Help 300 tdi rookt bij afremmen
Help 300 tdi rookt bij afremmen
Beste prikkers,
Mijn 110 300 tdi defender rookt erg met afremmen
En loopt net na het matig starten onregelmatig wn. Rookt dan ook.
Na het starten komt hij slecht op toeren, als hij
Eenmaal op gang is is dat over. Als je bij het afremmen
Het gas loslaat komt er een enorme blauwe
Wolk uit de uitlaat. De egr is afgedopt, dat kan het niet zijn.
Heeft iemand een idee wat dit is?
Mijn 110 300 tdi defender rookt erg met afremmen
En loopt net na het matig starten onregelmatig wn. Rookt dan ook.
Na het starten komt hij slecht op toeren, als hij
Eenmaal op gang is is dat over. Als je bij het afremmen
Het gas loslaat komt er een enorme blauwe
Wolk uit de uitlaat. De egr is afgedopt, dat kan het niet zijn.
Heeft iemand een idee wat dit is?
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Blauwe rook wijst meestal richting olie. Voor een diagnose is het misschien handig om nog een paar dingen te controleren:
- laat de motor lopen en draai de olie vuldop eens los. Leg je hand over de opening. Iets gas geven, voel je druk op je hand en/of doet tie pufpuf? Je kan ook de peilstok er uit trekken en je vinger op het gat houden.
- Verbruikt de auto olie?
- Ruik eens bij de uitlaat als iemand anders gas geeft en het gas weer los laat. Waar ruikt het naar?
- Hoe ziet de binnenkant van de slang tussen turbo en intercooler er uit? Nat van de olie of gewoon wat zwarte aanslag?
- Hoe ziet de motor er aan de buitenkant uit? Met name rondom het kleppendeksel en de onderkant van de kop. Is het schoon of zit er nattigheid?
Als er namelijk olie uit de uitlaat komt dan betekent dat dat er olie aan de bovenkant van je zuigers komt. Dit kan via het luchttoevoersysteem (olielekkage in turbo), of langs de zuigers als gevolg van versleten zuigerveren (carterdruk) of lekkage in de koppakking.
Ruikt het zoet aan de uitlaat dan is het koelvloeistof, ook te herleiden naar de koppakking.
Groeten
joachim
- laat de motor lopen en draai de olie vuldop eens los. Leg je hand over de opening. Iets gas geven, voel je druk op je hand en/of doet tie pufpuf? Je kan ook de peilstok er uit trekken en je vinger op het gat houden.
- Verbruikt de auto olie?
- Ruik eens bij de uitlaat als iemand anders gas geeft en het gas weer los laat. Waar ruikt het naar?
- Hoe ziet de binnenkant van de slang tussen turbo en intercooler er uit? Nat van de olie of gewoon wat zwarte aanslag?
- Hoe ziet de motor er aan de buitenkant uit? Met name rondom het kleppendeksel en de onderkant van de kop. Is het schoon of zit er nattigheid?
Als er namelijk olie uit de uitlaat komt dan betekent dat dat er olie aan de bovenkant van je zuigers komt. Dit kan via het luchttoevoersysteem (olielekkage in turbo), of langs de zuigers als gevolg van versleten zuigerveren (carterdruk) of lekkage in de koppakking.
Ruikt het zoet aan de uitlaat dan is het koelvloeistof, ook te herleiden naar de koppakking.
Groeten
joachim
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Bij het afremmen krijgt de motor geen diesel en wordt er een soort vacuüm gecreëerd, door die onderdruk probeert hij vloeistof aan te zuigen, die hij normaal gesproken niet krijgt, krijgt hij die wel dan kan dat olie zijn door slechte zuiger/olieschraapveren of slechte klepafdichting (klepgeleider/kleprubber), of koelvloeistof door een gescheurde kop of slechte koppakking. Ook een orozaak kan een slechte turbo zijn waar de oliekeerring van kapot is waardoor de motor veel olie aanzuigt. Ik heb ooit een 300 tdi binnen gehad die op een paar km het hele carter leegzoog. Was de buurt ook blij mee Alle varkens van de buren vergast.
Gr, Bart
Gr, Bart
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Joachim was me net voor, maar wel dezelfde conclusie
Gr, bart
Gr, bart
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Hoe is het met de distrebutie riem?? staat deze nog optijd, is deze al eens vervangen dat je zelf weet met zekerheid.
als de timing niet klopt kan de motor slecht starten , belabbert lopen en gaan roken ook blauw
Maar versleten zuigerveren (dus lage compressie ) of een schur in de kop kan ook dezelfde problemen geven zoals door Bart en anderen omschreven.
tijd om het een ander goed te bekijken
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
als de timing niet klopt kan de motor slecht starten , belabbert lopen en gaan roken ook blauw
Maar versleten zuigerveren (dus lage compressie ) of een schur in de kop kan ook dezelfde problemen geven zoals door Bart en anderen omschreven.
tijd om het een ander goed te bekijken
Groetjes, Andrew
'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Kijk eens op www.uniteddiesel.co.uk
Staat veel informatie op, met name de tabel van motorstoringen.
Mvg Thimo.
Staat veel informatie op, met name de tabel van motorstoringen.
Mvg Thimo.
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Dat is een handige matrix! Ik ga de boel is onderzoeken.
Wel een paar aanknopingspunten nu.
Bedankt!
Wel een paar aanknopingspunten nu.
Bedankt!
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
De matrix op deze pagina denk ik Bart.
Mvgr,
Bob
('t Werkezeltje)
Mvgr,
Bob
('t Werkezeltje)
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Als ik de symptomen zo lees dan lijkt mij meest waarschijnlijke versleten klepseals.
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
Lukt het niet om de compressie te meten bij een 300tdi?
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aecd5bcd0a385b4ac775f88971b1eb58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16207265, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aecd5bcd0a385b4ac775f88971b1eb58', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 16207265, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen
wijzerman Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is een handige matrix! Ik ga de boel is
> onderzoeken.
> Wel een paar aanknopingspunten nu.
>
> Bedankt!
En al verder met dit probleem?
Afdichting turbo?
-------------------------------------------------------
> Dat is een handige matrix! Ik ga de boel is
> onderzoeken.
> Wel een paar aanknopingspunten nu.
>
> Bedankt!
En al verder met dit probleem?
Afdichting turbo?
Re: Help 300 tdi rookt bij afremmen OPGELOST!!!!
Dit is er gebeurd:
Kop er af gehaald, koppakking nog goed.
Kop gevlakt, kleppen geslepen, klepseals vervangen,
verstuivers getest, 1 verstuiver vervangen.
Distributie vervangen,Nokkenas 1 tand verkeerd,
pomp ook flink van tijd. Alles perfect op tijd gezet.
Starten en lopen als een zonnetje.
Conclusie: het had misschien met met alleen
Een nieuwe verstuiver verholpen zijn geweest.
Maar alles bij elkaar veroorzaakt op termijn weer
Andere problemen.
Bedankt voor alle tips.
Groeten,
Jan
Kop er af gehaald, koppakking nog goed.
Kop gevlakt, kleppen geslepen, klepseals vervangen,
verstuivers getest, 1 verstuiver vervangen.
Distributie vervangen,Nokkenas 1 tand verkeerd,
pomp ook flink van tijd. Alles perfect op tijd gezet.
Starten en lopen als een zonnetje.
Conclusie: het had misschien met met alleen
Een nieuwe verstuiver verholpen zijn geweest.
Maar alles bij elkaar veroorzaakt op termijn weer
Andere problemen.
Bedankt voor alle tips.
Groeten,
Jan