Ongekeurde trekhaak
Ongekeurde trekhaak
Naar aanleiding van deze post heb ik de RDW een mail gestuurd met de vraag wat ik nu mag trekken met mijn landrover stage one, met 3500 kg trekgewicht op kenteken, maar met ongekeurde trekhaak.
Welnu, hier het antwoord, veel onduidelijker konden ze het niet maken...
QuoteRDW U geeft aan dat de trekhaak achter de auto, met het door u opgegeven kentekennummer, niet gekeurd is. Hierdoor twijfelt u, of u het gewicht van 3500 kg. die op het kentekenbewijs staat, daadwerkelijk mag trekken.
Het trekgewicht dat vermeld staat op het kentekenbewijs is niet gekoppeld aan het type trekhaak achter de auto. U mag het vermelde trekgewicht dus gewoon trekken met de betreffende auto.
De trekhaak die geplaatst is, dient voorzien te zijn van een typegoedkeuring. Een trekhaak hoeft sinds enige jaren niet meer apart gekeurd te worden door de RDW. U dient zelf zorg te dragen dat de geplaatste trekhaak voorzien is van een typegoedkeuring. Indien u er niet zeker van bent dat uw trekhaak aan de typegoedkeuring voldoet, adviseer ik u om contact op te nemen met een fabrikant of een winkel van trekhaken.
Groet, Art
Welnu, hier het antwoord, veel onduidelijker konden ze het niet maken...
QuoteRDW U geeft aan dat de trekhaak achter de auto, met het door u opgegeven kentekennummer, niet gekeurd is. Hierdoor twijfelt u, of u het gewicht van 3500 kg. die op het kentekenbewijs staat, daadwerkelijk mag trekken.
Het trekgewicht dat vermeld staat op het kentekenbewijs is niet gekoppeld aan het type trekhaak achter de auto. U mag het vermelde trekgewicht dus gewoon trekken met de betreffende auto.
De trekhaak die geplaatst is, dient voorzien te zijn van een typegoedkeuring. Een trekhaak hoeft sinds enige jaren niet meer apart gekeurd te worden door de RDW. U dient zelf zorg te dragen dat de geplaatste trekhaak voorzien is van een typegoedkeuring. Indien u er niet zeker van bent dat uw trekhaak aan de typegoedkeuring voldoet, adviseer ik u om contact op te nemen met een fabrikant of een winkel van trekhaken.
Groet, Art
Re: Ongekeurde trekhaak
Technisch/wettelijk gezien mag je auto dus 3500kg trekken. De gemonteerde haak is voor dat feitje op je kentekenbewijs geen beperkende factor.
Praktisch gezien dient de haak echter voorzien te zijn van een typegoedkeuring om ook daadwerkelijk dat gewicht te mogen trekken lees ik. Daar gaat de RDW niet over, ik vermoed oom agent en/of de verzekering wél (mocht daar ooit een discussie ontstaan).
Een soort van duidelijk vind ik het wel
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ea51ff6985e68a595a85aa99b0e4163', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16281591, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Praktisch gezien dient de haak echter voorzien te zijn van een typegoedkeuring om ook daadwerkelijk dat gewicht te mogen trekken lees ik. Daar gaat de RDW niet over, ik vermoed oom agent en/of de verzekering wél (mocht daar ooit een discussie ontstaan).
Een soort van duidelijk vind ik het wel
robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4ea51ff6985e68a595a85aa99b0e4163', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 16281591, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
Re: Ongekeurde trekhaak
Je mag dus gewoon het gewicht trekken dat op het kenteken staat, dat had ik al geschreven in een andere posting. Oom agent gaat alleen kijken wat er op het kenteken vermeld staat (ervaringsdeskundige), en de trekhaak wordt niet naar gekeken.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Ongekeurde trekhaak
Je mag met een ongekeurde trekhaak dus géén 3500kg trekken, maar maximaal 750. Bovendien moet de aanhanger dan nog geremd zijn ook. Is de aanhanger niet geremd, mag het getrokken gewicht niet hoger zijn dan in de kentekenpapieren vermeld staat.
Alleen een gekeurde van typegoedkeuring voorziene trekhaak, waarvan de kogel bovendien de juiste diameter heeft ( apk punt) mag trekken wat er op het plaatje staat óf wat op de kentekenpapieren staat.
Laat staan of je over een E rijbewijs beschikt.
Daar is ook gedoe over. Een maat van mij heeft een Td5 uit 2006 en mag 3 ton trekken, mijn oneten mag 3,5 ton trekken?!
Groet, Paul
Alleen een gekeurde van typegoedkeuring voorziene trekhaak, waarvan de kogel bovendien de juiste diameter heeft ( apk punt) mag trekken wat er op het plaatje staat óf wat op de kentekenpapieren staat.
Laat staan of je over een E rijbewijs beschikt.
Daar is ook gedoe over. Een maat van mij heeft een Td5 uit 2006 en mag 3 ton trekken, mijn oneten mag 3,5 ton trekken?!
Groet, Paul
Re: Ongekeurde trekhaak
Sorry Bart, je mag het gewicht trekken dat op kenteken staat ALS je een trekhaak met typegoedkeuring daarvoor hebt.
En dit is ook altijd zo geweest, feitelijk is er aan de regels dus niks verandert.
Dat oom agent vaak ook niet van de juiste gang van zake op de hoogte is, dan is een ander verhaal.
Groet, Art
En dit is ook altijd zo geweest, feitelijk is er aan de regels dus niks verandert.
Dat oom agent vaak ook niet van de juiste gang van zake op de hoogte is, dan is een ander verhaal.
Groet, Art
Re: Ongekeurde trekhaak
Dit schrijft de RDW: "Het trekgewicht dat vermeld staat op het kentekenbewijs is niet gekoppeld aan het type trekhaak achter de auto. U mag het vermelde trekgewicht dus gewoon trekken met de betreffende auto." Voor een Discovery of Range Rover zijn er alleen maar 3,5 tons trekhaken in de handel, dus ik ben ook geen ervaringsdeskundige. Ik zal er dus wel naast zitten....
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Ongekeurde trekhaak
Paul Kampeerrover Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Daar is ook gedoe over. Een maat van mij heeft een
> Td5 uit 2006 en mag 3 ton trekken, mijn oneten mag
> 3,5 ton trekken?!
>
> Groet, Paul
Da's gek, mijn oude Td5 uit 1999 mag 3,5 ton trekken (ik had er nooit een trekhaak aan).
Mijn huidige bultneus mag ook 3,5 ton trekken (en ik heb nog steeds geen trekhaak)
Ik heb ook geen BE, was net te laat, mijn wederhelft heeft wel BE, maar die zal niet gauw een aanhanger willen trekken, die vindt de 110 al eng-groot genoeg.
Marc
PS Je mag dus bijna zeker wél met een elders in de EU gekeurde trekhaak tot de bij die trekhaak passende gewichten trekken - dat biedt weer mogelijkheden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 11:04 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
>
> Daar is ook gedoe over. Een maat van mij heeft een
> Td5 uit 2006 en mag 3 ton trekken, mijn oneten mag
> 3,5 ton trekken?!
>
> Groet, Paul
Da's gek, mijn oude Td5 uit 1999 mag 3,5 ton trekken (ik had er nooit een trekhaak aan).
Mijn huidige bultneus mag ook 3,5 ton trekken (en ik heb nog steeds geen trekhaak)
Ik heb ook geen BE, was net te laat, mijn wederhelft heeft wel BE, maar die zal niet gauw een aanhanger willen trekken, die vindt de 110 al eng-groot genoeg.
Marc
PS Je mag dus bijna zeker wél met een elders in de EU gekeurde trekhaak tot de bij die trekhaak passende gewichten trekken - dat biedt weer mogelijkheden.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 11:04 door Marc-my-Words.
Re: Ongekeurde trekhaak
In mijn zoektocht van een paar dagen geleden over het onderwerp, kwam ik iets tegen over de toelatingskeuring (bv bij invoer)
QuoteRDW Gewicht aanhangwagen
Het maximum aanhangwagengewicht wordt alleen vermeld op het kentekenbewijs aan de hand
van fabrieksgegevens. Als voor dit doel gegevens van het internet worden aangeleverd,
beoordeelt de RDW deze op bruikbaarheid. Voor bedrijfsauto’s met een apart zelfdragend
chassis geldt dat op het voertuig een trekhaak aanwezig moet zijn met een Europese
typegoedkeuring. Bij voertuigen in gebruik genomen vóór 1 januari 2005 mag dit ook een
nationale typegoedkeuring zijn. Heeft de trekhaak geen goedkeuring, dan is vermelding op het
kentekenbewijs niet mogelijk en mag deze, bij geschiktheid van het voertuig, worden gebruikt
tot maximaal 750 kg aanhangwagengewicht.
QuoteRDW Gewicht aanhangwagen
Het maximum aanhangwagengewicht wordt alleen vermeld op het kentekenbewijs aan de hand
van fabrieksgegevens. Als voor dit doel gegevens van het internet worden aangeleverd,
beoordeelt de RDW deze op bruikbaarheid. Voor bedrijfsauto’s met een apart zelfdragend
chassis geldt dat op het voertuig een trekhaak aanwezig moet zijn met een Europese
typegoedkeuring. Bij voertuigen in gebruik genomen vóór 1 januari 2005 mag dit ook een
nationale typegoedkeuring zijn. Heeft de trekhaak geen goedkeuring, dan is vermelding op het
kentekenbewijs niet mogelijk en mag deze, bij geschiktheid van het voertuig, worden gebruikt
tot maximaal 750 kg aanhangwagengewicht.
Re: Ongekeurde trekhaak
Kom op Bart, je haalt eruit wat je goed uitkomt. Er staat ook: "De trekhaak die geplaatst is, dient voorzien te zijn van een typegoedkeuring."
Groet, Art
Groet, Art
Re: Ongekeurde trekhaak
We hebben het hier over auto's met een geldig Nederlands kenteken bewijs, niet over een invoerkeuring.
Ik heb ook wat van internet geplukt:
Is het wettelijk gezien en voor de APK nodig dat een onder de auto gemonteerde trekhaak is voorzien van een typeplaatje met (onder andere) het maximum aanhangwagengewicht? En moet je bij een auto met trekhaak ook nog speciale documenten bij je kenteken hebben? Ik heb een Volvo 264 uit 1977 met een trekhaak zonder typeplaatje of document. Ben ik nu strafbaar?Ko van Leerdam
Bij de APK voor auto’s onder de 3.500 kg wordt er niet gecontroleerd op het typeplaatje en documenten van een trekhaak. In het verleden moest voor alle registratieplichtige aanhangwagens een aanvullingsblad aangevraagd worden. Dit is sinds april 1998 niet meer van toepassing. Het maximum aanhangwagengewicht, zoals dat voorheen op het aanvullingsblad gespecificeerd stond, staat nu standaard vermeld op het kentekenbewijs deel I van nieuw geregistreerde auto’s. Uw auto is echter van oudere datum, en voor die auto’s geldt de volgende procedure: van auto’s met een geel kenteken dient het originele deel 1 van het kentekenbewijs, vergezeld van een formulier waarmee in het verleden het aanvullingsblad werd aangevraagd (kunt u zo van internet halen), naar de RDW in Veendam gestuurd te worden. U ontvangt dan een nieuw deel 1, met daarop aangegeven welk aanhangwagengewicht uw auto mag trekken. Van auto’s met een grijs kenteken – bedrijfsauto’s met een maximum toelaatbare massa van minder dan 3.500 kg – dient het originele deel I van het kentekenbewijs samen met het aanvraagformulier voor het aanvullingsblad naar de RDW gestuurd te worden. De RDW zal in de meeste gevallen zonder verdere keuring een nieuw deel I verstrekken met daarop het te trekken aanhangwagengewicht. Het is echter ook mogelijk dat een aanvullende keuring vereist is. Hierover wordt de eigenaar door de RDW geïnformeerd. (RT)
Ik heb ook wat van internet geplukt:
Is het wettelijk gezien en voor de APK nodig dat een onder de auto gemonteerde trekhaak is voorzien van een typeplaatje met (onder andere) het maximum aanhangwagengewicht? En moet je bij een auto met trekhaak ook nog speciale documenten bij je kenteken hebben? Ik heb een Volvo 264 uit 1977 met een trekhaak zonder typeplaatje of document. Ben ik nu strafbaar?Ko van Leerdam
Bij de APK voor auto’s onder de 3.500 kg wordt er niet gecontroleerd op het typeplaatje en documenten van een trekhaak. In het verleden moest voor alle registratieplichtige aanhangwagens een aanvullingsblad aangevraagd worden. Dit is sinds april 1998 niet meer van toepassing. Het maximum aanhangwagengewicht, zoals dat voorheen op het aanvullingsblad gespecificeerd stond, staat nu standaard vermeld op het kentekenbewijs deel I van nieuw geregistreerde auto’s. Uw auto is echter van oudere datum, en voor die auto’s geldt de volgende procedure: van auto’s met een geel kenteken dient het originele deel 1 van het kentekenbewijs, vergezeld van een formulier waarmee in het verleden het aanvullingsblad werd aangevraagd (kunt u zo van internet halen), naar de RDW in Veendam gestuurd te worden. U ontvangt dan een nieuw deel 1, met daarop aangegeven welk aanhangwagengewicht uw auto mag trekken. Van auto’s met een grijs kenteken – bedrijfsauto’s met een maximum toelaatbare massa van minder dan 3.500 kg – dient het originele deel I van het kentekenbewijs samen met het aanvraagformulier voor het aanvullingsblad naar de RDW gestuurd te worden. De RDW zal in de meeste gevallen zonder verdere keuring een nieuw deel I verstrekken met daarop het te trekken aanhangwagengewicht. Het is echter ook mogelijk dat een aanvullende keuring vereist is. Hierover wordt de eigenaar door de RDW geïnformeerd. (RT)
Re: Ongekeurde trekhaak
Het lijkt wel of je boos wordt
Het aangehaalde stuk kan ik helemaal onderschrijven. Waar verder niet op ingegaan wordt, is dat de Volvo meneer niet meer dan 750 kg mag trekken met z'n ongekeurde trekhaak.
En ja, die 750 kg haal ik uit mijn herinnering en is dus niet perse waar. Ik heb dan ook nog een mailtje terug gestuurd naar de RDW met de vraag hoeveel ik nu mag trekken met m'n ongekeurde trekhaak. Daar hebben ze namelijk geen antwoord op gegeven.
Groet, Art
Het aangehaalde stuk kan ik helemaal onderschrijven. Waar verder niet op ingegaan wordt, is dat de Volvo meneer niet meer dan 750 kg mag trekken met z'n ongekeurde trekhaak.
En ja, die 750 kg haal ik uit mijn herinnering en is dus niet perse waar. Ik heb dan ook nog een mailtje terug gestuurd naar de RDW met de vraag hoeveel ik nu mag trekken met m'n ongekeurde trekhaak. Daar hebben ze namelijk geen antwoord op gegeven.
Groet, Art
Re: Ongekeurde trekhaak
Die Volvo-meneer kan waarschijnlijk - wellicht met wat moeite - een goedkeuring halen bij de Zweedse RDW.
Marc
Marc
Re: Ongekeurde trekhaak
Nee hoor, niet boos, gewoon eigenwijs.. Ik wordt niet zo snel boos hoor. Betreft de trekhaak, het is een behoorlijk grijs gebied, de ene zegt dit en de ander zegt dat. Ik lees heel veel op het internet dat er geen typeplaatje op de trekhaak hoeft te zitten en dat alleen naar het kentekenbewijs gekeken wordt. Dat zijn zelfs antwoorden zoals de RDW help desk ze geeft. Maar er zijn ook (heel veel) berichten dat de haak wel degelijk gekeurd moet zijn (ANW. Mijn conclusie: zelfs de RDW medewerkers weten niet allemaal hoe is nu precies zit. Ik ga verder met m'n boekhouding anders komt die niet klaar en vanaf de zijlijn kijk ik naar jullie bevindingen!!
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Ongekeurde trekhaak
QuoteBart gewoon eigenwijs '
Oh, is dat het
Ik vond het wel een leuke discussie, vooral omdat ik gelijk heb
Ga ook maar weer aan het werk dan, laat nog wel weten hoeveel ik nu mag trekken volgens de RDW..
Groet, Art
Oh, is dat het
Ik vond het wel een leuke discussie, vooral omdat ik gelijk heb
Ga ook maar weer aan het werk dan, laat nog wel weten hoeveel ik nu mag trekken volgens de RDW..
Groet, Art
Re: Ongekeurde trekhaak
Een agent kijkt en zoekt wel degelijk naar de trekgewichten en typegoedkeuringen die op de trekhaak staan. Daar ben ik ook ervaringsdeskundige is. Als dat bij jou niet is gebeurt is het dus een luie agent geweest.
Zou anders wel even lekker wezen. Je hebt een vrachtwaggel die 10 ton mag trekken. Daar schroef je een ongekeurd knobbeltje op geschikt voor een eenvoudig kip caravannetje. En daar ga je dan lekker die 10 ton mee trekken. Mag allemaal volgens jouw interpretatie van de regels..
Het bericht van de RDW lijkt me zeer duidelijk. Met een niet gekeurde trekhaak dus 750 kilo. En het maakt verder geen steek uit hoeveel de wagen van zichzelf mag trekken. Op je kenteken staat wat de auto zelf mag trekken. Dat is opgegeven door de autofabrikant en gewoon afhankelijk van de constructie van de wagen. En heeft verder niets met de trekinrichting, soort aanhanger of type rijbewijs te maken.
Dat in de praktijk bij RDW de trekgewichten vaak van de trekhaak of van andere soortgelijke voertuigen worden overgenomen is een heel ander verhaal. Een verhaal dat verklaart dat er series 3 met een trekgewicht van 3500 en zelfs 4000 kg rondrijden. De gewichten zijn dan vaak overgenomen van militaire trekinrichtingen of andere speciale uitrustingen. De series 3 one ton met militaire trekinrichting mocht (in het leger) geloof ik 4 ton trekken. Om die reden zat er ook een aangepaste versnellingsbak in dat ding. Het one tons chassis is exact gelijk aan dat van de militaire 109. Met het chassis is dat dus mogelijk. Motortechnisch wordt het alleen een ander verhaal. Een civiel chassis is anders en kan het waarschijnlijk minder goed. Dat de meeste mensen geen verschil zien tussen militair en civiel is misschien ook een reden om die verder zinloze trek gewichten gewoon klakkeloos over te nemen.
Feit is dat er voor de series maar 1 trekhaak met type goedkeuring bestaat en dat is de brink trekhaak. En daarmee mag je max 2000 kg trekken. Bij de series is het, of deze trekhaak en 2000kg, of maximaal 750 kg met elke andere trekhaak. Iets anders is niet mogelijk. Ook bij de militaire koppelingen die 4 ton mogen trekken mag je niet meer dan 750kg trekken omdat die geen nationale of europese type goedkeuring hebben. Waarschijnlijk wel een militaire goedkeuring maar dat geld niet in de civiele wereld.
De typegoedkeuring van een trekhaak geld in combinatie met de wagen. Een goedgekeurde 3500 kg trekhaak van een td5 op een series plaatsen kan, maar mag dan niet meer als 750kg trekken.
Het type goedkeuring nummer van de brink trekhaak is 06012333. Als je het bij dit nummer behorende goedkeurings rapport opvraagt zul je waarschijnlijk alle constructie en sterkte berekenings gegevens vinden samen met alle gegevens van het type auto waar hij voor bedoelt is compleet met welke soort bouten en moeren en hoe een en ander aan de wagen bevestigd dient te worden. Als hier iets niet hetzelfde van is mag je maximaal 750 kg trekken. Dus een andere zelf gemaakte of zelfs niet door landrover zelf geleverde achterbalk betekend letterlijk maximaal 750kg.
Er zijn dus (volgens de letter) waarschijnlijk maar weinig series landrovertjes over die meer als 750kg mogen trekken. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten. Maar ze kunnen als ze willen heel vervelend zijn. En dan moet je denken aan verzekeringskwesties waarbij het verlies van een mensenleven de kwestie is. En dan moet die zelf geknutselde achterbalk echt een broddelwerkje geweest zijn om de oorzaak van een ongeluk te zijn.
Arnold.
Arnold.
Zou anders wel even lekker wezen. Je hebt een vrachtwaggel die 10 ton mag trekken. Daar schroef je een ongekeurd knobbeltje op geschikt voor een eenvoudig kip caravannetje. En daar ga je dan lekker die 10 ton mee trekken. Mag allemaal volgens jouw interpretatie van de regels..
Het bericht van de RDW lijkt me zeer duidelijk. Met een niet gekeurde trekhaak dus 750 kilo. En het maakt verder geen steek uit hoeveel de wagen van zichzelf mag trekken. Op je kenteken staat wat de auto zelf mag trekken. Dat is opgegeven door de autofabrikant en gewoon afhankelijk van de constructie van de wagen. En heeft verder niets met de trekinrichting, soort aanhanger of type rijbewijs te maken.
Dat in de praktijk bij RDW de trekgewichten vaak van de trekhaak of van andere soortgelijke voertuigen worden overgenomen is een heel ander verhaal. Een verhaal dat verklaart dat er series 3 met een trekgewicht van 3500 en zelfs 4000 kg rondrijden. De gewichten zijn dan vaak overgenomen van militaire trekinrichtingen of andere speciale uitrustingen. De series 3 one ton met militaire trekinrichting mocht (in het leger) geloof ik 4 ton trekken. Om die reden zat er ook een aangepaste versnellingsbak in dat ding. Het one tons chassis is exact gelijk aan dat van de militaire 109. Met het chassis is dat dus mogelijk. Motortechnisch wordt het alleen een ander verhaal. Een civiel chassis is anders en kan het waarschijnlijk minder goed. Dat de meeste mensen geen verschil zien tussen militair en civiel is misschien ook een reden om die verder zinloze trek gewichten gewoon klakkeloos over te nemen.
Feit is dat er voor de series maar 1 trekhaak met type goedkeuring bestaat en dat is de brink trekhaak. En daarmee mag je max 2000 kg trekken. Bij de series is het, of deze trekhaak en 2000kg, of maximaal 750 kg met elke andere trekhaak. Iets anders is niet mogelijk. Ook bij de militaire koppelingen die 4 ton mogen trekken mag je niet meer dan 750kg trekken omdat die geen nationale of europese type goedkeuring hebben. Waarschijnlijk wel een militaire goedkeuring maar dat geld niet in de civiele wereld.
De typegoedkeuring van een trekhaak geld in combinatie met de wagen. Een goedgekeurde 3500 kg trekhaak van een td5 op een series plaatsen kan, maar mag dan niet meer als 750kg trekken.
Het type goedkeuring nummer van de brink trekhaak is 06012333. Als je het bij dit nummer behorende goedkeurings rapport opvraagt zul je waarschijnlijk alle constructie en sterkte berekenings gegevens vinden samen met alle gegevens van het type auto waar hij voor bedoelt is compleet met welke soort bouten en moeren en hoe een en ander aan de wagen bevestigd dient te worden. Als hier iets niet hetzelfde van is mag je maximaal 750 kg trekken. Dus een andere zelf gemaakte of zelfs niet door landrover zelf geleverde achterbalk betekend letterlijk maximaal 750kg.
Er zijn dus (volgens de letter) waarschijnlijk maar weinig series landrovertjes over die meer als 750kg mogen trekken. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten. Maar ze kunnen als ze willen heel vervelend zijn. En dan moet je denken aan verzekeringskwesties waarbij het verlies van een mensenleven de kwestie is. En dan moet die zelf geknutselde achterbalk echt een broddelwerkje geweest zijn om de oorzaak van een ongeluk te zijn.
Arnold.
Arnold.
Re: Ongekeurde trekhaak
Art van Blondie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sorry Bart, je mag het gewicht trekken dat op
> kenteken staat ALS je een trekhaak met
> typegoedkeuring daarvoor hebt.
> En dit is ook altijd zo geweest, feitelijk is er
> aan de regels dus niks verandert.
> Dat oom agent vaak ook niet van de juiste gang van
> zake op de hoogte is, dan is een ander verhaal.
>
> Groet, Art
Art geheel mee eens.
Het vervelende is dat de op dit moment verkrijgbare trekhaak voor een Stage One (Series III, 109 chassis) gekeurd is voor een gewicht tot 2000kg.
Dus hoewel 3.500 op het kenteken, helaas max. 2000kg aan de haak.
Paul Rasch
1950 80"
1982 109" Stage One
-------------------------------------------------------
> Sorry Bart, je mag het gewicht trekken dat op
> kenteken staat ALS je een trekhaak met
> typegoedkeuring daarvoor hebt.
> En dit is ook altijd zo geweest, feitelijk is er
> aan de regels dus niks verandert.
> Dat oom agent vaak ook niet van de juiste gang van
> zake op de hoogte is, dan is een ander verhaal.
>
> Groet, Art
Art geheel mee eens.
Het vervelende is dat de op dit moment verkrijgbare trekhaak voor een Stage One (Series III, 109 chassis) gekeurd is voor een gewicht tot 2000kg.
Dus hoewel 3.500 op het kenteken, helaas max. 2000kg aan de haak.
Paul Rasch
1950 80"
1982 109" Stage One
Re: Ongekeurde trekhaak
Maar wat dan als je een trekhaak uit één van de EU-landen hebt?
Op een recente auto moet die dan een (Europese?) typegoedkeuring hebben, op een oudere auto volstaat een goedkeuring uit een EU-buitenland.
Mijns inziens is dat de uitwerking van EU-regels en is dit ook impliciet hier [landrover.startpagina.nl] al langsgekomen.
Dit wil dus zeggen dat zolang Brink geen monopolist is er weldegelijk andere trekhaken (kunnen) zijn.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 17:11 door Marc-my-Words.
Op een recente auto moet die dan een (Europese?) typegoedkeuring hebben, op een oudere auto volstaat een goedkeuring uit een EU-buitenland.
Mijns inziens is dat de uitwerking van EU-regels en is dit ook impliciet hier [landrover.startpagina.nl] al langsgekomen.
Dit wil dus zeggen dat zolang Brink geen monopolist is er weldegelijk andere trekhaken (kunnen) zijn.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2013 17:11 door Marc-my-Words.
Re: Ongekeurde trekhaak
Ik kreeg al een mailtje terug van de eerste hulplijn, die weet niet hoeveel ik mag trekken met m'n ongekeurde trekhaak. Het wordt doorgestuurd naar de tweede lijns support. Mijn ervaring is dat het dan 2 weken gaat duren.
Re: Ongekeurde trekhaak
Ik denk dat dat een uitweg is. Een maas in de wet waarschijnlijk. Maar ga dat ingeval van een boete of erger een ongeluk maar eens aantonen? Met een dure advocaat waarschijnlijk geen probleem. Alleen kunnen gewone mensen met een normaal salaris hier toch nooit in dit soort kwesties hun recht halen.
Arnold.
Arnold.
Re: Ongekeurde trekhaak
Mij lijkt dat niet zo moeilijk: Goedgekeurd is goedgekeurd.
Zoals hier al vaker gezegd: de politie weet het zelf ook niet, maar controleert ook niet erg intensief (neem een printje van de RDW-tekst mee).
En in geval van erger: alleen als er iets mis gaat met de koppeling, en dan nog alleen als er iets mis gaat met het trekhaak-deel, is er een (on)zekere kans dat er aanvullend onderzoek gedaan wordt. Als je met een elders goedgekeurde koppeling op pad gaat loopt dit allemaal dus wel los (al was het maar omdat bijv. een Dixon-Bate trekhaak ruimschoots in de harde praktijk getest is.
Uiteindelijk, als er wat mis gaat met een aanhanger achter de auto is het meestal gewoon een menselijke fout, en als er iets stuk gaat aan het koppelingsgebeuren is het eigenlijk altijd de koppeling aan de aanhanger (misschien dan m.u.v. doorgeroeste achterbalken, maar dat is een ander verhaal).
Marc
Zoals hier al vaker gezegd: de politie weet het zelf ook niet, maar controleert ook niet erg intensief (neem een printje van de RDW-tekst mee).
En in geval van erger: alleen als er iets mis gaat met de koppeling, en dan nog alleen als er iets mis gaat met het trekhaak-deel, is er een (on)zekere kans dat er aanvullend onderzoek gedaan wordt. Als je met een elders goedgekeurde koppeling op pad gaat loopt dit allemaal dus wel los (al was het maar omdat bijv. een Dixon-Bate trekhaak ruimschoots in de harde praktijk getest is.
Uiteindelijk, als er wat mis gaat met een aanhanger achter de auto is het meestal gewoon een menselijke fout, en als er iets stuk gaat aan het koppelingsgebeuren is het eigenlijk altijd de koppeling aan de aanhanger (misschien dan m.u.v. doorgeroeste achterbalken, maar dat is een ander verhaal).
Marc
Re: Ongekeurde trekhaak
Ze hebben niet veel te doen bij de RDW, ik heb alweer antwoord. En een onbetwistbaar antwoord deze keer.
QuoteRDW In de Regelgeving staat het volgende over trekhaken:
Artikel 5.18.54
Bij samenstellen van voertuigen moet de aanhangwagen door een enkele, passende en geschikte koppeling, die niet kan lostrillen, zodanig aan het trekkend voertuig zijn verbonden dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Artikel 5.18.18
De totale massa of de som van de aslasten van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of
b. de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.
Conclusie
Wanneer bij uw voertuig een ongekeurde trekhaak is gemonteerd mag u maximaal 750kg trekken.
De meeste wisten dit eigenlijk al (behalve Bart dan ), maar het is goed het weer eens bevestigd te zien. In de regeling voertuigen is wat dit betreft dus niets verandert ten opzichte van het vervallen voertuigreglement.
De artikelen zelf zijn oa hier terug te vinden, ze zijn ook wat uitgebreider dan het stukje wat door de RDW is aangehaald.
In het volgende artikel 5.18.18A zie ik overigens ook staan dat nooit meer dan 3500kg met een auto mag worden getrokken. Als dus een Disco 4000 kg op kenteken heeft staan (wat voorkomt volgens mensen hier op de prik), dan geldt ook daar net zo goed een maximum trekgewicht van 3500kg.
Groet, Art
QuoteRDW In de Regelgeving staat het volgende over trekhaken:
Artikel 5.18.54
Bij samenstellen van voertuigen moet de aanhangwagen door een enkele, passende en geschikte koppeling, die niet kan lostrillen, zodanig aan het trekkend voertuig zijn verbonden dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Artikel 5.18.18
De totale massa of de som van de aslasten van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of bussen waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 3.500 kg, mag niet meer bedragen dan de maximummassa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa of de som van de aslasten van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorvoertuig, of
b. de massa in rijklare toestand van het trekkend motorvoertuig.
Conclusie
Wanneer bij uw voertuig een ongekeurde trekhaak is gemonteerd mag u maximaal 750kg trekken.
De meeste wisten dit eigenlijk al (behalve Bart dan ), maar het is goed het weer eens bevestigd te zien. In de regeling voertuigen is wat dit betreft dus niets verandert ten opzichte van het vervallen voertuigreglement.
De artikelen zelf zijn oa hier terug te vinden, ze zijn ook wat uitgebreider dan het stukje wat door de RDW is aangehaald.
In het volgende artikel 5.18.18A zie ik overigens ook staan dat nooit meer dan 3500kg met een auto mag worden getrokken. Als dus een Disco 4000 kg op kenteken heeft staan (wat voorkomt volgens mensen hier op de prik), dan geldt ook daar net zo goed een maximum trekgewicht van 3500kg.
Groet, Art
Re: Ongekeurde trekhaak
Da's dan duidelijk.
Onduidelijk is het dan wel weer wat te denken van trekhaken met een nationaal keurmerk uit een ander EU-land, met name achter auto's van voor 2005.
Na 2005 moet er een (Europese?) typegoedkeuring zijn, m.i. zijn dan dus "vreemde" dwz trekhaken uit andere EU-landen met een type-keur, ook toegestaan.
Marc (die nog steeds geen belang heeft bij een trekhaak)
PS Stoute mensen knutselen toch zelf een "identificatiekenmerk", dan ben je naar de letter gedekt (althans naar de geciteerde letters, zal wel weer ergens anders verboden, of anderszins omschreven zijn).
Onduidelijk is het dan wel weer wat te denken van trekhaken met een nationaal keurmerk uit een ander EU-land, met name achter auto's van voor 2005.
Na 2005 moet er een (Europese?) typegoedkeuring zijn, m.i. zijn dan dus "vreemde" dwz trekhaken uit andere EU-landen met een type-keur, ook toegestaan.
Marc (die nog steeds geen belang heeft bij een trekhaak)
PS Stoute mensen knutselen toch zelf een "identificatiekenmerk", dan ben je naar de letter gedekt (althans naar de geciteerde letters, zal wel weer ergens anders verboden, of anderszins omschreven zijn).
Re: Ongekeurde trekhaak
Ik heb ook een bericht gehad van de RDW:
Geachte heer Van Dessel,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U geeft aan dat de auto, met het door u opgegeven kentekennummer, volgens het kentekenbewijs 3500 kg. mag trekken. U kunt op de trekhaak echter geen typeplaatje vinden. U wilt nu weten of u dan alsnog 3500 kg. mag trekken.
U mag ten alle tijden 3500 kg. trekken met deze auto. Het trekgewicht op het kentekenbewijs is gekoppeld aan de auto en niet aan de trekhaak. U dient er zelf zorg voor te dragen dat de trekhaak onder auto voorzien is van een typegoedkeuring. Indien u er niet zeker van bent of uw trekhaak voldoet aan de typegoedkeuring, adviseer ik u om te informeren bij een fabrikant van trekhaken of een winkel die gespecialiseerd is in trekhaken.
In vertrouwen dat ik u voldoende heb geïnformeerd, wens ik u een fijne dag.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Overal en op elk moment van de dag betrouwbare voertuiggegevens uit het kentekenregister van de RDW bekijken?
Download dan nu de RDW-app voor je mobiele telefoon
Geachte heer Van Dessel,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
U geeft aan dat de auto, met het door u opgegeven kentekennummer, volgens het kentekenbewijs 3500 kg. mag trekken. U kunt op de trekhaak echter geen typeplaatje vinden. U wilt nu weten of u dan alsnog 3500 kg. mag trekken.
U mag ten alle tijden 3500 kg. trekken met deze auto. Het trekgewicht op het kentekenbewijs is gekoppeld aan de auto en niet aan de trekhaak. U dient er zelf zorg voor te dragen dat de trekhaak onder auto voorzien is van een typegoedkeuring. Indien u er niet zeker van bent of uw trekhaak voldoet aan de typegoedkeuring, adviseer ik u om te informeren bij een fabrikant van trekhaken of een winkel die gespecialiseerd is in trekhaken.
In vertrouwen dat ik u voldoende heb geïnformeerd, wens ik u een fijne dag.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Overal en op elk moment van de dag betrouwbare voertuiggegevens uit het kentekenregister van de RDW bekijken?
Download dan nu de RDW-app voor je mobiele telefoon