high en low gear
high en low gear
Wie kan mij vertellen hoe ik de handel voor high en lowgear moet gebruiken?
Lowgear= weggebruik
highgear= terreingebruik?
JD
Lowgear= weggebruik
highgear= terreingebruik?
JD
Re: high en low gear
Ik zou het net andersom doen...
Maar je komt er vanzelf achter hoor. Probeer het maar eens. Gebruik alleen geen 4x4 op de (stroeve) weg.
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Maar je komt er vanzelf achter hoor. Probeer het maar eens. Gebruik alleen geen 4x4 op de (stroeve) weg.
Teun met 'Bram' en 'Mudje', een 110 Td5 Stationwagon en een Polynorm kwarttonner
Re: high en low gear
Teun,
Jij rijdt altijd 4x4, op welke weg dan ook (behalve als je een aandrijf-as hebt verwijderd).
Bedoeld wordt: niet met locked midden-differentieel (=DiffLock) op de verharde weg, of als je een oude zg Series (excl de Stage 1) hebt: niet met ingeschakelde 4x4 op de verharde weg rijden - want een Series heeft geen midden-differentieel.
Marc
Jij rijdt altijd 4x4, op welke weg dan ook (behalve als je een aandrijf-as hebt verwijderd).
Bedoeld wordt: niet met locked midden-differentieel (=DiffLock) op de verharde weg, of als je een oude zg Series (excl de Stage 1) hebt: niet met ingeschakelde 4x4 op de verharde weg rijden - want een Series heeft geen midden-differentieel.
Marc
Re: high en low gear
Dus als je nu eerst verteld welke auto je bedoeld, dan wordt het antwoord wat simpeler en duidelijker.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[picasaweb.google.com]
Re: high en low gear
Ik ben zeker niet de grootste deskundige. Maar deze kan ik ook nog beantwoorden.
High-gear gebruik je als je een hoog verzet wil hebben. Vergelijk het met een hoge versnelling op de fiets. Op elke slag van de motor leg je meer meters af. In elk geval op de weg, en bij niet te ruig terreinrijden gaat dat ook nog prima.
Low gear Als high gear het niet meer trekt. Bijvoorbeeld door zeer rul zand, hele steile helling, etc.
Diff Lock alleen als je anders geen tractie hebt doordat de voor of achterwielen doorslippen. Met difflock zorg je dat je minimaal aandrijving hebt op 1 van de voorwielen en 1 van de achterwielen. Toch?
Voor dat laatste zullen de experts zeker nog wel aanvullingen hebben.
Ad
High-gear gebruik je als je een hoog verzet wil hebben. Vergelijk het met een hoge versnelling op de fiets. Op elke slag van de motor leg je meer meters af. In elk geval op de weg, en bij niet te ruig terreinrijden gaat dat ook nog prima.
Low gear Als high gear het niet meer trekt. Bijvoorbeeld door zeer rul zand, hele steile helling, etc.
Diff Lock alleen als je anders geen tractie hebt doordat de voor of achterwielen doorslippen. Met difflock zorg je dat je minimaal aandrijving hebt op 1 van de voorwielen en 1 van de achterwielen. Toch?
Voor dat laatste zullen de experts zeker nog wel aanvullingen hebben.
Ad
Re: high en low gear
JD,
Dan is het eenvoudig.
High gear is voor gewoon gebruik, en low als je om de een of andere reden langzamer moet of wilt en/of meer kracht nodig hebt.
Van High naar Low moet bij stilstand of bij nauwelijks rollen (je merkt vanzelf wel waarom), eventueel moet je tussendoor ene met de koppeling spelen omdat ik niet altijd direct erin gaat, van Low naar High kan rijdend maar vraagt een zekere handigheid om het netjes te doen.
High en Low kan je altijd gebruiken, ook op verharde wegen.
DiffLock daarentegen gebruik je alleen op een niet verhard oppervlak: de voor- en achter-as zijn dan vast gekoppeld dus als je door een bocht gaat moet het verschil tussen voor en achteras door de losse ondergrond opgenomen worden.
Marc
Dan is het eenvoudig.
High gear is voor gewoon gebruik, en low als je om de een of andere reden langzamer moet of wilt en/of meer kracht nodig hebt.
Van High naar Low moet bij stilstand of bij nauwelijks rollen (je merkt vanzelf wel waarom), eventueel moet je tussendoor ene met de koppeling spelen omdat ik niet altijd direct erin gaat, van Low naar High kan rijdend maar vraagt een zekere handigheid om het netjes te doen.
High en Low kan je altijd gebruiken, ook op verharde wegen.
DiffLock daarentegen gebruik je alleen op een niet verhard oppervlak: de voor- en achter-as zijn dan vast gekoppeld dus als je door een bocht gaat moet het verschil tussen voor en achteras door de losse ondergrond opgenomen worden.
Marc
Re: high en low gear
ad,
Bijna goed ... DiffLock koppelt voor- en achter-as vast , maar als je cross-axled staat gaat het nog steeds mis: de differentieels in de assen laten dan de twee zwevelde wielen vrijelijk draaien.
Marc
Bijna goed ... DiffLock koppelt voor- en achter-as vast , maar als je cross-axled staat gaat het nog steeds mis: de differentieels in de assen laten dan de twee zwevelde wielen vrijelijk draaien.
Marc
Re: high en low gear
Dan klopt het toch wat ik schrijf?
Met je difflock drijf je minimaal 1 voorwiel en 1 achterwiel aan. Als die nu toevallig allebei geen grip hebben, dan helpt het uiteraard niets.
Precies wat je zegt.
Met een difflock in een as zorg je dat minimaal beide wielen van die as draaien. En de kans dat je auto maar op 1 wiel grip heeft (en dan ook nog dat ene wiel van een as zonder locker) is natuurlijk weer iets kleiner. Een difflocker in beide assen is natuurlijk helemaal sjiek.
Met je difflock drijf je minimaal 1 voorwiel en 1 achterwiel aan. Als die nu toevallig allebei geen grip hebben, dan helpt het uiteraard niets.
Precies wat je zegt.
Met een difflock in een as zorg je dat minimaal beide wielen van die as draaien. En de kans dat je auto maar op 1 wiel grip heeft (en dan ook nog dat ene wiel van een as zonder locker) is natuurlijk weer iets kleiner. Een difflocker in beide assen is natuurlijk helemaal sjiek.