Koplamprelais
Koplamprelais
De koplampen van mijn RRC uit 1993 doen het niet meer.
Het begon er enige maanden geleden er al mee dat als ik bij het starten van de wagen de lampen aan wou doen dat ik eerst grootlicht moest bedienen voordat de dimlampen het deden.
Van de week pas na heel lang rommelen met de grootlicht schakelaar voordat ie het doet. En nu helemaal niets meer.
Denk dus dat het groot-licht/dimlichtrelais stuk is. Nou zit dat ding ergens onder bij de stuurkolom (naar het schijnt) maar hij zit niet op de plek die Haynes aangeeft.
Weet iemand welk relais het wel moet zijn (kleur/formaat/ juiste positie)?
Het begon er enige maanden geleden er al mee dat als ik bij het starten van de wagen de lampen aan wou doen dat ik eerst grootlicht moest bedienen voordat de dimlampen het deden.
Van de week pas na heel lang rommelen met de grootlicht schakelaar voordat ie het doet. En nu helemaal niets meer.
Denk dus dat het groot-licht/dimlichtrelais stuk is. Nou zit dat ding ergens onder bij de stuurkolom (naar het schijnt) maar hij zit niet op de plek die Haynes aangeeft.
Weet iemand welk relais het wel moet zijn (kleur/formaat/ juiste positie)?
Re: Koplamprelais
Volgens mij is die niet via een relais gestuurd maar gaat de stroom gewoon door de schakelaar. Ik vermoed schakelaar overleden, RIP.
Gr, Bart
Gr, Bart
Is dat een zelfde schakelaar, ja die van de prins in de duisternis , als die een defender gemonteerd zit? Zo ja dan zou ik zeggen zoek op het forum eens "zweedse lichtversterker" of maak zelf een relais schakeling.
Groeten Jan
Groeten Jan
Zelf een relais er tussen fabrieken is niet moeilijk, maar dan zal wel eerst de schakelaar vervangen moeten worden. Ik heb zelf een RRC waar ik een dimlichtrelais en een grootlichtrelais in heb zitten,
Gr, Bart
Gr, Bart
Bart, dat klopt. Was benieuwd of de schakelaar van de zelfde "top" kwaliteit is als in de defenders. Je hoort nl vaak over defenders dat het licht plots weg is, been there had it! , over RRC hoor je het niet zoveel.
Groeten Jan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2013 19:05 door JanTD5.
Groeten Jan
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2013 19:05 door JanTD5.
dezelfde mooie schakelaars kom je in alle prachtige Engelse auto's tegen.
Van Defender, tot Range Rover Classic, maar ook Lotus, MG, Triumph, Jaguar.
Moet je eens een Engelse auto met klapkoplampen proberen, helemaal feest haha.
Groeten, Ruud
met relais schakeling in z'n Lotus...
Van Defender, tot Range Rover Classic, maar ook Lotus, MG, Triumph, Jaguar.
Moet je eens een Engelse auto met klapkoplampen proberen, helemaal feest haha.
Groeten, Ruud
met relais schakeling in z'n Lotus...

Ik heb die schakelaar net 3 maanden geleden vervangen! Besteld bij rimmerbros.
De oude was ook niet best meer en had soortgelijke klachten. Die rook ik af en toe.
Nu de nieuwe al weer kapot? Of zou ie nooit goed geweest zijn? Had al gelijk rare probleempjes.
Wat is dat relais dan onder het stuur?
Als contact uit is gaan lampen ook uit. Alleen stadslampjes blijven branden. Heeft misschien daar mee te maken?
Ga denk ik maar een paar draden doorverbinden.
De oude was ook niet best meer en had soortgelijke klachten. Die rook ik af en toe.
Nu de nieuwe al weer kapot? Of zou ie nooit goed geweest zijn? Had al gelijk rare probleempjes.
Wat is dat relais dan onder het stuur?
Als contact uit is gaan lampen ook uit. Alleen stadslampjes blijven branden. Heeft misschien daar mee te maken?
Ga denk ik maar een paar draden doorverbinden.
De koplampen (dimlicht) gaat bij een RRC van1993 via een relais.
Zodra het contact wordt ingeschakeld gaan de koplampen ook pas branden.
Bij contact uit branden alleen de stads verlichting voor en de achter lichten
Zodra het contact wordt ingeschakeld gaan de koplampen ook pas branden.
Bij contact uit branden alleen de stads verlichting voor en de achter lichten
Je hebt gelijk Leendert Het is een van de relais onder de stuurkolom. Een van de kleinere, metaalkleuring. Volgens mij de linkse in de rij. Ik kan evt. een PDF bestand sturen van de workshop manual waar het precies in beschreven staat. Ik heb in mijn '86 RRC de oude antieke stuurkolom schakelaars vervangen voor jongere exemplaren van ca. 1992, daarbij heb ik zelf relais bij moeten plaatsen, vandaar mijn verwarring.
Gr, Bart
Gr, Bart
Bart,
Ik neem aan dat de schakelaar vervangen moet worden als ie kapot is. Maar als ie het nog doet is er neem ik aan geen reden om er niet een relais tussen te fabrieken?
Ad
Ik neem aan dat de schakelaar vervangen moet worden als ie kapot is. Maar als ie het nog doet is er neem ik aan geen reden om er niet een relais tussen te fabrieken?
Ad
Ik heb me suf gezocht naar het juiste relais maar kan hem niet vinden op de plek waar hij zou moeten zitten bij de andere 6 of 7.En zeker geen metalen exemplaar.
Heb ook nog links naast de voetenbak achter kunststof paneeltje gekeken maar ook daar weer 3 relais die
Normaal schakel je groot licht aan door schakelaar van je af te duwen. Dat doet helemaal niets meer.
Je kunt hem ook naar je toe halen. Dan krijg je nog wel groot licht maar alleen voor seinen. Blijft niet aan staan. En hoor nu ook weer geen relais schakelen maar geeft wel groot licht.
Volgens mij is gewoon de schakelaar weer defect. Kom er niet uit. Enige hulp met schema's info zou welkom zijn.
Stuur je een PB Bart.
Heb ook nog links naast de voetenbak achter kunststof paneeltje gekeken maar ook daar weer 3 relais die
Normaal schakel je groot licht aan door schakelaar van je af te duwen. Dat doet helemaal niets meer.
Je kunt hem ook naar je toe halen. Dan krijg je nog wel groot licht maar alleen voor seinen. Blijft niet aan staan. En hoor nu ook weer geen relais schakelen maar geeft wel groot licht.
Volgens mij is gewoon de schakelaar weer defect. Kom er niet uit. Enige hulp met schema's info zou welkom zijn.
Stuur je een PB Bart.
Er zit geen aparte relais voor dimlicht of groot licht dit loopt allemaal via de schakelaar.
Wel zit er een relais die contact gestuurd wordt dus pas met contact aan kun je dimlicht verkrijgen, grrot ligt seinen ( naar je toe trekke) Moet zelfs met het contact af kunnen , maar door van je af te duwen zal het groot ligt weer niet werken.
Ik vemoed dat je schakelaar stuk is, een oorzaak kan zijn slechte verbindingen of weerstand in de bedraading door ouderdom/vocht. Of je heb 6 lampen op dak 4 bij de lier en de mistampen ook over die schakelaar lopen dat is vragen om problemen
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Wel zit er een relais die contact gestuurd wordt dus pas met contact aan kun je dimlicht verkrijgen, grrot ligt seinen ( naar je toe trekke) Moet zelfs met het contact af kunnen , maar door van je af te duwen zal het groot ligt weer niet werken.
Ik vemoed dat je schakelaar stuk is, een oorzaak kan zijn slechte verbindingen of weerstand in de bedraading door ouderdom/vocht. Of je heb 6 lampen op dak 4 bij de lier en de mistampen ook over die schakelaar lopen dat is vragen om problemen
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Mijn RRC is geen rondrijdende kerstboom. Nog niet één extra lampje aan boord.
Zal wel weer een nieuwe schakelaar moeten bestellen.
Kan me nog wel herrinneren dat de verlichting een keer wat begon te flakkeren maar was moeilijk te zien als je zelf achter het stuur zit. Schakelaar zal wel uitgefikt zijn. Al heb ik deze keer niets geroken. Dat was bij die andere wel anders.
Waar kan ik een goede krijgen als nieuw bij Rimmerbros al waardeloos is?
Ga toch proberen of ik kan reclameren.
Bedankt voor alle support.
Zal wel weer een nieuwe schakelaar moeten bestellen.
Kan me nog wel herrinneren dat de verlichting een keer wat begon te flakkeren maar was moeilijk te zien als je zelf achter het stuur zit. Schakelaar zal wel uitgefikt zijn. Al heb ik deze keer niets geroken. Dat was bij die andere wel anders.
Waar kan ik een goede krijgen als nieuw bij Rimmerbros al waardeloos is?
Ga toch proberen of ik kan reclameren.
Bedankt voor alle support.
Was de schakelaar een originele of imitatie? Misschien imitatie want ze gaan zelden kapot. Weet je toevallig wat voor H4 lampen je in de koplampen hebt? Er zijn ipv 55 Watt ook 100Watt uitvoeringen, en dan heeft je schakelaar het ook zwaarder te verduren. Ik heb nog verschillende originele schakelaars liggen.
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
Ik heb deze gekocht bij Rimmerbros voor 37.20 pond. Aftermarket staat er bij.
De originele was niet meer leverbaar (out of stock) en een stuk duurder: +/-90 pond
Die 90 pond zou ik er nu wel voor over gehad hebben...
Moet ik voor een tweedehandse originele schakelaar afreizen naar Meijel? Ik had tenminste begrepen dat je niet aan verzenden doet...
De originele was niet meer leverbaar (out of stock) en een stuk duurder: +/-90 pond
Die 90 pond zou ik er nu wel voor over gehad hebben...
Moet ik voor een tweedehandse originele schakelaar afreizen naar Meijel? Ik had tenminste begrepen dat je niet aan verzenden doet...
Zo'n schakelaar wil ik wel opsturen, dat is kwestie van in een bubbeltjes envelop stoppen. Stuur me maar een PB,
gr, bart
gr, bart
Waar is de multimeter gebleven ?
Krijgt de schakelaar spanning, geeft de schakelaar de spanning door naar de gerelateerde standen, etc, etc,
Klakkeloos vervangen is en blijft gokken en met geluk werkt het weer zonder te weten wat de oorzaak was met bijkomend risico dat het straks weeer stuk is, je kunt ook gelijk een nieuwe auto kopen is het ook opgelost
Succes met de reparatie,
GrT,
Huub
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/01/2013 21:31 door HLaan.
Krijgt de schakelaar spanning, geeft de schakelaar de spanning door naar de gerelateerde standen, etc, etc,
Klakkeloos vervangen is en blijft gokken en met geluk werkt het weer zonder te weten wat de oorzaak was met bijkomend risico dat het straks weeer stuk is, je kunt ook gelijk een nieuwe auto kopen is het ook opgelost
Succes met de reparatie,
GrT,
Huub
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/01/2013 21:31 door HLaan.
Multimeter had natuurlijk wel wat kunnen verduidelijken maar met die ijzige temperaturen onder 0 waag ik liever een gokje zeker als het best wel voor de hand ligt.
Schakelaar is nu vervangen onder garantie en alles werkt weer naar behoren.
Hoop dat dit imitatie-exemplaar het langer volhoud dan die eerdere...
Schakelaar is nu vervangen onder garantie en alles werkt weer naar behoren.
Hoop dat dit imitatie-exemplaar het langer volhoud dan die eerdere...
Als je preventief een relais plaatst dan gaat ie zeker niet meer kapot. Ik zou er 1 voor het dimlicht en eentje voor grootlicht plaatsen.
Gr, Bart
Gr, Bart
Stuur Ruud Lemmens eens een PBdie heeft toen een hele partij van die kabel boompjes gemaakt, plug and play. Misschien heeft hij nog wel liggen. Waren voor defenders maar past vast ook in RRC, stekkers van de koplampen zijn gelijk. Inbouwen, uurtje werk denk ik.
Groeten Jan
Groeten Jan
De oude/eerste schakelaar was echt uitgefikt, deze niet. Gewoon geen goede werking meer van dip/beam. Zal wel maandagochtendproduct zijn.
Een en ander met relais aansluiten is niet zo moeilijk maar zal niet veel helpen als de schakelaar zelf mechanisch niet deugd.
Een en ander met relais aansluiten is niet zo moeilijk maar zal niet veel helpen als de schakelaar zelf mechanisch niet deugd.