Verwarmde voorruit Defender

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ad

Verwarmde voorruit Defender

Bericht door Ad »

Ik wil mijn Defender 300Tdi voorbereiden voor een verwarmde voorruit. (Ben met een project bezig)
Nu heb ik diverse draadjes al gelezen over het onderwerp. Toch nog een paar vragen:

In o.a. onderstaande draadje lees ik een post van Gargamel dat de ruit 13 Amp per kant trekt. In totaal 27 Amp.
[landrover.startpagina.nl]

1. Is dat ook daadwerkelijk zo? Is niet de ene kant de plus, en de andere kant de min? En trekt de draad dus gewoon de volledige 27Amp?
2. Heeft iemand een aansluit schema?
3. Ik zat te denken om 2.5mm draad te gebruiken (max 29Amp) om de ruit aan te sluiten. Dus van zekeringenkast naar relais, en van relais naar ruit, en van ruit naar Massa. Zou dat voldoende moeten zijn?
4. En dan 1mm draad van zekeringenkast naar schakelaar, schakelaar naar relais, en relais naar massa.
5. Relais in de motorruimte, of in de cabine?

6. Verder vraag ik me af of er kwaliteitsverschillen zitten tussen ruiten van verschillende leveranciers?
Of komt het allemaal op het zelfde neer. En mag ik er vanuit gaan dat ze ook allemaal rond dat zelfde stroomverbruik zitten?

Mvg
Ad
Disco

Re: Verwarmde voorruit Defender

Bericht door Disco »

Windscreen-Wiring-Diagram.gif --> mod_embed_images_loadimage('1c232247dd34712cedb4c189fe6e6600', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.heatedwindscreen.com%2Facatalog%2FWindscreen-Wiring-Diagram.gif', 'http://www.heatedwindscreen.com/acatalog/Windscreen-Wiring-Diagram.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.heatedwindscreen.com%2Facatalog%2FWindscreen-Wiring-Diagram.gif', '', 16281682, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Let ff op de opmerking onderaan
linkje

Jo
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Ad,

Er zijn (minimaal) twee typen verwarmde ruiten (en dan ook nog getint en ongetint).
Je hebt ruiten met drie aansluitingen, links en rechts een plus en in het midden een gezamelijke min (of omgekeerd qua plus en min).
En je hebt ruiten met twee aansluitingen een links en een rechts.
(O ja, de drie-aansluitingen ruit kan je als een twee-aansluitingen-ruit gebruiken in een 24 V auto.)

Ik heb de indruk dat de twee-aansluitingen ruit iets minder warm wordt, maar dat kan een kwestie van perspectief zijn -- ik had eerst geen verwarmde ruit, toen zo'n 3 aansluitingen ruit en nu in mijn nieuwe auto een twee-aansluitingen ruit en die laatste lijkt iets minder warm, misschien trekt ie dan ook minder stroom.

Marc
Marc-my-Words

Je kan (wellicht beter) een tijd-schakeling voor het relais, of een relais met ingebouwde tijdschakeling nemen.
Om de schakeling te bekrachtigen kan je dan volstaan met een Puls-contact, dan kan je je voorruit niet per ongeluk aan laten staan.
Zo zit het overigens ook in auto's met een af fabriek montage.

Marc
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Neem de voeding van de schakelaar die het relais bedient, van het controlle lampje van de dynamo. Als de dynamo niet laadt (motor stil, maar wel op contact), heb je op die schakelaar en dus ook op het relais geen spanning. Het relais komt dan niet in.
Een tijdrelais is natuurlijk ook een goede oplossing. Anders ben je de hele rit de hele aarde aan het opwarmen

Heb je een verwarmde achterruit, zit er in je auto (meen achter het dashboard) een spanningsafhankelijk relais. Zodra de spanning onder de (ik meen) 12,5 volt komt, schakelt dit relais af.
Kijk eens op de een na laatste pagina van deze handleiding:
[www.landroverweb.com]

Let wel op met het toch wel behoorlijke stroomgebruik. Als je ook nog een achterruit verwarming hebt, wat verlichting en aanjager, nog een paar Ampère van de motor, zit je zo over de standaard 45 Ampère van je dynamo. Als het voor tien minuten is, kan de accu daar wel tegen.
De Ford Mondeo heeft blijkbaar een passende Dynamo van 80 Ampère. Die liggen genoeg op de sloop.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Albert

Bericht door Albert »

Hallo Prikkers.

Las net dat een Ford Mondeo dynamo ,80 Ampere ( de zelfde is standaard 45 ampere ) pas deze zo in een 2.5 TD.
En van welk bouwjaar Ford mondeo is deze dynamo.

M.v.G Albert
Jos Daalmans

Hoi Albert,

Heb nog even gekeken, was een post van oktober onder de naam Dynamo van Ruud Demandt. Het zou van een Amerikaanse V8 Ford zijn en deze levert niet 80 maar 70 Ampère. Is ook genoeg.
Ik meen dat Ruud zij dat deze ook op Mondeo;s zitten, Dit zou best kunnen want die hebben ook vaak een voorruitverwarming.

Ik stuur een bericht naar Ruud.

groeten,

Jos
Marc-my-Words

In een Tdi300 Defender zit waarschijnlijk al ruim genoeg dynamo, desondanks is een tijd-dingetje geen gek idee, zou ook handig voor de achterruit zijn.

Marc
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ad Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik wil mijn Defender 300Tdi voorbereiden voor een
> verwarmde voorruit. (Ben met een project bezig)
> Nu heb ik diverse draadjes al gelezen over het
> onderwerp. Toch nog een paar vragen:
>
> In o.a. onderstaande draadje lees ik een post van
> Gargamel dat de ruit 13 Amp per kant trekt. In
> totaal 27 Amp.
> [landrover.startpagina.nl]
> 992156/re-voorruitverwarming-defender#msg-9992156
>
> 1. Is dat ook daadwerkelijk zo? Is niet de ene
> kant de plus, en de andere kant de min? En trekt
> de draad dus gewoon de volledige 27Amp?
> 2. Heeft iemand een aansluit schema?
> 3. Ik zat te denken om 2.5mm draad te gebruiken
> (max 29Amp) om de ruit aan te sluiten. Dus van
> zekeringenkast naar relais, en van relais naar
> ruit, en van ruit naar Massa. Zou dat voldoende
> moeten zijn?
> 4. En dan 1mm draad van zekeringenkast naar
> schakelaar, schakelaar naar relais, en relais naar
> massa.
> 5. Relais in de motorruimte, of in de cabine?
>
> 6. Verder vraag ik me af of er
> kwaliteitsverschillen zitten tussen ruiten van
> verschillende leveranciers?
> Of komt het allemaal op het zelfde neer. En mag ik
> er vanuit gaan dat ze ook allemaal rond dat zelfde
> stroomverbruik zitten?
>
> Mvg
> Ad

Da's ff terug.....
Ik ga altijd uit van 6A per mm2. Dat is wel wat aan de veilige kant, en voor korte tijd kun je er wel 13A doorheen laten lopen zonder dat de zaak te warm wordt.
Middencontact en de voeding vanaf accu naar relais zou ik toch echt in 4 of liever 6kwadraat uitvoeren.

Ik heb destijds een timertje in elkaar gefrobeld met een NE555 timer. Koste iets van 2 Eurie aan spulletjes; en had een vast ingestelde tijd en liet het spul een 5 minuten aan. Dat is ruim voldoende om ijs/sneeuw los te maken. Schemaatjes vind je zat op internet.
Conrad verkoopt bouwpakketjes, maar die zijn een stuk duurder. Autorelais met timer kan ook, maar die gaan richting de 30-40 Eurie. Rick Donkers heeft dat spul meestal wel.
ICM met verlichting en de ventilator is de standaard 45A dynamo wel wat krap. Met de timer ertussen echter nooit problemen gehad, hoewel er van bijladen als alles aan stond niet echt veel kwam.
Madcap

Bericht door Madcap »

Ik heb gelijk de spiegels meegenomen, scheelt ook een hoop ergernis!

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
Jos Daalmans

Hoi,

Als je de voeding zoekt, pik die meteen van de dynamo af. Daar is een dikke schroef (meen D+) die ook op de (meen) rechtse van de drie Fastong mannetjes is gekoppeld.
Zet er een zekering tussen, dan loopt die stroom niet nog eens extra door de draad van de dynamo naar de Accu en dan weer terug. Met één meter 2,5mm2 of 4mm2 kom je dan wel uit.
Ik heb dit ook voor mijn schijnwerpers gedaan.

Groeten en sleutel ze,

Jos
Marc-my-Words

Jos Daalmans Schreef:
> Hoi,
>
> Als je de voeding zoekt, pik die meteen van de
> dynamo af. Daar is een dikke schroef (meen D+) die
> ook op de (meen) rechtse van de drie Fastong
> mannetjes is gekoppeld.
> Zet er een zekering tussen, dan loopt die stroom
> niet nog eens extra door de draad van de dynamo
> naar de Accu en dan weer terug. Met één meter
> 2,5mm2 of 4mm2 kom je dan wel uit.
> Ik heb dit ook voor mijn schijnwerpers gedaan.
>
> Groeten en sleutel ze,
>
> Jos

Voor de voorruitverwarming loopt het wel los. Van dynamo naar accu ligt er sowieso een dikke kabel, dus of je nu van de accu naar de voorruit of van de dynamo naar de voorruit gaat is een beetje om het even - waarbij van de accu het voordeel heeft dat je al binnen bent. Bovendien staat de voorruit eigenlijk nooit langdurig aan, dit in tegenstelling tot je koplampen.
Bij de koplampen is het een ander verhaal, zeker als je een Zweedse Lichtversterker of een variant daarop hebt (bij de echte Zweedse variant krijg je deze opzet bijna vanzelf - dat is dan ook het "versterker" deel).

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2013 19:06 door Marc-my-Words.
Jos Daalmans

Ter aanvulling,

Het is de 70 Ampère uitvoering van een Amerikaanse Ford Taunus V8 (die lopen dus heel wat jaren achter), maar de Ford Transit heeft ook deze 70 Ampère dynamo (volgens Ruud).
Dit model wordt volgens mij door een aantal fabrikanten van Dynamo's in licentie gemaakt en zijn blijkbaar volgens een bepaalde ISO of DIN Norm vorm gegeven en voorzien van standaard gevormde aansluitingen.
Nieuwere auto's hebben zwaardere dynamo's, maar de gewone V-Snaar uitvoering gaan niet verder dan 70 tot 80 Ampère. Dit is ruim 1 Kilowatt en dus al 1,5 PK aan afgegeven vermogen. Reken er op dat de dynamo ongeveer maximaal 2PK van je krukas snoept.
De nieuwere auto's hebben die Multiriem en hebben Dynamo's die tot 150Ampère leveren, maar die moeten dan ook voor de elektrische stuurbekrachtiging zorgen.

Succes met zoeken op de sloop (altijd gezellig).

Jos
AadG

Bericht door AadG »

Ik bouw ze altijd met een timer in.
Kan je hem nooit vergeten.
4 minuten is al lang genoeg.

Als je interesse mocht hebben

info@agys.nl
Marc-my-Words

Ik heb geen aandelen, maar wel (een korte) ervaring:
AadG levert goed en degelijk werk, alleen geeft hij geen garantie op total-loss-rijden, zelfs niet als je dat hetzelfde wintersseizoen mag overkomen.

Marc
Madcap

Bericht door Madcap »

Hej Aad! Ik heb voor het eerst de noodknop (twee accu''s even koppelen) gebruikt, man wat was ik blij met deze extra vooorziening -21 is wel koud hoor en die webasto trekt dan toch wel aardig wat weg!

[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
Marc-my-Words

Madcap Schreef:
> Hej Aad! Ik heb voor het eerst de noodknop (twee
> accu''s even koppelen) gebruikt, man wat was ik
> blij met deze extra vooorziening -21 is wel
> koud hoor en die webasto trekt dan toch wel aardig
> wat weg!

Hej Willem,

Je bent toe aan een El-Motorvärme!
Dan kan je in ieder geval thuis de motor op 220 voorverwarmen (en misschien gelijk een druppellader monteren).
Ik hoor van mijn Zweedse familie-relatie (met aandelen) dat er toch best wat Webasto-mensen toch ook zo'n El-Motorvärme erbij willen.
De Webasto neemt niet alleen meer van de accu als je lief kan zijn, maar ook gaat er meer aan diesel door.
Weliswaar ik 1 kW equivalent in diesel ± gelijk aan 1 kW stroom (in €uro of SEK), maar het rendement van de Webasto is een stuk lager, dwz een slimme Motorvärme (met pompje) stopt alle warmte in het koelsysteem, een Webasto verliest nogal wat warmte via de uitlaatgassen (het secondaire warmteverlies van blok en slangen is bij beide vergelijkbaar).

Hälsingar Marc

PS Ik heb wel een Zweeds adresje voor je.
Plaats reactie