Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Hai,
Ik heb recent een Engelse 90 uit 1985 naar Nederland gereden en ze staat nu op Nederlands kenteken .
Nu had de vorige (eerste) eigenaar het er over dat er een versnellingsbak van een 110 in zit.....
Van origine zou er een 4+1 versnellingsbak in gelegen hebben (zegt hij ).
Nu ben ik het spoor een beetje kwijt.
Volgens het vin nummer zou het volgende moeten zijn:
SAL Manufacturer code: Land Rover
LD Model: Defender (for early models: Ninety, or One Ten)
V Wheel base: 92.9 inch, but designated 90
A Body type: 2-door: Pickup, hood cab, truck cab, or soft/hard top
C Engine type: 2.5 litre diesel (model 12J)
7 Steering and transmission: Right-hand drive (RHD), 5-speed manual (LT85, LT77, LT77S, R380 or other)
A Model year: 1983, 1984
Nu heb ik de volgende nummers gevonden:
motor blok nummer begint met 12J11210
de versnelling 50A0207618E
alleen op de overbrenging(tussen)bak kan ik na het 27 jaar klei weg krabben alleen een sticker vinden met "1667 ratio 4wd" vinden.
Waar kan ik nu achterhalen wat er in zit?? Of heeft iemand deze kennis zo voor handen?
Bedankt al vast,
Rob
Pa103898-300x225.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1dc1cc75d769d9962f2b7cb23dd9ad80', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F0042.nl%2Flaro90%2Fk%2FPa103898-300x225.jpg', 'http://0042.nl/laro90/k/Pa103898-300x225.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F0042.nl%2Flaro90%2Fk%2FPa103898-300x225.jpg', '', 16175752, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb recent een Engelse 90 uit 1985 naar Nederland gereden en ze staat nu op Nederlands kenteken .
Nu had de vorige (eerste) eigenaar het er over dat er een versnellingsbak van een 110 in zit.....
Van origine zou er een 4+1 versnellingsbak in gelegen hebben (zegt hij ).
Nu ben ik het spoor een beetje kwijt.
Volgens het vin nummer zou het volgende moeten zijn:
SAL Manufacturer code: Land Rover
LD Model: Defender (for early models: Ninety, or One Ten)
V Wheel base: 92.9 inch, but designated 90
A Body type: 2-door: Pickup, hood cab, truck cab, or soft/hard top
C Engine type: 2.5 litre diesel (model 12J)
7 Steering and transmission: Right-hand drive (RHD), 5-speed manual (LT85, LT77, LT77S, R380 or other)
A Model year: 1983, 1984
Nu heb ik de volgende nummers gevonden:
motor blok nummer begint met 12J11210
de versnelling 50A0207618E
alleen op de overbrenging(tussen)bak kan ik na het 27 jaar klei weg krabben alleen een sticker vinden met "1667 ratio 4wd" vinden.
Waar kan ik nu achterhalen wat er in zit?? Of heeft iemand deze kennis zo voor handen?
Bedankt al vast,
Rob
Pa103898-300x225.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1dc1cc75d769d9962f2b7cb23dd9ad80', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F0042.nl%2Flaro90%2Fk%2FPa103898-300x225.jpg', 'http://0042.nl/laro90/k/Pa103898-300x225.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F0042.nl%2Flaro90%2Fk%2FPa103898-300x225.jpg', '', 16175752, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
site vislandrover scheveningen
[www.vislandrovers.nl]
groet
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2012 20:02 door De Waldpiek.
[www.vislandrovers.nl]
groet
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2012 20:02 door De Waldpiek.
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Ja hoor gewone LT77 5 bak met LT230 1.6 tussenbak.
Gewoon de standaard setup voor een 90 diesel uit die tijd.
Gewoon de standaard setup voor een 90 diesel uit die tijd.
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Mmmmmm
Site kende ik al dacht ik helemaal, (dit stukje dus niet) maar dat sommige info zo dicht bij is...
Goed versnellingbak is duidelijk. Dat is dus een LT77 5 bak
En aan de hand van de verhouding zou de tussenbak een LT230 moeten zijn.
Moet maar even wachten tot het weer licht en droog is dan moet ik toch nog wat meer klei gaan krabben.
Is dit nu orgineel? De vraag is hierom : Als ik op de teller 105 rijd is dit volgens de Garmin 90km/u ( en ga ik net zo snel als de vrachtwagens.)
Ook de orginele banden maat (205/80 r16) zitten er onder.
Is dit verschil nu door de versnellingbak/tussenbak of moet de kilometer (miles) teller na gekeken worden.
Bedankt.
Rob
Site kende ik al dacht ik helemaal, (dit stukje dus niet) maar dat sommige info zo dicht bij is...
Goed versnellingbak is duidelijk. Dat is dus een LT77 5 bak
En aan de hand van de verhouding zou de tussenbak een LT230 moeten zijn.
Moet maar even wachten tot het weer licht en droog is dan moet ik toch nog wat meer klei gaan krabben.
Is dit nu orgineel? De vraag is hierom : Als ik op de teller 105 rijd is dit volgens de Garmin 90km/u ( en ga ik net zo snel als de vrachtwagens.)
Ook de orginele banden maat (205/80 r16) zitten er onder.
Is dit verschil nu door de versnellingbak/tussenbak of moet de kilometer (miles) teller na gekeken worden.
Bedankt.
Rob
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Antwoorden zijn er sneller dan ik de vragen kan stellen !!!
Top, fijn en bedankt voor de snelle antwoorden!
Rob
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
De vroege 90's hadden volgens mij een 1,4 tussenbak en 205 banden en de 110's een 1,6 tussenbak met 7,5x16 banden.
Jij hebt dus nu inderdaad een 110 tussenbak onder je 90 met lage bandjes dus dat verklaard de te hoge aanwijzing van je snelheidsmeter.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ac471e041f2ba65c41df4bca3e1207f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16175872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d82764d76126d23fa3616b264dfb3231', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16175872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jij hebt dus nu inderdaad een 110 tussenbak onder je 90 met lage bandjes dus dat verklaard de te hoge aanwijzing van je snelheidsmeter.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5ac471e041f2ba65c41df4bca3e1207f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 16175872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d82764d76126d23fa3616b264dfb3231', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 16175872, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Hmm dacht ik net op de juiste greenlane (weg) te zijn..
En dan komt Eric met het volgende:
(wat wellicht nog de waarheid kan/zal zijn want ik kom net kijken in defender land):
QuoteEric De vroege 90's hadden volgens mij een 1,4 tussenbak en 205 banden en de 110's een 1,6 tussenbak met 7,5x16 banden.
Jij hebt dus nu inderdaad een 110 tussenbak onder je 90 met lage bandjes dus dat verklaard de te hoge aanwijzing van je snelheidsmeter.
Maar als dit zo is dan is het niet de standaard samenstelling die ik in de handboeken terug vind.
De LT77 werd geleverd met een LT230R, deze is er maar in één uitvoering.
Wel vind ik in de handleiding dat de LT85 een andere tussenbak had,
genaamd de "LT230T" deze was er inderdaad in twee versies.
de 90 heeft een ratio van 1.1923
de 110 van 1.410 ??
(Zegt mij helemaal niks hoor dit soort getallen)
Ik vond op de tussenbak wel een stikker met 1667 er op... dus ik heb het donker bruine vermoeden dat ik echt opzoek moet naar het nummer.
En dan komt Eric met het volgende:
(wat wellicht nog de waarheid kan/zal zijn want ik kom net kijken in defender land):
QuoteEric De vroege 90's hadden volgens mij een 1,4 tussenbak en 205 banden en de 110's een 1,6 tussenbak met 7,5x16 banden.
Jij hebt dus nu inderdaad een 110 tussenbak onder je 90 met lage bandjes dus dat verklaard de te hoge aanwijzing van je snelheidsmeter.
Maar als dit zo is dan is het niet de standaard samenstelling die ik in de handboeken terug vind.
De LT77 werd geleverd met een LT230R, deze is er maar in één uitvoering.
Wel vind ik in de handleiding dat de LT85 een andere tussenbak had,
genaamd de "LT230T" deze was er inderdaad in twee versies.
de 90 heeft een ratio van 1.1923
de 110 van 1.410 ??
(Zegt mij helemaal niks hoor dit soort getallen)
Ik vond op de tussenbak wel een stikker met 1667 er op... dus ik heb het donker bruine vermoeden dat ik echt opzoek moet naar het nummer.
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Waarom wil je het nummer weten? Wil je de bak reviseren? Er zijn veel verschillende LT230's. In principe allemaal uitwisselbaar en achter jouw LT77 te plaatsen.
Een 1.6 zoals jij heeft heeft een nogal korte overbrengingsverhouding voor 205 bandjes, maar als de auto een 2.5N/A heeft die een beetje oud begint te worden kan dat best gunstig zijn omdat hij het met 1.4 misschien niet meer trekt.
Als je er een TDI in wilt gaan bouwen wil je géén 1.6 bak, dan wil je minimaal 1.4.
Benzine 90's werden standaard geleverd met een 1.4 verhouding maar diesels werden ook vaak met een 1.6 geleverd.
Je 50A hoofdbak is een standaard LT77, en werd in zowel de 90 als de 110 gebruikt.
One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 10:26 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Een 1.6 zoals jij heeft heeft een nogal korte overbrengingsverhouding voor 205 bandjes, maar als de auto een 2.5N/A heeft die een beetje oud begint te worden kan dat best gunstig zijn omdat hij het met 1.4 misschien niet meer trekt.
Als je er een TDI in wilt gaan bouwen wil je géén 1.6 bak, dan wil je minimaal 1.4.
Benzine 90's werden standaard geleverd met een 1.4 verhouding maar diesels werden ook vaak met een 1.6 geleverd.
Je 50A hoofdbak is een standaard LT77, en werd in zowel de 90 als de 110 gebruikt.
One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 10:26 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Even resumé,
Dus (Thanks Paul) dit is gunstig voor mijn "oude" 2.5na dieseltje.
Nu stopt mijn torretje even over de 90km/u (maakt gewoon niet meer toeren) .
Het voelt alsof er genoeg vermogen in zit om sneller te gaan.
Voor mij hoeft het geen race auto te worden maar 10 km extra zou ik wel fijn vinden.
Is dit normaal voor deze configuratie auto?
De ratio die ik gevonden heb 1667 staat dus voor 1:667?
Ik ben een leek dus ga ik even door: de versnelling bak "levert"6 omwentelingen en op de cardanas resulteert dit in één omwenteling.
Dus (na controle of het motortje wel max 4400 omwentelingen maakt) voor meer snelheid andere banden of een andere tussenbak?
Thanks Rob
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
de verhouding is 1:1,6 dus niet 1:6
Als je nu trekkracht genoeg heb zou ik eerst eens kijken of je van iemand een setje 235/85 banden kan lenen om te proberen, of zelfs 255/85. Dan kan je zien of de motor het nog kan trekken.
Dan zou je eventueel kunnen kiezen een 1.4 tussenbak te plaatsen.
205 bandjes waren wel origineel in de eerste jaren, maar ik vind ze persoonlijk iets te klein, 235 staat een stuk beter al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.
Als je de tussenbak vervangt door een 1.4 krijg je een 18,2 % langere overbengingsverhouding. Als je motor het kan trekken zou je topsnelheid dan dus 90 * 1,182 = 106 zijn.
van 205 naar 235/85 geeft bijna 10% langere overbenging. Topsnelheid zou dan dus tegen de 100 zijn.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 13:03 door Paul Stroink, One-Ten.nl.

Als je nu trekkracht genoeg heb zou ik eerst eens kijken of je van iemand een setje 235/85 banden kan lenen om te proberen, of zelfs 255/85. Dan kan je zien of de motor het nog kan trekken.
Dan zou je eventueel kunnen kiezen een 1.4 tussenbak te plaatsen.
205 bandjes waren wel origineel in de eerste jaren, maar ik vind ze persoonlijk iets te klein, 235 staat een stuk beter al is dat natuurlijk een kwestie van smaak.
Als je de tussenbak vervangt door een 1.4 krijg je een 18,2 % langere overbengingsverhouding. Als je motor het kan trekken zou je topsnelheid dan dus 90 * 1,182 = 106 zijn.
van 205 naar 235/85 geeft bijna 10% langere overbenging. Topsnelheid zou dan dus tegen de 100 zijn.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 13:03 door Paul Stroink, One-Ten.nl.
Re: Motor versnellingsbak transferbox nummer hulp
7.5x16 banden komen je halfweg tegemoet. ± 97 km/u op de teller bij 90 km/u op de GPS.
Of de tussenbak uit een 110 komt doet er niet toe, er zit kennelijk een speedo-tandwieltje in dat niet bij deze "kleine" wieltjes past.
De speedo-tandwieltjes zijn vervangbaar.
Wat er wel toe doet: Met een 1:1,66 tussenbak zal je nooit heel hard rijden, dwz ook in de hoogste versnelling lopen de toeren nog stevig op.
NB De tussenbak is niet in trance (althans dat hopen we) maar wordt ook wel transfer-box genoemd.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 13:29 door Marc-my-Words.
Of de tussenbak uit een 110 komt doet er niet toe, er zit kennelijk een speedo-tandwieltje in dat niet bij deze "kleine" wieltjes past.
De speedo-tandwieltjes zijn vervangbaar.
Wat er wel toe doet: Met een 1:1,66 tussenbak zal je nooit heel hard rijden, dwz ook in de hoogste versnelling lopen de toeren nog stevig op.
NB De tussenbak is niet in trance (althans dat hopen we) maar wordt ook wel transfer-box genoemd.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 13:29 door Marc-my-Words.
Re: Motor versnellingsbak transferbox nummer hulp
Kijk op de Ashcroft Calculator < [www.ashcroft-transmissions.co.uk] > en vul die in met de kennis die je daar en hier vindt.
Je kan dan zien hoe hard je bij welke toerentallen (theoretisch) kan rijden - zowel in tabel als in grafiek.
Ashcroft vertelt je nl niet of je motor het kan, maar wel wat het wordt als de motor het aan kan / aan zou kunnen.
Bij de invul-oefenng kan je direct zien welke gearboxen er allemaal zijn en welke ratio's d'r inzitten (of horen te zitten).
NB Als ik het goed heb zijn er enkele kleine strijdigheden tussen de info van Vis en die van Ashcroft.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 13:30 door Marc-my-Words.
Je kan dan zien hoe hard je bij welke toerentallen (theoretisch) kan rijden - zowel in tabel als in grafiek.
Ashcroft vertelt je nl niet of je motor het kan, maar wel wat het wordt als de motor het aan kan / aan zou kunnen.
Bij de invul-oefenng kan je direct zien welke gearboxen er allemaal zijn en welke ratio's d'r inzitten (of horen te zitten).
NB Als ik het goed heb zijn er enkele kleine strijdigheden tussen de info van Vis en die van Ashcroft.
Marc
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/12/2012 13:30 door Marc-my-Words.
Re: Motor versnellingsbak tranceferbox nummer hulp
Bedankt Prikkers,
Leuke links en weer een hoop geleerd.
Het was er vandaag goed weer voor.
Als ik de site van Ashcroft mag geloven moet er zo-wie-zo meer gang in zitten en zal een set grotere banden ook een stuk helpen.
Na invul exercitie blijkt volgens de tabel van Ashcroft dat het torretje niet meer dan 3100 toeren maakt, ze lijkt wel geknepen of een gebrek te hebben.
Dus daar ga ik eerst even naar kijken, dan de grotere banden eronder....
Groet,
Rob
Leuke links en weer een hoop geleerd.
Het was er vandaag goed weer voor.
Als ik de site van Ashcroft mag geloven moet er zo-wie-zo meer gang in zitten en zal een set grotere banden ook een stuk helpen.
Na invul exercitie blijkt volgens de tabel van Ashcroft dat het torretje niet meer dan 3100 toeren maakt, ze lijkt wel geknepen of een gebrek te hebben.
Dus daar ga ik eerst even naar kijken, dan de grotere banden eronder....
Groet,
Rob