Nieuwe voorruit voor Disco nodig, wat is slim

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lucas van Lierop

Nieuwe voorruit voor Disco nodig, wat is slim

Bericht door Lucas van Lierop »

Voor mij Disco project wil ik binnenkort een nieuwe ruit plaatsen. Ik had een donor maar daar de ruit heel uitsnijden is na lang klooien toch mislukt... Ik heb even bij Carglass nagevraagd, het kost minimaal 600,- euro.

Wat is nu verstandig/voordelig? (echt goedkoop wordt het nooit dat snap ik)
- Zelf een ruit kopen / zelf plaatsen
- Zelf een ruit kopen / Carglass laten plaatsen
- Alles bij Carglass (of een andere club)

Ik had al een ruit gevonden bij Rimmer Bros., als iemand tips heeft voor andere adressen hoor ik die graag.

Alvast bedankt voor de tips!

Groet
Lucas
Marc-my-Words

Re: Nieuwe voorruit voor Disco nodig, wat is slim

Bericht door Marc-my-Words »

Lucas,

Vraag het ook eens bij Au(w)totaalglas. Ik heb goede ervaringen alhier, wel steeds verzekerings-zaakjes, maar in ieder geval goed werk.
Bovendien hoorde ik tussen de regels door dat ze "verschillende" prijzen hebben. De verzekeraars en lease-mij-en hebben immers ook een dealtje.
En, vraag ook even rond, want ze zijn "eigen-baas", althans het gaat (meestal) om franchisenemers. Ik vroeg laatst - ik had een rare pech met de achterruit - of er nog steeds evenveel ruiten stuk gingen .... en dat zal best zeiden ze, maar lease-mij-en, en ook particulieren zonder leuke verzekering, rijden vaak langer door met kleinere schades -- dus: ze hebben het een stuk minder druk als een paar jaar terug.

Marc

PS Als je toch voor nieuw gaat, kijk dan ook even naar een verwarmde voorruit: het is achterlijk luxe, maar wel prettig, ook als snelle ontwaseming.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/01/2013 12:41 door Marc-my-Words.
Lucas van Lierop

Ik heb helaas geen verzekering omdat ie nog geschorst is (en het zou oplichting zijn), maar zal daar eens vragen. Ik heb (zeker nu) verwarmde voorruit overwogen echter ik denk ook aan een standkachel om straks het vergrote interieur goed warm te krijgen, misschien een beetje dubbelop dan? Wel luxe natuurlijk!!

Groet
Marc-my-Words

't Is volgens mij niet dubbelop. Een verwarmde voorruit ontdooit je voorruit en voorkomt condens, ook als je zelf een beetje klam instapt.
Standkachel en andere verwarmingsbronnen zorgen voor het binnenklimaat maar eventueel ook voor initieel alleen maar meer condens.

Marc

PS Ik weet en begrijp dat bij herbouw er geen verzekering de rekening gaat betalen (althans niet als je de zaak niet flest), ik noemde de voorbeeldjes omdat er kennelijk wel ruimte (kan) zitten in wat het moet kosten.
Lucas van Lierop

ow dus wellicht toch interessant :-), owjee ik ben zo iemand die het liefst voor de technisch mooiste oplossing gaat :-)

Maar je punt van verschil in kosten is goed om te weten, ga er gewoon een paar vragen, tnx.

Gr
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Lucas, een voorruit uit een disco 300 tdi is er goed zelf uit te halen, ik heb zo'n handig tooltje van Midlock, een ruitverwijderset, bestaande uit 2 houten handgrepen en snijdraad. Dan is de ruit er binnen 10 minuten uit. Er staan genoeg Discovery slopers hier en daar. Als je de ruit er uit hebt dan kun je makkelijk de oude kitresten verwijderen met een mesje. Het plaatsen is niet zo moeilijk maar dat zou ik toch laten doen door iemand van Caglass of een groot autoschadebedrijf, die doen het ook vaak zelf. Een ruit in UK bestellen lijkt me echt niet aan te raden. Vooral vanwege het risico op beschadiging.

Gr, Bart
Lucas van Lierop

Hoi Bart,

Mmm dat midlock setje heb ik ooit (nog bedankt voor de tip toen) aangeschaft, ik was er veel langer dan 10 min mee bezig en door mijn onvoorzichtigheid (ongeduld na een uur prutsen kan ook...) alsnog op het laatst moment verkloot. Maar moet dit dan zien als pannenkoeken: "de eerste mislukt altijd"? Bij mij ging het snijden vrij langzaam en brak de draad snel, dus als je nog tips hebt? En zijn er nog rubbers of strips oid die je moet vernieuwen of kun je alles hergebruiken?

Groet
Lucas
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

En als je toch niet voor een gebruikte ruit gaat (slopers zijn er genoeg) zou ik even rondbellen bij de bekende onderdeelhandelaren in NL. Dan daarna door een lokale ruitenboer laten plakken. Ik zou niet voor carglas oid gaan, die spotjes moeten ook betaald worden

succes Frank
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Uit een sloper plukken, liefst verwarmd natuurlijk.

Rangerover classic, Disco 1 en Disco 2 zijn allemaal de zelfde afmeting en pas vorm.

De Rangerover softd dash en Discoramen hebben de zwarte band rond om, die van de Classic niet, en dan kijk je zo tegen de achterkant van je dashbord aan.

Laast was ook op het nieuws ( tros radar of zo ) dat er veel verschill zat in ruit prijzen, en dat rond shoppen lonen was zelfs rechtstreeks bij de fabrikant proberen.

Als een verzekering zich moeit met ruit vervanging dan ben er maar zeker van dat er geld te verdienen is.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Lucas van Lierop

Aha de D2 ook, daar misschien wel de meeste kans op een verwarmde?, nou misschien moet ik dan toch nog maar een paar pogingen wagen.. Dank voor alle tips!

Groet
Lucas
Andtee

Bericht door Andtee »

Zeker bij autoruiten geldt de verzekeringsparadox, hoe duurder het is hoe meer je geneigd bent te verzekeren. Als je rondshopt zijn de verschillen ongekend. Carglass etc zijn absurd duur. van weg blijven dus. Vaak wil de lokale glasboer wel voor handje contantje de ruit er inplakken !
Bart van Dessel

Zo maar even een paar websites: [www.budgetautoruiten.nl] [www.ruitvervangen.nl] [www.voordeligautoglas.nl] [forum.www.trosradar.nl] [www.euronet-autoruiten.nl] Veel mensen raden een gebruikte ruit af ivm vroegtijdig kapot gaan.

Gr, Bart
Lucas van Lierop

@Andtee, goed dat je het nogmaals benadrukt, schandalig dat er door sommige clubs dan zoveel meer marge gemaakt wordt eigenlijk :-(

@Bart Jeej wat een links, die ga ik eens even doornemen en nog eens verder speuren, ik moet zeggen dat ik toevallig laatst ergens moest zijn en dat zat tegenover de Carglass dus daar maar even binnen gewandeld, maar ik dacht dus dat de rest dan niet zo heel veel zou verschillen...

Groet
Marc-my-Words

Die irritante reclame, en die Europa-brede huisstijl, die moeten ergens van betaald worden.
(In Frankrijk heb je net zulke irritante reclame.)
Ik ben dus blij dat ik van de verzekering naar Auwtotaalglas mag.
Particulier kan je nog meer shoppen, maar waarschijnlijk ook een dealtje maken.
De verzekeraars betalen zelf ook niet de "lijst-prijs", dat is hun dealtje.

Marc
Lucas van Lierop

Andere overweging, ik lees net in ander topic iets over 27A stroom voor een verwarmde Defender ruit, dat is niet mis eigenlijk dus best wel ff opletten in de winter, ik zou dan redeneren:

1 Starten
2 Ruiten ontdooien
3 Lichten aan

Lijkt me dat je anders in ellendige winteromstandigheden niet eens weg komt omdat je accu het niet trekt, iemand?

Groet
Lucas
Bart van Dessel

Ik heb een mooi schema voor de RRC met een losse kabelboom, speciaal relais en zekering. Heb ik ook ingebouwd in m'n Camel RRC 300 tdi. Als je het zo inbouwt dan speel je op safe. Ik kan evt. de nodige bestanden op PDF versturen. Met schema's n onderdeel nr's.

Gr, Bart
Marc-my-Words

't Loopt wel los.
Als je even uitgaat van een ± 100 Ah accu, en een dynamo die zelfs bij stationair al een aardige stroom levert, en bedenkt dat je voor starten weliswaar een grote stroom nodig hebt (dat is bij de accu het knelpunt) maar dat als alles goed is maar heel kort van duur dan heb je na het starten een accu waar alleen "de kop af is", die accu kan dus gerust nog even wat stroom leveren.

Waar je wel mee moet uitkijken is dat je dit alles niet moet doen als je alleen korte eindjes rijdt. Omdat de accu slechts met een beperkte stroom bijlaadt (vuistregel 10% van de Ah's, en koud nog iets trager) kan je zelfs al lijkt alles in evenwicht de accu stukje bij beetje de trap af helpen.

In ieder geval is het gezien het al dan niet bijladen natuurlijk wel slim om een tijdschakelingetje aan de voorruitverwarming te hangen, want alle lampen aan, voor- en achterruitverwarming, en aanjager ... dan merk je echt wel dat je bij stationair er tijdelijk onderuit zakt, dwz als je dan de ruitenwissers aanzet zie je je koplampen ietsje dimmen. 't Zou eigenlijk slimmer zijn als ook de achterruitverwarming een tijdschakeling kende.
Aan de andere kant, als je een eind rijdt en het is K-weer met sneeuw etc dan kan je best die voorruit bij herhaling inschakelen, zolang je accu over de hele rit maar netto genoeg bijlaadt. Je kan als plus zien dat je de aanjager niet zo hoog hoeft te laten draaien als je de voorruit op commando even kan laten verwarmen, de aanjager op de laagste stand geeft al genoeg voor warme voeten.

Marc
laro

Bericht door laro »

Carglas is een dure vogel,een ruit van een opel vectra was daar bina dubbel zo duur als op een andere plaats,zal wel aan de vele reklame liggen...............;
Ruud

Bericht door Ruud »

[www.2dehandsautoruiten.nl]
Andrew Colville

Mooie tip Marc, Gelukkig dacht Landrover hier ook al aan, de tijdschakelaar is togepast op alle Discovery en Rangerover ruiten zowel voor als achter ( behalve de vroege classics ) de voor ruit werkt + - 5 minuten en schakelt daarna af of als het contact wordt afgezet.

Ook denk ik dat Lucas de originele kabelboom gebruikt, dus als hij een luxe donor had dan is de voor ruit verwarming zelfs al voor bereid, schakelaar raam en relais er in en het werkt.

300Tdi heeft ook een 120 AH dynamo, en als hij daar nog een optima bij zet als start accu dan denk ik dat het wel goed komt.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Bart van Dessel

Het relais van de voorruitverwarming is af fabriek gekoppeld aan het lampje van de oliedruk, je kunt de verwarming dus alleen aanzetten als de motor loopt, het relais is een tijdrelais. Dit is bij alle RRC's en Disco's het geval. De achterruitverwarming met tijdrelais is inderdaad alleen vanaf de RRC en Discovery's met 300 tdi motor. (i.c.m. verwarmde spiegels)

Gr, Bart
Marc-my-Words

Hmm, zelfs de nieuwste (nu ja 2 jaar oud) Defender heeft je géén tijdschakeling op de achterruitverwarming (anders dan dat ie na een zekere tijd in gruizelementen gaat - been there seen that) -- het is door de tijdschakelaar op die voorruitverwarming dat ik op het goede idee kwam (maar het is dus al eens eerder "uitgevonden&quot ).
De voorruitverwarming heeft het dus wel, en zelfs zo ingenieus dat je de voorruit ook weer uit kunt zetten door nogmaals op het knopje te drukken.
Vlgs mij hebben ze er een spanningscontrole op gezet: als je de voorruit aan zet en dan pas start gaat ie alsnog weer uit (omdat tijdens het starten de spanning teveel inzakt?), op contact kan je de voorruit aanzetten, ook als de motor niet loopt.

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 22:53 door Marc-my-Words.
Bart van Dessel

Bij de RRC en Disco's kun je de voorruitverwarming inderdaad niet aanzetten als de motor niet loopt. Dat is al zo vanaf de eerste Vogue's SE vanaf 1988. Een RRC was voor z'n tijd een hele complete en best moderne auto. Voor geinteresseerden heb ik evt. onderdeelnummers van de kabelboom en de benodigde attributen (relais o.a.), staat allemaal op PDF.

Gr, Bart
Lucas van Lierop

Nog bedankt voor alle info,

Ik heb inmidels ook al wat aanbiedingen gehad voor ruiten (waarvoor dank) alleen nog geen verwarmde versies. Het lijkt er trouwens op dat Disco 2 ruit niet alleen makkelijker te krijgen is in verwarmde versie maar ook nog goedkoper is, toch wel interessant.

Groet
Lucas
Marc-my-Words

Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog bedankt voor alle info,
>
>
> Ik heb inmidels ook al wat aanbiedingen gehad voor
> ruiten (waarvoor dank) alleen nog geen verwarmde
> versies. Het lijkt er trouwens op dat Disco 2 ruit
> niet alleen makkelijker te krijgen is in verwarmde
> versie maar ook nog goedkoper is, toch wel
> interessant.
>
> Groet
> Lucas

Over makkelijk en moeilijk te krijgen:

Ik wilde een nieuwe achterruit voor de Defender, nieuwe type, voor de stalen deur en dus normale rubber-montage (en dus met ronde hoeken rondom).
En ik wilde deze ruit getint en zonder derde remlicht, en deze variant bleek niet normaal voorradig, het bestellen nam een kleine 2 weken (met een paar extra feestdagen), de ruit moest uit Engeland komen - de variant met derde remlicht was wel bijna per omgaande leverbaar.
Dus zolang een ruit niet echt "out of stock" is is ie er eigenlijk toch nog heel vlot (zeker in het licht van de levertijd van de Disco 123 - een auto die toch echt niet 1-2-3 van de lopende band ronde).

Marc
Lucas van Lierop

Ja ik bedoel dan met name out of stock, goed om te weten dat het in andere gevallen nog wel eens mee kan vallen. :-)

Groet
Lucas
Geert Oude Luttighuis

BARST! Een steentje...

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Toeval bestaat niet, ik ga ook even op dit topic reageren...

Gisteren op de snelweg van een passerende auto een steentje op de voorruit van mijn RRC ontvangen, en vóór ik het ontstane sterretje kon laten vullen vandaag is de ster vannacht al in 3 richtingen doorgescheurd, waarbij 1 ader door het gezichtsveld loopt (en de auto gaat volgende week voor de APK :s).

Op de prik zie ik vervolgens dit draadje, en ik begrijp nu dat ik kan kiezen voor een verwarmde vervangende voorruit? Dat biedt perspectief! Kan ik deze ruit er al in laten zetten en pas later aansluiten?
Mijn grote voordeel is dat ik de auto volgens mij all-risk verzekerd heb, ik moet zo even checken hoe en wat. Dan zit ik wellicht nog wel met eigen risico, maar dat zien we dan wel weer...

En om het kapen van het topic nog een beetje legitiem te houden: @Lucas: na inbraakschade in de Seniel van mijn vrouw heb ik ook even rondgevraagd bij verschillende partijen. Uiteindelijk bij GlasGarage laten vervangen, prijs lag op ongeveer 40% van de prijs bij Carglass en 70% van de prijs van AutoTotaalGlas... Ter overweging.
Frank 110V8

Re: BARST! Een steentje...

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

voor de APK mag je een niet vertakte scheur hebben in het gezichtsveld
Marc-my-Words

Je kan een verwarmde voorruit (laten) plaatsen en hem pas later (laten) aansluiten.
Houdt er wel rekening mee dat een verwarmde voorruit rare dunne draadjes in zich heeft (ik vind dat een bescheiden, maar overkomelijk, minpunt).

En je kan proberen - het mag niet - de verzekering de meerprijs van de verwarmde voorruit te laten betalen. Als het een verzekeringskwestie is maakt het verder niet uit naar welke glas-man je gaat, dwz. veel verzekeraars hebben slechts een paar glasmannen waar je eigen risico beperkt is (daar hebben ze dan een dealtje mee).

Ik denk dat de prijzen bij de ketens zoals Auwtotaalglas (soms) onderhandelbaar zijn (dat kreeg ik althans tussen de regels mee: er is een lijst prijs, een verzekerings-prijs en dan is er eventueel ook nog een privé-prijs).

Marc
Geert Oude Luttighuis

Heb even gekeken, ben inderdaad Casco verzekerd, voor ruitschade 'mag' ik naar Autotaalglas of Carglass. Als ik voor die partijen kies krijg ik € 135 korting op mijn eigen risico van € 225 en heb ik dus een nieuwe ruit voor € 90...
Ik zal eens vragen of ze akkoord gaan met het leveren en plaatsen van een verwarmde ruit... Zijn er ook nog verschillende kleuren getint glas (heb ik bij een andere auto wel eens gehad, brons getint en er was alleen latere blauwe tint beschikbaar).
Geert Oude Luttighuis

Mmmm, via verzekeringsagent doorverbonden met Autototaalglas. De standaard-ruit vervangen komt neer op € 340, maar ze kunnen vooralsnog alleen groen-getint/groene zonneband leveren, terwijl ik nu een bronzen zonneband heb (niet dat ik me daar heel druk om maak). De voorruit met verwarming kost echter € 712 (ruim het dubbele), waarbij ze aangeven dat ze daar waarschijnlijk geen akkoord voor krijgen bij de verzekering.
De dame gaat informeren bij hun leverancier over mogelijk bronzen zonneband, en ik heb een charme-offensief ingezet voor de verwarming ("als jullie niet origineel kunnen leveren, dan opteer ik natuurlijk voor de versie mét verwarming" en "als je uiteindelijk voor mij voorruitverwarming weet los te peuteren ben je wat mij betreft per direct de 'medewerker van de maand'!" )

We zullen zien?!

Zijn er leveranciers bekend bij prikkers die een voorruit mét verwarming voor een mooie prijs kunnen leveren?
Geert Oude Luttighuis

Bronzen zonneband: niet leverbaar...
Groen getint zónder zonneband: 1 dag levertijd
Overig (dus zonneband en/of verwarming): 2 weken levertijd.

Autotaalglas durft de verwarming niet aan te kaarten bij de verzekering (en dat begrijp ik wel).
Lucas van Lierop

Ik kreeg net een prijs van 200 nog wat onverwarmd of 300 nog wat verwarmd, moest ik wel de lijst nog hebben, die had ik helaas niet meer. maar dat is niet duur toch?
Geert Oude Luttighuis

Waar was dat, Lucas? En was dat getint/met zonneband?
Lucas van Lierop

Hoi Geert, dat was hier: [autoglasutrecht.nl], wat betreft dat tinten dat weet ik helaas niet. Aan je naam te zien kom je uit Twente dus als je daar nog woont is dat voor jou wellicht niet erg om de hoek.

Gr
Bart van Dessel

Hoi Lucas, weet je zeker dat een Disco 2 ruit ook past? Is op heel veel punten een andere auto tov Disco 1........

gr, Bart
Lucas van Lierop

Hoi Bart,

Nou helaas ik weet ik dat niet zeker-zeker, echter Andrew meldde het ergens in dit topic, zou wellicht een boel schelen gewoon omdat ie recenter is (want oud model = duur heb ik geleerd).

Groet
Lucas

Bart van Dessel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Lucas, weet je zeker dat een Disco 2 ruit ook
> past? Is op heel veel punten een andere auto tov
> Disco 1........
>
> gr, Bart
Geert Oude Luttighuis

Hahaha! Ik woon meer waar jouw naam weg komt... Nou ja, Brabant dan toch iig: Breda...
Geert Oude Luttighuis

Vind ik iig wel erg interessant Bart, ben wel benieuwd hoe makkelijk, snel en kostenverantwoord dit aan te leggen is?!
Lucas van Lierop

Ow haha, nouja en ik woon dan dus weer in Utrecht ;-)
Andrew Colville

Kijk hier even,

Discovery 2

Discovery 1

Nu verschillen de maten, en beide kloppen niet helemaal, dus vermoed ik dat het hier gaat om verpakking's afmeting en niet de raamen zelf.

Ik zal proberen mijn voor ruit op te meten op mijn Td5 ( maar ik ga de rubbers er niet af trekken die zijn me te duur )

Ik verwacht dat de beide ruiten wel zullen passen ( al is dat niet 100 % zeker ik heb het nog niet geprobeerd ) de vorm van de carosserie bij de schutbord is niet anders dan die van de 300tdi. ook het dashbord is net zo breed als mijn soft dash en dus warschijnlijk ook de 300tdi dash.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
Plaats reactie