Afstand viscokoppeling / vliegwiel bij inbouw automaat

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Walter

Afstand viscokoppeling / vliegwiel bij inbouw automaat

Bericht door Walter »

Hallo allemaal,

Im mijn 90 ben ik een 300tdi automaat aan het inbouwen,
nu hoorde ik dat het heel precies komt de afstand tussen de viscokoppeling en het vliegwiel,

Kan iemand mij vertellen hoe ht zit en og hier pas/opvulringen voor zijn,

Alvast bedankt.
Bart van Dessel

Re: Afstand viscokoppeling / vliegwiel bij inbouw automaat

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Walter, bedoel je met viscosekoppeling de koppelomvormer? Waarschijnlijk wel. Als je een kant en klare set hebt die er in komt dan is het gewoon "bolt on". Als de set compleet is dan valt er niks af te stellen, gewoon alles op volgorde monteren en klaar. Het is wel noodzakelijk om de koppelomvormer eerst goed over de as van de bak te schuiven en controleren of ie ook goed in de inkepingen zit van de oliepomp. Als dat niet het geval is dan kun je de oliepomp vernielen tijdens het monteren van de bak tegen de motor. Een niet gekoppelde oliepomp herken je doordat de laatste paar centimeters heel zwaar gaan tijdens het monteren van bak tegen motor.

Gr, Bart
alanius

Bericht door alanius »

Ook moet de automaat zeer soepel en vlotjes op de motor schuiven, niet het wring - trek en klop werk wat er sommige doen bij een manuele versnellingsbak. Doe je dit toch kan je ook de oliepomp vernielen!

Succes!
eduard

Bericht door eduard »

Ik neem voor het gemak maar even aan dat je de bak nog los van de wagen hebt.

Het makkelijkst is om de bak rechtop te zetten en de koppelomvormer er met beleid er in te laten zakken.

Als het goed gaat valt de koppelomvormer er in 3 stappen in en voel je 3 x weerstand en een klik.

Als je daarna met een rij die je over de bak legt, de afstand meet tot het nokje midden op de koppelomvormer en je meet 48 mm dan zit je goed, is het minder, dan de omvormer er weer uit halen en overnieuw proberen.

Eduard
TVR

Bericht door TVR »

zie hier deze post; (inbouw diepte details staan ook in werkplaatshandboek, komt er op neer dat de koppelomvormer ver genoeg in de automaat komt te zetten als je het op elkaar bout zodat hij wel meedraait en niet te ver zodat hij klem zit en dit moet je dus opmeten, en in sommige gevallen een extra of minder shim ertussen)

http://landrover.startpagina.nl/prikbord/13165752/13167240/re-zf-automaat-koppelomvormer-montage-35-v8#msg-13167240

Quote Ashcroft website:

My auto conversion keeps breaking flexplates,
Flexplates break because the engine and gearbox are out of alignment,
the only way to fix it right is to firstly check you have all the dowels, 2 between the block and adapter plate and 2 between the adapter plate and bellhousing.
then remove the bellhousing from the autobox and bolt it to the adapter plate,
put a DTI mag mount onto the boss or flexplate and rotate the engine clocking the ID of the bellhousing,
by looking at the DTI you can work out how much it is out and what direction, it should be within 0.05mm ideally,
if not, remove the bellhousing dowels and refit to the adapter plate loosely, put the DTI back on and tap the bellhousing central, bolt up tight, remove adapter plate and bellhousing as one lump,
drill and ream new dowel holes through the adapter plate into the bellhousing,
should now be central and the flexplates should last,
Plaats reactie