verstandige keuze?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Markus

verstandige keuze?

Bericht door Markus »

Hoi,

Ik heb een Light Weight 2.25 diesel. Ondanks dat de motor het goed doet, is de auto net te langzaam op de snelweg. En dit vooral met invoegen. In plaats van 85-90km/uur met veel lawaai zou ik graag 90-95 km/uur met minder lawaai willen rijden, maar misschien zeur ik wel gewoon Nu vroeg ik me af of het vervangen van de diesel door een 2.25 benzine blok verstandig is, eventueel later met lpg. Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens mij hoef ik dan alleen het kale blok te vervangen. Klopt dit, of zit bv de dynamo op een andere plek?

Alvast dank voor je reactie.

Markus
defendertje90

Re: verstandige keuze?

Bericht door defendertje90 »

Benzine zou mijn keuze niet zijn. Liever met een 2,5N/A met wat kleine aanpassingen, of je serie diff's vervangen voor diff's van disco 1 rrc of defender.

Maar gewoon rustig 90 rijden is ook goed te doen hoor. De rest van de weggebruikers kan ook rekening houden met een vrachtwagen die invoegd of op de rechterstrook rijdt dus ook met jou.
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

je kunt ook gewoon je interieur isoleren, grootste maat banden er op en alles goed laten afstellen. Ik heb jaren een lw als hoofd wagen gehad en op de snel weg haalde ik max 110 met een kruis snelheid van 90km/h

mijn%20laros.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76e9196f463922c8343008aaa2b5d36b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', 'http://pswqnq.bay.livefilestore.com/y1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_/mijn%20laros.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpswqnq.bay.livefilestore.com%2Fy1pQFBtSA0Qae9dz66g45WrV5XRZL6lhjwa0gJjT4R1iwTK55SbDgfri85GDsgl6csv8ypoFO3eVZyZBo1uMeKaAEeeS9-KW3O_%2Fmijn%2520laros.jpg%3Fpsid%3D1', '', 16234436, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.scoutinglaros.nl]
Sander van Beek

Bericht door Sander van Beek »

Heb een 2.25 gehad in m'n 110, is ook niet snel hoor... Ligt nu een 200tdi in, hiermee kan ik goed meekomen in het huidige verkeer
Dixo

Bericht door Dixo »

Kan best, maar zou er persoonlijk een 2.5L NA diesel of een 200/300 (T-)di in hangen.
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

bij mij ligt er nu een 2.5NA in maar het verschil met een 2.25 is niet zo groot.
Markus

Bericht door Markus »

Dank voor jullie reacties. Ik kijk echter ook naar de kosten (een goede 2.25 benzine eventueel gereviseerd versus een 2.5 na of tdi) en de hoeveelheid werk. Kan een 2.5 na of tdi zomaar op de series versnellingsbak?

Thx.

Markus
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Je kunt ook een rustgevende faktor zijn in het snelweg verkeer. Ver voor je uitkijkend kun je goed zien wat al die snelle malloten, uitvreten in het verkeer. En hier op in spelen. '' Devil-Gateway '' rijdt een 95 kilometers zonder moeite. Misschien het gaspedaal controleren. gr. Juppe.
Markus

Bericht door Markus »

Het gaspedaal is zeker goed, en het wagentje rijdt 100 km/uur echter met heel erg veel lawaai. Dit ondanks isolatie. Wellicht zoek ik gewoon argumenten om een iets comfortabeler rijgedrag te krijgen. Behalve nieuwe verstuivers en een andere pomp heb ik afgelopen 8 jaar niets gedaan aan de motor. Aangezien ik niet van plan ben ooit de auto weg te doen wil ik dit wel goed aanpakken (met een schuin oog kijk ik wel naar het geld).

Markus
richard78

Bericht door richard78 »

Een 2.25 benzine zal iets meer kracht leveren en is een stuk rustiger maar toch zou ik zelf voor een diesel kiezen in deze auto's. LPG zal ook weer vermogen afnemen.
Grotere banden of andere diffs zal je niet helpen. De topsnelheid blijft gelijk gezine de blokjes al op vole kracht werken. Alleen gebeurd het bihj een lager toerental. Wat rustiger is, maar deze blokjes zijn hoge toeren blokjes. Dus bij hoge toeren werken ze het beste. Bij lage toeren zijn de krachten groter en slijten ze dus meer.
Wil je een andere diesel erin stoppen dan zal een 2.5NA ietsjes meer power geven maar verwacht er niet veel van (is maar een paar pk). En je moet er een motorsteun op je chassis voor verplaatsen. Dat word dus slijpen en lassen aan je chassis.
naar mijn meninng is de beste conversie een 200Di. Dat is een 200TDi van een disco maar dan zonder de turbo. De 200TDi pas zonder turbo bijna 1 op 1 in je auto. De turbo kan je makkelijk weglaten waarbij het blok perfect werkt met iets minder power (Voor de turbo krijg je problemen emt het plaatsen vanwege de motorsteunn en je interkoeler). Minder power is ook mooi wat de volledige kracht van de 200TDi is te veel voor je V-bak en verdere aandrijving.
En gezien er veel disco's nu wegroesten maar nog goede blokjes hebben zijn ze niet al te duur (1200,- in nederland maar 500,- in engeland).
Hier is een linkje met een goede beschrijving.

Maar toch zou een gezond 2.25D wel 100 a 110km/h moeten halen, al is het met wat herrie. En 80 rijd gewoon het beste. Beetje onthaasten is ook goed voor je.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea1e59a10f5a629b1f55c13f163584e9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16234622, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

precies! heb een 110 met een 200 tdi en haalt de 118km/u ( gps) maar 100 is hard en comfortabel genoeg!
en ik heb voor 500 GBP een hele Disco in UK gekocht, overgevaren en m'n oude blok ( 2.5 TD) & Disco zonder blok verpatst voor 700 euro
dus kiet gespeeld
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

SBS/aka/PP,

Je bent dus niet alleen een goede kok, maar ook spekkoper.

Als je een 200tdi zonder turbo monteert (wat dus op allerlei gronden beter past)
.... dan kan je ook nog de turbo en intercooler verhandelen.
(Versta mij goed, in een 110 wil je natuurlijk wel een Turbo.)

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/01/2013 22:52 door Marc-my-Words.
Jup haans-klunder

Bericht door Jup haans-klunder »

Juppe, misschien eens naar een gehoortest gaan, jij zegt dat je geen last heb van die herrie in de wagen. Ik zal het is in mijn oren knopen. bedankt ,Jup. p.s Mijn alter ego spreekt. gr. Juppe.
jamaar

Bericht door jamaar »

Je zegt dat je veel aan geluidsisolatie gedaan hebt maar als ik dat zo lees en je verteld dat er nog steeds veel lawaai is dan vrees ik dat je iets niet goed gedaan hebt
geluidsisolatie is heel anders dan warmte isolatie en moet ook veel secuurder geburen
ik heb één van de lawaaiigste motors in een 2a ambu staan die je kan bedenken en kan redelijk rustig 100 rijden zonder gek te worden van het lawaai en de radio is goed hoorbaar op 1/2 kracht
je kan je beter verdiepen in echt goed isoleren van geluid dan de motor aanpassen al moet die er wel uit om het schutbord te isoleren
als je dit goed doet heb je echt plezier van je auto, ook met een 2.25 dieseltje
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Kijk ook even hier < en kies de non-Turbo oplossing > : [landrover.startpagina.nl]
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik ben het helemaal met je eens Jamaar. Ik had het schutbord (Aan de motorzijde.) geïsoleerd een lead sandwich folie. De onderzijde van de vloerdelen en de tunnel en de onderzijde van de zitbak net gewoon isolatie materiaal. Wel brand, olie en diesel bestendig. Het resultaat was dat ik met plankgas op de snelweg (Als bijrijder) gewoon telefoneren en de kortegolf zender gebruiken zonder dat een koptelefoon nodig was. Een gewoon gesprek was ook geen probleem. Ik had toen een gewone 2,25D motor En de wagen was een militair met een 109 hardtop uitgevoerd. De hardtop laadvloer en de deuren waren niet geïsoleerd. Dus gewoon kaal aluminium. Als dat ook geïsoleerd was, was de wagen waarschijnlijk echt stil geweest.
Ik ben mijn wagen weer aan het opbouwen en dan ga ik weer alles op deze manier isoleren + de hele rest ook.

Voor de kosten en moeite die het kopen en inbouwen van een andere motor kost kun je heel veel isoleren. En waarschijnlijk bereik je nog meer ook.

Een 2,5NA met 68 in plaats van 63 pk geeft geen hogere topsnelheid. Past zo achter de versnellingsbak. Is niet moeilijk om te doen. Maar het blok is bijna hetzelfde een geeft waarschijnlijk ook dezelfde herrie. De toerentallen blijven door dezelfde v-bak ook nog een gelijk. Persoonlijk denk ik dat het weinig of niets uitmaakt.

De 200tdi (Uit een disco. ) past als je het belhuis van de vijf maal gelagerde 2,25d gebruikt zo 1 op 1 achter de LT76 v-bak. Je hoeft niets te boren gewoon er tegen aan schroeven en klaar. De 200tdi geeft door de directe inspuiting waarschijnlijk meer herrie en kabaal dan de indirect ingespoten 2,25 en 2,5d motoren. Als je de turbo ook inbouwt moet je een beetje knutselen. Wat kabaal betreft boer je hiermee dus waarschijnlijk achteruit.

Voor de 300tdi weet ik het niet betreft het geluid. Een 300tdi is wel een stuk lastiger om in te bouwen.

Ik denk dat je voor het geluid weinig opschiet met een ombouw. Ook ben ik van mening dat als je 200 tdi of 300 tdi in de series gaat bouwen je de hele aandrijflijn uit de disco moet meenemen. De versnellingsbakken, assen en diffs van de series zijn geoptimaliseerd voor de 2,25d en b motoren. De tdi motoren zitten aan de 115 pk ofzo. Erg leuk maar de series aandrijflijn is daar niet voor gemaakt en gaat dus waarschijnlijk veel minder lang mee. Als je alleen zondags een rondje om de kerk rijd merk je daar dus nooit wat van. Gebruik je hem dagelijks of wil je (hele) lange vakantie tochten gaan maken, dan merk je het echt wel.

Een benzine motor maakt wel minder kabaal maar is naar mijn mening wel wat duurder in gebruik. Niet alleen wat brandstof betreft. Je moet ook regelmatig onderhoud aan je ontsteking doen.

Ik denk dat een goede isolatie het eerste is waar je naar moet kijken. De motor vind plankgas niet erg. De motoren lijken zelfs eerder te sneuvelen bij mensen die een overdrive gebruiken of vaak in een (te) hoge versnelling rijden.

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2013 00:22 door Exfietser.
Markus

Bericht door Markus »

Mmm... food for thought. Dank jullie wel voor jullie reacties.

Markus
Ken

Bericht door Ken »

Een LW 2.25 diesel heeft standaard maar 57 pk en een nog lager koppel dan dezelfde motor op benzine dus vaart zit er niet zo snel in bij dat gewicht van ca 1500 kilo leeg en een stroomlijn van een formaat bushokje . De nederlandse uitvoering heeft 205-16 banden en haalt daarmee zo'n 100km/u met dik 4000 toeren ...........wordt je gewoon chronisch doof en je motor etc gaat sneller kapot als je dat elke dag rijdt

Ga je 80km/u dan halen de vrachtwagens je in
Ga je 90km/u dan zitten ze achterop je bumper
Ga je 100km/u dan slingeren de auto's met de aanhangers nog om je heen
Ga je 110km/u dan ben je nog te langzaam
Rij je dan uiteindelijk 120 met die landrover dan kom je nog niet mee want er willen er toch altijd nog iets harder dan jij kunt

T is dus nooit hard genoeg
Landsy

Bericht door Landsy »

Eerst de vraag hoe origineel je wil blijven rijden?! Die wagens waren dus niet gemaakt voor snelheid, en daarmee zeker in de huidige tijd niet geschikt voor het doorgaande verkeer. Ga je de aandrijflijn veranderen? Lees hierboven al e.e.a. en genoeg elders op dit forum over de consequenties..
Ik rij zelf Ambulance Series2a (2,25b in originele configuratie, maar(nu nog) op iets te kleine banden). Die gaat top zo'n beetje 95. Ik rij er 80 mee. Alles gaat je voorbij, maar ik kies m'n route er wel op uit. Of 4/5baans snelwegen buiten de spitsen, zodat iedereen echt genoeg ruimte heeft om me te zien en op tijd in te halen. Of provinciale wegen, waarbij de max snelheid op 80 ligt.
Tis maar net wat je wil.
Ronald
Lennart SII 109 2.25B

Bericht door Lennart SII 109 2.25B »

Markus,

ik rij met een 2.5 benzine en 3.9 diff's, kruissnelheid van 100 op de GPS, top ergens tussen 110 en 120. Met enige geluisisolatie, rubbermatten op de vloer- en tunneldelen is praten (zonder te schreeuwen) goed mogelijk. Hiervoor reed ik met een 2.25 en de 3.9 diff's had toen volgens mij ook een top van 113 (op gps). Mocht je nog een 2.25 benzine blok willen hebben: blok

Lennart
Fenna

Bericht door Fenna »

Veel is al aan de orde geweest, maar een overdrive monteren zag ik nog niet (of ik heb er overheen gelezen)
niet direct heel goedkoop, maar wel een manier om de motor met wat lagere toeren te laten draaien als je op je 80-85 km/u bent.
Dus minder herrie bij dezelfde snelheid.

overigens vindt ik de snelheid van 80/85 km/u best prettig. Voor mijn werk rij ik zo 45.000km per jaar ook over snelwegen. Als je tussen de vrachtwagens meerijdt, heb je er geen last van ;-) dat komt pas als je langzamer of sneller gaat.
peter

Bericht door peter »

je kunt ipv dure overdrive ook andere diff's installeren

als je 3.54 plaats zakt je toerental ook flink ( maar nadeel is dat je trekvermogen ook minder wordt)

je kunt ook setje 4.1 diff's kopen dan heb je van beide het beste ( toerental zakt 15%)

succes met je keuze
Plaats reactie