Afstellen lt77 versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Chris

Afstellen lt77 versnellingsbak

Bericht door Chris »

Is het mogelijk om een lt 77 bak af te stellen wat betreft het schakelen?
Mijn bak schakelt, vooral als hij koud wat moeilijk van 1naar 2 en in zijn achteruit.
Verder schakelt hij soepel kan ik dit afstellen?

Chris
Jos Daalmans

Re: Afstellen lt77 versnellingsbak

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi Chris,

De tweede versnelling is voor elke bak het probleem. Niet vanwege het opschakelen, maar omdat de baulkring met synchromesh bij het terugschakelen van de drie naar de twee en de vier naar de twee (meestal voor een bocht) veel verschil in toeren moet opvangen.
Wat je het beste kunt doen voordat je wegrijdt, zet um even in zijn tweede versnelling. Trek eventueel rustig in zijn twee weg. Als de bak warm wordt gaat het in de regel al beter.
Afstellen zal niet gaan, alleen uit elkaar en ene nieuwe baulkring is de oplossing.

Maarrrrrrrrrrrr. omdat je zegt dat hij slecht in de achteruit gaat, komt dat met een kraak van het achteruit tandwiel? of krijg je hem niet in zijn achteruit?
Met een kraak, komt de koppelingsplaat niet goed vrij. Kijk dan naar de remolie in de koppeling hoofd cilinder.
Gaat hij er niet in, druk je de koppeling zo ver in dat de primaire (ingaande as) van de bak meteen stil staat en dan schakelt de achteruit niet.
Kijk even wat voor olie in de LT77 moet. Ik weet even niet of daar motorolie, ATF olie of Transmissie olie (80W90) in moet. Misschien zit er te dikke olie in.

Succes,

Jos
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

in de 77 moet ATF
pascal ubags

Bericht door pascal ubags »

hoi
achteruit probleem bij lt 77 is bijna altijd dat hulpasje waar de gaffel over heen schuift, is bekend bij een lt77
gr pascal
Everhard Mulder

Bericht door Everhard Mulder »

probeer eerst andere olie voordat je gaat sleutelen. Er was laatst een draadje over welke olie het beste kon in een LT77. Zoek daar even op: daar staan verstandige dingen. Vooral als het koud is, kan te dikke olie voor zoveel kraak- en schakel ellende zorgen, dat je denkt dat je bak een ernstig probleem heeft. Als de problemen verdwijnen als de bak warm is, ligt het meestal aan de olie.
gr Everhard
WillemJ

Bericht door WillemJ »

Hoi Chris,

Als toevoeging op de reeds gegeven reacties:

Mijn LT77 schakelt in koude toestand, zoals verwacht, wat lastig van 1 naar 2. Mijn remedie: ouderwets "dubbel clutchen'. In m'n bak zit de voorgeschreven olie: ATF M2C33F óf G.

Groet,
Willem
Chris

Bericht door Chris »

Klopt bij mij zit die olie er ook in, heb al meerdere soorten olie geprobeerd maar de ATF werkt het best.
Inderdaad werkt dubbel klutsen prima als hij koud is, maar leer dat je atechnische vrouw maar eens, waarvan je hoopt dat ze ooit de laro gaat gebruiken.
Misschien alleen laten rijden als hij warm is.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Misschien een oplossing: voor het starten de tussenbak in de neutrale stand zetten, dan starten en de versnellingen even doorlopen en daarbij de 2 een paar keer extra inschakelen.
Dan vrij zetten, de tussenbak in de hoog en weer schakelen. Als de Baulkringen maar even hun werk hebben gedaan, gaan ze al wat beter.

Ik vindt het overigens nog steeds een rare combinatie, een hand-versnellingsbak en ATF olie. Die olie smeert nauwelijks en is gemaakt voor druk over te dragen.
Wij deden vroeger wel eens motor olie in versnellingsbakken die in een Stock-car lagen (met hele vette Chevy en Magnum V8 motoren), maar die hoefde je maar in een versnelling te zetten (sorry, met een elastiek vastbinden), plankgas, koppeling los en vort met de geit.
Deze bak luistert blijkbaar heel nauwkeurig naar olie, maar ik denk dat je met dubbel clutsen al een eind komt. Alleen voor je a-technische vrouw, tsja, een rijles in ene vrachtauto (wel een oude dan), daar wordt elke fout in schakelen ganadeloos afgestraft met een flinke feed-back via de pook.

Succes en rij ze,

Jos
Ian RookRover

Bericht door Ian RookRover »

Land Rover zelf schreef oorspronkelijk M2C33F óf G voor inderdaad, maar doet dat momenteel niet meer. Voor de R380 is de MTF94 olie ontwikkeld en die wordt door Land Rover nu ook voor de LT77 voorgeschreven. Ik heb deze olie erin zitten en voldoet prima.

Ian.
Chris

Bericht door Chris »

Vergis je niet in de krachten uit een automatisch bak, hierin zitten ook gewoon tandwielen die wel degelijk goed gesmeerd dienen te worden, dus de ATF heeft wel degelijk een goede smerende werking.
Alleen denken wij omdat hij dun is dat er geen goede hechtende werking is.

Chris
Plaats reactie