aswissel probleem 2a 109
aswissel probleem 2a 109
hoi
ik heb twee vragen.
ik heb mijn assen van mijn 2A 109 vervangen door bij elkaar passende assen(komen onder dezelfde auto vandaan) achter is nu een salisbury
de rem cillinders waren slecht dus heb deze vervangen.nu blijkt dat na ontluchten alle vier de wielen stroef lopen ,heb alle verstellers teruggedraaid maar geen verschil.
kan iemand mij vertellen wat ik fout doe ?
tevens zitten er nu 205 80 16 banden op in plaats van 7.50 16 waardoor het net is of ik een hele versnelling mis qua snelheid,voorheen met overdrive +/- 110 km nu 80 km.
ligt dit aan de banden maat of nog een blundertje ?
vast bedankt mario
ik heb twee vragen.
ik heb mijn assen van mijn 2A 109 vervangen door bij elkaar passende assen(komen onder dezelfde auto vandaan) achter is nu een salisbury
de rem cillinders waren slecht dus heb deze vervangen.nu blijkt dat na ontluchten alle vier de wielen stroef lopen ,heb alle verstellers teruggedraaid maar geen verschil.
kan iemand mij vertellen wat ik fout doe ?
tevens zitten er nu 205 80 16 banden op in plaats van 7.50 16 waardoor het net is of ik een hele versnelling mis qua snelheid,voorheen met overdrive +/- 110 km nu 80 km.
ligt dit aan de banden maat of nog een blundertje ?
vast bedankt mario
Re: aswissel probleem 2a 109
Het verschil in snelheid op de meter met de werkelijk gereden snelheid zou je eventueel kunnen kontroleren met navigatie gps.
Normaal staat een 109 op 750x16 banden en een 88 op 600 of 650x16 en dit is te vergelijken met 205x16.
Waarschijnlijk geeft de teller nu ongeveer de juiste snelheid weer.
Een 88 en een 109 hebben dus verschillende tellers, als er onder een 88 grotere banden gelegt werden moest ook de teller verandert worden.
Bij de nieuwe assen ben je dan ook van 10" trommels naar 11" trommels overgegaan?
De schoenen van 11" remmen achter kun je verkeert monteren en dan krijg je deze klachten.
Normaal staat een 109 op 750x16 banden en een 88 op 600 of 650x16 en dit is te vergelijken met 205x16.
Waarschijnlijk geeft de teller nu ongeveer de juiste snelheid weer.
Een 88 en een 109 hebben dus verschillende tellers, als er onder een 88 grotere banden gelegt werden moest ook de teller verandert worden.
Bij de nieuwe assen ben je dan ook van 10" trommels naar 11" trommels overgegaan?
De schoenen van 11" remmen achter kun je verkeert monteren en dan krijg je deze klachten.
Re: aswissel probleem 2a 109
hoi
het probleem is niet de teller maar de werkelijke rij snelheid.ik moet nu veel meer toeren maken om mee te komen met het verkeer
wat betreft de remmen ,deze zijn gelijk gebleven met de orginele en ik heb alleen de voor rem cillinders vervangen achter functioneerde goed en lekten niet.
grtz mario
het probleem is niet de teller maar de werkelijke rij snelheid.ik moet nu veel meer toeren maken om mee te komen met het verkeer
wat betreft de remmen ,deze zijn gelijk gebleven met de orginele en ik heb alleen de voor rem cillinders vervangen achter functioneerde goed en lekten niet.
grtz mario
Re: aswissel probleem 2a 109
Hoe is de reductie van de nieuwe assen t.o.v. de oude assen?
Misschien dat daar verschil in zit.
Mijn Salisbury achteras heeft 4,7:1.
Peter
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Misschien dat daar verschil in zit.
Mijn Salisbury achteras heeft 4,7:1.
Peter
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
Re: aswissel probleem 2a 109
heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken,zou ook niet weten hoe.
degene waar ik ze van kocht had de auto nog staan ,en dit was ook een 2a 109.
gezien ik de gehele historie van mijn 2a weet ben ik er vanuit gegaan dat ze gelijk waren.
grtz mario
degene waar ik ze van kocht had de auto nog staan ,en dit was ook een 2a 109.
gezien ik de gehele historie van mijn 2a weet ben ik er vanuit gegaan dat ze gelijk waren.
grtz mario
Re: aswissel probleem 2a 109
Ik had het verkeerd om gelezen, je hebt er nu 205x 16 op liggen, die zijn een stuk kleiner dan 750x16.
Dus dat je veel meer toeren moet maken om de zelfde snelheid te rijden dat klopt wel, omdat de wiel omtrek kleiner is.
Dus dat je veel meer toeren moet maken om de zelfde snelheid te rijden dat klopt wel, omdat de wiel omtrek kleiner is.
Re: aswissel probleem 2a 109
Omtrek meten van de wielen:
De 7,5 x 16 geeft een omtrek van 247 cm. ( gemeten afgelegde afstand op de weg 245 cm)
De 205 x 80 x 16 een omtrek van 230 cm.
Zou zo`n 7 % verschil zijn.
Jou verschil van 80 i.p.v 110 km/uur is +/- 27%, dus niet alleen de bandjes.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2013 17:07 door Peter SERIES III -109.
De 7,5 x 16 geeft een omtrek van 247 cm. ( gemeten afgelegde afstand op de weg 245 cm)
De 205 x 80 x 16 een omtrek van 230 cm.
Zou zo`n 7 % verschil zijn.
Jou verschil van 80 i.p.v 110 km/uur is +/- 27%, dus niet alleen de bandjes.
FREELANDER 1.8i
SERIES III 109 / 2,5 NA
LightWeight / 2,25 Petol
Schouwen-Duiveland
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/01/2013 17:07 door Peter SERIES III -109.
Re: aswissel probleem 2a 109
ja dat de wielen kleiner zijn klopt, ik had alleen niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.
ik heb dit expres gedaan omdat er een perkins motor in ligt,en naar verluit deze met grotewielen nogal wat stress op de assen en diffs legt.
heb ook al twee keer een diff laten knallen.
dit is ook de reden dat ik een salisbury as erin heb gezet.
maandag toch maar weer de 7.50 er op zetten
grtz mario
ik heb dit expres gedaan omdat er een perkins motor in ligt,en naar verluit deze met grotewielen nogal wat stress op de assen en diffs legt.
heb ook al twee keer een diff laten knallen.
dit is ook de reden dat ik een salisbury as erin heb gezet.
maandag toch maar weer de 7.50 er op zetten
grtz mario
Re: aswissel probleem 2a 109
Mischien zaten er in je vorige assen range rover diffs?