Help - Wat is dit in mijn carterpan (drijfstanglagers)
Help - Wat is dit in mijn carterpan (drijfstanglagers)
Zoals jullie misschien weten draait mijn motor zijn september weer. Daarna wat kleine ritjes gemaakt en terrein gereden op zandwinning Poelman.
Vorige week zou ik te 4x4 rijden in Heerde. Onderweg helaas een raar bijgeluid in de motor en een hoop onderdruk cq rook uit motor.
Afgelopen weekend gaan kijken wat er aan de hand kan zijn.
Allereerst een compressiemeting gedaan. Deze geven allen rond de 29bar.
Dus verder gezocht. Olie eruit en de carterpan eronderuit.
3 fotos van carterpan met materiaal
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Op de foto is moeilijk te zien dat er ook wat kopergruis te zien is.
Mijn eerst ingeving is dat de camshaft bearing(en) is/zijn losgerammeld.
Ik kan me in ieder geval weer geestelijk voorbereiden op het demonteren van de motor. (voor de zoveelste keer )
Edit: Het gaat om een 200tdi Disco blok.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2013 16:51 door BlueMotion.
Vorige week zou ik te 4x4 rijden in Heerde. Onderweg helaas een raar bijgeluid in de motor en een hoop onderdruk cq rook uit motor.
Afgelopen weekend gaan kijken wat er aan de hand kan zijn.
Allereerst een compressiemeting gedaan. Deze geven allen rond de 29bar.
Dus verder gezocht. Olie eruit en de carterpan eronderuit.
3 fotos van carterpan met materiaal
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Op de foto is moeilijk te zien dat er ook wat kopergruis te zien is.
Mijn eerst ingeving is dat de camshaft bearing(en) is/zijn losgerammeld.
Ik kan me in ieder geval weer geestelijk voorbereiden op het demonteren van de motor. (voor de zoveelste keer )
Edit: Het gaat om een 200tdi Disco blok.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/01/2013 16:51 door BlueMotion.
Re: Help - Wat is dit in mijn carterpan
Beste BlueMotion,
Misschien is het handig om te vermelden over wat voor een motorblok het gaat, dan hoeven we niet te raden.
Mvg Thimo.
Misschien is het handig om te vermelden over wat voor een motorblok het gaat, dan hoeven we niet te raden.
Mvg Thimo.
Waarom denk je aan een camshaft bearing? (= nokkenas lager....) Meer logisch lijkt me een crankshaft bearing, oftewel een krukaslager, en dan of een hoofdlager of een drijfstanglager. Hoe is het gesteld met je oliedruk? Als de compressie op alle 4 hetzelfde is dan vermoed ik een kapot gelopen hoofdlager of axiaal lager. Als het een drijfstanglager is dan zou je ook op 1 cylinder een flinke terugval van compressie moeten zien. Heb je zelf de revisie gedaan of een revisiebedrijf?
Gr, Bart
Gr, Bart
Ik heb dit blok (onderblok en kop) een half jaar geleden gekocht. Deze bleek gereviseerd.
Ik heb vervolgens alle toeters en bellen overgezet van mijn oude blok.
Cilinder twee was iets afwijkend: 26bar.
Oliedruklampje staat aan. Dus niet goed.
Bedankt voor je commentaar Bart. Super!
Ik heb vervolgens alle toeters en bellen overgezet van mijn oude blok.
Cilinder twee was iets afwijkend: 26bar.
Oliedruklampje staat aan. Dus niet goed.
Bedankt voor je commentaar Bart. Super!
Kun je bij cylinder 2 al een bepaalde speling voelen als je het lagerkapje vastpakt? Pas geleden de carterpan van m'n John Deere tractor eronder uit gehaald en er lag hetzelfde zooitje in mijn carterpan als bij jou, ik kon het lagerkapje van cylinder 2 (toeval bestaat niet??) voelbaar op en neer bewegen. Controleer goed of je krukas niet beschadigd is. Beter is trouwens zelf een blok laten reviseren bij een ervaren revisiebedrijf, sommige blauwe ogen van verkopers zijn niet helemaal te vertrouwen.....(die van mij zijn blauw maar dat is puuuur toeval)
Gr Bart
Gr Bart
lijken me axiale lagers. Maar oliedruk weg? Dan zou het wel eens iets anders geweest kunnen zijn.
Wat noem jij terreinrijden wat je gedaan hebt?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Wat noem jij terreinrijden wat je gedaan hebt?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
tsja wat noem ik terreinrijden. In clubverband op een zandwinning of ander terrein de mogelijkheden van de auto beproeven.
www.larobluemotion.tk
www.larobluemotion.tk
Klinkt als drijfstang lager cilinder twee, deze heeft namelijk zoals je aangeeft iets minder compressie.. Als het lager er uitkomt valt de olie druk weg bij de meeste motoren. Waarschijnlijk overmaats lager schaaltjes geplaatst bij de rivisie, dus speling te klein.
Succes er mee. Ik hoop niet dat je er te lang mee hebt doorgereden. Check krukas.
Groeten
Edgar Stage I V8
Succes er mee. Ik hoop niet dat je er te lang mee hebt doorgereden. Check krukas.
Groeten
Edgar Stage I V8
Ik heb gehoord dat je 'm 10 minuten in de toerenbegrenzer hebt laten lopen, klopt dat?
Gr, Bart
Gr, Bart
Sorry, ik kon het niet laten....vergeef me....
Niks van dat alles heren.
Net terug van de BlueMotion. Motor er uit gehaald.
En het lijkt er op dat het gerenomeerde bedrijf wat destijds de revisie heeft uitgevoerd vergeten is om de moeren van drijfstang nr2 vast te zetten. Ik draaide de eerdte met de hand los. Ook zag ik hier hetzelfde schraapsel. De rest lijkt er vooralsnog prima uit te zien. Hoop dat het dus de drijfstanglager is. Moet nog ff checken of er niks meer kapot cq versleten is. Binnenkort verder...keep you posted.
En ja er wordt in het terrein wel eens wat geprobeerd. Maar we houden graag ons auto heel.
Mensen die hun auto een naam geven beulen ze niet af.
Jacob
Net terug van de BlueMotion. Motor er uit gehaald.
En het lijkt er op dat het gerenomeerde bedrijf wat destijds de revisie heeft uitgevoerd vergeten is om de moeren van drijfstang nr2 vast te zetten. Ik draaide de eerdte met de hand los. Ook zag ik hier hetzelfde schraapsel. De rest lijkt er vooralsnog prima uit te zien. Hoop dat het dus de drijfstanglager is. Moet nog ff checken of er niks meer kapot cq versleten is. Binnenkort verder...keep you posted.
En ja er wordt in het terrein wel eens wat geprobeerd. Maar we houden graag ons auto heel.
Mensen die hun auto een naam geven beulen ze niet af.
Jacob
Hmm dat is wat zeg. Ik hoop dat ze het kostenloos voor je oplossen. Laat ze in verdesnaam de krukas goed nameten.
Overigens mag doortrekken van motor tot in de begrenzing geen probleem zijn. Als dat wel een probleem zou zijn slaat die hele begrenzing nergens op. En bij die video Bart liep de motor op olie. En dan is er dus geen begrenzing meer.
Arnold.
Overigens mag doortrekken van motor tot in de begrenzing geen probleem zijn. Als dat wel een probleem zou zijn slaat die hele begrenzing nergens op. En bij die video Bart liep de motor op olie. En dan is er dus geen begrenzing meer.
Arnold.
Dat klopt, die 200 tdi in 't filmpje begon op z'n eigen motorolie te draaien die opgezogen werd via carterontluchting of turbo....heeft inderdaad niks met kapot drijfstanglager te maken.
Gr Bart
Gr Bart
Hoi Jacob,
als het lager kapot loopt dan komen de moertjes vanzelf wat losser te zitten, zonder lager wordt de spanning nl. een stukje minder. Als ze niet aangedraaid waren dan was je lager al veel eerder stuk gelopen vermoed ik. Misschien zijn ze wel te hard aangedraaid.... Maar ehh, heb je je krukas bekeken? Ik hoop dat die niet beschadigd is, ze kunnen veel hebben dus ik hoop het beste voor je. Misschien is het op te lossen met een setje nieuwe drijfstanglagers, dna zou ik ze uit voorzorg wel allemaal doen. En evt. de moeren van de hoofdlagers op koppel controleren.
Trouwens, mijn offroad RRC 200 tdi heeft een lief naampje, en toch wordt ie flink afgebeuld, al jaren......en het blijft maar lopen, gaat nie kapot.
Gr, Bart
als het lager kapot loopt dan komen de moertjes vanzelf wat losser te zitten, zonder lager wordt de spanning nl. een stukje minder. Als ze niet aangedraaid waren dan was je lager al veel eerder stuk gelopen vermoed ik. Misschien zijn ze wel te hard aangedraaid.... Maar ehh, heb je je krukas bekeken? Ik hoop dat die niet beschadigd is, ze kunnen veel hebben dus ik hoop het beste voor je. Misschien is het op te lossen met een setje nieuwe drijfstanglagers, dna zou ik ze uit voorzorg wel allemaal doen. En evt. de moeren van de hoofdlagers op koppel controleren.
Trouwens, mijn offroad RRC 200 tdi heeft een lief naampje, en toch wordt ie flink afgebeuld, al jaren......en het blijft maar lopen, gaat nie kapot.
Gr, Bart
hahaha. Dank voor je input Bart.
Ik check, check, dubbelcheck alles even. Alle lagers vervangen is het werk/geld ook niet.
Cheerz!
Ik check, check, dubbelcheck alles even. Alle lagers vervangen is het werk/geld ook niet.
Cheerz!
drijfstangen, moeten ook altijd als ze los zijn geweest met nieuwe moertjes worden vastgezet.. Zal hiermee te maken hebben.
Bij een V8 niet en bij een 300 tdi hoeft dat ook niet. Ik heb er tenminste nooit van gehoord en ook nooit gedaan. Staat dit in de workshop manual?
Gr, Bart
Gr, Bart
Ok dat wist ik niet, maar bij een 2,25d iniedergeval wel dan, volgens WPH 12.17.01 punt18
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aaf8d087fcbf555062a991ec40a14399', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16271790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aaf8d087fcbf555062a991ec40a14399', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 16271790, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Hmmm krukas bij cilinder 2 niet meer helemaal rond.
Lager van nr 1 en nr 2 niet goed.
Drijfstang nr 1, 3 en 4 vertonen geen mankementen.
Drijfstang nr 2 vertoont wel krassen.
Ik ga nu krukas oude motorblok overzetten inclusief drijfstang nr 2.
Dit gebeurd ook altijd in de winter.... Brrr
Over bovenstaande verhaal over moer/ bout wordt in de manual gezegd (pag 55)
Tighten both nuts to the correct torque, then release one nut on each cap, now check that no clearance exists at the joint face as illustrated. A clearance may indicate a bent bolt or that either of the joint faces has been filed or machined previously, in attempt to rectify excessive bearing wear
Lager van nr 1 en nr 2 niet goed.
Drijfstang nr 1, 3 en 4 vertonen geen mankementen.
Drijfstang nr 2 vertoont wel krassen.
Ik ga nu krukas oude motorblok overzetten inclusief drijfstang nr 2.
Dit gebeurd ook altijd in de winter.... Brrr
Over bovenstaande verhaal over moer/ bout wordt in de manual gezegd (pag 55)
Tighten both nuts to the correct torque, then release one nut on each cap, now check that no clearance exists at the joint face as illustrated. A clearance may indicate a bent bolt or that either of the joint faces has been filed or machined previously, in attempt to rectify excessive bearing wear
mmmhh, dat is dus niet echt een revisieblok geweest....dergelijke problemen lees ik eigenlijk nooit bij een 200 of 300 tdi blok, zijn deze krukassen dan zoveel beter? Of betere oliesmering? Geen idee om bij jou een tdi blok in te bouwen?
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Help - Wat is dit in mijn carterpan (drijfstanglagers)
Cil 1 & 2 hebben gewoon niet genoeg olie gehad dunkt mij. Die twee zitten ook op het ondiepe vlak.
Strax goed checken of oliepomp goed werkt en leidingen niet verstopt zijn.
Sleutelen met MIN drie is niet leuk nie.
Strax goed checken of oliepomp goed werkt en leidingen niet verstopt zijn.
Sleutelen met MIN drie is niet leuk nie.
QuoteSleutelen met MIN drie is niet leuk nie.
Je wordt er wel hard van. Zeker als je het te lang vol houd.
Arnold. (DieErAllesVanWeet.)
Je wordt er wel hard van. Zeker als je het te lang vol houd.
Arnold. (DieErAllesVanWeet.)
Gisteravond de krukas verwijderd.
Wat nog steeds door mn kop speelt is wat nu de oorzaak geweest zou kunnen zijn.
Gebrek aan olie??
Oiepomp die niet voldoende werkt? En hoe check ik dat straks?
OF???
Elk idee kan zinvol zijn. Ik kan er nu bij.
Wat nog steeds door mn kop speelt is wat nu de oorzaak geweest zou kunnen zijn.
Gebrek aan olie??
Oiepomp die niet voldoende werkt? En hoe check ik dat straks?
OF???
Elk idee kan zinvol zijn. Ik kan er nu bij.
Is de oliepomp makkelijk te vervangen? Duur? Bij een V8 kost dat geen drol en heel makkelijk te doen. Bij een 300 tdi is het veel werk dus bij een revisie altijd preventief vervangen. Heb je de cylinders en zuigers al bekeken? Of laat je die zitten. Kop ligt d'r zo vanaf.
Gr, Bart
Gr, Bart
Cilinders zien er goed uit. Drijfstang cilinder 2 wel enigzins beschadigd. De drijfstang van cilinder 2 ga ik dus ook vervangen.
Oliepomp zet ik ook over uit oude motorblok.
Oliepomp zet ik ook over uit oude motorblok.