101fc 300tdi update
101fc 300tdi update
Heren,
Hier ff de tussenstand van mijn 300tdi conversie in mijn 101ambu:
De auto staat inmiddels op kenteken, is gekeurd en verzekerd. Wat weer rust in de toko geeft.
Voor de rdw keuring moesten wat remleidingen vervangen worden. Omdat het op dat moment begon te sneeuwen en ik op straat sleutel heb ik dat laten doen. veel geld kwijt, remde uitstekend.... Te goed....
Ze hadden er geen rekening mee gehouden dat de rembekrachtiging (motorvacuüm) op de snelweg wel eens hoger kon zijn. Dus toen ik van de snelweg af kwam en een paar keer geremd te hebben werd mijn rempedaal keihard en ging op een gegeven moment niet terug. Ik denk dat het mijn geluk is geweest dat de buitentemperatuur laag was en dat het regende. Trommel voelde te heet aan en de 300tdi kreem hem met moeite van zijn plek. Hoofdremcylinder wartels los gedraaid en zo de spanning eraf gehaald. Daarna kon ik verder rijden. Daarna de remmen terug gesteld. Omdat ik ook met het dynamoprobleem zat had ik wat turboslangen los gemaakt om de dynamo te verwijderen.
De dynamo naar het voorgestelde bedrijf gebracht die hem open gemaakt hebben. Omdat alles afbrokkelde/ afbrak was het tijd voor een nieuwe. Deze gaf naar mij mening een te hoge laadspanning (14.6V/ 14.8V), contact gehad met de leverancier en die zei dat het wel kon. Ik heb mij tegen beter weten in laten overtuigen. Daarna wat proefrondjes gereden met de nieuwe afgestelde remmen. Dat lijkt goed te gaan, remmen kwamen niet meer vast te zitten.
Onderweg sprong wel steeds de turboslang eraf. Dit heb ik opgelost door een klein felsrandje erop te lassen en een dubbele slangenklem te gebruiken. Lijkt te houden, nog niet echt een grote ronde gemaakt. (er moet ook tijd zijn om te schaatsen en te ontspannen)
Toen ik de dynamo eraf haalde zag ik dat mijn pakking waterpomp lek was, dat is dus het volgende klusje wat erbij komt.
Ook zit er het schakelprobleem van de autobak er nog, Koud schakelt deze de eerste 2/3 km niet. Ik heb de olie al een keer ververst en de nieuwe oliefilter ligt klaar. Zoals in een eerder prikje werd er al gewaarschuwd dat het eerst erger kon worden. Tijdens mijn laatste proefrondje wilde deze ná het warm rijden niet meer schakelen (wel in zijn 1 en achteruit). Dit kan volgens mij ook komen doordat er iets teveel olie in zit. Ik heb ergens gelezen dat ATF olie erg kan uitzetten. Warm mag deze op het bovenste streepje staan, koud eronder. (Olie gepeild door stationair door alle versnellingen heen te lopen en daarna in zijn vrij te peilen).
Vandaag de standkachel aangezet om zo meteen te temperatuurzender van de automatenolie te monteren en daarna een turbodruk meter erin te zetten.
Een paar vraagjes:
1) waterpomp: omdat ik een nieuwe pakking erin moet zetten zit ik eraan te denken om meteen de pomp te vernieuwen (2ton gelopen) Ik zag dat er een redelijk prijsverschil zit tussen de britpart en de oem. Zijn daar ervarings- meningen over? en is het veel werk (waar loop ik tegen aan?)
2) turbo druk meter: Kan ik die gewoon aftakken van de slang die van de turbo naar de inspuitpomp loopt?
3) vermogen 300tdi: word deze bepaald door de inspuitpomp? (vermogen van de 300tdi autobak is hoger dan de van een handbak), ik heb de edc vervangen door een mechanische
Alvast bedankt voor de hulp
Ik heb iig weer zin om te gaan rijden!
Jeroen
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5f4a11fc33f74854f261056ce44bc4e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('e278a27895fe79bd71ff2437ba82bdf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]
Hier ff de tussenstand van mijn 300tdi conversie in mijn 101ambu:
De auto staat inmiddels op kenteken, is gekeurd en verzekerd. Wat weer rust in de toko geeft.
Voor de rdw keuring moesten wat remleidingen vervangen worden. Omdat het op dat moment begon te sneeuwen en ik op straat sleutel heb ik dat laten doen. veel geld kwijt, remde uitstekend.... Te goed....
Ze hadden er geen rekening mee gehouden dat de rembekrachtiging (motorvacuüm) op de snelweg wel eens hoger kon zijn. Dus toen ik van de snelweg af kwam en een paar keer geremd te hebben werd mijn rempedaal keihard en ging op een gegeven moment niet terug. Ik denk dat het mijn geluk is geweest dat de buitentemperatuur laag was en dat het regende. Trommel voelde te heet aan en de 300tdi kreem hem met moeite van zijn plek. Hoofdremcylinder wartels los gedraaid en zo de spanning eraf gehaald. Daarna kon ik verder rijden. Daarna de remmen terug gesteld. Omdat ik ook met het dynamoprobleem zat had ik wat turboslangen los gemaakt om de dynamo te verwijderen.
De dynamo naar het voorgestelde bedrijf gebracht die hem open gemaakt hebben. Omdat alles afbrokkelde/ afbrak was het tijd voor een nieuwe. Deze gaf naar mij mening een te hoge laadspanning (14.6V/ 14.8V), contact gehad met de leverancier en die zei dat het wel kon. Ik heb mij tegen beter weten in laten overtuigen. Daarna wat proefrondjes gereden met de nieuwe afgestelde remmen. Dat lijkt goed te gaan, remmen kwamen niet meer vast te zitten.
Onderweg sprong wel steeds de turboslang eraf. Dit heb ik opgelost door een klein felsrandje erop te lassen en een dubbele slangenklem te gebruiken. Lijkt te houden, nog niet echt een grote ronde gemaakt. (er moet ook tijd zijn om te schaatsen en te ontspannen)
Toen ik de dynamo eraf haalde zag ik dat mijn pakking waterpomp lek was, dat is dus het volgende klusje wat erbij komt.
Ook zit er het schakelprobleem van de autobak er nog, Koud schakelt deze de eerste 2/3 km niet. Ik heb de olie al een keer ververst en de nieuwe oliefilter ligt klaar. Zoals in een eerder prikje werd er al gewaarschuwd dat het eerst erger kon worden. Tijdens mijn laatste proefrondje wilde deze ná het warm rijden niet meer schakelen (wel in zijn 1 en achteruit). Dit kan volgens mij ook komen doordat er iets teveel olie in zit. Ik heb ergens gelezen dat ATF olie erg kan uitzetten. Warm mag deze op het bovenste streepje staan, koud eronder. (Olie gepeild door stationair door alle versnellingen heen te lopen en daarna in zijn vrij te peilen).
Vandaag de standkachel aangezet om zo meteen te temperatuurzender van de automatenolie te monteren en daarna een turbodruk meter erin te zetten.
Een paar vraagjes:
1) waterpomp: omdat ik een nieuwe pakking erin moet zetten zit ik eraan te denken om meteen de pomp te vernieuwen (2ton gelopen) Ik zag dat er een redelijk prijsverschil zit tussen de britpart en de oem. Zijn daar ervarings- meningen over? en is het veel werk (waar loop ik tegen aan?)
2) turbo druk meter: Kan ik die gewoon aftakken van de slang die van de turbo naar de inspuitpomp loopt?
3) vermogen 300tdi: word deze bepaald door de inspuitpomp? (vermogen van de 300tdi autobak is hoger dan de van een handbak), ik heb de edc vervangen door een mechanische
Alvast bedankt voor de hulp
Ik heb iig weer zin om te gaan rijden!
Jeroen
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('5f4a11fc33f74854f261056ce44bc4e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('e278a27895fe79bd71ff2437ba82bdf7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16291820, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]
Re: 101fc 300tdi update
14.6 is een normale waarde voor de dynamo. Waterpomp van Britpart geen slechte ervaringen mee, heb er verschillende gemonteerd en die zijn nog steeds goed, vermogen van 300 tdi automaat is uiteraard met een mechanische pomp hetzelfde, het hogere vermogen wordt uit de EDC gehaald. Turbodruk meter kun je idd tussen de slang naar je inspuitpomp aansluiten. Werkt je waste gate goed? Die turboslang mag er normaal nl. niet snel vanaf springen. En ivm met slechte schakelen: er moet echt een paar honderd km gereden worden om de automaat te "spoelen". Ga 's een bolletje-pijltje doen of een dag terrein rijden, dat helpt bij mij altijd. Flink laten werken!
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: 101fc 300tdi update
Bart,
werking wastegate: daarom wil ik ook een turbodrukmeter instaleren.
Turboslang kan er in de eerste instantie af zijn gesprongen omdat ik deze niet (goed) had vastgemaakt na dynamo wissel, door het vet kan deze weer van het ijzer zijn afgegleden.
Rondje rijden|: Goed plan! maar dan moet ie wel rijden..........
Wilde vandaag de tempsensor erop zetten: is het m10 fijne spoed, terwijl het grove spoed moest zijn....... En met -3 koud staal in de sneeuw is zo'n tegenslag altijd groot.
Eerst maar eens een bakkie gaan doen bij neef henk
Jeroen
werking wastegate: daarom wil ik ook een turbodrukmeter instaleren.
Turboslang kan er in de eerste instantie af zijn gesprongen omdat ik deze niet (goed) had vastgemaakt na dynamo wissel, door het vet kan deze weer van het ijzer zijn afgegleden.
Rondje rijden|: Goed plan! maar dan moet ie wel rijden..........
Wilde vandaag de tempsensor erop zetten: is het m10 fijne spoed, terwijl het grove spoed moest zijn....... En met -3 koud staal in de sneeuw is zo'n tegenslag altijd groot.
Eerst maar eens een bakkie gaan doen bij neef henk
Jeroen
Re: 101fc 300tdi update
Hey Jeroen goed te lezen dat er vooruitgang is.......wat betreft je waterpomp, doe gelijk de petpakking.......(d-pakking)
Re: 101fc 300tdi update
Jeroen,
Zf peilen doe je na een koude start. Even na het starten door alle versnellingen cyclen P-R-N-D-2-1 en terug. In elke versnelling een paar seconden laten staan. Daarna in zijn P zetten en met lopende motor peilen. Dan moet de olie mooi op de peilstreep staan.
Dat de bak het in zijn achteruit doen en zijn 1 en niet schakelt (ook niet warm) kan idd een plakkende governor zijn maar helaas is het vaak ook een voorteken van een kapotte v-bak. Bel anders eens met peter de koning van koningstransmissies, zuid Beijerland. hij kent die bakken van binnen en buiten.
toch maar het fels-randje op de pijp gezet lees ik. Hopelijk houdt dat. IDD. ook even goed je drukken meten en dan weet je ook daar weer wat meer.
Succes,
Benno
Zf peilen doe je na een koude start. Even na het starten door alle versnellingen cyclen P-R-N-D-2-1 en terug. In elke versnelling een paar seconden laten staan. Daarna in zijn P zetten en met lopende motor peilen. Dan moet de olie mooi op de peilstreep staan.
Dat de bak het in zijn achteruit doen en zijn 1 en niet schakelt (ook niet warm) kan idd een plakkende governor zijn maar helaas is het vaak ook een voorteken van een kapotte v-bak. Bel anders eens met peter de koning van koningstransmissies, zuid Beijerland. hij kent die bakken van binnen en buiten.
toch maar het fels-randje op de pijp gezet lees ik. Hopelijk houdt dat. IDD. ook even goed je drukken meten en dan weet je ook daar weer wat meer.
Succes,
Benno
Re: 101fc 300tdi update
Benno,
dit is inderdaad de methode dat ik oliepeil. de laatste keer wilde die ineens niet meer schakelen in zijn D, 1 en achteruit deden het wel.
Ik ben vandaag de turbodrukmeter aan het installeren, en daarbij zag ik dat het kleine slangetje van de turbo naar de wastegate accurator? gescheurd was bij de klem.
Lijkt makkelijk te repareren, slang heb ik leggen. Toch zit deze op een moeilijke plek tussen de startmotor en turbo. Eens kijken of ik erbij kan. (gelukkig sneeuwt en vriest het en sta ik buiten te klooien )
Jeroen
Update: nu rijd ie alleen maar in 1 en R..... je voelt hem wel in zijn D schieten maar geen aandrijving..... zucht.... word er een beetje moe van....
Slangetje is trouwens gerepareerd. linkervoorwiel eraf en ik kon er prima bij.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/01/2013 17:15 door sjeroens.
dit is inderdaad de methode dat ik oliepeil. de laatste keer wilde die ineens niet meer schakelen in zijn D, 1 en achteruit deden het wel.
Ik ben vandaag de turbodrukmeter aan het installeren, en daarbij zag ik dat het kleine slangetje van de turbo naar de wastegate accurator? gescheurd was bij de klem.
Lijkt makkelijk te repareren, slang heb ik leggen. Toch zit deze op een moeilijke plek tussen de startmotor en turbo. Eens kijken of ik erbij kan. (gelukkig sneeuwt en vriest het en sta ik buiten te klooien )
Jeroen
Update: nu rijd ie alleen maar in 1 en R..... je voelt hem wel in zijn D schieten maar geen aandrijving..... zucht.... word er een beetje moe van....
Slangetje is trouwens gerepareerd. linkervoorwiel eraf en ik kon er prima bij.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/01/2013 17:15 door sjeroens.
Re: 101fc 300tdi update
Nogmaals, bel peter de koning maar eens op. Volgens mij is 1 van de koppelingen in de automaat kapot zoals ik in de oude discussie ook al eens gesuggereerd heb.
benno
benno
Re: 101fc 300tdi update 2
Benno, je zat goed!
Ik heb de oliefilter verwisseld en het viel mij al op dat er veel slijpsel in de carter zat.
Het probleem bleef.
Daarna contact gehad met peter de koning:
"Het probleem wat zich voordoet is vuil in de govenor en het kleppenblok.
dit vuil/slijpsel is afkomstig van je converter/koppelingen.
de beste methode om dit op te lossen is het demonteren van de automaat,
vervangen van de versleten onderdelen,en het opnieuw opbouwen van de automaat.
Denk daarbij ook aan het reinigen van de koeler!"
Dus dat word weer een dure reparatie..... Van de week heb ik vakantie dus de autobak er maar onderuithalen en daarna de koelwaterpomp verwisselen en de pakkingen vernieuwen.
Elke stap is een stapje dichterbij (en de portemonnee leger...)
Ik hoop dat ik daarna echt kan proefrijden.
Jeroen,
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('d6b3634e13fdd95b795f832adc74f7e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16384609, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('03c3b9abf9530714ac17b81bd640d378', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16384609, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]
Ik heb de oliefilter verwisseld en het viel mij al op dat er veel slijpsel in de carter zat.
Het probleem bleef.
Daarna contact gehad met peter de koning:
"Het probleem wat zich voordoet is vuil in de govenor en het kleppenblok.
dit vuil/slijpsel is afkomstig van je converter/koppelingen.
de beste methode om dit op te lossen is het demonteren van de automaat,
vervangen van de versleten onderdelen,en het opnieuw opbouwen van de automaat.
Denk daarbij ook aan het reinigen van de koeler!"
Dus dat word weer een dure reparatie..... Van de week heb ik vakantie dus de autobak er maar onderuithalen en daarna de koelwaterpomp verwisselen en de pakkingen vernieuwen.
Elke stap is een stapje dichterbij (en de portemonnee leger...)
Ik hoop dat ik daarna echt kan proefrijden.
Jeroen,
DSCN0743.JPG --> mod_embed_images_loadimage('d6b3634e13fdd95b795f832adc74f7e0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', 'http://1.bp.blogspot.com/-OdbSwQjvdkQ/TrjDpePAVJI/AAAAAAAAAuk/lwp8hdwS2OE/s200/DSCN0743.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-OdbSwQjvdkQ%2FTrjDpePAVJI%2FAAAAAAAAAuk%2Flwp8hdwS2OE%2Fs200%2FDSCN0743.JPG', '', 16384609, 600, 600, 'Loading image ...', false); th_101-lego.gif --> mod_embed_images_loadimage('03c3b9abf9530714ac17b81bd640d378', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', 'http://i1207.photobucket.com/albums/bb477/sjeroens/th_101-lego.gif?t=1295688567"', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi1207.photobucket.com%2Falbums%2Fbb477%2Fsjeroens%2Fth_101-lego.gif%3Ft%3D1295688567%26quot%3B', '', 16384609, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[sjeroens.blogspot.com]