dieselprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
erik

dieselprobleem

Bericht door erik »

Hallo. Ik heb een probleem: mijn disco 300tdi wil niet starten. Hij deed het normaal...een dorp verder pomp ik de banden op spanning ...en hij start niet meer. Ik denk zelf datie geen diesel krijgt dus dat het wordt afgesloten. Het is een pomp met allerlei draadjes dus niet met een afsluiter(?) eh het is geen automaat (zonder edc) wat kan ik proberen oftewel hoe krijg ik hem weer startend.....Wie heeft dit al eens gehad.
Bart van Dessel

Re: dieselprobleem

Bericht door Bart van Dessel »

Hij start niet meer, dus de startmotor draait ook niet rond? Dan staat ie misschien op de startblokkering of alarm, zijn je batterijtjes nog goed van de afstandsbediening? Er zit zeker een afsluiter op maar die zit onder de startblokkering verstopt op je pomp. Brand er een rood lampje op je dashboard?

Gr, Bart
erik

Bericht door erik »

Alles doet het gewoon...behalve starten.
Erik
forbert 90-200Tdi

Bericht door forbert 90-200Tdi »

Eeerts de lucht weer uit de banden?

Ff zonder flauwekul: hij start dus wel (draait rond op de startmotor), maar slaat niet aan?
Dan zal het idd. vrijwel zeker in de brandstoftoevoer zitten.

Volgens mijn bescheiden mening ben je nog geen crack op motorengebied, maar inzicht heb je wel.
Laat de wegenwacht er anders ff naar kijken. Het is nogal 'n heel complex aan redenen die de brandstoftoevoer kunnen hinderen, alhoewel ik idd. denk aan 'n elekrisch probleem {pompafsluiter) omdat het zo plots komt

Waar oh waar zijn de mechanische start/stop-schakelaars gebleven.....
Everhard Mulder

Bericht door Everhard Mulder »

Je noemt het zelf een dieselprobleem....vorig jaar had ik (kennelijk) verkeerde diesel getankt. Geen winter-, maar zomerdiesel. Gevolg: midden op straat stopte die ermee. (was vorig jaar febrrari, toen het 2 weken zo vroor) Startmotor deed het nog prima, maar hij sloeg niet meer aan. Pas toen de vorst over was, kon ik weer starten. Het was ook geen bevroren water in de waterafscheider...ergens in de leiding was de diesel kennelijk gaan vlokken en was de boel verstopt. Nu vraag ik telkens als ik ga tanken of er winterdiesel in de pomp zit......menigmaal krijg ik dan te horen: "Winterdiesel????Nooit van gehoord"
E. Mulder
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Zonder duidelijke probleemomschrijving is het moeilijk.. Start hij niet of start hij wel maar slaat hij niet aan?

Als de motor niet start, dus er gewoon niets gebeurt als je de sleutel omdraait ben ik het met Bart eens, en is het waarschijnlijk de startonderbreker. Dat is toch een zwak punt bij de oude Discovery's.

Als hij wel start, maar niet aanslaat, is het niet de startblokkering. Geen diesel is dan wel de meest voor de handliggende mogelijkheid. Even een verstuiverwartel een beetje losdraaien en kijken of er diesel uitkomt bij het starten.
Bart van Dessel

Ik kan er ook weinig mee met zo weinig info. Als Erik niet zo technisch is dan zou ik serieus denken aan de ANWB wegenwacht.

Gr, Bart
erik

Bericht door erik »

Ik denk dat de afsluiter niet opengaat...ik heb de ontluchtings nippel bij het filter losgehaald en daar kwam diesel uit .maar na de pomp komt niets. Weet zit die afluiter achter dat plastic kapje aan de achterkant? Dan kan ik kijken of daar spanning op komt.
Bert van Halen

Bericht door Bert van Halen »

Erik,

Even het zwarte kunststof kapje er af halen, zit geloof ik met 2 imbusboutjes vast en dan even meten of er 12 volt op de afsluiten komt zodra je hem op contact zet.

De afsluiten zit bovenop het donkere stalen blok achter op de pomp daar waar de 4 stalen leidingenen op de pomp vastzitten die naar de verstuivers gaan.
Hier zit het kunststof kapje trouwens ook op dat je er af moet schroeven.

Er zit 1 draad bovenop geschroefd met een moertje sleuteltje 6.

Meet maar even en laat het ons maar even weten.

Suc6

Bert.
Hans 109

Bericht door Hans 109 »

Waar oh waar zijn de mechanische start/stop-schakelaars gebleven.....

In mijn 109......

Maar begin eens met de brandstoftoevoer.

mvg Hans
erik

Bericht door erik »

Ik wacht even op beter weer. Maar bedankt en je hoort van me.
disco ronl

Bericht door disco ronl »

uit handboek:
Diesel Fuel Shut–off Immobilisation (DDS)
(300 Tdi with EGR)
Diesel Fuel Shut–off Immobilisation is controlled
jointly by the Diesel Immobilisation Unit (DDS)
(Z276) and the Theft Alarm Unit (Z163). When the
Theft Alarm Unit (Z163) immobilises the vehicle, it
sends a signal to the Diesel Immobilisation Unit
(DDS) (Z276). The Diesel Immobilisation Unit (DDS)
(Z276) then interrupts it’s internal fuel shut–off
solenoid circuit. This circuit will remain interrupted
until the Diesel Immobilisation Unit (DDS) (Z276)
receives a mobilise signal from the Theft Alarm Unit
(Z163).

Z276 zit achterop de dieselinjectiepomp, heeft 3 draden.
deze komen uit op een connector (op ongeveer 15cm afstand vd pomp)
hierop kan je meten of je spanning krijgt.

pin 1 (paars/zwart) komt vh alarm en is de signaalkabel, deze moet dus + hebben indien de start stand is gekozen.
pin 2 (wit/groen) heeft permanente + vanaf satellite fuse box1 F3 10A
pin 3 (zwart) is massa
erik

Bericht door erik »

Dank je . Het bleek een electrisch iets te zijn. Soms blijft ie hem afsluiten. Ik zal nog even naar de draadjes kijken en eventueel een bijpassdraad maken. want na het opladen van de accu( die was leeggestart) startie weer normaal, maar ja......ik wil wel datie altijd normaal start.
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

wel eens gedacht aan
battary v d afstandsbedinning, of remote te verweg van het contaktslot door dubbele sleutelhanger, ook al eens mee gemaakt
gr pascal
Bart van Dessel

Zoals ik in het 2e berichtje al meldde......inderdaad heel vaak de oorzaak. Bij een handgeschakelde is heel makkelijk een noodoplossing te vinden, 12V op de solenoid via accu of draadje naar contactslot, dan krijgt de motor al diesel. Stroom op de startmotor kan via het dunnere wit/rode draadje aan je contactslot.
Plaats reactie