/ benzine schakelingen op de markt.
er zijn systemen die al staat de schakelaar op lpg er wel degelijk op benzine wordt gestart waarna bij aanslaan automatisch wordt overgeschakeld naar lpg.
Dit zijn de handige systemen zit bij mij op mijn rrc met injectie..
Maar ook ik heb op mijn series een 2 standen schakelaar met overgangstijd ( midden).
Deze auto start redelijk op lpg echter kan je door 2 a 3 x de contactsleutel te draaien zonder startten een pufje lpg aanvoeren waardoor hij veel beter start.
Let wel dat bij een slecht afgestelde auto er bij 3 x lpg toevoeren een grotere kans op backfire ontstaat waardoor je soms de slang van je luchtfilter kan blazen of zelfs je luchtfilter opkan blazen.
Grootste probleem met vermindert startten op lpg is vaak een vervuilde verdamper en in de winter wordt dit het best merkbaar
Door drap in de verdamper aan de lpg kant ( dus niet aan de waterkant)wordt de werking matig.
soms zit er een aftapschroefje aan maar vaak niet.
suc 6
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
er zijn systemen die al staat de schakelaar op lpg er wel degelijk op benzine wordt gestart waarna bij aanslaan automatisch wordt overgeschakeld naar lpg.
Dit zijn de handige systemen zit bij mij op mijn rrc met injectie..
Maar ook ik heb op mijn series een 2 standen schakelaar met overgangstijd ( midden).
Deze auto start redelijk op lpg echter kan je door 2 a 3 x de contactsleutel te draaien zonder startten een pufje lpg aanvoeren waardoor hij veel beter start.
Let wel dat bij een slecht afgestelde auto er bij 3 x lpg toevoeren een grotere kans op backfire ontstaat waardoor je soms de slang van je luchtfilter kan blazen of zelfs je luchtfilter opkan blazen.
Grootste probleem met vermindert startten op lpg is vaak een vervuilde verdamper en in de winter wordt dit het best merkbaar
Door drap in de verdamper aan de lpg kant ( dus niet aan de waterkant)wordt de werking matig.
soms zit er een aftapschroefje aan maar vaak niet.
suc 6
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Re: starten op LPG
o ik las de onderste regels van je bericht nog eens.
je vraagt of het systeem op druk is.
Antwoordt is;
ja normaliter is de leiding tussen de lpg tank en de verdamper gevuld met gas.
Tijdens het startten en draaiende motor worden de klep op de tank en de klep op de verdamper gelijktijdig geopend. ( klik) waarbij er een pufje extra lpg wordt losglaten (chocke)
Indien de motor niet aanslaat tijdens startten wordt eerst het chocke/relais op de verdamper gesloten (floep/klik) en dan op de tank.
Doorstarten heeft vaak geen zin
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
je vraagt of het systeem op druk is.
Antwoordt is;
ja normaliter is de leiding tussen de lpg tank en de verdamper gevuld met gas.
Tijdens het startten en draaiende motor worden de klep op de tank en de klep op de verdamper gelijktijdig geopend. ( klik) waarbij er een pufje extra lpg wordt losglaten (chocke)
Indien de motor niet aanslaat tijdens startten wordt eerst het chocke/relais op de verdamper gesloten (floep/klik) en dan op de tank.
Doorstarten heeft vaak geen zin
Groet Hans
Serie III 88 uit 1979 petrol en LPG
RRC 3.5 1986 petrol en LPG
[lh6.googleusercontent.com] MijnFotomap.jpg [lh3.googleusercontent.com]
Re: starten op LPG
Kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is van het starten op LPG met plankgas?
Re: starten op LPG
Bedankt voor alle reacties.
Het probleem zit puur in de levering van het gas. Dat het na een tijd stilstaan van ver moet komen. Vanmiddag even geprobeerd (na 2 dagen stil te hebben gestaan), paar keer op lpg gezet via de schakelaar (3-weg schakelaar, lpg-niks-benzine) en het was tikken en lopen.
Bij andere LPG auto's die ik ooit heb gezien was het altijd dat ze vrij snel startte. Zal er bij mij misschien een klep ergens iets lekken dat het terug zakt? Want dat lijkt mij vrij onmogelijk aangezien op de kant van de LPG tank veel meer druk staat dan aan de kant van de verdamper.
Voor de rest start en loopt die super op LPG, ook als die koud is start die zonder problemen. Het is alleen altijd even wachten totdat de LPG er is.
Het probleem zit puur in de levering van het gas. Dat het na een tijd stilstaan van ver moet komen. Vanmiddag even geprobeerd (na 2 dagen stil te hebben gestaan), paar keer op lpg gezet via de schakelaar (3-weg schakelaar, lpg-niks-benzine) en het was tikken en lopen.
Bij andere LPG auto's die ik ooit heb gezien was het altijd dat ze vrij snel startte. Zal er bij mij misschien een klep ergens iets lekken dat het terug zakt? Want dat lijkt mij vrij onmogelijk aangezien op de kant van de LPG tank veel meer druk staat dan aan de kant van de verdamper.
Voor de rest start en loopt die super op LPG, ook als die koud is start die zonder problemen. Het is alleen altijd even wachten totdat de LPG er is.
Re: starten op LPG
Bij de nieuwere systemen zit er op de tank een ventiel en in de motorruimte.
Wat in jouw geval waarschijnlijk gebeurd is dat het vloeibare gas in de leidingen via een minieme lekkage in de loop van 1-2 dagen weglekt.
Dan moet het gas vanaf de tank helemaal naar de verdamper en dat duurt even.
Als de wagen kort stilstaat, zit er nog gas in de leiding en zal hij makkelijker starten.
Bij een wat modernere schakelaar (met LED inicator) geeft hij bij het aanzetten van het contact de ventielen vrij om de leidingen te vullen. deze tijd kun je vaak instellen.
De wat oudere draaischakelaar gebruikt vaak een pulsrelais om dit te regelen. Deze zijn meestal niet instelbaar.
Maar even 2x contact aan is de makkelijkste oplossing....
Wat in jouw geval waarschijnlijk gebeurd is dat het vloeibare gas in de leidingen via een minieme lekkage in de loop van 1-2 dagen weglekt.
Dan moet het gas vanaf de tank helemaal naar de verdamper en dat duurt even.
Als de wagen kort stilstaat, zit er nog gas in de leiding en zal hij makkelijker starten.
Bij een wat modernere schakelaar (met LED inicator) geeft hij bij het aanzetten van het contact de ventielen vrij om de leidingen te vullen. deze tijd kun je vaak instellen.
De wat oudere draaischakelaar gebruikt vaak een pulsrelais om dit te regelen. Deze zijn meestal niet instelbaar.
Maar even 2x contact aan is de makkelijkste oplossing....
Re: starten op LPG
Geert,
Voor de goede orde, dat gaat over ouderwetse lpg systemen, niet over G2 of G3 systemen.
Die systemen werken naast de gasdruk ook op de aanzuigende werking van de motor, zeg maar de venturi werking op het mengstuk. Om de luchtstroom te bevorderen moet de vlinderklep open staan, maw plankgas. Uiteraard laat je het gaspedaal los zodra de motor aanslaat.
Groet, Art
Voor de goede orde, dat gaat over ouderwetse lpg systemen, niet over G2 of G3 systemen.
Die systemen werken naast de gasdruk ook op de aanzuigende werking van de motor, zeg maar de venturi werking op het mengstuk. Om de luchtstroom te bevorderen moet de vlinderklep open staan, maw plankgas. Uiteraard laat je het gaspedaal los zodra de motor aanslaat.
Groet, Art
Re: starten op LPG
Robhy, er wordt volgens mij niet bedoeld de schakelaar bezine/lpg te switchen maar gewoon het contact aan voor 2 sec dan uit, contact aan voor twee sec dan uit en dan door starten.In die twee seconden loopt er toch lpg ondanks dat de motor niet loopt.Na deze twee sec. slaag de klep dicht omdat het systeem detecteerd dat de motor niet loopt en dus de lpg afsluit.
Als je dit dus twee maal doet dan wordt de slang naar het mengstuk gevuld met lpg en de derde keer start hij in een keer.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7cb9a28faeb202c3add4896360f259ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16305673, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je dit dus twee maal doet dan wordt de slang naar het mengstuk gevuld met lpg en de derde keer start hij in een keer.
Dirk 109- 2.25 LPG/Benz.
Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7cb9a28faeb202c3add4896360f259ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-YP4QIQ3Z-D.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-YP4QIQ3Z-D.jpg', '', 16305673, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: starten op LPG
2x maal contact heeft hetzelfde effect als 2 maal van de 0 stand naar lpg, bij beide methodes gaat het ventiel open, zelfde tik van het relais.
Re: starten op LPG
Warschijnlijk lekt de leiding ergens of de afsluiter op je verdamper.
Je geeft niet aan wat voor verdamper er in de auto zit, dat maakt ovrigens niet veel uit omdat alle ( ouderwetse ) LPG systeemen hetzelfde werken, de een is heel eenvoudig aangesloten de ander middels een computertje geregeld.
Wat heb je ( standaard ouderwets systeem )
Keuze schakelaar Benzine Nul LPG
Inductie/veiliheids relais
Afsluiter op de tank
Afsluiter op je verdamper
Mogelijk een teperatuur schakelaar en een tweede afsluiter , dt is de choke.
als de motor loopt zit in de leiding de zelfde druk als in de LPG tank, bij het uit zetten van de motor zullen beide afsluiters gelijktijdig sluiten ( er van uit gaand dat de spoelen electromagneten identiek zijn en de rest op orde is )
de druk in de leiding zou dan even hoog zijn als in de tank op het moment van afsluiten.
door lekage valt deze druk weg , het verkrijgen van nieuwe druk in de leiding duurt even omdat de leiding dun is en erg lang, ook gaan de afsluiters maar kort open bij het op contact zetten.
Veiligheids relais
2010_08_12-22.12-8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6c9a6e9d9bbeda8f70310b0c61d7b6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fuploadjefoto.axclub.nl%2F2010%2F2010_08_12-22.12-8.jpg', 'http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2010_08_12-22.12-8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fuploadjefoto.axclub.nl%2F2010%2F2010_08_12-22.12-8.jpg', '', 16305917, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Meest eenvoudige manier van aansluiten
lpg%20schema.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9700dfe4774efdbc3b98f6a3a4d79f5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fgerards_j%2Flpg%2520inbouw%2Flpg_2%2Flpg%2520schema.JPG', 'http://home.kpn.nl/gerards_j/lpg%20inbouw/lpg_2/lpg%20schema.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fgerards_j%2Flpg%2520inbouw%2Flpg_2%2Flpg%2520schema.JPG', '', 16305917, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij het aanzetten van contact krijgt de inductie relais een korte puls hierdoor komt er voldoende gas vrij om de motor te laten aanslaan, als de motor aanslaat zal de inductie/veiligheids relais de afsluiters blijven aansturen tot de motor afslaat of jij de motor/hetcontact afzet.
als er gas weg lekt uit de leiding dan is die rest druk er niet, en dus geen korte puls gas om de motor te laten aanslaan, en omdat de motor niet aanslaat, geeft de veiligheids releas ook geen spanning af om de afsluiters te openen.
Na de auto twee maal op contact te hebben gezet voor het starten is er weer druk en dus ook gas om de motor aan te laten slaan.
Nog even als laaste tip, de veiligheids relais hoor zowel de afsluiter op de verdanmer als die op de tank te bedienen, en nooit direct van het contact slot, als de spanning direct van het contact komt blijft er dus ook gas stromen tot deze word af gezet of de tank leeg is! als dat fout gaat en dat is niet de bedoeling lijkt me.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Je geeft niet aan wat voor verdamper er in de auto zit, dat maakt ovrigens niet veel uit omdat alle ( ouderwetse ) LPG systeemen hetzelfde werken, de een is heel eenvoudig aangesloten de ander middels een computertje geregeld.
Wat heb je ( standaard ouderwets systeem )
Keuze schakelaar Benzine Nul LPG
Inductie/veiliheids relais
Afsluiter op de tank
Afsluiter op je verdamper
Mogelijk een teperatuur schakelaar en een tweede afsluiter , dt is de choke.
als de motor loopt zit in de leiding de zelfde druk als in de LPG tank, bij het uit zetten van de motor zullen beide afsluiters gelijktijdig sluiten ( er van uit gaand dat de spoelen electromagneten identiek zijn en de rest op orde is )
de druk in de leiding zou dan even hoog zijn als in de tank op het moment van afsluiten.
door lekage valt deze druk weg , het verkrijgen van nieuwe druk in de leiding duurt even omdat de leiding dun is en erg lang, ook gaan de afsluiters maar kort open bij het op contact zetten.
Veiligheids relais
2010_08_12-22.12-8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6c9a6e9d9bbeda8f70310b0c61d7b6d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fuploadjefoto.axclub.nl%2F2010%2F2010_08_12-22.12-8.jpg', 'http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2010_08_12-22.12-8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fuploadjefoto.axclub.nl%2F2010%2F2010_08_12-22.12-8.jpg', '', 16305917, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Meest eenvoudige manier van aansluiten
lpg%20schema.JPG --> mod_embed_images_loadimage('9700dfe4774efdbc3b98f6a3a4d79f5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fgerards_j%2Flpg%2520inbouw%2Flpg_2%2Flpg%2520schema.JPG', 'http://home.kpn.nl/gerards_j/lpg%20inbouw/lpg_2/lpg%20schema.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.kpn.nl%2Fgerards_j%2Flpg%2520inbouw%2Flpg_2%2Flpg%2520schema.JPG', '', 16305917, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Bij het aanzetten van contact krijgt de inductie relais een korte puls hierdoor komt er voldoende gas vrij om de motor te laten aanslaan, als de motor aanslaat zal de inductie/veiligheids relais de afsluiters blijven aansturen tot de motor afslaat of jij de motor/hetcontact afzet.
als er gas weg lekt uit de leiding dan is die rest druk er niet, en dus geen korte puls gas om de motor te laten aanslaan, en omdat de motor niet aanslaat, geeft de veiligheids releas ook geen spanning af om de afsluiters te openen.
Na de auto twee maal op contact te hebben gezet voor het starten is er weer druk en dus ook gas om de motor aan te laten slaan.
Nog even als laaste tip, de veiligheids relais hoor zowel de afsluiter op de verdanmer als die op de tank te bedienen, en nooit direct van het contact slot, als de spanning direct van het contact komt blijft er dus ook gas stromen tot deze word af gezet of de tank leeg is! als dat fout gaat en dat is niet de bedoeling lijkt me.
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: starten op LPG
ik heb exact hetzelfde, volgens de LPG boer komt het doordat bij de range rover de weg van verdamper naar motor zo lang is door lange slangen. Met 2a 3x choken (contact omdraaien klik tot ie weer afslaat klik) start ie altijd, behalve onder de -6 ofzo, dan vind ie t fijner om eerst op benzine te starten. Zal met de koelwatertemperatuur en bevriezing van verdamper te maken hebben.
Overigens gebruik ik nog steeds de Choke functie van de carb, dat lijkt te helpen met aanslaan. Mischien zelfde effect als volgas tijdens starten
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('86f3facd5a9b78351e8c518a3c0489e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16305996, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Overigens gebruik ik nog steeds de Choke functie van de carb, dat lijkt te helpen met aanslaan. Mischien zelfde effect als volgas tijdens starten
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('86f3facd5a9b78351e8c518a3c0489e7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16305996, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Re: starten op LPG
Dank je wel allemaal voor de info. Het is me duidelijk.
Niet iets waar ik voorlopig iets aan ga doen denk ik. Dan maar even 2x klikken en starten totdat er een grotere tank in komt en alles in 1x doe.
Niet iets waar ik voorlopig iets aan ga doen denk ik. Dan maar even 2x klikken en starten totdat er een grotere tank in komt en alles in 1x doe.