koelvloeistof lekkage testen bij 3,9l V8???

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maartenb

koelvloeistof lekkage testen bij 3,9l V8???

Bericht door Maartenb »

Ik verdenk mijn 3,9l V8 (met Edelbrock inlaatspruitstuk en carb/ Impco gasinstallatie) ervan ergens een koelvloeistoflekkage te hebben. Dit is al langere tijd aan de gang en onlangs heeft de monteur die het blok ook (deels) heeft gereviseerd er naar gekeken. Hij heeft een compressietest en een controletest op verbrandingsgassen in het koelsysteem gedaan en kwam tot de conclusie dat er géén lekkage is.

De symptomen: stotterend starten, alsof niet alle cilinders lekker meedoen, en een enorme wolk uit de uitlaat.
Ik weet dat deze motoren op LPG lekker kunnen pluimen met koud weer, maar dit is echt belachelijk. Hij doet het op zowel LPG als benz, 's morgens en 's middags als ik van het werk vertrek. Het duurt een 30-60 seconden en dan stopt het roken en het stotteren.
Ik kon afgelopen week ook een kleine liter koelvloeistof bijvullen in de radiateur, maar dit kan ook komen omdat ik de kachel vorige week heb vervangen en er nog lucht in het systeem zat(?).

Wat is een goede manier om uitsluitsel te krijgen van een lekkage en waar deze dan zit. Ik weet dat deze blokken een reputatie hebben wat dit betreft.

Groet, Maarten
Bart van Dessel

Re: koelvloeistof lekkage testen bij 3,9l V8???

Bericht door Bart van Dessel »

Is het onderblok afgeperst bij de revisie? Dat is de enige manier om er achter te komen of er een scheurtje in een cylinder zit. Een Rover V8 kenner die de revisie doet zal het onderblok in een heet bad leggen (90 tot 100 graden) en dan afpersen. 100% zekerheid dat je dan een scheurtje zal ontdekken. Ik ken bedrijven die het zo doen. De 3.9i en groter hebben inderdaad een twijfelachtige reputatie. Zijn de koppen ook afgeperst? Daar mankeert trouwens bijna nooit wat aan.

Gr, Bart
Dirk

Bericht door Dirk »

Bij de mijne, 3.5L, lekte de pakking achter het distributiedeksel vanuit de koelwaterpoort naar binnen. Te controleren door de carterpan te verwijderen.

met vriendelijke groeten,
Dirk
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Maar dat komt niet bij je verbrandingsruimte volgens mij.

Gr, bart
Dirk

Bericht door Dirk »

Bart, dat klopt inderdaad.
bert

Bericht door bert »

Ik heb destijds eens een ventiel in een lege koker kit gemaakt..
Deze in een slang van de radiator, en voorzichtig iets druk er op...
Zie je direct waar t vandaan komt.
Maartenb

Bericht door Maartenb »

Hoi Bert,

Ik heb het koelsysteem inmiddels al een keer op druk laten brengen door een garage en zo een paar uur laten staan.
Hierbij trad geen drukverlies op, dus het zal wel goed zijn.
Bedankt voor de suggestie.

Groet, Maarten
Plaats reactie