Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Hoi,
Ik heb vandaag te horen gekregen dat de motor van onze 109 3serie zescilinder 2.6 bwj 1977, de motor moet worden gereviseerd.
Alleen schrok ik er behoorlijk van,de garage die motor wilt reviseren,vertelde mij dat de kosten tussen de €2000 en €3000 ligt. Helaas heb ik het geld hier nu niet voor, maar misschien zijn er mensen die weten waar ik die klus ergens anders goedkoper kan laten doen.
Wie help ons ,ik hoor het graag ........
Hendry Warnier
h.warnier@home.nl
Eijsden.
Ik heb vandaag te horen gekregen dat de motor van onze 109 3serie zescilinder 2.6 bwj 1977, de motor moet worden gereviseerd.
Alleen schrok ik er behoorlijk van,de garage die motor wilt reviseren,vertelde mij dat de kosten tussen de €2000 en €3000 ligt. Helaas heb ik het geld hier nu niet voor, maar misschien zijn er mensen die weten waar ik die klus ergens anders goedkoper kan laten doen.
Wie help ons ,ik hoor het graag ........
Hendry Warnier
h.warnier@home.nl
Eijsden.
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
hoi
ik zou er niet aan beginnen om te reviseren ( indien dat ook echt
nodig is)
Want wat doet ie niet ( behalve veel olie opstoken)
onderdelen erg moeilijk aan te komen
Ik vindt eerlijk gezegd wat de garage opgeeft aan de zeer
goedkope kant ( is erg veel geld , maar ik denk dat ze niet weten
waar ze aan beginnen) indien echt gerviseerd.
Ik zou gaan voor een conversion naar en ander type blok
Gewoon een 4 cilinder benzine ( maar dan moet er wel eea aangepast
worden
ik zou er niet aan beginnen om te reviseren ( indien dat ook echt
nodig is)
Want wat doet ie niet ( behalve veel olie opstoken)
onderdelen erg moeilijk aan te komen
Ik vindt eerlijk gezegd wat de garage opgeeft aan de zeer
goedkope kant ( is erg veel geld , maar ik denk dat ze niet weten
waar ze aan beginnen) indien echt gerviseerd.
Ik zou gaan voor een conversion naar en ander type blok
Gewoon een 4 cilinder benzine ( maar dan moet er wel eea aangepast
worden
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
2 tot 3 duizend vind ik echt niet veel hoor, maar ik zou inderdaad denken aan een 4 cyl. of evt. een V8.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Ik zou eerst eens gaan zoeken naar de benodigde onderdelen, die zijn met goed zoeken prima zelf te vinden (behalve een nieuwe waterpomp).
Dan motor met onderdelen bij een goed revisiebedrijf brengen en afrekenen, of op het gemak de motor zelf reviseren.
Maar vraag 1 is, waarom moet er gereviseerd worden?????
Dan motor met onderdelen bij een goed revisiebedrijf brengen en afrekenen, of op het gemak de motor zelf reviseren.
Maar vraag 1 is, waarom moet er gereviseerd worden?????
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Dat is een goedkope schatting. Zes jaar geleden was ik voor mijn vier cilinder al meer als 2000 kwijt. Sommigen zeggen dat het goedkoper kan als je veel zelf doet. Reken maar dat ook in dat geval de kosten zeer snel richting dergelijke bedragen gaan lopen. De 6 pitter is daarbij nog een minder gangbare motor ook en dus lastiger en duurder in onderdelen.
Als het echt nodig is om te reviseren en je hebt dat geld niet zou ik voor een andere motortje gaan.
Deze bijvoorbeeld wel een diesel maar is misschien een overweging: KLIK
Of deze. Verbruikt olie maar kost maar een flesje wisky: Klik
Afgelopen weken motoren( en v-bakken) te koop zien staan voor heel weinig geld. Ik weet niet of het belhouse van de v-bak van 6 pitter anders is dan dat van de vierpitter. Als dat zo is moet daar dus ook even op letten.
Verder kun je er over denken om naar een 200tdi uit een discovery waarbij je de turbo er af laat over te gaan. Met de huidige benzine prijzen niet zo heel gek om te doen. Maar ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing een 2,25 of 2,5 liter benzine blokje op de kop tikken is en dat er in zetten. Ten opzichte van de 6 pitter raak je dan helaas wel wat performance kwijt maar je kunt wel rijden. En die blokken zijn op het moment heel goedkoop.
Arnold.
Als het echt nodig is om te reviseren en je hebt dat geld niet zou ik voor een andere motortje gaan.
Deze bijvoorbeeld wel een diesel maar is misschien een overweging: KLIK
Of deze. Verbruikt olie maar kost maar een flesje wisky: Klik
Afgelopen weken motoren( en v-bakken) te koop zien staan voor heel weinig geld. Ik weet niet of het belhouse van de v-bak van 6 pitter anders is dan dat van de vierpitter. Als dat zo is moet daar dus ook even op letten.
Verder kun je er over denken om naar een 200tdi uit een discovery waarbij je de turbo er af laat over te gaan. Met de huidige benzine prijzen niet zo heel gek om te doen. Maar ik denk dat de makkelijkste en goedkoopste oplossing een 2,25 of 2,5 liter benzine blokje op de kop tikken is en dat er in zetten. Ten opzichte van de 6 pitter raak je dan helaas wel wat performance kwijt maar je kunt wel rijden. En die blokken zijn op het moment heel goedkoop.
Arnold.
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Waarom gaat iedereen toch altijd gelijk motor wisselen?
Dus een te reviseren 6 cilinder wisselen voor een slechte of te reviseren diesel o.i.d.
De 6 cilinder is zo'n mooie motor in een 109, je zou het zelfs een klassieker kunnen noemen.....
Mocht je helaas toch (moeten) besluiten om je 6 cilinder te wisselen voor een andere motor, dan heb ik wellicht belang bij het 6 cilinderblok.
Dus een te reviseren 6 cilinder wisselen voor een slechte of te reviseren diesel o.i.d.
De 6 cilinder is zo'n mooie motor in een 109, je zou het zelfs een klassieker kunnen noemen.....
Mocht je helaas toch (moeten) besluiten om je 6 cilinder te wisselen voor een andere motor, dan heb ik wellicht belang bij het 6 cilinderblok.
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
fb. ik ken ook nog wel een aantal mensen die geinteresserd zijn in een 6 cilinder
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Mocht je besluiten om het blok te willen (laten) reviseren en bepaalde onderdelen zoeken, mail mij dan maar een lijstje van de benodigde onderdelen, zoek ik met je mee.
Er zijn revisiebedrijven die zoeken naar onderdelen te veel werk vinden, of daardoor de rekening heel hoog maken.
Als ik je kan helpen met bezuinigen doe ik dat graag als daardoor een 6 pitter op de weg blijft in NL
Er zijn revisiebedrijven die zoeken naar onderdelen te veel werk vinden, of daardoor de rekening heel hoog maken.
Als ik je kan helpen met bezuinigen doe ik dat graag als daardoor een 6 pitter op de weg blijft in NL
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Het blijft veel geld maar het is dan ook wel het mooiste blok en geluid wat er is
Heb lang geleden in het gulden tijdperk mijn 6-cil blok compleet laten reviseren en dat was al tegen de NLG 6.000,=. Veel zelf gedaan en de onderdelen waren iets minder schaars als nu. Maar eerst eens goed laten uitzoeken wat er nu mis is met het blok en vervolgens goed zoeken naar de onderdelen. Zelf kun je ook genoeg doen om de kosten te drukken.
Wisselen naar een ander blok zou ik zelf nooit doen als je nu een 6-pitter hebt, daar komt geen ander blok bij in de buurt.
Weet in elk geval 1 revisie adres waar ik hem niet heen zou brengen. En net als Marco hierboven, als ik iets kan doen voor je waardoor de 6-pitter blijft, laat maar weten.
Ben wel erg benieuwd wat er mis is volgens de garage met het blok.
Groet,
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('162cd4b8cdaf8142f9a0624ed24e5dac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 16273427, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Heb lang geleden in het gulden tijdperk mijn 6-cil blok compleet laten reviseren en dat was al tegen de NLG 6.000,=. Veel zelf gedaan en de onderdelen waren iets minder schaars als nu. Maar eerst eens goed laten uitzoeken wat er nu mis is met het blok en vervolgens goed zoeken naar de onderdelen. Zelf kun je ook genoeg doen om de kosten te drukken.
Wisselen naar een ander blok zou ik zelf nooit doen als je nu een 6-pitter hebt, daar komt geen ander blok bij in de buurt.
Weet in elk geval 1 revisie adres waar ik hem niet heen zou brengen. En net als Marco hierboven, als ik iets kan doen voor je waardoor de 6-pitter blijft, laat maar weten.
Ben wel erg benieuwd wat er mis is volgens de garage met het blok.
Groet,
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('162cd4b8cdaf8142f9a0624ed24e5dac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 16273427, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Joep Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het blijft veel geld maar het is dan ook wel het
> mooiste blok en geluid wat er is
[...]
Helemaal mee eens. Zat ook in een Rover P4.
Mijn vader ( opa vertelt ) heeft een poos een P4 gehad, gekocht toen de auto zo'n tien jaar oud was. Na nog eens tien jaar verkocht aan een liefhebber.
kDenk er nog wel eens aan, voor een auto - zeker destijds - lekker hoog. Zou ik nu wel weer willen.
Sterker nog, kben gelijk gaan kijken naar de P4.
Allemaal lekker OT natuurlijk.
Maar die zes cilinder, oo oo oo wat liep & klonk dat mooi.
[...]
> Wisselen naar een ander blok zou ik zelf nooit
> doen als je nu een 6-pitter hebt, daar komt geen
> ander blok bij in de buurt.
[...]
Zo is het! Zetemop!
---Peter.
-------------------------------------------------------
> Het blijft veel geld maar het is dan ook wel het
> mooiste blok en geluid wat er is
[...]
Helemaal mee eens. Zat ook in een Rover P4.
Mijn vader ( opa vertelt ) heeft een poos een P4 gehad, gekocht toen de auto zo'n tien jaar oud was. Na nog eens tien jaar verkocht aan een liefhebber.
kDenk er nog wel eens aan, voor een auto - zeker destijds - lekker hoog. Zou ik nu wel weer willen.
Sterker nog, kben gelijk gaan kijken naar de P4.
Allemaal lekker OT natuurlijk.
Maar die zes cilinder, oo oo oo wat liep & klonk dat mooi.
[...]
> Wisselen naar een ander blok zou ik zelf nooit
> doen als je nu een 6-pitter hebt, daar komt geen
> ander blok bij in de buurt.
[...]
Zo is het! Zetemop!
---Peter.
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Wat moet er precies aan je 6 cil gedaan worden, wat is er mis mee???
Veel mensen willen gelijk gaan reviseren, wat vaak niet eens nodig is.
Misschien kan je met relatief weinig weer een prima blokje realiseren.
Reviseren is duur en ook ik vind 2000-3000 euro veel geld.
Veel mensen willen gelijk gaan reviseren, wat vaak niet eens nodig is.
Misschien kan je met relatief weinig weer een prima blokje realiseren.
Reviseren is duur en ook ik vind 2000-3000 euro veel geld.
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Voor 2 of 3k kan een garage nooit een echte revisie doen. (Boren-honen-slijpen-vlakken-zuigers-lagers-oliepomp-pakkingen-etc) en dan nog 50 of 60 euri's per uur om te de- en monteren? Voor een 4 cil niet laat staan voor een 6.
Misschien beperken ze het tot honen en nieuwe veren en nog wat zaken ?
Misschien beperken ze het tot honen en nieuwe veren en nog wat zaken ?
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Hoi Hendry,
Ik heb momenteel mijn blok (gelijk aan het jouw) los liggen ivm. de revisie.
Het is te koud op nu mijn motor weer in elkaar te zetten.
Bij mij verbruikte de motor alleen te veel olie, verder was alles perfect.
Ik heb de motor los gehaald en de stand van zaken bekeken. Alles zag er netjes uit en geen versleten legerwerk of zo.
Dus besloten nieuwe zuigerveren te plaatsen en uitlaatkleppen.
Al het sleutel werk doe ik zelf. Voor onderdelen was ik ongeveer 300,- euro kwijt.
Er zit wel heel veel tijd in, wat het natuurlijk bij het uitbesteden gewoon erg duur maakt.
Onderdelen is eigenlijk best goed aan te komen. Janse Vis en Rega heeft nog veel liggen/ kan bestellen.
Plaats anders gewoon hier je onderdelen wens lijst is we weten vast wel wat te vinden.
Ook is het qua kosten interessant om het niet alleen naar auto bedrijven te kijken, maar een offerte op te vragen bij een riviesie bedrijf welke bv. alleen de zuiders aanpakken.
De motor er uit sleutelen en de kop er af halen stelt niet veel voor, maar ben je zo 8 uur mee zoet.
(Marco +1)
Ik heb momenteel mijn blok (gelijk aan het jouw) los liggen ivm. de revisie.
Het is te koud op nu mijn motor weer in elkaar te zetten.
Bij mij verbruikte de motor alleen te veel olie, verder was alles perfect.
Ik heb de motor los gehaald en de stand van zaken bekeken. Alles zag er netjes uit en geen versleten legerwerk of zo.
Dus besloten nieuwe zuigerveren te plaatsen en uitlaatkleppen.
Al het sleutel werk doe ik zelf. Voor onderdelen was ik ongeveer 300,- euro kwijt.
Er zit wel heel veel tijd in, wat het natuurlijk bij het uitbesteden gewoon erg duur maakt.
Onderdelen is eigenlijk best goed aan te komen. Janse Vis en Rega heeft nog veel liggen/ kan bestellen.
Plaats anders gewoon hier je onderdelen wens lijst is we weten vast wel wat te vinden.
Ook is het qua kosten interessant om het niet alleen naar auto bedrijven te kijken, maar een offerte op te vragen bij een riviesie bedrijf welke bv. alleen de zuiders aanpakken.
De motor er uit sleutelen en de kop er af halen stelt niet veel voor, maar ben je zo 8 uur mee zoet.
(Marco +1)
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Lijkt me in dit geval duidelijk. Gewoon kosten. Een motorrevisie voor 2000 euro is goedkoop. Ik denk zelfs dat je niet gaat redden. Misschien kan het als je ongeveer alles zelf gaat doen. En die 2000 euro is voor de TS al veel geld. In dat geval is een motorwissel door een goed 4 pitter motortje denk ik een voor de TS betaalbaarder alternatief.
Het feit dat jijzelf en nog een paar belangstelling hebben voor een uitgewoond en olieverbruikend blok zegt lijkt me ook al iets. Zeker nu de markt voor dit soort dingen hele erg op zijn gat ligt. Ik zie viercilinders die volgens adverteerders lopend uit de wagen gekomen zijn kompleet voor 100 euro weggaan?
De TS kan met zo'n oplossing in elk geval rijden en misschien de 6 pitter apart zetten en op zijn gemak nadenken hoe hij het gaat reviseren.
Ik vind het ook zonde om een 6 pitter weg te gooien hoor. Voor een series drie een hele mooie motor met net even iets meer oempf dan de vier pitter. En heel jammer als de originaliteit van de wagen verloren gaat. Maar met weinig financiële middelen kun je ontzettend leeglopen op een revisie. Zeker als je het uit kosten oogpunt maar half doet of gaat doen. Een paar zuigerveren vervangen is geen revisie maar een half zachte reparatie vind ik.
Arnold.
Het feit dat jijzelf en nog een paar belangstelling hebben voor een uitgewoond en olieverbruikend blok zegt lijkt me ook al iets. Zeker nu de markt voor dit soort dingen hele erg op zijn gat ligt. Ik zie viercilinders die volgens adverteerders lopend uit de wagen gekomen zijn kompleet voor 100 euro weggaan?
De TS kan met zo'n oplossing in elk geval rijden en misschien de 6 pitter apart zetten en op zijn gemak nadenken hoe hij het gaat reviseren.
Ik vind het ook zonde om een 6 pitter weg te gooien hoor. Voor een series drie een hele mooie motor met net even iets meer oempf dan de vier pitter. En heel jammer als de originaliteit van de wagen verloren gaat. Maar met weinig financiële middelen kun je ontzettend leeglopen op een revisie. Zeker als je het uit kosten oogpunt maar half doet of gaat doen. Een paar zuigerveren vervangen is geen revisie maar een half zachte reparatie vind ik.
Arnold.
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Je kunt het gewoon uitrekenen:
Boren honen per cilinder een 50 euro. dus 300 euro
Vlakken cilinders 100 euro
Vlakken kop 100 euro
Demonteren en reinigen motor 8 uur werk 60 euro per uur
Nameten krukas x uur werk ook met 60 euro uurtarief
Nieuwe overmaatse zuigers? Ik heb toen naar mahle gekeken 150 euro per stuk. Nu is Mahle een soort mercedes onder de zuigers. Zuigers zijn ook een stuk goedkoper van andere merken te koop maar ook daar is een reden voor.
Verder krijg je dan nog het kleine spul als lagers oliekeringen e.d. Dat is niet heel veel geld maar dat moet er wel komen.
En weer 8 uur werk om het blok te monteren.
Nu heb je alleen het onderblok gehad. De kop moet nog. Voor een kopreviesie ben je ook al snel enkele honderden euro's kwijt.
Ik heb verder nog niet gehad over het in en uitbouwen van de motor. Ook dat kost geld. Minimaal een dag werk voor een monteur die weet hoe het moet. Een monteur van een willekeurige garage die voor het eerst een landrover motor gaat uitbouwen heeft wel een dag nodig voor het uitbouwen maar ook wel een voor het inbouwen.
Dan als je de motor er uit hebt ga je natuurlijk ook meteen andere dingen een beetje aanpakken. Nieuwe motorsteun rubbers, misschien wat laswerk aan het chassis en of schutbord op plaatsen waar je anders niet of slecht bij komt. Nieuwe koppeling. drukgroep, druklager. Ook dat kunnen bijkomende kosten zijn. Hoeft niet natuurlijk.
Omdat de TS de wagen nu ook bij een garage heeft staan ga ik van uit dat hij het dus niet zelf kan of wil. Er zullen hier mensen zijn die het uurtarief erg hoog vinden. Ik denk dat dat een redelijk reeel bedrag is voor een geschoolde ervaren monteur met een knappe werkplaats. Kijk maar eens wat jij je baas kost. Dus niet naar wat jezelf krijgt. meestal scheelt dat minimaal een factor twee.
Maar Marco heeft wel een punt. Zoek eerst eens uit wat er met je motor aan de hand is. En dat hoeft niet veel te kosten of ingewikkeld te zijn. Met een compressie test kun je uitvinden hoe het blok is. Heb je versleten cilinders of kleppen\klepgeleiders? Hoeveel km heeft de wagen gelopen? Enz. Het is inderdaad waar dat garages omdat ze zo'n oude motor niet zo zien zitten vrij snel over een revisie beginnen. Misschien kom je al een eind met alleen een koprevisie.
Je kunt er ook voor kiezen om als de motor verder goed loopt door te blijven rijden met een paar potten goedkope aldi olie in de laadruimte. Ik heb ook zo'n auto. Nu 51 jaar oud en loopt zowat op mengsmering maar doet het altijd. Ook 's ochtends bij 22 graden onder nul na twee maanden stil staan. Je kunt dan misschien sparen voor een revisie.
Arnold.
Boren honen per cilinder een 50 euro. dus 300 euro
Vlakken cilinders 100 euro
Vlakken kop 100 euro
Demonteren en reinigen motor 8 uur werk 60 euro per uur
Nameten krukas x uur werk ook met 60 euro uurtarief
Nieuwe overmaatse zuigers? Ik heb toen naar mahle gekeken 150 euro per stuk. Nu is Mahle een soort mercedes onder de zuigers. Zuigers zijn ook een stuk goedkoper van andere merken te koop maar ook daar is een reden voor.
Verder krijg je dan nog het kleine spul als lagers oliekeringen e.d. Dat is niet heel veel geld maar dat moet er wel komen.
En weer 8 uur werk om het blok te monteren.
Nu heb je alleen het onderblok gehad. De kop moet nog. Voor een kopreviesie ben je ook al snel enkele honderden euro's kwijt.
Ik heb verder nog niet gehad over het in en uitbouwen van de motor. Ook dat kost geld. Minimaal een dag werk voor een monteur die weet hoe het moet. Een monteur van een willekeurige garage die voor het eerst een landrover motor gaat uitbouwen heeft wel een dag nodig voor het uitbouwen maar ook wel een voor het inbouwen.
Dan als je de motor er uit hebt ga je natuurlijk ook meteen andere dingen een beetje aanpakken. Nieuwe motorsteun rubbers, misschien wat laswerk aan het chassis en of schutbord op plaatsen waar je anders niet of slecht bij komt. Nieuwe koppeling. drukgroep, druklager. Ook dat kunnen bijkomende kosten zijn. Hoeft niet natuurlijk.
Omdat de TS de wagen nu ook bij een garage heeft staan ga ik van uit dat hij het dus niet zelf kan of wil. Er zullen hier mensen zijn die het uurtarief erg hoog vinden. Ik denk dat dat een redelijk reeel bedrag is voor een geschoolde ervaren monteur met een knappe werkplaats. Kijk maar eens wat jij je baas kost. Dus niet naar wat jezelf krijgt. meestal scheelt dat minimaal een factor twee.
Maar Marco heeft wel een punt. Zoek eerst eens uit wat er met je motor aan de hand is. En dat hoeft niet veel te kosten of ingewikkeld te zijn. Met een compressie test kun je uitvinden hoe het blok is. Heb je versleten cilinders of kleppen\klepgeleiders? Hoeveel km heeft de wagen gelopen? Enz. Het is inderdaad waar dat garages omdat ze zo'n oude motor niet zo zien zitten vrij snel over een revisie beginnen. Misschien kom je al een eind met alleen een koprevisie.
Je kunt er ook voor kiezen om als de motor verder goed loopt door te blijven rijden met een paar potten goedkope aldi olie in de laadruimte. Ik heb ook zo'n auto. Nu 51 jaar oud en loopt zowat op mengsmering maar doet het altijd. Ook 's ochtends bij 22 graden onder nul na twee maanden stil staan. Je kunt dan misschien sparen voor een revisie.
Arnold.
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Arnold,
We zijn het eens!
Ik rijd zelf met een serie IIa 6 pitter en ik vind hem fantastisch. loopt 1 liter olie op 250 km, maar ach dan hoeft er ook geen dure olie in.....
Verder ben ik bezig met de volledige restauratie van een serie III met 6 cilindermotor.Als het gaat zoals ik in gedacht heb gaat daar een goed gereviseerde motor in komen (ik denk dat geld bij die niet zo'n rol speelt, hobby's kosten geld......)
Daarom duurt het ook zo lang, beetje werk, beetje onderdelen kopen, beetje sparen.....
We zijn het eens!
Ik rijd zelf met een serie IIa 6 pitter en ik vind hem fantastisch. loopt 1 liter olie op 250 km, maar ach dan hoeft er ook geen dure olie in.....
Verder ben ik bezig met de volledige restauratie van een serie III met 6 cilindermotor.Als het gaat zoals ik in gedacht heb gaat daar een goed gereviseerde motor in komen (ik denk dat geld bij die niet zo'n rol speelt, hobby's kosten geld......)
Daarom duurt het ook zo lang, beetje werk, beetje onderdelen kopen, beetje sparen.....
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Ben eigenlijk heel benieuwd of Hendry al een besluit genomen heeft, en wat dat besluit geworden is??????
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
De zes cilinder is heel goed zelf te reviseren en vinden van onderdelen was eigenlijk nooit een probleem.
Ik zou het onderblok wegbrengen voor honen zodat je overmaats zuigerveren kan monteren de kop gewoon lekker zelf doen.
Mischien moet de krukas bewerkt ,maar dat kun je ook los laten doen
lagerschalen enz lukt ook prima en klepzittingen kun je zelf inslijpen .
Een nieuwe caborateur is ook het geld niet.
Maar goed blijft een Motor met maar weinig power en valt zelfs in gereviseerde toestand erg tegen.
om een 4 cilinder te monteren heb je alleen een belhouse en de achterste en voorste aandrijfas nodig.
heeft wel als voordeel dat je af bent van dat dure zeldzame ding de aandrijfas voor een 6 cil is net wat korter als van een 4 en kost 600 euro en die van een 4 110 euro.
het is een leuke simpele motor maar ik ben blij dat er iets anders in ligt.
groet,
Marc
Ik zou het onderblok wegbrengen voor honen zodat je overmaats zuigerveren kan monteren de kop gewoon lekker zelf doen.
Mischien moet de krukas bewerkt ,maar dat kun je ook los laten doen
lagerschalen enz lukt ook prima en klepzittingen kun je zelf inslijpen .
Een nieuwe caborateur is ook het geld niet.
Maar goed blijft een Motor met maar weinig power en valt zelfs in gereviseerde toestand erg tegen.
om een 4 cilinder te monteren heb je alleen een belhouse en de achterste en voorste aandrijfas nodig.
heeft wel als voordeel dat je af bent van dat dure zeldzame ding de aandrijfas voor een 6 cil is net wat korter als van een 4 en kost 600 euro en die van een 4 110 euro.
het is een leuke simpele motor maar ik ben blij dat er iets anders in ligt.
groet,
Marc
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
Ik weet niet wat de motieven van Hendry zijn om deze motor te willen reviseren. De 6 cylinder is een prachtig klinkend blok dat voor de echte restaurateur/land rover bezitter(niet veel rijder!) een niet te versmaden stukje engelse techniek is.
Zo dat was het prettige deel.
Voor een praktisch ingestelde, betaalbare Land Rover rijder is het een veel te kostbare money pit die al menige Land Rover liefhebber letterlijk aan de grens van bankroet heeft gebracht. Hardnekkige liefhebberij en geloof in de kwaliteit van het blok en de offrerende revisiebedrijven maken dat de ene liefhebber na de ander voor veel geld het schip in is gegaan. Als je toch revisie overweegt zou ik bij een gerenomeerd Engels bedrijf te raden gaan die garantie afgeeft op de revisie, goedkoop is duurkoop.
Mijn conclusie, het kan wel, maar niet voor een kwartje. Als je geen geld hebt gooi er dan een 6 cylinder ford blokje in met een adapter setje. Cheap, beter, zuiniger en betrouwbaarder....
Just my two cents worth,
GRT Huub
Zo dat was het prettige deel.
Voor een praktisch ingestelde, betaalbare Land Rover rijder is het een veel te kostbare money pit die al menige Land Rover liefhebber letterlijk aan de grens van bankroet heeft gebracht. Hardnekkige liefhebberij en geloof in de kwaliteit van het blok en de offrerende revisiebedrijven maken dat de ene liefhebber na de ander voor veel geld het schip in is gegaan. Als je toch revisie overweegt zou ik bij een gerenomeerd Engels bedrijf te raden gaan die garantie afgeeft op de revisie, goedkoop is duurkoop.
Mijn conclusie, het kan wel, maar niet voor een kwartje. Als je geen geld hebt gooi er dan een 6 cylinder ford blokje in met een adapter setje. Cheap, beter, zuiniger en betrouwbaarder....
Just my two cents worth,
GRT Huub
Re: Motorblok Reviseren van een 109 bwj 1977 zescilinder
als er een oneton omheen zit hou ik me aanbevolen
Groet, Wilberth

Groet, Wilberth