hoge oliedruk 2.5n/a

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
remco bouterse

hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door remco bouterse »

HH,

Wij hebben een extra vdo meter met gever aangesloten op de filteradapter van de 2.5n/a. Deze zit er al wat langere tijd op, nu een jaartje of vijf.
Nu wil het dat deze sinds een paar dagen vol uitslaat over de vijf bar.

In eerste instantie gedacht aan een niet correct signaal van de gever, dus nieuwe erin.
Helaas signaal is gelijk aan de oude. 0 ohm is 0 bar, 185 ohm is 5 bar. Meet nu met multimeter +/- 192 ohm.

Ga er een beetje vanuit dat ik inderdaad 5 bar heb, nu opzoek naar de oorzaak?

-Is mijn drukregelventiel naar de maan?, zit ie vast?

-Moet ik eerder denken aan mijn smeeroliefilter. Nu weet ik niet waar de oliedruk in de filteradapter daadwerkelijk wordt gemeten? Is dit voor of na het oliefilter.

Nu eerst maar oliefilter bestellen en anders toch het ventiel. Hoe dan ook kan een te hoge druk kwaad voor mijn blok. Ik heb nauwelijks ergens lekage.

Alvast bedankt
Remco
Wim Janssen

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door Wim Janssen »

Is die 5 bar bij koude of warme motor en bij welk toerental?

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Remco Bouterse

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door Remco Bouterse »

Ha,

Als aanvulling, die ruime 5 bar is direct na het starten.

-Zowel bij koude als warme motor.
-Zo ook geen verschil bij welk toerental dan ook.

Voorheen bij koude motor 3.5 bar stationair toerental. Bij warme motor stationair net onder de 1 bar.
Bij een snelheid van 80 kmtr per uur net boven de 2.5 bar.

Geen filter wissel of oliewissel gehad gedurende de afgelopen periode.

Er is dus wezenlijks iets veranderd.

Alvast bedankt
Remco
Benno

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door Benno »

Bij lagere buitentemp is de druk hoger omdat de olie dikker is. Wat gebeurt er als de motor opwarmt, zakt de druk dan ?

Op mijn rus (heel ander ding maar toch) zit de druk koud tegen de 6-7 bar aan. als de motor dan opwarmt zakt dit naar 2,5-3 bar rijdend en net boven de 1,5 stationair. Ook bij deze temperaturen die nog niet eens zo laag zijn. Afgelopen winter heb ik ritten gehad dat de druk niet onder de 3 zat stationair.

Benno
Remco Bouterse

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door Remco Bouterse »

Hh,

Zoals eerder aangegeven.

Nieuwe sensor geen resultaat; max weerstand bij starten o ohm, bij draaiende motor 184 ohm of ietsje meer. Dus de meter geeft inderdaad de juiste waarde aan

Filter en olie gewisseld, draaien sinds jaar en dag met 15w50.
Nu nog steeds een overdadige olie druk van meer dan 5 bar.
Ook bij lekker warme motor.

Nu is de serie standaard uitgerust met alleen een lage druk alarmering. Dus heb je een te hoge druk dan heb je daar normaliter geen weet van.
Kan de oliepomp überhaupt een druk opbouwen van meer dan 5 bar, zelfs als het regelventiel vast staat?

Moet ik het inderdaad gaan zoeken in de pomp of het regelventiel. Of "......................, lekker doordraaien met het spul.

Motor draait goed, nauwelijks olieverbruik. Heb verder eigenlijk niets te klagen.

Remco
JanTD5

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door JanTD5 »

Zoek je niet een probleem dat er niet is? Zoals Benno zegt heeft hij bij koud weer ook een druk van 6-7bar. Bekijk het eens van de andere kant. Motortje doet goed en gebruikt geen olie zoals je zelf zegt. Als je geen meter had gehad dan had je gewoon lekker gereden. Ergo oorzaak hele dikke olie door het koude weer? Je kunt natuurlijk de olie wisselen voor een dunnere variant en straks als het warmer wordt weer vervangen voor de dikkere.

Groeten Jan
Remco Bouterse

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door Remco Bouterse »

Hh,

Nee hoor ik zoek niet echt een probleem wat er niet is.

Er is wezenlijk iets veranderd, het autootje hebben we al te lang in ons bezit om dat niet op te merken. Stuk gaan, dat mag ook. Maar niet als het door iets " stoms" is.

Remco
Exfietser

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door Exfietser »

In de oliepomp onder in het carter zit de drukregeling van de olie. Dat is heel eenvoudig een knikker met een veer die met een boutje in een gat in de oliepomp gedraaid zit.

Drukregel ventiel:
GroteFoto-3N7IESUE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b264a1a833c5fd2f535e1721463efd1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-3N7IESUE.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3N7IESUE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-3N7IESUE.jpg', '', 16266964, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Civiel pompboutje:
GroteFoto-HW6LCR8A.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d46edfc3774c2a6ac2952d884d14834', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-HW6LCR8A.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HW6LCR8A.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-HW6LCR8A.jpg', '', 16266964, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Militair pompboutje:
GroteFoto-HOMGHZMZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df5e90ef220dce78edd3a72b5f9fb128', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-HOMGHZMZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HOMGHZMZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-HOMGHZMZ.jpg', '', 16266964, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Deze plaatjes zijn voor de 2,25D motor. Het militaire boutje met de groeven in de zijkant is iets langer en zorgt dat de knikker pas bij een hogere druk verschuift en daardoor de opening en de boring vrijgeeft. De reden is dat het militaire blok is uitgerust met een oliekoeler. Daardoor is een hogere druk noodzakelijk.

In de 2,5NA zit bijna dezelfde pomp. Het is zelfs zo dat als je nu een nieuwe pomp koopt je voor de 2,25NA en de 2,25D dezelfde pomp krijgt. Het past ook zonder problemen. Het drukregel ventiel is alleen geen veer met een knikker meer maar met alleen busje geloof ik. Maar ook dat werkt. Waarschijnlijk zit als jij inderdaad een hoge druk hebt de veer en de knikker vast door een vuiltje ofzo. Je moet gewoon het carter er af halen en dan de oliepomp er uit schroeven. De pomp en vooral de veer schoonmaken en inspecteren. Het is een vreselijk vies klusje maar bijzonder simpel en goed te doen. Je kunt ook gewoon en nieuwe pomp plaatsen natuurlijk.

Verder kun je je druk (en de meter) ook even testen door een goedkoop manometertje van een tientje ofzo te kopen en dat even aan te sluiten.

Dit bijvoorbeeld: KLIK
583157_RB_00_FB.EPS_1000.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9cfa5019a1a698c44e037c115e9b552', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F5000_5999%2F5800%2F5830%2F5831%2F583157_RB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5800/5830/5831/583157_RB_00_FB.EPS_1000.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.conrad.nl%2Fmedias%2Fglobal%2Fce%2F5000_5999%2F5800%2F5830%2F5831%2F583157_RB_00_FB.EPS_1000.jpg', '', 16266964, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Als meer wilt weten over die oliepomp boutjes moet je even in de archieven zoeken op Dennis101 en oliedruk ofzo. Ik heb dat destijds met Dennis uitgezocht.

Arnold.
plaetje

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door plaetje »

Ik denk als de druk te hoog is dan kan de het blok de druk niet kwijt.
Dan moet de leiding naar de kleppen doorgespoeld worden
Ook kijken of de kleppen goed open gaan, niet blijven hangen.
Dat is mijn idee er van

limburgrover
Exfietser

Re: hoge oliedruk 2.5n/a

Bericht door Exfietser »

De druk in de motor wordt geregeld door regelklep in de pomp. Als de druk te hoog oploopt regelt deze klep de druk normaal gesproken terug. Bij een verstopping krijgen de kleppen en tuimelaars alleen geen smering meer. Als je dus olie boven in de motor hebt heb je geen verstopping.

Arnold.
Plaats reactie