Forse olielekkage LT77 bak - tips gevraagd.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
WillemJ

Forse olielekkage LT77 bak - tips gevraagd.

Bericht door WillemJ »

Beste leifhebbers,

De versnellingsbak (LT77) van m'n 110 (2,5 NA) lekt een aanzienlijke hoeveelheid olie; afgelopen weekend ongeveer 350ml (dus net zoveel als een blikje fris) olie bij moeten vullen na een ritje van een kleine 300km. Nu wist ik al langer dat de bak olie lekte, maar deze hoeveelheid is meer dan me lief is.
Vandaag de middentunnel eens verwijdert en de motor verhoogd stationair laten draaien, met de versnellingsbak in een versnelling geschakeld en de tussenbak in zijn vrij. De olie komt onder de 'gear change housing' vandaan. Dit is de behuizing waarin de pook bevestigd zit. Ik hoop dat de pakking tussen de 'gear change housing' en versnellingsbak de geest gegeven heeft. Dit is wellicht te fixen met de bak nog in de auto.

Heeft iemand ooit de 'gear change housing' uitgebouwd en zijn er 'valkuilen' bij dit klusje? Of is het gewoon het werkplaatshandboek volgen?

Alvast bedankt?
Willem
WillemJ

Re: Forse olielekkage LT77 bak - tips gevraagd.

Bericht door WillemJ »

Iemand ervaring met een dergelijke klus?

Groet,
Willem
Oudijzer

Bericht door Oudijzer »

Hi Willem los halen en een gereviseerde kopen dat zal mijn advies zijn.
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Bij de LT 77 short stik ( discovery en Rangerover ) heb ik vaker de pook verwijderd, maar of dat net zo makkelijk is als bij de Long stick ( Defender ) variant is kan ik je niet zeggen.

Als daar duidelijk je lekkage zit dan zal een nieuwe pakking de lekage wel verhelpen, controleer ook gelijk je Tussenbak en hoofd bak ontluchting, dit wordt zelden bekeken, en vaak zitten ze dicht, nu je tunnel verwijderd is kun je er goed bij om ze door te blazen en evt de banjo boutjes reinigen, die zitten meestal dicht.

En smeer gelijk het diff lock huisje maar eens goed.

Groetjes, Andrew

'99 Discovery 2 Td5
'81 Range Rover Classic 2 Deurs Td5 ( Under construction )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2012 00:07 door Andrew Colville.
Marc vd K

Bericht door Marc vd K »

was de disco en rangerover niet long stick ....een defender heeft maar een kort bellhouse vergeleken met een disco
WillemJ

Bericht door WillemJ »

Hoi Andrew,

Dank je voor je reactie. Ik ga de bak aan de bovenkant maar eens openmaken en ik zie wel waar het schip strand. Beide ontluchtingen heb ik al doorgeblazen, maar dat bracht geen verbetering.
Ik zal ook eens naar de smering van de diff lock behuizing kijken.

Groet,
Willem
Plaats reactie