Middenstoel gordel plicht?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RobS

Middenstoel gordel plicht?

Bericht door RobS »

Even een vraagje:
Moet in een 90er uit 1985 gordels hebben op de middenstoel?
Telkens als ik de deur van binnenuit open wil doen terwijl ik instap stoot ik mijn knie tegen die scherpe beugel van de midden gordel.
Ik doe het vermoedelijk niet vaak genoeg om er van te leren, maar telkens denk ik, “Ik sloop ze eruit”.

Tijdens het op kenteken zetten (maandje terug) kon hij van wegen de inhoud achterbak niet grijs maar moest geel op kenteken gezet worden. vond ik niet erg hoor .
Wellicht moet ik nu wel 7 gordels in de 90er?

Toen ik mijn series 1980 enige jaren terug omkeurde naar geel moesten er alleen gordels op de buitenste twee zitplaatsen, is dit ook zo voor de 90er ?

Weet iemand waar dit terug te vinden is?

Rob
RobSLaro

Re: Middenstoel gordel plicht?

Bericht door RobSLaro »

LRCH schrijft het volgende:

Veiligheidsgordels:

Autofabrikanten waren vanaf 1 Januari 1971 reeds verplicht om fabrieksmatige voor elke beschikbare zitplaats 2 of 3 bevestigingspunten voor veiligheidsgordels in te bouwen.

Veiligheidsgordels GEEL kenteken;

Vanaf bouwjaar 1 Januari 1971 gordels verplicht voor alle direct aan deuren grenzende zitplaatsen. Geldt dus niet voor het middelste Land-Rover zitje.
Vanaf bouwjaar 1 Januari 1990 moeten alle voorwaarts gerichte zitplaatsen gordels hebben, dus ook het middelste zitje en de achterbank(en). Dus niet verplicht op de zijwaarts geplaatste bankjes.
Vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 zijn gordels verplicht op alle aanwezige zitplaatsen.

Veiligheidsgordels GRIJS kenteken;

Verplicht vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 op alle zitplaatsen, ook achterin bij een Crew-Cab.

Op het kentekenbewijs kan bij "bijzonderheden" een vermelding staan "vrijgesteld van gordels".
Dit kan voorkomen bij ex.militaire Land-Rovers. Bij een 88” LW ontbreken namelijk door de fabriek aangebracht bevestigingspunten.

Als op een geel-kentekenbewijs bij type "cabriolet" vermeldt staat, zijn gordels niet verplicht.
Dit geldt echter niet voor "open wagen" op een grijs-kentekenbewijs. Bij een grijskenteken slaat de type aanduiding "open wagen" alleen op de laadruimte, de Pick-Up bak dus en niet op de cabine. Een "grijze" softtop van na 1 Januari 1998 heeft dus gordel verplichtingen.

Gordels mogen volgens de APK richtlijnen geen zichtbare beschadigingen (ook geen brandgaatjes) over de breedte vertonen. Een pluizige rand is acceptabel.

LRCH ziet er profie uit, maar is lastig zoeken.
Plaats reactie