stroomlek debuggen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
gwillem

stroomlek debuggen

Bericht door gwillem »

Hoi! Na mijn laro een jaartje niet gebruikt te hebben (oei) loopt mijn accu steeds leeg. Heb er al een nieuwe ingezet maar ook die loopt leeg binnen paar dagen, zelfs met de massaschakelaar uit. Hoe ga ik systematisch het lek vinden? Ik ben geen electra held, maar zou het volgende werken?

1. multimeter tussen accu en pluskabel (gaat tot max 250mA, blaas ik mijn meter dan op?)
2. net zo lang zekeringen eruit trekken tot er geen stroom meer loopt
3. als dat niet helpt, de aansluitingen op chassis nalopen

Andere tips welkom Voor de volledigheid, ik heb twee circuits met een laadstroomverdeler van Aad G na de dynamo om accu's afzonderlijk op te laden. De 2e accu is niet aangesloten.
Exfietser

Re: stroomlek debuggen

Bericht door Exfietser »

gwillem Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi! Na mijn laro een jaartje niet gebruikt te
> hebben (oei) loopt mijn accu steeds leeg. Heb er
> al een nieuwe ingezet maar ook die loopt leeg
> binnen paar dagen, zelfs met de massaschakelaar ? Dit kan niet.
> uit. Hoe ga ik systematisch het lek vinden? Ik ben
> geen electra held, maar zou het volgende werken?
>
> 1. multimeter tussen accu en pluskabel (gaat tot
> max 250mA, blaas ik mijn meter dan op?) Grote kans van Ja
> 2. net zo lang zekeringen eruit trekken tot er
> geen stroom meer loopt Kan werken maar is lastig met maar twee zekeringen ofzo.
> 3. als dat niet helpt, de aansluitingen op chassis Hier hoef je denk ik niet te zoeken.
> nalopen
>
> Andere tips welkom Voor de volledigheid, ik heb
> twee circuits met een laadstroomverdeler van Aad G
> na de dynamo om accu's afzonderlijk op te laden.
> De 2e accu is niet aangesloten.

Allereerst? Wat voor auto heb je in vredesnaam met wat voor electra er in? 12Volt 24 volt. positief negatief?

Als je massaschakelaar uit geschakeld is, is de accu volledig losgekoppeld en kan hij dus nooit ontladen worden. Dan kan de accu alleen door interne zelfontlading leeglopen. Maar dan zit je accu ook echt al in de eeuwige loodvelden.

Tenzij:

Je iets direct op de plus en min van de accu hebt aangesloten. En dan is de draad die naar de min gaat de boosdoender. Die wordt dan niet door de massaschakelaar uitgeschakeld.

Dus heb jij een radio'tje, bakkie, klokje, frituurpan of weet ik wat direct op de plus en min van de accu aangesloten dan is dat de dader.

Dit moet je nooit op deze manier aansluiten. Als je dan gaat starten met de massachakelaar op uit kan alles er uit fikken. Omdat de startstroom niet door de massaschakelaar kan zal die een andere weg zoeken. En dat is dan via je radio'tje en je kabelboom. Beide gaan beetje branden bij 300 ampere.

Arnold.
AadG

Bericht door AadG »

Als je de massaschakelaar uitzet en er echt geen extra draadje aan de min pool zit kan hij niet leeglopen.
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Tenzij de massaschakelaar vol water staat. Hadden wij hier laatst. Vr gr Henk B.
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Is de z.g. massa-schakelaar wel een massa-schakelaar en niet gewoon de + 12 Volt-schakelaar? Wat wel eens gedaan is, om de dynamo niet kapot te laten lopen, is de dynamo permanent aan de + van de accu aan te sluiten. Een draaiende motor waar de accu-schakelaar (zoals ik hem nu dus noem) van wordt uitgezet, blijft doorlopen omdat de accu de spanning van 14,2 volt in stand houdt. Probleem is dan echter dat eventuele pieken in de spanning (in of uitschakelen van een grote stroomverbruiker zoals een ruitenwissermotor, kachel ventilator of radiator ventilator) niet meer worden afgevangen. De dynamo regeling gaat dan geheid naar de knoppen.

Als de accu op een paar dagen leeg getrokken is, reken op een defecte dynamo. De regeling in de dynamo ziet dat de spanning niet 14,2 Volt is en jast dan de volledige stroom door de rotor wikkeling, Deze trekt wel 1,5 tot 2 Ampère en dan heb je zo de boel leeg.

Kijk eerst of de z.g. massa-schakelaar wel de massa schakelt, of gewoon de + 12 Volt schakelt.
Kijk dan of de dynamo niet met een By-pass op de dynamo is aangesloten.

Tip om stroom te meten met een multimeter, neem een stuk koperdraad van 2,5mm doorsnee (installatiedraad voor thuis, kleur blauw of bruin)

Een koperen draad van 2,5 mm2 doorsnee, en 10 meter lang, heeft een weerstand van 0,07 Ohm. Loopt hier 1 Ampère doorheen, staat er een spanning over de uiteinden van 70 millivolt ofwel 0,07 Volt. Dat kun je met je Multimeter wel meter door de meter op het begin en het eind van de kabel van 10 meter aan te sluiten.
Sluit de kabel aan tussen de Accupool en de accuklem
Per 0,07 Volt heb je 1 Ampère stroom door deze draad. Let op, start niet even, want dan is je meter en de koperdraad in lucht opgelost

Voor wat nadere techniek, kijk hier: [www.sparrendal.be]

Groeten en sleutel ze,

Jos
Plaats reactie